Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntging før hardere belastning av hunden?


Aya

Recommended Posts

Hvordan er det med dere, når hunden begynner å bli utvokst og dere vil begynne å belaste hunden mer, f.eks gjennom sykling, kløving, snørekjøring osv- røntger dere hunden først? Saken er at Knott er 10 mnd, hun er så godt som utvokst i høyden (men hun kommer nok til å legge seg litt ut), men hun skal ikke røntges offisielt før hun er 18 mnd (det står i kontrakten). Jeg er litt småhysterisk har jeg fått høre- forrige dyret ble avlivd svært ung pga HD. Men så er det jo som min venn kommenterer; dersom hunden har anlegg for HD får den HD- den får ikke HD av at man sykler eller løper på mykt underlag (selv om dette jo kan forverre HD'en). Jeg har lyst til å begynne å legge mer belastning på henne nå, men jeg vet ikke om jeg tør før hun er røntget.. Hmm.. Hvordan gjør dere det med unghundene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å vente til han er ferdig røntget, og vel så det. Det er mulig det går bra uten, men jeg har ikke tenkt å ta sjansen så lenge det fungerer greit uten den typen aktiviteter. Jeg satser på å ha ham i minst 10 år til, og da er et halvt år fra eller til å vente på slike aktiviteter en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med dere, når hunden begynner å bli utvokst og dere vil begynne å belaste hunden mer, f.eks gjennom sykling, kløving, snørekjøring osv- røntger dere hunden først? Saken er at Knott er 10 mnd, hun er så godt som utvokst i høyden (men hun kommer nok til å legge seg litt ut), men hun skal ikke røntges offisielt før hun er 18 mnd (det står i kontrakten). Jeg er litt småhysterisk har jeg fått høre- forrige dyret ble avlivd svært ung pga HD. Men så er det jo som min venn kommenterer; dersom hunden har anlegg for HD får den HD- den får ikke HD av at man sykler eller løper på mykt underlag (selv om dette jo kan forverre HD'en). Jeg har lyst til å begynne å legge mer belastning på henne nå, men jeg vet ikke om jeg tør før hun er røntget.. Hmm.. Hvordan gjør dere det med unghundene deres?

Hva som står i kontrakten synes jeg du skal dri...e en lang marsj i :rolleyes: . En bordercollie kan røntges med offisiell avlesning fra den er 12 mnd gammel, og den blir neppe bedre eller verre om du venter til den er 18 mnd - verken med eller uten belastning. Dersom det er viktig for deg å vite hvordan hoftestatus er på hunden, så synes jeg du skal røntge henne så snart hun er 12 mnd for å se... ser det ille ut blir hun neppe bedre av å vente, men DU kan ta forholdsregler mht treningen. Ser det bra ut er det jo bare å kjøre på og trene hunden som du ønsker ;).

Jeg starter ganske tidlig jeg, med å trene mine hunder (som er av en rase som dessverre har en del HD). De får god og allsidig fysisk trening fra de er ganske små valper (med fornuft selvsagt), og jeg har startet opp med snørekjøring før de har vært et år gamle. Det har *bank i bordet ;) * gått bra med alle mine 4 hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter ganske tidlig jeg, med å trene mine hunder (som er av en rase som dessverre har en del HD). De får god og allsidig fysisk trening fra de er ganske små valper (med fornuft selvsagt), og jeg har startet opp med snørekjøring før de har vært et år gamle. Det har *bank i bordet ;) * gått bra med alle mine 4 hunder.

Jeg og. Min amstaff var til og med på en mils turer fra hun var en 5-6 måneder, og ble røntget fri for HD. Og hun var genetisk disponert for det, siden hun hadde HD i familien. Jeg hadde selvsagt bygd henne opp gradvis.

Jeg tror det er viktig for en hund å bygge muskler som holder leddene på plass mens de vokser, så jeg har latt alle mine valper fått vært valper. De har gått trapper fra de har klart det, de får løpe så mye de vil og de går i ulendt terreng. Rasene er utsatt for HD begge to.

Men om du er hysterisk og har penger så ta en forhåndsrøntgen for sikkerhets skyld. Da vil du se om hoftene er skikkelig stygge. Om de er ok men ikke helt bra, er det jo uansett viktig å bygge muskler for å forebygge belastningsskader som gir symptomer på HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo evt røntge nå og ved 18 mnd? der vel uansett det siste resultatet som gjelder? Da får du vite hvordan det står til med hoftene til Knotten og oppdretter får det som oppdretter vil. Er en økonomisk bit inne i dette, men det er jo en vurdering du selv må ta.

Selv ville jeg kanskje ventet enda litt til med å belaste mye, da hunden fortsatt ikke er ferdig utvokst som du selv sier. Men det får du vurdere selv. Om hunden er ferdig utvokst i skjellettet tåler den vel kanskje litt mer belastning enn en som ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er greit at man skal være forsiktige med hard belastning på en ung hund, men samtidig tror jeg det er viktig å bygge hundens muskler og kondisjon opp før den er helt ferdig utvokst også. Ihvertfall om man ønsker å få hunden i maks god form i voksen alder. Hunder (om mennesker) som er i aktivitet i oppveksten vil kunne nå et høyere nivå fysisk som voksne enn hunder/mennesker som holdes mye i ro i oppveksten. Det er jo ikke sikkert det har så mye å si for alle, men vil man trene noe aktivt, drive med snørekjøring osv tror jeg det er viktig å legge et grunnlag i oppveksten. Jeg tror det er bare sundt å begynne med gradvis litt hardere belastning når hunden er 10 mnd gammel.

Når det gjelder HD, så er jo dette noe den har eller ikke har. Hvor alvorlig graden blir kommer ann på arv, foring/overforing og aktivitet. Hvis vi går ut i fra en slank hund, så vil den ved trening få muskler som kan ta av for det evt defekte hofteleddet være med på å begrense eller stabilisere HDen. Overbelastning er selvfølgelig ikke bra og gir mer slitarsje enn musklene stabiliserer, men moderat trening tror jeg bare er bra. Men før (egentlig alltid) du kjenner HD statusen tror jeg det er viktig å variere treningen mye og passe på mykt underlag.

Hadde det vært min hund hadde jeg starta gradvis mere belastning nå i form av jogging eller litt sykling på mykt underlag og mye variasjon. Hvis hunden pga HD ikke tåler gradvis høyere aktivitet fra 10 mnd alder vil hunden aldri tåle noe særlig aktivitet i voksen alder heller. Også ville jeg røntka den når den blir 12 mnd og forklart for oppdretter hvorfor og at det sansynligvis ikke har noen betydning på resultatet på en rase som er såpass tidlig utvokst som BC. Skulle du tilfeldigvis være en rik student kan du jo selvfølgelig røntke ved 18 mnd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter er veterinær, så han har nok egne grunner til å si at jeg skal vente med røntging til hunden er 18 mnd. Derfor får jeg også den røntgingen til redusert pris, så jeg har "råd" (en student har aldri råd til noenting, egentlig) til to røntginger. Hun har vært mye i aktivitet siden hun var ni uker gammel, med lange skogsturer og turer på sand (bygger muskler fint), og jeg holder henne svært slank. Er forsiktig med hardt underlag, med hopp og sånne belastninger. Men da fortsetter jeg å gradvis øke aktivitet og belastning, også blir hun nok røntget både i januar og over sommeren. Sånn er det når man er pingle og har fryktelig dårlige erfaringer:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...