Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma Dilemma!Hund som mangler testikkel


Inustaff

Recommended Posts

Hun ønsker en bra valp fordi rasen er liten og trenger nytt blod.

Er det ikke snakk om en Dobermann, Inustaff?

Nytt blod er vel ikke det største problemet innen rasen har jeg inntrykk av. Den er mangetallig, og det kommer jevnlig mange importer fra hele Europa. Av det jeg har gjort av research på rasen burde det ikke være vanskelig å finne svært lovende kull med ukuperte fra Sverige f.eks. Som kan stilles, gjennomgå prøver etc. Alt det som kvalifiserer til avl både i inn og utland.

Du får jo igjen pengene du har lagt ut fra oppdretter om du ønsker?

Hvor viktig er det for deg å få en kupert hund? Du skrev noe om at du ønsket en hund slik som din familie (?) hadde når du var liten, jeg hoppet bare til konklusjonen om at den var kupert. Selv mener jeg kupering er uetisk, og ville aldri kjøpt en. Men du tar selvsagt din egen avgjørelse på det punktet.

Kan du ikke be om at din valp ikke skal bli kupert?

De høgger av halen når valpene kun er noen få dager gamle. Og ørene bør klippes innen 16 ukers alder. Kan være vanskelig å se det som trengs for å avgjøre om hunden er et potensiellt avlsemne før det skulle man tro? Selv for en erfaren oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom hjemmesiden, stod to cane corsoer og en dobermann tispe der.Så var det en rekke englehunder,trist å miste så mange hunder i løpet av så kort tid. Og å kjøpe seg en valp som ikke passer inn i flokken er også veldig synd.

Hvor glad er du i denne hunden? Du har jo ikke truffet den,bare sett bilder og slik og man blir ikke glad i en hund da mener nå jeg da.

Hva du skal med en familiehund skjønner jeg ikke når du ikke ville beholde andre hunder fordi de ikke var gode nok til utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke snakk om en Dobermann, Inustaff?

Nytt blod er vel ikke det største problemet innen rasen har jeg inntrykk av. Den er mangetallig, og det kommer jevnlig mange importer fra hele Europa.

Doberman?? Så vidt jeg har forstått driver hun ikke med dobermen? Antok det var CC da det er disse hun har hatt kull på før og jeg vet de blir kupert tidlig i hjemlandet. Men mulig du vet mer enn meg, jeg har aldri hørt nevnt at hun hadde planer med å begynne med dobermann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doberman?? Så vidt jeg har forstått driver hun ikke med dobermen? Antok det var CC da det er disse hun har hatt kull på før og jeg vet de blir kupert tidlig i hjemlandet. Men mulig du vet mer enn meg, jeg har aldri hørt nevnt at hun hadde planer med å begynne med dobermann ;)

Http://www.Freewebs.com/italiensk-cane-corso/

På Våre hunder der står det en brun Dobermanntispe som ventes, så det er ikke hannhunden som hun snakker om i startinnlegget sitt, men det virker som hun skal starte med dobermann og siden hun skal ha en tipse. Cibicos Forbidden Fruit heter hun. Jeg blir litt forvirret jeg. :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri hatt CC kull...??hehe

Ja jeg har dobermann tispe,og det hadde jeg ikke planlagt akkurat,men hannen har jeg planlagt lenge..men har bare ikke skrevet det her...for jeg var jo ikke sikker på om det gikk iorden..Og det gjør det jo ikke likevel..grumpf.

Jeg har endel englehunder ja..heh..Ikke alle er mine da,men det er hunder som må stå der som en del av suppa.

Sånn går det når man er uheldig,så da er det på an igjen.

Flere vet jo historien til Napolitanerne,så der ble det 2 engler ganske kjappt gitt...og det var surt..

Men så har jeg lært av det da;)

Ja det er en Dobermann det er snakk om,og det er JEG som vil ha nytt blod..hva rasen trenger får være så,jeg vet selfølgelig at det finnes massevis av importer,men jeg vil ha min egen jeg..Samme med Corso..

Det er importer på vei,men jeg vil ha min egen med tid og stunder.Hva andre har får de ha..;)

Jeg vil selfølgelig ha en hund,som skal være iorden både mentalt og eksteriørt om jeg får det(det var planen)...

Men familiehund og bruk på hobbybasis er egentlig det vikstigste.For det er det hundene er brukt til mesteparten av tiden.

Kupert er egentlig ikke så viktig,men synes selv at Dobermann er finest kupert...selv om de hadde vært finere om man visste at de var født med det sånn da tanken om skalpell gjør meg dårlig.Uansett er de fine egentlig både med og uten,for tispa jeg har er jo kjempeflott og hun har da ører og hale!

(diskusjonen rundt det kan man kanskje ta et annet sted om man vil)

Jeg har mange familiehunder ja..der 2 av dem er på vei mot championatet,og den 3 er meget lovende,og begynner sin utstillingskarriere neste år.Så Det ville egentlig blitt den første RENE familiehunden om jeg tok den Doberen..meeen..Det gjør jeg ikke..For det er jeg blitt frarådet til av min egen fornuft og flere både her og ellers...

Så da er det mulig jeg lurer på en annen kennel som også er meget bra og som jeg har fått tips av dem jeg fikk tispa av om å sjekke ut..Så det får jeg da se på..Uansett så takker jeg for svarene...som fikk meg litt til fornuften..

JEg følte meg kanskje litt forpliktet til å ta valpen likevel..Følte liksom at det ble råttent mot oppdretter og svikte pga det med ballene..Men hun ga meg jo valgene,og jeg tror hun skjønner det..;)

Uansett så skal det nok gå bra..håper jeg(med min uflaks er det faktisk ikke godt å vite)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønte jeg litt mer. Takk for god oppklaring. Er en pen tispe du har da. Er det en brun hannhund du vil ha og? Syne sog de er finest kuperte men ville ikke hatt det selv, eller fått det gjort om du skjønner.

Leste om napolitanerene dine. Kjempe trist.

Synes du tar en rett avgjørelse jeg,ved å ikke ta den inn siden du har intensjoner om avl.

Hva fikk deg til å velge dobermann forresten? Litt raseforksjell på de om napper og cane. Men herlige hunder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere mennesker ofte er så er er jeg allsidig og har vilje til å både ha Corso og Dobermann med det de krever av meg for å trives,da jeg ikke begrenser meg selv i hverken pelsstell,mosjonsbehov eller noe som helst annet...som med den igjen ganske ulike akita..(må legge til at jeg lenge har vært skeptisk til dobere fra Norge/Norden da jeg møter overstressa dyr med dårlige nerver til tider...dette forbedrer seg og har blitt bedre siste 5-8 årene såvidt jeg kan regne,men vil likevel ha import fra et sted hvor jeg hører om fornøyde kjøpere og gode resultater innen sport og eksteriør som også vlegges frem for folk å se)

Napolitaner er jeg skeptisk på helsen etter de 2 jeg såvidt hadde,men ellers har den trekk av akita og cc om en kan si det på den måten...Så jeg skal grave lenge på helse og gemytt før jeg skaffer en sånn igjen tror jeg..

Min tåpelige dumhet å skaffe meg omplasseringshunder og skulle hjelpe ...Det ble ærlig talt bare utgifter og sorg utav.

Så det går bra med de ulike raser ja.Jeg trenger for min del ingen rasevelger,jeg velger hund etter hva jeg vil ha i hunden og hva jeg tror jeg kan mestre og selfølgelig hva jeg kan tiby hunden av det den ser ut til å trenge.

Jeg kan bøye meg etter hunden jeg vil ha,og prøve å forstå den som den er...

Ja brune dobermann er nydelige,men liker begge deler like godt...Skulle hatt svart hanne,men skrev just til oppdretter at jeg venter på neste kull.Skulle egentlig ikke ha oppdrett av dem da,men likevel så vil jeg ha muligheten åpen da jeg vil gjøre alt jeg kan gjøre så riktig som mulig.Det er ikke oppdrett som er det viktigste,men en drøm er det..sammen med dommer utdannelse...

Og det krever jo gode skussmål vil jeg tro...Og da må alt være på G...Legger stoltheten i det,ellers er det ikke vits å sette kennelnavnet sitt på det for å gjøre kennelnavnet sitt til skamme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ikke slik at en oppdretter må foreta kuppering? :P Det er nok av importhunder som ikke er kupperte....

Jeg ville pga manglende testikkel takket oppdretter for dens ærlighet, det er nok av de som gir blanke F..., og takket ja til tilbudet om relevering fra første tilgjengelige kombinasjon du er tilfreds med. Et kriterium må vell også være at en får komme om ikke fremst, såi hvertfall godt fremme i køen når en skal velge ut hunder. Og hvis en da forklarer oppdretter at en ikke kan pga nye regler ta i mot en kuppert valp, så ser jeg ikke noen opplagt grunn til at dette skulle være et problem.

Forøvrig synes jeg du vurderer situasjonen til din CC helt riktig...det er ingen lett avgjørelse å ta. Samtidig er han ennå fortdsatt veldig ung, og etter puberteten og den ennå bedre kjente STORE teststeron perioden, vil du vell se hva hunden er god for. Det høres egentlig ut som om han har det best hos deg.... :P

Ringt på ham før jeg kjøpte min siste BB tispe...synes litt synd på gutten og angrer litt på at jeg ikke gikk videre med min interesse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...