Gå til innhold
Hundesonen.no

Lønnsklager

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener, men hjelper det hvis jeg sier at i Oslo kommune har lønn tre års tilbakevirkende kraft ved feil utbetalinger. Det er bl.a. derfor du ikke får ekstravakter ved et sted i kommunen hvis du allerede jobber 100% et annet sted. Da kan du innen tre år komme og kreve eterbetalt overtidslønn for alt over 100%.

Skrevet

Tre års fristen gjelder generelt, under visse betingelser kan den også forlenges med ett år. Dette er regulert i foreldelsesloven av 18. mai 1979 nr. 18.

Skrevet

Hvis dette gjelder innenfor dette året, så ville jeg også tatt en titt på kontrakten som gjelder. Der står det ofte hvilke regler som regulerer de forskjellige problemene.

Skrevet

Takker. Er ved manglende utbetalinger. Hvor lang tid jeg har på meg på å klage på noe. :blink: Men tre år har jeg litt tid på meg.

Skrevet
Takker. Er ved manglende utbetalinger. Hvor lang tid jeg har på meg på å klage på noe. :blink: Men tre år har jeg litt tid på meg.

Dette er som regel alltid regulert i avtalen mellom deg og arbeidsgiver :poke: Men et veldig godt tips: gi dem beskjed snarest! Såfremt du kan vise til at du nettopp er blitt klar over det selv, så står du sterkere hvis det er lenge siden feilen skjedde. Samme prinsipp som ved reklamasjon av mangel på vare, det må gis beskjed innen "rimelig tid"..

Skrevet
Dette er som regel alltid regulert i avtalen mellom deg og arbeidsgiver :blink: Men et veldig godt tips: gi dem beskjed snarest! Såfremt du kan vise til at du nettopp er blitt klar over det selv, så står du sterkere hvis det er lenge siden feilen skjedde. Samme prinsipp som ved reklamasjon av mangel på vare, det må gis beskjed innen "rimelig tid"..

Det trodde jeg ikke, hvor er det regulert? Foreldelsesloven opererer etter det jeg kan se ikke med noe krav til rimelig tid, og siden arbeidsmiljøloven ikke inneholder noe ifht dette, skulle man tro foreldelsesloven gjaldt. Det tilsier også de opplysningene jeg har funnet tidligere. Men her kan jeg godt ha misforstått noe.

Skrevet
Det trodde jeg ikke, hvor er det regulert? Foreldelsesloven opererer etter det jeg kan se ikke med noe krav til rimelig tid, og siden arbeidsmiljøloven ikke inneholder noe ifht dette, skulle man tro foreldelsesloven gjaldt. Det tilsier også de opplysningene jeg har funnet tidligere. Men her kan jeg godt ha misforstått noe.

Neida, foreldelsesloven er nok helt grei (har ikke slått opp enda, må innrømme det). Poenget mitt var egentlig bare, at så fort han har oppdaget at en feil foreligger er det uansett smartest å ta dette opp med arbeidsgiver umiddelbart.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...