Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor begynner jeg, hva gjør jeg?


Buster

Recommended Posts

Ble litt inspirert av tråden om "gå pent sele".

Vi overtok Buster for 2 mnd siden. Han er ikke så "veloppdratt" som vi skulle ønske.

Vi har tenkt å begynne på dressurkurs, men har ikke tid eller råd før på nyåret.

Kan dere råde meg til hvordan lære ham div ting og hva jeg burde prioritere først?

Jeg er uerfaren når det gjelder å dressere hunder, så jeg er veldig takknemlig for alle råd!

Jeg lister her opp problem områder.

    • Drar i båndet når vi går tur.
    • Er treg på å komme når jeg kaller ham tilbake(noe av det følger rasens stahet..)
    • Lære seg å vente uten å bjeffe når jeg skal levere minste jenta i barnehagen(binder ham hvor han kan sitte i fred, men han ser jo selvsagt folk mens han venter. Jeg er borte i ca 5- 10 min) Jeg får ham til å sitte og sier så bli. Men det varer i ca 1 min.. :P
    • Holde kontakt med meg når han går uten bånd, han roter seg litt for langt bort syns jeg.
    • Han bjeffer til tider når vi treffer andre hunder.

Jeg har "lært" ham å komme når jeg blåser i en hundefløyte. Det virker 75 % av gangene, men han er så treg. Det har hendt at han kommer med en gang, men det er sjelden. Han får en godbit når han kommer.(har mistet fløyten, må kjøpe ny :P )

Har også lyst til å lære ham noen "kule" triks.. :P

Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt inspirert av tråden om "gå pent sele".

Vi overtok Buster for 2 mnd siden. Han er ikke så "veloppdratt" som vi skulle ønske.

Vi har tenkt å begynne på dressurkurs, men har ikke tid eller råd før på nyåret.

Kan dere råde meg til hvordan lære ham div ting og hva jeg burde prioritere først?

Jeg er uerfaren når det gjelder å dressere hunder, så jeg er veldig takknemlig for alle råd!

Jeg lister her opp problem områder.

    • Drar i båndet når vi går tur.
    • Er treg på å komme når jeg kaller ham tilbake(noe av det følger rasens stahet..)
    • Lære seg å vente uten å bjeffe når jeg skal levere minste jenta i barnehagen(binder ham hvor han kan sitte i fred, men han ser jo selvsagt folk mens han venter. Jeg er borte i ca 5- 10 min) Jeg får ham til å sitte og sier så bli. Men det varer i ca 1 min.. :P
    • Holde kontakt med meg når han går uten bånd, han roter seg litt for langt bort syns jeg.
    • Han bjeffer til tider når vi treffer andre hunder.

Jeg har "lært" ham å komme når jeg blåser i en hundefløyte. Det virker 75 % av gangene, men han er så treg. Det har hendt at han kommer med en gang, men det er sjelden. Han får en godbit når han kommer.(har mistet fløyten, må kjøpe ny :P )

Har også lyst til å lære ham noen "kule" triks.. :P

Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg!

Først ville jeg satset på å bygd opp skikkelig god kontakt med han; at han frivillig tok kontakt med deg, fordi han ser på deg som spennende, og som en som kan tilby han morsomme ting å gjøre, eller gode ting å spise.

For det andre, kanskje som et første punkt også; nå vet ikke jeg helt hvor du binder han når du leverer ungen i barnehagen, men det ville jeg sluttet med. Ikke pga bjeffingen, men fordi det ikke er lov å binde hunder utenfor innganger til "offentlige" bygg, som butikker osv. En barnehage er nesten verre, der løper det barn rundt i hytt og pine, og det er ikke godt å si hvordan en ellers grei hund vil reagere på å bli flatklemt av et velmenende, fremmed barn. Bjeffingen kan jo også tyde på at han allerede ikke liker seg i situasjonen, og i tillegg til at han er bundet (noe som hemmer han fra å rømme hvis noen blir for pågående), så kan han føle seg presset til å knurre eller glefse (eller bite) etter noen som kommer for nær. Det er jo flott at han allerede går sammen med ditt barn (og kanskje venner av h*n også), men jeg ville ikke tatt sjansen på at andre barn skulle "ødelegge" han. Noen syns det er morsomt å kaste stein og pinner til hunden, men som hunden oppfatter som å bli kastet på.

Innkalling ville jeg lært inn på nytt igjen. Begynn med å ha han i langline hvis du ikke stoler helt på han, evt inngjerdet. Ikke rop på han. Vent til han kommer til deg frivillig, eller i din retning, ros hjertelig, og gi han skikkelig gode godbiter eller lek med han hvis han liker det bedre. Når han etterhvert begynner å komme oftere og oftere (tar kanskje en uke eller to, eller ti, avhengig av hvor mye du trener, og hvordan hunden er), så kan du begynne å si "kom" (eller det signalet du har tenkt å bruke til innkalling; jeg bruker 2-3 klapp), MENS han løper/kommer mot deg. Belønn som vanlig. Belønn faktisk alltid hunden for å komme til deg både frivillig, og når du roper, da får du en hund som vet at han har interesse av å være hos deg, farten vil sikkert også gå opp, og han vil kanskje også holde seg nærmere deg generelt.

Ang båndtrening; ikke bruk flexiline. Bruk et vanlig bånd på halvannen meter, så han har en fast lengde å forholde seg til. Skill mellom trening og hverdag; bruk fx halsbånd når dere trener, og sele når dere ikke trener, og at han da får gå som han vil. Ikke forvent at han skal gå fot og kikke opp på deg, å bare tusle foran deg uten å dra er godt nok for enhver familiehund i de fleste situasjoner. Kort heller inn båndet hvis det trengs. Når dere trener; stopp når han drar, og hvis han ikke gir etter og slutter å dra ganske raskt, gå litt bakover. Gå forover når han snur seg og ser på deg, når han slakker av eller alt annet som gjør båndet slakt og som ligner på den måten du vil han skal gå på. Jo strenger du er med hvor stramt båndet skal være før du stopper, jo bedre blir hunden til å gå i bånd. Gå på enkle steder til å begynne med, fx de siste 100 m hjem fra tur (eller bort fra huset for vår del.. :P ) Øk gradvis, sånn at han takler nye steder bedre, men det er vanlig med tilbakefall. Fortsett da å tren som vanlig med å stoppe. Du trenger ikke å si noe spesielt til han når dere trener på å gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! :P

Det med å ha ham med når jeg leverer i barnehagen er fordi vi går morgenturen vår etterpå.

Vi bor på en liten øy, så han får stå i fred og det er ikke så "nøye" på en liten øy hva som er lovlig og ikke. Men jeg forstår hva du mener. Skal absolutt tenke på det. Jeg lurte på om det kunne hjelpe å lære ham å vente?

Skal absolutt jobbe med innkallelse og båndtrening ! Jeg har ingen erfaring med langline, er det noe jeg burde vite om dette før jeg går til innkjøp og setter igang?

Tusen takk for gode råd! Kjenner jeg ble litt ivrig her nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om det kunne hjelpe å lære ham å vente?

Å lære ham å vente kan du gjøre slik: Bind ham og gå noen få skritt fra ham, ikke med ryggen til til å begynne med. Belønn dersom han ikke bjeffer. Gjenta noen ganger. Øk så kriteriene (ikke øk for fort - du må være rimelig sikker på at han takler neste skritt). Gå lenger bort, fremdeles ikke med ryggen til. Belønn dersom han fremdeles holder munnen lukket. Men selv om han ikke bjeffer så skal han sitte/stå/ligge rolig (han skal tross alt "vente"), så ikke belønn om han river og drar i båndet o.l. Da stopper du opp og overser atferden, og belønner når han endelig blir rolig. Gjenta noen ganger, til du føler han er klar for neste skritt. Slik bare fortsetter du - øk kriteriene, gå lenger og lenger bort, snu ryggen til osv.

Bruk en effektiv forsterker (belønning). Noe han virkelig vil jobbe for.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære ham å vente kan du gjøre slik: Bind ham og gå noen få skritt fra ham, ikke med ryggen til til å begynne med. Belønn dersom han ikke bjeffer. Gjenta noen ganger. Øk så kriteriene (ikke øk for fort - du må være rimelig sikker på at han takler neste skritt). Gå lenger bort, fremdeles ikke med ryggen til. Belønn dersom han fremdeles holder munnen lukket. Men selv om han ikke bjeffer så skal han sitte/stå/ligge rolig (han skal tross alt "vente"), så ikke belønn om han river og drar i båndet o.l. Da stopper du opp og overser atferden, og belønner når han endelig blir rolig. Gjenta noen ganger, til du føler han er klar for neste skritt. Slik bare fortsetter du - øk kriteriene, gå lenger og lenger bort, snu ryggen til osv.

Bruk en effektiv forsterker (belønning). Noe han virkelig vil jobbe for.

Lykke til!

Tusen takk for råd!

Eneste problemet med trening for tiden er at jeg ikke kan gi ham belønning. Buster sliter en del med kløe, så nå går han på hills allergi fôr. Fikk streng beskjed om å ikke gi ham noe annet.

Tror dere at jeg kan gi ham biter av kyllingfilet uten at det hindrer utprøvingen av fôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd!

Eneste problemet med trening for tiden er at jeg ikke kan gi ham belønning. Buster sliter en del med kløe, så nå går han på hills allergi fôr. Fikk streng beskjed om å ikke gi ham noe annet.

Tror dere at jeg kan gi ham biter av kyllingfilet uten at det hindrer utprøvingen av fôr?

Han kan få foret som belønning, mat trenger ikke gis i skål :-) Forutsatt at han på noen som helst måte synes det smaker ok, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd!

Eneste problemet med trening for tiden er at jeg ikke kan gi ham belønning. Buster sliter en del med kløe, så nå går han på hills allergi fôr. Fikk streng beskjed om å ikke gi ham noe annet.

Tror dere at jeg kan gi ham biter av kyllingfilet uten at det hindrer utprøvingen av fôr?

Han har ikke noen leker han liker da? Bruk gjerne leke istedenfor mat i trening, eller bruk foret hans i treningen, om han liker det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster er en litt "kjedelig" ( :poke: ) hund.. Han syns ikke leking er så spennende. Han syns det er kjekt ca 15 min av ganger en gang til dagen...

Glemte å nevne at han er også utrolig kresen.. Han syns hills fôret var godt i to dager, nå går han bare rundt å syns synd på seg selv. Går rundt med et lidende utrykk fordi matmor "sulter" han. :blink:

Setter utrolig pris på alle rådene! Gleder meg til å ta fatt, må bare finne en god belønning til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder sulter ikke i hjel. Så lenge du kun tilbyr han det ene fôret, og fôrer slik at han ikke har tilgang til fôret hele tiden, så spiser han til slutt! :blink: Hver gang du setter frem et nytt måltid, og han ikke spiser det innen f.eks. en halvtime, så fjerner du maten og han får ikke mat igjen før neste måltid. Han liker det til slutt, og da kan du jo kanskje bruke et måltid til trening f.eks.

Eller du kan teste ut mange forskjellige leker - du finner sikkert en han liker! har du prøvd tennisball? Den enkle er ofte det beste :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd!

Eneste problemet med trening for tiden er at jeg ikke kan gi ham belønning. Buster sliter en del med kløe, så nå går han på hills allergi fôr. Fikk streng beskjed om å ikke gi ham noe annet.

Tror dere at jeg kan gi ham biter av kyllingfilet uten at det hindrer utprøvingen av fôr?

Har hatt samme problemet her. Jeg gav aldri mat i matskålen jeg, kun på trening og turer :blink:

Ang leking, hvis du ikke leker noe med han uten om trening, og ikke så lenge om gangen? Tror kanskje han hadde syntes det var mer spennende da. Bare et lite tips :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at han er også utrolig kresen.. Han syns hills fôret var godt i to dager, nå går han bare rundt å syns synd på seg selv. Går rundt med et lidende utrykk fordi matmor "sulter" han

Vår hund gikk også på hills allergifor en stund, og hun spiste det ikke etterhvert. VIlle rett og slett ikke ha det . PÅ henne gikk vi over til vom og hundemat faktisk, og det fungerer strålende.

HVis han er under uttesting av hva han reagerer på , så kan du ikke gi kylling. For da er det vanskelig og si om det er kylling eller hills han reagerer på. Men hvis du vet hva han reagerer på ??

Skal man bruke godbiter i trening må det være noe GODT noe :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder sulter ikke i hjel. Så lenge du kun tilbyr han det ene fôret, og fôrer slik at han ikke har tilgang til fôret hele tiden, så spiser han til slutt! :P Hver gang du setter frem et nytt måltid, og han ikke spiser det innen f.eks. en halvtime, så fjerner du maten og han får ikke mat igjen før neste måltid. Han liker det til slutt, og da kan du jo kanskje bruke et måltid til trening f.eks.

Eller du kan teste ut mange forskjellige leker - du finner sikkert en han liker! har du prøvd tennisball? Den enkle er ofte det beste ;)

Har lagt merke til at hvis jeg forer lite, men oftere så spiser han det stort sett opp. Må bare trene opp mannen min til å skjønne det også :icon_confused: Er liksom ikke fullt før det renner over type...

Har hatt samme problemet her. Jeg gav aldri mat i matskålen jeg, kun på trening og turer ;)

Ang leking, hvis du ikke leker noe med han uten om trening, og ikke så lenge om gangen? Tror kanskje han hadde syntes det var mer spennende da. Bare et lite tips :P

God ide!

Vår hund gikk også på hills allergifor en stund, og hun spiste det ikke etterhvert. VIlle rett og slett ikke ha det . PÅ henne gikk vi over til vom og hundemat faktisk, og det fungerer strålende.

HVis han er under uttesting av hva han reagerer på , så kan du ikke gi kylling. For da er det vanskelig og si om det er kylling eller hills han reagerer på. Men hvis du vet hva han reagerer på ??

Skal man bruke godbiter i trening må det være noe GODT noe ;)

Har nettopp begynt med utprøving ang hav han ikke tåler, så jeg aner ikke ennå.

Stemmer det du sier, er vanskelig å inspirere når premien smaker pyton...

Takk alle! Bare pøs på med råd, er takknemlig for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at hvis jeg forer lite, men oftere så spiser han det stort sett opp. Må bare trene opp mannen min til å skjønne det også ;) Er liksom ikke fullt før det renner over type...

God ide!

Har nettopp begynt med utprøving ang hav han ikke tåler, så jeg aner ikke ennå.

Stemmer det du sier, er vanskelig å inspirere når premien smaker pyton...

Takk alle! Bare pøs på med råd, er takknemlig for alle!

Må bare legge til at som godbiter er det selvsagt best med en godis som er god! En som hunden har kjempe lyst på! Men mi spiser mer hvis hun må jobbe for å få tak i den, og jeg krever selvsgt ikke at hun skal gå over ild for å få litt mat hun egentlig ikke synes er så veldig godt.

Håper dere finner en måte som fungerer bra for dere! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...