Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommandoord

kittykatt

Recommended Posts

Bare å flytte tråden til Trening/adferd, eller hundesport/lydighet. Tenkte ikke på det når jeg la inn tråden. Beklager.

Bare ønsker noen synspunkter og evt hvordan du ville gjort det.

Gjelder øvelse FVF. Valgte å bruke Fot som kommandoord når hun skal gå ved min venstre side med kontakt.

Når hun skal gå rolig ved venste side men trenger ikke kontakten er kommandoordet På Plass...

Merker nå som jeg har begynt å trene til klasse 1 at det hadde vært mye lettere å bruke På Plass når man skal gå FVF med kontakt.. Siden man bruker på plass for å komme i utgangsstilling..

Så mitt problem blir da at når vi går med kontakt med vendinger så blir det liksom vanskelig å bruke både på plass når jeg små vrir og vender på meg slik at hun skal følge på plassen sin om dere skjønner, og så bruke fot når man går. tipper hun og blir forvirret..

Hva ville du gjort? Ville du bare begynt å gå over til på plass og slutta med ordet fot. å på en måte "lært" inn at FVF m/kontakt betyr nå på plass?????

Takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se om jeg skjønner det rett: "På plass" har hittil betydd å befinne seg på venstre side, og har blitt brukt på tur etc? Mens "fot" har blitt brukt som en kommando på at hunden skal gå tett inntil deg på venstre side med kontakt, og følge tett på deg når du vender, og sette seg når du stopper? Selve posisjonen tett på venstre side er altså betydningen av ordet "fot"?

I så fall ville jeg bare ha endret kommandoen på det å komme inn i utgangsstilling, og brukt det på f.eks. innkallinga, og bare brukt "fot" når det er fvf/lineføring dere går. Mange hunder (de fleste jeg har vært borti i alle fall) har samme ordet på å komme inn på utgangsstilling og det å gå fot. Jeg har det på Tinka, og det fungerer veldig fint: Har hun fått beskjed om å være på plass så skal hun gå i samme tempo som meg og sitte hvis jeg står, og hun skal alltid befinne seg på min venstre side, tett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. på plass har blitt brukt på tur.. altså, du skal gå ved min venstre side men du trenger ikke gå tett intill venstre ben eller ha kontakt.

fot har blitt brukt under lineføring og fvf!

men føler nå når jeg skal trene henne til å bli kjappere å følge meg ved forflytninger, vendinger o.l. at "på plass" blir mer riktig, for da skjønner hu at hu skal vinkle seg hele tiden inn mot mitt venstre ben. Å føler det blir så mye kluss når jeg da kanskje går 5 meter med ordet fot så tar jeg noen små vendinger/sideforflytninger før jeg evt går videre og hun får ikke dette helt med seg. litt treg i farta si for å få kommet seg godt inntill. Føler hun skjønner mer hvis jeg sier: "på plass, på plass (klapper meg litt på låret liksom om du skjønner) sånn ja.. på plass", å så da kunne forsette å gå. Men da må jeg legge inn ordet Fot for at hu skal fortsette å ha kontakten..

Ikke så lett å forklare det her..

Men poenget mitt er at jeg har lyst te å bytte..

At på plass betyr min venstre side å kontakt. samme om vi går fot/lineføring, holdt el vendinger o.l.

og at Fot betyr hold deg ved min venster side.. men snus om du vil liksom :cry:

Hu er 11 mnd, og forhører meg her først før jeg evt tar noe endringer. For har ikke lyst til at det å endre komandoord skal forvirre henne kanskje å ødelegge fvf/lineføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer jo selvsagt selv, men da ville jeg ha TRENT på vendingene jeg. Ikke kommander, bare belønn for at hun følger deg tett, og så legger du inn gradvis krappere og krappere vendinger. Pass på å belønne rett etter vinkelen (om hun tar den bra selvsagt), slik at hun får en forventning til at det skjer noe kult etter vendingene, og at det derfor lønner seg å henge godt med. Når hun får til vendinger og alle gangarter fint, da kan du begynne å trene med kommandoen igjen, og da ville jeg fremdeles brukt "fot", jeg, for med "fot" har hun allerede en forventning om at ting skal foregå med kontakt.

Og jeg tviler egentlig på at det er ordet "på plass" som får henne til å følge deg i vendingene, det er sannsynligvis fordi du "godsnakker" med henne, og hun hadde sannsynligvis fulgt etter deg om du hadde sagt "gulrot" eller "motorbåt" også. Ulempen med å få henne med deg i vendingene på denne måten kontra å ikke si noe men bare belønne når hun faktisk går bra av seg selv er:

1. Du kan risikere å faktisk belønne at hun henger etter fordi du gir henne oppmerksomhet for å ikke ligge tett på i vendingene.

2. Du må avvenne denne måten å snakke på før konkurranser, for du kan jo ikke si mer enn et enkelt kommandoord når du konkurrerer.

3. Du får en hund som følger deg naturlig hvis du ikke kommanderer så mye, men heller belønner for det hunden selv gjør. Når jeg trener fvf (noe jeg gjør ganske ofte), kommanderer jeg så å si aldri, verken fra starten av eller underveis; jeg bare stiller meg opp, venter til hunden sitter i utgangsstilling og begynner å gå, og da forventer jeg at hun følger meg uansett hvordan jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godsnakker ikke med henne på konkurangser.. Som på bronsemerke så var det utgansstilling så fot og vi gikk med vendinger o.l. som du sikkert vet så hu kan det. Men når vi trener så snakker jeg nok litt å. hun trenger å bli gira opp og det gjør hun om jeg f.eks sier "nei nei, følg nå med her. på plass sånn ja" (med litt artig og gira lyst fra min side i stemmen).. bra.. å belønner når hun kommer seg inn riktig...

Virker liksom som hun ikke skjønner hva hu skal gjøre om hun sitter i utgansstilling eller står ved siden av å jeg ikke sier noe at hun skal flytte seg etter beinet..men hvis jeg flytter meg og samtidit sier på plass så følger hun etter å vinkler seg inn slik hun skal og mener da at det hadde vært like greit å bare fortsette med på plass og når vi da skal gå rett frem å, ikke gå over til ordet fot. for hun har bygget seg opp en forventning når hun sitter i utgangsstilling å.

Veldig usikker..

Men takk for at du tok deg tid til å svare :cry:

skal høre litt med Trenern på konkurangsegruppa og hva han mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes wesminster har gitt deg gode svar.

Jeg bruker selv "fot" som kommando under lineføring og fvf, og "plass" på tur dersom jeg vil ha han tuslende på min venstre side. Her har han full forståelse for at "fot" i bevegelse betyr å gå ved siden med kontakt, om jeg står stille betyr "fot" utgangstilling. Det er antakelig bare en treningssak for dere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes wesminster har gitt deg gode svar.

Jeg bruker selv "fot" som kommando under lineføring og fvf, og "plass" på tur dersom jeg vil ha han tuslende på min venstre side. Her har han full forståelse for at "fot" i bevegelse betyr å gå ved siden med kontakt, om jeg står stille betyr "fot" utgangstilling. Det er antakelig bare en treningssak for dere også?

Er nok riktig som du sier at det er en treningssak å få hu til å skjønne at fot betyr ikke bare følge meg (FVF) når vi går og tar en høyre/venstre veninding heller helt om. Syns der er vanskelig å få lært henne inn at hun skal kunne forflytte seg etter meg når vi tar kjappe vendinger i alle mulig veier og så gå litt for så ta noen kjappe vendinger el forflytninger. Men vi får nok bare trene og trene så kommer det seg vel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...