Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye koster det å ha hest?


tm100021

Recommended Posts

om man har stallen f.eks på egen gård må man tenke på utgifter til vedlikehold og strøm, oppvarming ol i tillegg til mat og flis. prisen på dette vil vel variere utifra isolering i stallen, størrelse og hva slags hester som står der. Men det blir jo fort litt. Har ikke egen stall så kan dessverre ikke gi deg en god pris, men det er det sikkert noen som kan:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kender kun priser fra Danmark, men det er nok nogenlunde det samme :lol:

Jeg havde konkurrenceheste, så de fik et en blanding af forskellige for og vitaminer, men prisen for en hest i en måned var ca. 800. Jeg gav dem mye hø enten en ½ høballe eller 1 skive wrap fra en 400kg balle om dagen, men ca 500 om måneden i hø. spåner var 50 kr for en balle spåner, og brugte 1½ om ugen, så det blev 300 om måneden. De fik også lidt halm og gumle på, ca 1-2 skiver om dagen så det blev ca 40 kr om måneden, så en total pris på 1600-1700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Kommer an på hvor du har hesten oppstallet. En ny stall som ligger i et atraktivt sted er mye dyrere enn de på landet.

Da jeg gikk på vgs og hadde med meg hest betalte jeg to tusen i mnd inkl stallplass og mat. Skoing og veterinær kom utenom. Eller.. husker jeg rett så gikk vi opp noen få hundrelapper og da inkl sko.

Jeg hadde hest for noen få år siden på privatstall. Det ble 1200 med utslipp om morningen med dekken. (skulle ha ekstra for det). Høyet kom utenom og det kostet ca 2,50 kg. hestene stod på rundball ute, og fikk kun høy om kveld evt ettermiddag. Så det ble ikke store kostnadene på mat. Rundball for et par hundre i mnd.

å ha hest hjem til seg selv, hadde jeg aldri orka på egenhånd. Man blir så bundet og kan ikke reiser bort uten å være 100% avhengig av andre. En hund kan man plassere bort til slekt og venner, mens en hest må stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest igjenom tråden men det kan variere fryktelig! Først er det hesten, som kan koste fra 8.000-200.000. Så er det jo sal som koster som regel fra 1.500-15.000 kr.. Hodelag fra 100-15.000 kr.. Børster ca rundt 500 betalte jeg for alt av min ebørster (med striglekasse).. For spørs også.. Hvilke mengder du bestiller i osv (så dette kan jeg ikke svare på). Markekur 3-4 ganger i året.. Koster ikke fult så mye tror jeg. Vaksinen 1 gang i året koster litt. Uff, det er mye.. Høy spørs hvem du kjøper av. Flis, halm eller torv er forskjellig. Du kan sende mail/ringe forsjellige forhandlere..

EDIT: Missforsto litt jeg x) Måneds avgift der jeg rir er forskjellig. Spørs om du har halv pensjon eller hel pensjon.. Forresten blir det litt med hovslager også.. 6-8 ukers mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg må vel si at jeg slipper veldig billig unna. Jeg bataler 4 000 kr for høy, det holder hele året.

Jeg kjøper kraftfo`r noe som koster meg ca 1500 i året.

Rasping og skoing gjør jeg selv.

Og jeg har hesten hjemme. Når jeg har hesten på sommerbeite så står den bare 5 min unna i en stor skog som vi har gratis.

Og fast dyrlege regning på ca 1000 kr (orm kur, vaksine osv)

Men innimellom kan den kommer det en liten skade som må sjekkes, så da blir dyrlegeregninga større. (er også heldig her, fordi ev venn av meg er dyrlege)

Og noe utstyr kjøpes innimellom(altid noe jeg ikke trenger)hehe.

Flis får jeg av en bonde som bor i nærheten for å fjerne den..

tror jeg har fått med alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det spørs jo veldig hva du skal bruke hesten til da.

Om du skal starte med hesten, og du skal ta ridetimer osv.

De mest vanlige prisene hvis du står oppstallet ved rideskole er alt fra 3.000-5.000.

Det avhenger hvor i landet du er, og hvilke faseliteter du får med.

Fordelen med å ha hesten stående på et sted som dette er:

(Det jeg er mest vant til værtfall)

* De tar ut hesten ut og inn av paddocken for deg.

* De forer hetsen din 2-4 måltider om dagen.

* Sånne steder har ofte flere innstruktører å velge mellom.

* De har gjerne både utebane og innebane.

* Det er alltid noen der å passer på hvis det skjer noe.

* De er som regel knyttet opp til en dyrlege og en vetrinær.

* Det er mange venner i både tobente og firbente der.

* Du får høy/silo/horshage og basic kraftfor.

* Det er alltid noen å spørre og mange du kan lære mye av.

+++++

Hvis dette er første heten din vil jeg absolutt anbefale deg å stå på et sånt sted så lenge du har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Svar til spørsmål om hva det koster å ha hest hjemme, jeg har riktig nok hestene hjemme, men er ikke så sikker på om det er spesielt billig i lengden, men her kommer en mnds oversikt:

Høy: 2,20 kr kg. Min spiser 6 kg pr dag= ca 400 kr

Rundball 1 stk pr mnd = 300 kr

Kraftfor (en sekk pr mnd) = 350 kr

Flis bunt 1/3 stk pr dag (snitt) a 80kr = 800 kr (jeg har ikke mulighet til å ha løs flis må kjøpe bunter på felleskjøpet)

Hovslager,sko,markkur,vaksine, rasp etc= ca 600 kr (snitt beløp pr mnd i løpet av ett år)

Total sum i pr mnd = ca 2500kr

Dette er vel og merke for vinteren, på sommeren har jeg beiter selv, men da er det kostnader til gjødsel (ca 7000 i løpet av sommeren) gjerder, gjerdematriell, strøm apperater, forbruk av strøm og vann markkur og fluemiddel.

Uten å regne noen kostnader til strøm i stall, har kun lys ikke varme, men bruker litt varme på tørkerom til dekken. Har ikke tatt med noen kostnader til utstyr eller reise for å hente for/høy/flis. Men det å ha hest hjemme er ikke nødvendigvis ett veldig billig prosjekt. Nå angrer jeg på at jeg i det hele tatt regnet på det, for jeg har til og med to hester.. :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...