Gå til innhold
Hundesonen.no

hvorfor trene IPO ?

comit

Recommended Posts

Jeg forstår ikke hvorfor man utøver denne hundesporten. For uinnvidde er dette en sport som neppe er med på å øke sympatien og forståelse for hundehold hvor målet med treningen er å forfølge en person for så å bite vedkommende i armen. Alle jeg har snakket med som ikke tilhører noe hundemiljø ser på dette som en sport som bare går ut på å trene hunden i angrep.

Jeg synes det hjelper lite at dette er svært kontrollerte treninger og strengt regelverk for å utøve denne sporten når det bare er "hundefolk" som egentlig forstår hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO omhandler mye og virker som en veldig krevende sport, dere tenker da kun på bitearbeidet?

På wikipedia står det

"Gruppe A spor

Spor i IPO skiller seg fra tradisjonelle bruksspor. I IPO belønnes ekvipasjen gjennom sin presisjonsevne, nøyaktighet og intensitet. Underlaget der sporet legges kan i utgangspunktet være hva som helst, men består ofte av dyrket mark. Vinklene (2 i IPO I) er oftest 90° og gjenstandene (2 i IPO I) er relativt små (en fyrstikkeske el.l.). Hunden skal med et dypt, intensivt og presist søk i sporkjernen, følge det av sporlegger oppgåtte sporet (selvgått i IPO I). Hundens evne til konsentrasjon, søkelyst og selvstendighet er hva dommeren vurderer.

Gruppe B lydighet

Lydighet i IPO består av et program som på forhånd er kjent av hundefører. Hunder med høyt temperament, stor arbeidsglede og god presisjon belønnes. Også hundens samarbeidsevne med fører vurderes.

Gruppe C schutz

Schutz i IPO består av et på forhånd kjent program for ekvipasjen og figuranten, som for øverig er utstyrt med nødvendig verneutstyr (beskyttelsesbukse og beskyttelsesarm). Hunder med et selvsikkert friftsanlegg belønnes, sammen med hunderførers kontroll og hundes evne til lydighet. Dommeren vurderer først og fremst hundens belastbarhet, mot og førbarhet. Det er viktig å presisere at hunden ikke biter i «mannen», men i byttet som i dette tilfellet utgjør beskyttelsesarmen."

Dette er krevende for både hund og eier, er ikke akkurat noe for nybegynnere så jeg ser ikke problemet om man har satt seg inn i hva IPO er :)

http://www.youtube.com/watch?v=rTN5kTkdvME

Skummelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som syns det virker skummelt, har dere sett noen ordentlige IPO filmsnutter på f.eks you-tube? IPO består av UTROLIG mye lydighet, hundene skal være under konstant "kommando" enten verbalt eller miljøkommandoer. Det er utrolig, utrolig kontrollert - iallefall slik jeg ser det. Og når det blir så kontrollert, så blir jeg fascinert iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fortsatt mange som synes det er skummelt, og selvsagt mener jeg da bitearbeidet. Er klar over hva som kreves for å få en god ekvipasje og at det stilles høye krav.

Men man kan vel ikke forvente at alle skal sette seg inn i hvilke regler som gjelder for sporten, og da vil det for mange virke rart at men trener på å få hunden til å "angripe" en figurant.

Fra tilskuerplass er jo treningen veldig lik den som politiet bruker på sine hunder for pågripelse av forbrytere. Og siden mange er redd for å bli bitt av hunder ser jeg for meg at disse menneskene ikke blir direkte tryggere av å se slike hunder i aksjon. Bitearbeid vil vel aldri klinge godt i manges ører, for det er jo nettopp biting vi ikke vil ha hos hundene.

Og hvorfor er ikke vanlige spor nok utfordring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at sporten burde avvikles? Vanlige spor er ikke utfordring nok fordi det handler mer om hundens egen evne til å spore og løse oppgaven enn samarbeidet mellom hund og fører, kontrollen og intensiteten. Det er forøvrig rene sporkonkurranser i verden også. Samme type spor, bare mer krevende. Folk er forskjellig og har forskjellige preferanser. En god IPO-hund er en relativt godt sammensatt og veltrent hund. Det kreves mer av denne hunden enn en ren sporhund, og det er jo nettopp poenget. Jeg for min del forstår ikke fasinasjonen med agility...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør Teddy, så kan jeg jo svare tja......hvorfor ikke ? Har vært tilskuer på bruks stevner og IPO konkuranser og vil vel påstå at elite hundene i bruks ligger fullt på høyde med IPO når det gjelder kontroll og lydighet, og tilbake med spordelen, hva er det som er så krevende ved IPO spor ? er det at hunden ikke kan følge sine innstinkter 100% i forhold til "naturlige" spor ?

I bruks spor mener jeg at det er for lette spor som legges, 1200 m i urørt terreng kunne jo med letthet blitt utvidet til en kombinasjon med asfalt spor, over beferdet området, lengre liggetid på sporet osv osv.

Men hvorfor skal sivile hunder læres opp i bitearbeid når det er biting vi ikke ønsker av hundene våre?

På disse forumene har de fleste en genuin hundeinteresse, men ta deg en tur i f.eks Frognerparken og spør den "vanlige" hunde eier om IPO så skjønner dere sikkert hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes innehaver av malinoiskennelen Staalhjerte har formulert det GLIMRENDE - om hvorfor man bør ha IPO :)

http://www.staalhjerte.no/kort_om_ipo.htm

For dem som ikke gidder å sjekke ut linken, så skriver han blant annet dette - merk det siste avsnittet som jeg har uthevet:

"I Europa har man funnet ut at den beste måten å få tilgang på gode brukshundemner i samfunnets tjeneste, er å holde konkurranser for sivile oppdrettere i programmer relevant for tjenestebruk. Det har vist seg at den rene eksteriøravlen har gjort det vanskeligere for det offentlige å få tilstrekkelig tilgang på egnede brukshunder. Derfor har FCI sitt internasjonale brukshundprogram, og Norsk kennelklubb har tatt dette inn i sitt regelverk. I IPO skal samme hund vise evne til ro og konsentrasjon i sporet. Den skal vise førbarhet, og samarbeidsvilje i lydigheten og den skal vise et høyt temperament, belastbarhet og sterke drifter som lar seg kontrollere i forsvarsarbeidet. Dette gjør at man får en svært allsidig prøveordning som premierer den allsidige brukshunden. Dette gir oppdrettere mulighet til å velge de avlsdyrene som egner seg og gjør det bra i denne sporten. Når slike konkurranser får prestisje, avler oppdretterne med tanke på å oppnå resultater. Det gjør at man får fokus vekk fra de rene eksteriørhundene og produserer hunder som egner seg til samfunnsnyttig tjeneste.

Det er selvfølgelig mye billigere for det offentlige å få dekket sitt behov for gode brukshunder ved sivile oppdrettere, enn at de selv skal ha et komplett avlsprogram. Dette ville kreve enorme ressurser dersom en skulle ha en bred avlsbase og unngå innavlsproblemer ol.

En vesensforskjell i forhold til annen brukshundsport er også at dommeren hele tiden skal tenke på hundens kvalitet og ikke bare fokusere på det treningsmessige resultat. Dette nettopp med tanke på å premiere de avlsmessig interessante hundene."

Slik avlen skjer på mange raser idag, så avles de vekere og med "lavere selvtillit" enn før - for å gjøre dem "enklere". For flere år siden ble det advart mot å avle frem mer usikre hunder, da det er de som blir de farlige - det er de som blir så redde at de biter... det er ikke de stabile, stødige, gode, nervesterke hundene.

Gode IPO-hunder SKAL være trygge, stabile og nervesterke - ellers bør de ikke tillate å få være med på treningen av gruppe C, ifølge regelverket.

Politiets oppvisninger vekker alltid forøvrig jubel hos folk flest - og det har vel også sivile bidrag gjort på ulike evenementer. Jeg tror vanlige hundeeiere bekymrer seg mindre for det lille fåtall IPO-entusiaster som vel bare har lov å trene under gitte omstendigheter og som "driver med sitt", og at disse Comit nevner i Frognerparken er mer bekymret for eiere av store, ukontrollerte, utrente hunder som ikke har trivelig gemytt... for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bruks spor mener jeg at det er for lette spor som legges, 1200 m i urørt terreng kunne jo med letthet blitt utvidet til en kombinasjon med asfalt spor, over beferdet området, lengre liggetid på sporet osv osv.

Bare litt OT her, men... Jeg vet ikke hvor du har beveget deg innen bruksen, men jeg har aldri opplevd klasser der man går 1200 m spor - men jeg har hørt om mange som har gått med både ku og sau i sporene sine, samt bærplukkere, soppsankere og turgåere i sine spor - så forstyrrelser får man jo en del av på et NBF-spor kan man si (i tillegg til alle de ville dyrene som har tråkket rundt før og etter at sporet er lagt ut selvsagt - selv har vi vært på harejakt i konkurranse *kremt*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt forenklet verden du legger fram her, comit. At folk i frognerparken ikke har sansen eller forståelsen for IPO som sport, er sikkert sant, men hvis disse frognerparkenmenneskene skulle være retningsgivende for hva vi kan gjøre med hundene våre (sport-og avlsmessig), så ville vel alle hunder med et drifts og/eller aktivitetsnivå over en gjennomsnittelig golden være uønsket. En helt annen ting er jo at de færreste vet at det eksisterer noe som heter IPO.

Så, du spør hvorfor sivile hunder skal læres opp i bitearbeid når vi ikke ønsker at hundene våre skal bite...

Tror du virkelig at vi må lære hunder å bite? Det er noe de kan i valpekassa, og disse hundene som trenes i "bitearbeid" lærer ikke å bite, men når og hvordan de får lov til å bite. Min påstand er at langt flere frognerparkhunder er potensielle "menneskebitere" enn hunder som trenes i bitearbeid. Hvis du har sett flere IPO-prøver, har du kanskje lagt merke til at det står en dommer på banen (til tider ganske tett opp til fig'en)? Hundene biter altså ikke bare det første og beste mennesket de ser, og jeg ville ikke hatt noen motforestillinger mot å gå opp og klappe på en hund som sitter klar for å bite fig (bevoktning) f.eks.

Du påstår også at brukshundene demonstrerer samme grad av kontroll og lydighet som IPOhundene...

Det er nå en gang sånn at for at kontroll over en hund skal være vanskelig/imponerende, så betinger det at hunden har et annet driftsmål enn belønning hos fører. Det er f.eks. ikke spesielt vanskelig å få en hund som ikke er glad i mat til å gå forbi en halvspist kebab, mens man må ha en viss grad av kontroll for å få et matvrak til å gjøre det samme. Så til bruks vs. IPO; hundene i IPO har et langt høyere driftsnivå når de skal kontrolleres i c-arbeidet enn hva en NBFhund har. Å sammenligne disse to blir altså som å sammenligne epler og appelsiner.

Ang. spor, så er det ikke å følge sporet som er vanskelig i IPO, men å lære hunden hvordan. Hvis du har sett på prøver, så ser du sikkert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problem jeg kan påpege ved ipo og specielt ved schutz, er at nogle hunde får smag for det de har lært. har en ven der selv er hundetræner, har haft mange forskellige hunde, hvoraf en af dem var en brukshund, en Hovawart, som var trænet i alle kunstens regler, gik på ipo med den, ingen problemer før den var ca 6 år, da havde den fået smag for at bide, endte med at aflive den, da den tog alle på sin vej, og hev dem ned. Ellers var det den lækreste og dejlige hund jeg har mødt, min ven fik en masse ros for den, og en del ville have den ind i avlen da det var en "gammeldags" størrelse hovawart, med rette egenskaber.

Så ipo kan også ende op med, at få en uønsket adfærd i hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden du kjenner én hund som ble sint og også var trent i IPO, så er det IPO-treningen sin skyld at den ble sint?

Sorry, men den kjøper jeg ikke.

Sinte hunder finnes i alle utgaver, men heldigvis blir de fleste av dem silt ut som uegnet for trening i bitearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blev skam ikke sint, ejeren var endda hos politiet før at høre dem, de siger at nogle af deres også får smag for at bide, og det er "smag for at bide" de selv betegner det som, og derefter ikke er egnet som familehunde heller. så ikke en engangforteelse, hvis politiet i Danmark også kender til dette problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak for å bite eller ei, nå snakker vi om IPOhunder, ikke politihunder. Politihunder trenes på en helt annen måte, og at noen av dem får "smak for å bite" har altså fint lite med IPO-trening å gjøre. Jeg ser både IPO-hunder og politihunder i trening flere ganger i uka, og å sammenligne de to blir helt hinsides. IPO er en sport, og hundene trenes deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mulig jeg bommet litt på sporlengden men elitespor i sverige tilater ikke overtråkk av mennesker, det er vel derfor man har et reservespor, og det er vel ikke så mange ekvipasjer innen bruks som behersker aslfalt, betong, grus, passering gjennom boligfelt osv osv tilnærmet likt et id spor. Noe som heller pussig nok ikke er et krav til redningshunder.

Selvsagt kan vi hundefolk sitte på vår høye hest å si til alle som ikke driver med hund at IPO er bare en hundesport, på lik linje med annen hundesport. For at det ikke skal bli flere hundehatere så er det vel viktig å kunne ha noen vettuge argumenter på hvorfor vi lærer hundene bitearbeide. Det er en liten sport men hva med de som ikke lykkes ? En halvferdig IPO hund vil vel ha det i seg videre i livet også, og vil ikke slike forsterkede innstinkter plutselig en dag kunne slå ut i fullt alvor mot en "fig" som bare har en tykk dunjakke og ikke en bitearm ? Min tidligere omplasserings malle var slik, den bet ikke men den løp ut for å gå i bevåkningsmodus, og da tror jeg terskelen for å henge i armen var svært lav, og ved lek så jeg jo tydlige innlærte trekk fra hunden som jeg gjerne kunne vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal sivile hunder læres opp i bitearbeid når det er biting vi ikke ønsker av hundene våre?

På disse forumene har de fleste en genuin hundeinteresse, men ta deg en tur i f.eks Frognerparken og spør den "vanlige" hunde eier om IPO så skjønner dere sikkert hva jeg mener.

Begge disse spørsmålene er vel besvart over, og jeg må også påpeke at selv om en IPO-trent hund biter ved en senere anledning, så er det ingen måte å bevise at det er pga av denne treningen at den biter. Den kunne liksågodt gjort det alikevel. Hvis ikke, så er det jo mystisk da at det finnes så mange selskapshunder som biter både folk og dyr!

Vil også understreke Therese sitt poeng med at man ikke kan sammenlikne en politihund og en IPO-hund. Politihunden skal fakke skurken, koste hva det koste vil. Kontroll er ikke poenget. I motsening til IPO, der kontroll faktisk er HELE poenget. At du mener at hunden blir farlige av denne sporten tar jeg på den digre kontoen for uvitenhet.

Forøvrig så er ikke IPO en liten sport. Det er faktisk en av verdens største hundesporter.

Man kan ikke avskilte en hundsport, bare fordi man ikke forstår, ikke liker eller ikke ser poenget med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi har dette er enkel... :)

Jakthunder har jakthundprøver

Gjeterhunder har gjeterhundprøver

Mynder har Lure Coursing

osv, osv

Og bruks og tjenestehundrasene har IPO...

Felles for alle disse prøvene er at de er laget for å selektere ut de beste individene for avl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan vi hundefolk sitte på vår høye hest å si til alle som ikke driver med hund at IPO er bare en hundesport, på lik linje med annen hundesport. For at det ikke skal bli flere hundehatere så er det vel viktig å kunne ha noen vettuge argumenter på hvorfor vi lærer hundene bitearbeide.

Dette er jo forklart flere ganger i denne tråden; som et avlsverktøy. Samfunnet trenger belastbare, driftige og førbare hunder til forskjellige oppgaver (bla. innen politi og forsvar), disse institusjonene har ikke kapasitet til å drive egne avlsprogram for å dekke sine behov, og vil uansett være avhengige av å hente inn sivilt materiale. Derfor. Hvis vi skal oppretholde arbeidskapasiteten til enkelte brukshundraser, må man ha muligheter for å teste dem, ikke sant? Mener du dette ikke er gode nok argumenter?

Det er en liten sport men hva med de som ikke lykkes ? En halvferdig IPO hund vil vel ha det i seg videre i livet også, og vil ikke slike forsterkede innstinkter plutselig en dag kunne slå ut i fullt alvor mot en "fig" som bare har en tykk dunjakke og ikke en bitearm ? Min tidligere omplasserings malle var slik, den bet ikke men den løp ut for å gå i bevåkningsmodus, og da tror jeg terskelen for å henge i armen var svært lav, og ved lek så jeg jo tydlige innlærte trekk fra hunden som jeg gjerne kunne vært foruten.

Vil ha hva med seg videre i livet? Evne til å bite? Som sagt, så er det en medfødt egenskap.

Mener du en hund ikke er i stand til å se forskjell på en dunjakke og en IPOarm? Dessuten er det mer enn IPOarmen som signaliserer til hunden at den skal jobbe. Det er situsjonsbestemt, dvs. bane, skjul, fig m/arm osv. Disse hundene trenes ikke (i motsetning til politihunder) til å bite i ulike bymiljøer osv. Syns du skal kikke litt på noen treninger og hilse litt på hundene, så ser du fort at de ikke har noe ønske om å bite hverken den ene eller den andre. Som sagt, så er det ikke noe problem å gå opp til en IPOhund, selv i "arbeidsmodus", uten å bli bitt. Jeg ser ikke at argumentene dine er noen reelle problemstillinger.

Hva som er tilfelle med din malle, vet jeg ingenting om, men siden det virker som om du kanskje ikke har all verdens erfaring med denne sporten, kan det være at du misforstod situasjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Therese for veldig gode og utfyllende svar. Comit sitt spørsmål er legitimt. Argumentene til comit er derimot i mine øyne påstander det ikke kan føres hold for.

Et eksempel på hvorfor IPO kan virke "skremmende" på folk flest, er da min mor så film av min tispes bestefar. Tyson Van Het Polderbos. De som kjenner IPO vet hvem dette er. Hun ble skremt og sa at DETTE håpet hun ikke min lille vakre nuske-rottis-tispe valp skulle begynne med. Hvorfor reagerte hun slik? Jo fordi C arbeidet ser skummelt ut. Selvfølgelig!

Så spørsmålet isolert sett er legitimt.

Men jeg er STERKT uenig i at IPO sporten er en uønsket og farlig sport som man bør stille spørsmålstegn ved. (Dette er grundig forklart av Therese!)

Når der kommer til hundene som trenes i IPO så er ikke dette hvilke som helst hunder. Dette er hunder som har gjennomgått tester mht til lydighet og seleksjon, samt bestått mentaltester som på ett vist grunnlag sier noe om den stabilitet. Så vidt jeg vet, så er IKKE IPO hunder sterkt representert i bitestatistikken??? Ei heller avdankede tjenestehunder. Og de tjenestehunder jeg kjenner både fra politi og forsvaret fult ut stabile hunder. Unntak finner man overalt og så i denne leieren, men at det utgjør en fare og er et problem vil jeg sterkt avvise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig var innlegget ment som et generelt spørsmål om hvorfor hundene absolutt må trene for å få et godt bitt, men det ble litt feil kankje å nevne det som sportsgren, men skitt au, som man roper får man svar.For det første, nei som Dere sikkert skjønner har jeg liten erfaring (kunnskap) om IPO, det med avlsmatriale skjønner jeg tanken bak og at det er en nyttig plass for "talenter" innen tjenestehunder.

Har obervert flere treninger og jeg har vel ikke påstått at dette er farlige hunder, jeg stoler like mye på en IPO hund som fra en annen bruksgren, Og angående obsevasjon av min tidligere malle var det eieren til mallens far som kommenterte adferden , og vedkommende har en hederlig 3.plass i IPO (Nordisk).

Og om dere hadde sett vinneren fra NM for politihunder (Tror det var 2006) under aksjon med sin malle, og denne ekvipasjens evne til å avbryte angrep tror jeg faktisk dere med IPO gener hadde blitt imponert. For som enkelte fremstiller det så er hundene innen IPO, Creme de la creme blandt hunder, ingen over ingen ved siden av :glare:

Jeg er nok sikker på at sporten vil leve i beste velgående i mange mange år framover selv om det ikke er akkurat min greie. Svar har jeg jo fått så det holder i bøttevis :) synkronsvømming er heller ikke min greie, men har ingen planer der heller å prøve å få til et forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Etter å ha vært en del av "Ipo- miljøet" i mange år, nesten siden den spede start når sporten ble kjent utenfor en liten avgrenset kjerne som startet i 1997, så har jeg observert mange håpefulle kommet og gått igjen.. Det er sånn jeg ser det helt legitimt og forståelig at man stiller spørsmålstegn ved nødvendigheten av sporten. Det har jo også trådstarter fått svar på. Det er verdens største brukshund sport, det er nødvendig for å sikre godt avlsmateriale og det er kjempemorsom, men dog en krevende sport for hund og fører.

Det er mange "kaktus-karer" som har fått beskjed om at de eller hunden ikke innehar de kvalitetene som er ønsket i denne sporten. Hva de gjør når de kommer hjem får stå for deres regning.

Sporten i seg er relativt stuerein i dag kontra hva den var for 5-8 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...