Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten oppklaring om cane corso med hjertefeil

pjallal

Recommended Posts

Jeg ser det har vært en LANG diskusjon om min forhund Aqua(cane corso) og hennes "hjertefeil".... Før jeg skriver noe mer vil jeg bare si at dette kommer ikke til å inneholde "skittkasting" (selv om jeg har veldig lyst ut i fra det jeg nå har lest) bare en liten utredning om hvordan ting faktisk ligger ann med Aqua..

Aqua blir straks fire år(i november), hun lever i beste velgående og står ikke i fare for å dø i nærmeste fremtid. Verken av å få valper eller på andre måter. Ja hun har en bilyd på hjerte og det er en hjerteklaff som ikke opererer som den skal. MEN, dette har ingen betydning for Aquas helse på nåværende tidspunk. Hun er fremdeles under utredning for det er ingen dyrleger som har kunnet gi oss en endelig diagnose på dette bortsett fra at de kaller det for en vandrende pacemaker. Hva nå det er....? Aqua skal med tiden inn på vetrinærhøgskolen for å bli undersøkt der. Og en ting vil jeg gjøre klart med en gang! Aquas eier har vært for og med på denne utredningen hele veien. Min samboer hadde med seg Aqua og vår cc hanne til dyrlegen for årlig helsesjekk og vaksine. Der mente dyrlegen at han kunne høre en "blåselyd" på hjerte hennes. Han ville sende hende til en spesialist. Hun fikk da dyrlegen til å ringe eier og forklare det intrufne. Dyrlege og eier ble da enige om å bestille time hos en spesialist for videre undersøkelser. Aqua gikk igjennom en to timer lang EKG undersøkelse og en nesten like langvarig ultralyd undersøkelse. Ut i fra dette ble "diagnosen" vandrene pacemaker, som i seg selv ikke er noen diagnose. Vi har også fått mange forklaringer på hva dette er, men for å være helt ærlig har jeg ikke skjønt mye ut av det bortsett fra at det ikke er farlig.

Oppdretter/eier har også selv vært i kontakt med enkelte personer på veterinærhøgskolen i håp om å få mer utfyllende svar om dette. Det de er kommet frem til er at hun skal inn på ett 24t opphold med EKG vest for å sjekke om det er tilfeldige(som ved stress) eller konstante "blåsninger" fra hjerte. Etter det vil de prøve å finne ut om det er arvelig, med født eller ingen av delene. så langt er alt blitt dekket av forsikring og hadde dette vært en medfødt defekt hadde det ikke blitt dekket av vår forsikring(Agria).

Aqua lever i dag i beste velgående og vi har aldri merket noe til hennes defekt i det daglige og hun er en veldig aktiv dame.

Det har aldri vært snakk om å bruke Aqua i avl hvis dette kunne være skadelig for henne, og ingen av dyrlegene vi har vært i kontakt med, har noensinne uttalt at hun kan dø av å få valper! Når alt dette er ferdig og vi har alle fakta selv vil det bli lagt ut full info om saken på både vår hjemmeside og oppdretters side. Der vil det bli opplyst om eventuelle diagnoser og hva vi kommer til å gjøre videre fremover.

Håper dette har ført litt mer klarhet i saken og at de som engasjerte seg setter pris på denne infoen, selv om det er lenge siden dette var ett hett tema for noen. Jeg er bare lei meg for at jeg ikke var her inne da og fikk avklart mye med en gang.

Vil legge til at både vi og eier har vært åpne om hva som har kommet frem ovenfor de som faktisk er blitt berørt av saken, som valpekjøperene fra det aktuelle kullet. Som faktisk ble født nesten ett år før feilen ble oppdaget. Aqua har jo også gjevnlig vært til undersøkelse hos dyrlege både før og etter valpene ble født og at ingenting ble oppdaget den gangen. Hun var jo også på ultralyd mens hun var drektig og hadde full helsesjekk uten at noe ble oppdaget da heller. Dette er ikke noen "vanlig" sykdom på rasen, det er så vidt vi vet ikke funnet noen andre tilfeller på rasen og kan jo da også være ett resultat av utenfor stående hendelser som vi ikke vet hva er eller at hun i utgangspunktet hadde ett dårlig hjerte som over tid har fått en slitasje som har resultert i dette. det er jo sånt som kan hende med oss mennesker så hvorfor ikke en hund?

Her får dere imidlertid ett bilda av Aqua i vanlig stil. Det sier vel egentlig mer enn tusen ord...

post-2872-1193270314_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Poenget er vel til syvende og sist at man rett og slett bare ikke avler på hunder med sykdom. Uansett om man gjemmer seg bak at det ikke er arvelig, eller ikke kan bevises å være arvelig.

Hjertefeil har høy arvelig faktor, derom hersker vel liten eller ingen tvil.

Jeg har forøvrig ikke lest tråden som tydeligvis har florert her ett sted, men jeg tenker ikke først og fremst på den syke hunden når man snakker om kull - jeg tenker mer på de stakkars valpekjøperne som kanskje risikerer å få en hund med hjertefeil som dør ung..........

Når det gjelder Agria så dekker de faktisk også arvelige defekter dersom de ikke er vanlig på rasen - sånn at dersom det ikke er vanlig at rasen har hjertefeil så dekkes det av Agria. Det den imidlertid IKKE dekker er om avkommene hennes får hjertefeil - så ikke bare risikerer man å selge syke valper, men man risikerer faktisk at de som kjøper dem ikke får noe igjen dersom den dør ung, og da er brått oppdretter veldig erstatningspliktig og det kan jo bli dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært snakk om å bruke Aqua i avl etter at hun ble syk. så det er jo ikke blitt brukt en syk hund i avl bevist! hunden ble erklært "syk" lenge etter valpene ble født.

Og NEI. Vår agria forsikring dekker ikke hvis det er medfødt. da skal hunden ha vært forsikret i samme selskap fra før hunden var tre mnd. Det er litt vanskelig i aqua sitt tilfelle for aqua er eldre enn det agria er her i norge...

Men poenge med mitt innlegg var å klargjøre akkurat det at aqua ikke skal brukes i avl og at oppdretter ikke hadde noe skyld i det som skjedde, som det ble hevdet. og at du sier du ikke har lest den tråden jeg referer til blir litt feil for jeg fant hvertfall tre innlegg fra deg der. og det ene var rimelig langt. men jeg er ikke intr i å verken krangle med noen eller diskutere dette. jeg ville bare gi dere den andre siden av saken. Og vise dere at vi faktisk gjør noe for å finne ordentlig info å gi til de som har kjøpt valper etter Aqua. Og vise det at Aquas oppdretter bryr seg faktisk om sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt snodig da,at du selv fortalte til flere at du var frustrert over at oppdretteren hennes ville bruke henne i avl til tross for feilen med hjerte.Og du uttalte jo selv også at hun kunne risikere å dø om hun fikk kull,dette hadde du fått opplyst fra veterinær.Og dette har du jo sagt direkete til minst to personer innen canemiljøet.Du var så og si rasende på oppdretteren hennes og hadde mest av alt lyst til å sterilisere henne,Aqua altså.Du fikk jo også veterinæren til å skrive det IKKE var arvelig slik at du fikk det dekket av forsikringen.

Men,nå er det flere som kjenner til denne oppdretteren da og vet hvordan denne er mht sitt oppdrett.Masse gode og fine ord men når det kommer trøbbel så får man det slengt tilbake og all skyld blir lagt på en selv.

Ren gjetning,men også en del spekulasjoner er det blitt rundt dette med at dere forverter til Aqua plutselig ble så tyst når et par valpekjøpere tok kontakt med oppdretteren.Ingen som ville blitt sjokkert om der hadde foreligget "trusler" om å hente Aqua tilbake om dere gikk ut med mere info.Men,dette er jo ren spekulasjon da innen miljøet.Jeg mener,når oppdretteren er forvert for en annen oppdretters hund og har lovet å ha henne hjemme hos seg men så skal sette denne ut på foravtale igjen.Det er jo ikke spesielt seriøst da.Sette ut en annens hund på foravtale,når man selv har den på foravtale mener jeg.

Du uttalte jo også at dere merket på Aqua at hun ikke var like aktiv og sprek lenger,at hun hadde forandret seg og ble fortere tungpustet.Var dette bare løgn det da?

Er ellers enig i at man ikke skal avle på en hund som er syk,ente det er arvelig eller ikke.Syke hunder skal ikke ha valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det har aldri vært snakk om å bruke Aqua i avl etter at hun ble syk. så det er jo ikke blitt brukt en syk hund i avl bevist! hunden ble erklært "syk" lenge etter valpene ble født.

Og NEI. Vår agria forsikring dekker ikke hvis det er medfødt. da skal hunden ha vært forsikret i samme selskap fra før hunden var tre mnd. Det er litt vanskelig i aqua sitt tilfelle for aqua er eldre enn det agria er her i norge...

Men poenge med mitt innlegg var å klargjøre akkurat det at aqua ikke skal brukes i avl og at oppdretter ikke hadde noe skyld i det som skjedde, som det ble hevdet. og at du sier du ikke har lest den tråden jeg referer til blir litt feil for jeg fant hvertfall tre innlegg fra deg der. og det ene var rimelig langt. men jeg er ikke intr i å verken krangle med noen eller diskutere dette. jeg ville bare gi dere den andre siden av saken. Og vise dere at vi faktisk gjør noe for å finne ordentlig info å gi til de som har kjøpt valper etter Aqua. Og vise det at Aquas oppdretter bryr seg faktisk om sine hunder.

Ja, nå husker jeg tråden...... sorry...

Vel - gjort er gjort og spist er spist - fint at hun ikke skal gå mer i avl i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...