Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltester


Miranda

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Hei!

Er det noen som kan forklare meg forskjellen på mentalhelse test, funksjonsanalyse og karaktertest (og evt andre sånne tester om det finnes)?

Tusen takk, lurer veldig.

Nå tenker du kanskje på MH - det står for Mentalbeskrivelse Hund, ikke mentalhelse test.

MH er IKKE en test, men en beskrivelse. Under MH beskriver "dommerne" det de ser i øyeblikket hunden utfører handlingen, så det er altså mer en "what you see is what you get" måte å lese hunden på.

FA - eller Funksjonsanalyse - er som navnet sier en analyse av hundens mentale reaksjoner, dommerne der leser mer ut av hundens handlinger enn i en MH, litt sånn "hva vil hunden gjøre hvisatte omatte" - men på da ett realistisk grunnlag satt i forhold til testmomentet.

Karaktertest - en enkel test for å se i hvilken grad hunden avreagerer i mildt stressende situasjoner, og hvorvidt den er skuddfast eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg tenker på FA-teste mine, hvordan går jeg frem ?

Hunden må være mellom 24-48 mnd, registrert og ID merket. Da går du inn i terminlista til NKK for Funksjonsanalyser for 2008. (Siste prøvene i 2007 var forrige helg.. ) Når disse blir lagt ut mot/over jul engang. Første prøvene pleier å være i mars/april. Finner en på passende sted og melder deg på, akkurat som en hvilken som helst annen prøve. Du må ha med orginalt reg bevis for å få testet hunden(e)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg tenker på FA-teste mine, hvordan går jeg frem ?

Du går inn på NKK og søker frem prøver tilgjengelig neste år, finner ut hvor i nærheten, og tar kontakt med arrangør og melder deg på. Man må melde seg på i god tid, for testene blir fort fulle - det er bare rom for 8 hunder pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Så jeg får ikke testet mine jeg da siden de ikke er reg. i NKK, fordi man kan vel ikke etter registrere hunder som oppdretter ikke registrerte den gang kullet ble skrevet inn ?

Så det hjelper ikke om de bare er chippet altså ? :)

Nei. Du får ikke testet hundene dine hvis ikke oppdretter etterregistrerer hundene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - må ta meg en telefon til oppdretter jeg da og høre om de kan etterregistrere mine 2 så jeg får tatt den testen!

hvorfor har ikke oppdretter registrert dem med en gang da?? syns jeg var merkelig.. fordi dem er hvite da eller? Bør jo registrere alle uansett..syns jeg i alle fall...

Håper du får ordnet det sånn at du får testet hundene dine da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på en ting til,

når velger man å ta en FA og når en karaktertest? Hva er forskjellen i øvelsene man må gjennom og det man får vite om hunden? Har visst ikke helt skjønt det enda :unsure:

Hvilke hunder er det vanlig å gjøre dette med? "Vanlige" familiehunder, brukshunder, "problem"hunder...? Hvilken test velger man til hvilken hund egentlig, eller kan man like godt ta alle på en og samme hund for å få en grundig beskrivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor har ikke oppdretter registrert dem med en gang da?? syns jeg var merkelig.. fordi dem er hvite da eller? Bør jo registrere alle uansett..syns jeg i alle fall...

Håper du får ordnet det sånn at du får testet hundene dine da :)

Det var 9 valper i kullet, men bare 6 ble registrert ( har kanskje noe med at det var 3 hvite og 6 brune ja :D )

Dette var for 3 år siden, og mye har heldigvis forandret seg så nå registrerer de fleste oppdrettere også hvite valper.

Skal undersøke litt med oppdretter ja, høre om de kan etterregistrere mine ( det koster vel sikkert noe å gjøre dette ?)

Både far og helbror til Sara & Klein FA-testet seg og fikk bestått nå i år, så håper jeg også får testet mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig useriøst å ikke registrere de hvite boxerne. Som du ser Jane så kan ikke du delta på FA slik du vil. Men en annen ting er at blant annet helseresultater/statistikker for den aktuelle oppdretteren ikke vil bli reell. Av et kull på 9 "eksisterer " liksom ikke 3.

Jeg håper det hører med til unntakene at dette skjer. Jeg mener og at en uregistrert rasehund ikke bør koste mer enn en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg som det går ann å bli, KristinR.

Selvsagt skal de hvite Boxerene også registreres og heldigvis er det mye som er forandret på 3 år både hos min oppdretter og andre oppdrettere, sjelden en hvit valp blir solgt ureg. i dag.

Men som sagt og som du helt sikkert vet selv som har Boxer så har det ikke alltid vært slik, men jeg skal gjøre DET jeg kan ihvertfall for å få de etterregistrerte for FA-testen vil jeg ta :)

Alle helstetestene jeg har tatt på de, som de gikk igjenom med glans : HD, Hjerte, albue og knær skulle jeg jo også gjerne fått registrert, men i dag er det jo bare til min egen nytte og ikke til rasens vell og ve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var mental helsebeskrivelse jeg mente :) Takk for svar, det var oppklarende!

Du mener vel fortsatt Mentalbeskrivelse Hund (MH)?

Bare lurer på en ting til,

når velger man å ta en FA og når en karaktertest? Hva er forskjellen i øvelsene man må gjennom og det man får vite om hunden? Har visst ikke helt skjønt det enda :unsure:

Hvilke hunder er det vanlig å gjøre dette med? "Vanlige" familiehunder, brukshunder, "problem"hunder...? Hvilken test velger man til hvilken hund egentlig, eller kan man like godt ta alle på en og samme hund for å få en grundig beskrivelse?

Gå inn på NKK sine sider og bruk søkerfunksjonen, så finner du informasjon om alle tre testene. For å ta FA må hunden ha godkjent K-test eller MH. Slike tester brukes bla. som avlsverktøy og for å teste tjenestehundemner (det finnes sikkert andre her inne som kan svare mer utførlig på dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jane:) Tror nok ikke det skulle være noen problemer med å etterregistrere de. Vet ikke om det er noe du kan gjøre selv eller om oppdretterne må gjøre det? Det blir ikke Boston på deg nå i tillegg da? Jeg har så fryktelig lyst på en liten hund at jeg er helt dårlig. Har tenkt både på boston og petit brabancon, men føler at sistnevnte blir litt liten sammen med mine store. Men det blir ikke enda. Smertegrensen min er to hjemme. Så det får bli senere en gang. Dette var nok en liten avsporing. Var ikke meningen, men måtte bare få det sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Du mener vel fortsatt Mentalbeskrivelse Hund (MH)?

Gå inn på NKK sine sider og bruk søkerfunksjonen, så finner du informasjon om alle tre testene. For å ta FA må hunden ha godkjent K-test eller MH. Slike tester brukes bla. som avlsverktøy og for å teste tjenestehundemner (det finnes sikkert andre her inne som kan svare mer utførlig på dette).

Nei, du må ikke ha noe som helst for å ta en FA. Den er åpen for alle registrerte, Id merkete hunder mellom 24 og 48 mnd. Hovedformålet er å teste individets mentalitet og rasens mentale helse. (Kort fortalt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jane:) Tror nok ikke det skulle være noen problemer med å etterregistrere de. Vet ikke om det er noe du kan gjøre selv eller om oppdretterne må gjøre det? Det blir ikke Boston på deg nå i tillegg da? Jeg har så fryktelig lyst på en liten hund at jeg er helt dårlig. Har tenkt både på boston og petit brabancon, men føler at sistnevnte blir litt liten sammen med mine store. Men det blir ikke enda. Smertegrensen min er to hjemme. Så det får bli senere en gang. Dette var nok en liten avsporing. Var ikke meningen, men måtte bare få det sagt.

Vi tåler da en liten avsporing, hehe ;)

Min søster`s Boston har jo fått valpekull på sin Bostontispe og de er 7 uker nå og alldeles herlige, selvsagt skulle jeg gjerne beholdt noen av de valpene, men man må jo ha tid til de også og jeg føler at nå tar Boxerene all min tid og litt til.

Har hatt Boston i 15 år og det er en skjønn rase, de har mye til felles med Boxeren og jeg vet at den dagen jeg skal ha en liten hund skal det selvsagt være en Boston! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...