Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinærfôr


Nirm

Recommended Posts

Nirm har gått over på Hills l/d nå for å prøve å få stabilisert leververdiene. Skal tilbake til nye blodprøver og ultralyd i desember. Dersom dette fungerer, så har jeg fått meg et stykk meget dyr bikkje å fôre da, men men. Eneste er at jeg synes pelsen blir skrekkelig stygg på dette fôret, i tillegg til at Nirm sliter litt med vondt i magen til stadig (virker som "luftsmerter").

Er det flere merker som har fôrmerker a la Hills l/d? Eukanuba? Royal Canine? Og hvor får man tak i de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring på pels og slikt på andre merker? Bogar gikk og på Hills, og jeg sleit med pelsen hans også. Men siden han hadde en dårlig pels, så var det ikke så nøye. Mens Nirm flotte pels vil jeg gjerne ha tilbake. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring på pels og slikt på andre merker? Bogar gikk og på Hills, og jeg sleit med pelsen hans også. Men siden han hadde en dårlig pels, så var det ikke så nøye. Mens Nirm flotte pels vil jeg gjerne ha tilbake. :frantics:

Det er ofte slik at du ikke kan få i pose og sekk. Disse veterinærfôrene er nesten uten unntak svært fattige på fett.

Fôr som er rikt på fett må du ha for å oppnå en fin pels. Vil tro at særlig nyrefôr er særdeles fattige både på proteiner og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden byttet Aron for til Pro Plan. Pelsen ble veldig fin da. Fikk mye skryt for pelsen hans av dommere i helgen. Fikk bla.; prima pels på kritikken. Tror foret har hjulpet veldig mye, selv om har alltid har hatt ganske fin pels. :frantics:

Venninen min som bruker hills til sin papillon har ganske krøllete pels noe han også fikk på kritikken i helgen siden ikke papillon skal ha krøllete pels. Før gikk han på pro plan og da synes jeg han hadde finere pels. Men dette er jo individuelt selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jo hunden din på Hills i/d nettopp for å stabilisere leververdiene - så skal du bytte til et annet merke så må du vel finne et merke som har et for for nettopp dette formålet- å rette opp leververdiene. Royal Canine har veterinærfor, men om de har noe som dekker din hunds formål vet jeg ikke noe om -Vet Specific har et for som er rettet mot leverproblemer, og specific er billigere enn hills - så kan jo være en ide å prøve det. var jeg deg så ville jeg ringt veterinær og bedt om råd. Kanskje det er noe du kan tilsette foret (fettsyrer osv - men har hunden leverproblemer så bør du kontakte veterinær og spørre om hva du kan/ikke kan/bør gi hunden din...

Jeg har ikke noe erfaring med Hills i/d, men Hills puppy, og jeg var fornøyd meg det - men hunden min ble fort lei det (smak og behag) Så jeg brukte Eukanuba fast på han - og var veldig fornøyd :whistle: Han hadde da lite avføring, var fin i magen, virket mett og fornøyd, hadde god appetitt og var i passe hold - både på puppy og adult. Er mange som synes det er for mye fett i eukanuba puppy - men så lenge valpen ikke ble tykk så fortsatte jeg på dette. Har tenkt å prøve ut Eukanuba på den nye valpen også - i håp om at det fungerer like bra på henne. MEN - ALLE hunder er forskjellige- detsom fungerer bra¨på en hund, vil ikke nødvendigvis fungere bra på en annen, så her må man prøve seg frem. (mener forresten at Eukanuba kanskje har et for for leverproblemer også - men detselges i så tilfelle kun hos veterinær (tror jeg)

Får håpe du finner en løsning på dette - masse lykke til :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av veterinærdiettene er det Hills, Eukanuba, Royal Canin og Specific som er mest kjent. Personlig har jeg til min hund hatt desidert best erfaring med diettfôrene fra Eukanuba, men om de har leverdiett vet jeg ikke. De periodene Sophus gikk på diettfôr fra Eukanuba hadde han så blank pels at det var vanskelig å ta bildet av han pga gjenskinn. :frantics:

Men pelskvalitet er ikke alt, det viktigste er at hunden din får renset leveren og da er jo et alternativ å lage maten selv? Jeg har hørt om en hundeie som lagde hundemat etter en diettoppskrift fra veterinær, men det var også mye for å øke matlysten til en hund som var så kvalm at den ikke ville spise diettfôr. Jeg minns at den spiste en del cottage cheese blant annet.. logik.png Du kan jo ta en ringerunde til forskjellige dyreklinikkene, blant annet veterinærhøgskolen og spørre pent om råd? Jeg har hvertfall god erfaring med å mase litt. :whistle:

God bedring til Nirm.

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg specific hvis hunden din reagerer med dårlig pels, min får dårlig pels av i/d og forer nå på specific WIC.

Får hunder med lever problemer så får du specific kidney-support. http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=7350 Står endel om det på denne linken.

I Royal Canine så får du også for leverproblemer. Den heter Hepatic HF16 Du kan lese mer om den på http://www.royalcanin.no/HUND/Hundefr_hos_...licShow;ID=509;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. :)

Nytt fôr må jeg over på, for Nirm sliter med for mye "luft i magen". Det går bra, men det kan ikke være slik i flere mnd framover. Han får overleve ut sekken, og vi må jo ha nok fôr til overgang også. Så jeg må jo leite et nytt fôr. Dyrlegene her i omenget jeg har vært innom, har bare hatt Hills og noen få Eukanuba trur jeg det var, men ingen har noe for lever etter hva jeg har funnet ut.

Pels er ikke alt nei, men det er jo kjekt at bikkja ikke går rundt og ser ut som ei ribba rotte også. Pris på fôrsekken gir jeg blanke f*** i egentlig.

Noen som bruker veterinærer i Osloområdet som veit om de selger Royal Canin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tropehagen Zoo feks selger royal canin.

Diesel gikk på det tidligere, men han hadde en del kløe i øret og på innsiden av låret, pluss at han feis så j**. hehe. Så la jeg sammen to og to, og tenkte det kunne være forallergi.. Tok ingen sjangs så vi kjøpte nytt för. Hills puppy. Spent å se hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Oslo Dyreklinikk på Ensjø selger veterinærforet til Royal Canin. Men er ikke helt sikker

Nei, de selger Eukanuba og Hills. Alternativ vet. på Lysaker selger Royal Canine (er jo ikke langt fra Oslo det) og Veterinærhøyskolen skal ha det. Eller så har Follo dyreklinikk Royal Canine (20 min fra Oslo)

Du kan ringe de og høre om nærmeste leverandør også. Nr finner du på dems hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tropehagen Zoo feks selger royal canin.

Selger disse veterinærfor? Altså ikke de vanlige variantene av RC?

Nei, de selger Eukanuba og Hills. Alternativ vet. på Lysaker selger Royal Canine (er jo ikke langt fra Oslo det) og Veterinærhøyskolen skal ha det. Eller så har Follo dyreklinikk Royal Canine (20 min fra Oslo)

Du kan ringe de og høre om nærmeste leverandør også. Nr finner du på dems hjemmeside.

Takker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forer på specific og har en hund med NYDELIG pels jeg har fått på alle kritikkene at han har en fantastisk pels den er skinnende og blank og dette skyldes nokk at det er mye fiskeolje i specific sitt for som er veldig bra for pelsen men hvis du finner et for som hunden din funker på men vil ha finere pels så kjøp fiske olje og ha over foret det vil gi fint pels reiner jeg med. og specific får du hos dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger disse veterinærfor? Altså ikke de vanlige variantene av RC?

Ingen dyrebutikker selger veterinærserien til noen av produsentene. Så du må nok holde deg til klinikkene.

Men Royal Canin, Eucanuba og hills har i allefall veterinærfor, du kan jo ringe grossistene å høre hvor du kan få tak i hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Pingo sier, så kan det nok være lurt å forhøre seg om forhandlere, med tanke på at veterinærklinikker ikke alltid har alle varianter inne. Men jeg har tittet litt på RCs hjemmesider nå, og de har i hvert fall veterinærfôr med sikte på leverproblemer (og det var vel det du var ute etter, eller husker jeg feil?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dyrebutikker selger veterinærserien til noen av produsentene. Så du må nok holde deg til klinikkene.

Men Royal Canin, Eucanuba og hills har i allefall veterinærfor, du kan jo ringe grossistene å høre hvor du kan få tak i hen?

Stusset litt på dette ja, at en dyrebutikk skulle selge dette foret...

Takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...