Gå til innhold
Hundesonen.no

2 valper vs 1 valp

Lilli

Recommended Posts

Vi er fortsatt i tenkeprosessen når det gjeld å skaffe oss hund, dvs at vi m.a. går gjennom alle mulige senarioer som vil oppstå viss vi en gang skal ha hund i hus.

Så kom jeg til å tenke litt på hvordan situasjonen ville vært om det ble to valper i stedet for en. Min tanke er at så lenge en har plass og tid til en hund så blir vel ikke omveltninga så mye større om en har to?

Noen som vil dele litt av sin erfaring med oss?:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe, jeg tror ikke to valper på èn gang er noe for folk som ikke er spesielt interesserte. Hvorfor to? Hvorfor er det ikke nok med èn? Har man to valper i hus vil det fort bli litt sånn "hundene og menneskene" da valpene naturligvis vil være mest opptatt av hverandre. Så har man alt èn valp har krav på i valpetiden, som sosialisering, miljøtrening, hverdagsdressur, turer osv. Små valper burde gjennomgå akkurat den delen alene og ikke sammen med en av søskene sine for valper henter utrolig mye støtte fra hverandre. Når de da skal en plass alene så har de ingen støtte og hente, og ramler helt sammen. De må lære å takle verden på egenhånd, lære å ta sine egne avgjørelser og finne ut av ting alene.

Jobber dere? Hvis ja, hvordan skulle dere da få tid til to valper og alt de skal igjennom? Jeg gikk verken skole eller jobbet når jeg hadde valp, men bare da skulle jeg nesten hatt mer tid!

Har man to valper så skal det godt gjøres at DU blir det kuleste i valpenes øyne - jeg ser fort for meg at de blir det kuleste for hverandre. Du blir å må "kampe" mye om oppmerksomheten fra de begge, og du vil kanskje få noen problemer når de begynner å bli voksne også. Hunder i samme alder kan ofte bli mer knuffete med hverandre når de begynner å bli voksne. Har man da to hanner kan man fort få et problem, samme om man har to tisper.

Nei, jeg tror nok at èn er nok i gangen for 98% av befolkningen jeg altså. Hvorfor ikke få èn valp, vente et år eller to, for så å vurdere å få en til når den første er ferdigoppdratt? Hva om den ene får alvorlige atferdsproblemer - VIL du virkelig sitte der med TO på samme alder, samme aktivitetsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jo en valp er nok:) Tanken var vel at de kunne ha selskap i hverandre, men jeg forstår jo nå at det dermed ville bli vanskeligere for oss mennesker å bli bestis med den lille. Med dette sagt så var ikke tanken at de skulle ha selskap i hverandre fordi vi skulle få bedre tid til andre ting...

Vi er begge studenter, og dagene er ikke så lange. Men som sagt før, hund blir ikke aktuelt før om ett år eller to og da kan masse ha forandret seg. Vil i utgangspunktet finne ett kull der vi kan overta valpen seint på våren så vi har hele sommerferien på oss sammen. Men detaljplanlegging ligg i fremtiden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri hatt to valper, men kan ikke skjønne at det skal være noe problem ? Spesielt så lenge dere faktisk er to også, så kan dere jo hele tiden trene valpene individuelt. og det går jo fint fra start også å ta med seg hver sin valp på forskjellige steder ? tenk så herlig å få vokse opp med en lekekamerat da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det jeg også mener. Dessuten har jeg kanskje et litt rart syn på det, men jeg mener en liten valp fortjener å få ALL "valpeoppmerksomheten" når den er valp. Mennesker har en tendens til å bli nokså oppslukte i valper, og jeg syns man burde bruke den energien på èt ungt liv om gangen. Såklart vil valpene synes det er stas å ha hverandre - men etterhvert kan det også fort dukke opp små problemer. Noen forsvinner kanskje av seg selv, noen klarer man å jobbe med mens noen kan vokse seg større. Da er det greit å muligens ende opp med èn problemhund og ikke to...

Jeg ser kanskje for meg det værste med en gang, men jeg prøver å være realistisk. Hunder er dyr og de går ikke på skinner. Det som virker som idyll de første mnd kan fort bli noe man ønsker seg langt vekk fra. Dårlig samvittighet er heller ikke morsomt.

Også har man jo det "kjønn"problemet. Skulle man hatt en av hvert kjønn? Det er kanskje det tryggeste med tanke på når valpene blir kjønnsmodne. To like gamle tisper kan fort bli forbanna på hverandre for å si det sånn, og det samme gjelder to hanhunder. Når to valper så blir kjønnsmodne i samme hus, masse hormoner i lufta og masse drifter som våkner til verden, da kan det fort bli litt sirkus i stua. Man KAN jo være heldig å få en hanhund som er grei på det med løpetid og slikt, men det er man langt ifra garantert på noe vis. Plutselig så sitter man der med en "uler" som uler hele dagen, natta.. Eller enda værre: en pistrer, som pistrer hele tiden.

Ønsker man seg et greit og hyggelig hundehold, uten for mange knuter på tråden, så gjør man lurt i å ha en valp om gangen. JEG synes det er mest rettferdig mot valpen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjent flere oppdrettere som har beholdt to, og jeg ser at det ikke er spesielt heldig - og da snakker vi om erfarne hundefolk, med gode fasiliteter og muligheten for å ta ut en hund av gangen. Og de har kanskje litt mindre ønske om en valps "altoppslukende" oppmerksomhet, enn den vanlige hundeeier. Det bare blir krøkkete - to valper girer hverandre opp, de kan være ujevnt matchet så ingen av dem "klarer" å stoppe lek og herjing, eier vil slite, som Anniken påpeker, med å få oppmerksomheten siden "de er seg selv nok".

Og så er det ute da... det å klare å oppdra TO valper, når svært mange synes det er slitsomt nok med ÉN som springer avgårde, som ikke har den helt store innkallingen. Og når de blir eldre, så kan to stykker "rotte seg sammen" mot andre hunder, og utvikle atferdsmønstre som en enkelthund kanskje ikke ville fått. En slik "oppdretter" (det var snakk om et blandingskull på slump, av krevende raser) måtte la en av hannhundene gå da de begynte å bli for mye å håndtere - selv da de var 5-6 måneder.

Så kan de begynne å bråke seg i mellom i rette alderen - enten det er to hannhunder eller to tisper - og hvis du tror du skal ha en av hver, så innebærer det at du nærmest må PLANLEGGE å kastrere en av partene (hvilket jeg synes er en uting å gjøre bare for egen bekvemmelighet). Likevel vil for eksempel en kastrert ung hannhund stresse seg mye opp, særlig hvis det er en ung tispe som ikke klarer å si fra ordentlig.

Nei, start med en - og ta det derfra. Er du en dyktig hundeeier, ville du kanskje klart to. Men det VET du ikke :whistle:

Se på tvillingforeldre. Mens noen bare stresser og styrer med "to som er som ti", så har andre nærmest ikke et problem i verden og er roen selv. Men hvorfor ta sjansen? Oppdrettere jeg kjenner, sier det er stor forskjell på å sitte igjen med to valper kontra en valp, hvis det er litt aktive hunder. Nei, ta fatt i en valp av gangen - og vent og se hvordan hunden utvikler seg. Så slipper du kanskje en trist atferd, eller flere problemer enn nødvendig.

Valpetiden skal være koselig for BEGGE parter. Og selv om de to valpene kanskje har det kult, så for deg som eier tror jeg høyst sannsynlig at det blir lite kos med to :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn; de fleste valpeeiere med bare EN valp forbanner innimellom valpetiden (noen av oss gjør det hele tiden), river seg i håret og føler seg som spebarnforeldre- det er MYE slit, og sånne passelige mengder kos. Som Akela sier, det er mye styr med to, og det er mye med to også for erfarne hundeeiere. Husk at det første halve året må: begge ha individuell alene hjemme-trening, altså hver for seg, individuell tur-trening, individuell bil-trening, individuell sosialisering med andre hunder og med alle omgivelser, for ellers er det så veldig lett at de støtter seg kjempemye på hverandre, og blir lite trygge alene, dersom f.eks den ene skulle dø av sykdom. Alt må gjøres dobbelt opp, og ikke samtidig. Renslighetstreningen blir tyngre, for valpene må mest sannsynlig bli tatt ut hver for seg- siden det ellers er altfor lett at doturen, som skulle være rolig og kontrollert, bli vill herjing i hagen og tisseflekk på stuegulvet etterpå. Jeg tror nok en valp av gangen er mer enn nok for de aller, aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det ville blitt ei altfor stor utfordring for oss å ha to valper ja, kunne ha gått, men tar heller sjansen på ei roligere overgangstid fra mamma og søsken:)

så får jeg heller bli kjent med enda flere som har hund i området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...