Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøper seg valp...


MariaN

Recommended Posts

Ehm.. Jeg kom over noe på nettet her om dagen. Blir litt provosert kjenner jeg :P

En valp på 3-4 mnd som selges fordi eieren ikke har tid nok til h*n.

Da lurer jeg på:

HVORFOR KJØPTE H*N DENNE VALPEN????

Kan jo umulig hatt den i mange ukene, siden den bare er liten.

Hadde det vært pga sykdom/allergi så er det jo Ok, men når det er pga tidsmangel burde de jo vist det på forhånd da de ikke har hatt valpen så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig der!

Har sett flere annonser på nett om hunder som må omplasseres, pga mangel på tid og manglende mulighet for tilstrekkelig aktivisering. Da er det ofte snakk om hunder på under året.

At ikke folk tenker litt lengre skjønner jeg ikke. Det kan jo ikke være så vanskelig å tenke litt fram i tid før man tar en slik viktig avgjørelse. Er det virkelig så vanskelig å forstå at hund tar tid, og at enkelte raser krever mer enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist hunden er rundt året, og de fikk den 8 uker kan det jo ha dukket opp nye jobbmuligheter osv, men når valpen er TRE mnd så kan det umulig ha vært en igjenomtenkt kjøp??

Snakk om å kjøpe hund på impuls.

Eller kanskje de er en av de som vil ha seg en liten veskehund som mange omtaler det fordi 'alle andre har det' og fant ut at det faktisk var krevende å ha en hund..liten eller stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man drar dette for langt så kan det være verdt å tenke på at både samlivs situasjoner å jobb situasjoner etc kan forandre seg meget hurtig da...

Å det er jo unektelig bedre at folk innser at tiden ikke strekker til, å tar ansvar for det på en ryddig å grei måte istedet for at en hund eventuelt ikke får det bra hos de da vel...

Er noen som alltid skal krittisere noe de kanskje ikke har noe greie på----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man drar dette for langt så kan det være verdt å tenke på at både samlivs situasjoner å jobb situasjoner etc kan forandre seg meget hurtig da...

Å det er jo unektelig bedre at folk innser at tiden ikke strekker til, å tar ansvar for det på en ryddig å grei måte istedet for at en hund eventuelt ikke får det bra hos de da vel...

Er ikke uenig med deg, men...

Det er nok alt for ofte at folk ikke tenker seg godt nok om før de skaffer seg en hund, og det er synd at det er slik. Mener ikke å si at det bestandig er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk hyler jo opp om folk som skylder på "allergi" og sånt også... Hva er gyldig grunn til omplassering om man inser at man har tatt seg vann over hodet? De skriver at de ikke har tid, da er de i det minste somregel ærlige om dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre finnes det folk der ute som kjøper hunden bare fordi de synes den er vakker hund. Må si at det skjedde med min første dalmis, men her er den heldigvis endaetter 6 år. De aner ikke så mye om selve rasen og finner plutselig ut at de kan ikke ha den fordi den krever tid. Men som noen nevnte kan dette også skje plutselig. Som samlivsbrudd og en gylden mulighet for å få drømmejobben, eller blir overført til en ny jobb på et nytt sted.

Men som regel omplasseres hundene fordi folk ikke vet hva de går til eller slike ting. Men synes også det er et anvsar på oppdretterne å opplyse litt om rasen. Når jeg skulle kjøpe dalmis nr 2 ble jeg spurt av en oppdretter om jeg hadde hatt dalmis før og visste hva jeg gikk til, må si jeg ble paff, men i ettertid ser jeg på det som ansvarsfullt av oppdretteren.

Får ikke sagt mange nok ganger at folk skal skaffe info om en rase før de faktisk kjøper den. Desverre gir de blanke. *kremt* som jeg gjorde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

det jeg syns er mere provoserende enn valpekjøperen som ikke har tid til valpen lengre og vil kvitte seg med den, er alle de "oppdretterne" som ikke vil ta tilbake valpen og finne ett nytt godt hjem til den. Det syns jeg er langt mer bekymringsfullt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg syns er mere provoserende enn valpekjøperen som ikke har tid til valpen lengre og vil kvitte seg med den, er alle de "oppdretterne" som ikke vil ta tilbake valpen og finne ett nytt godt hjem til den. Det syns jeg er langt mer bekymringsfullt..

Har et slikt tilfelle i nabolaget her. En dame kjøpte seg en elghundvalp, etter en mnd ville hun gi den tilbake til oppdretter. Jeg vet ikke hvorfor, jeg kjenner ikke dama, men en felles bekjent fortalte det. Uansett så ville ikke oppdretteren hjelpe dama med å finne nytt hjem til den og hun har enda ikke funnet noe hjem til den. Hunden nermer seg vel året snart...

Hunden har det bra den altså, den får masse tur, og er velstelt. Men hvis det nå er så at det har oppstått en uventet situasjon syns jeg det er utrolig dårlig av oppdretteren å ikke ville hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste på Sonen som ikke leser Finn.no-annonser hver dag? ... Selvfølgelig er det dumt når en så liten valp må omplasseres, men dere aner jo ikke hvorfor denne personen plutselig har fått for liten tid til den. Det er i alle fall bra at h*n innser feilen og omplasserer valpen til noen som HAR tid til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies over her, hvor mange av "allergi" tilfellene tror du det virkelig skyldes allergi?? Det er mange som skylder på allergi pga det er en "godkjent" årsak til omplassering, men det å ha for dårlig tid til hunden er tabu! Jeg syns nå det er bedre at eier har insett at hun ikke har tid, enn at hunden lever i et hjem hvor eier egentlig ikke har tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies over her, hvor mange av "allergi" tilfellene tror du det virkelig skyldes allergi?? Det er mange som skylder på allergi pga det er en "godkjent" årsak til omplassering, men det å ha for dårlig tid til hunden er tabu! Jeg syns nå det er bedre at eier har insett at hun ikke har tid, enn at hunden lever i et hjem hvor eier egentlig ikke har tid...

Synes allergi er den dummeste årsaken til å omplasere"kvitte seg med" hunden på.

Har selv unge med astma(ikke allergisk mot dyr heldgihvis) og gubbe som i fjord fikk beskjed om at han var alergisk mot hunder. Har ikke vært snakk om å kvitte seg med hunder her i hus forde om han er alergisk.

Nei jeg tror nok at en del innser at de hadde det litt for travelt når de skaffet seg valp og innser at det gjerne gikk litt for fort i svingene, men det er jo grit hvis de innser det tidlig da, før skaden har skjedd liksom. Å ikke venter til hundeholdet går rett vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes allergi er den dummeste årsaken til å omplasere"kvitte seg med" hunden på.

Har selv unge med astma(ikke allergisk mot dyr heldgihvis) og gubbe som i fjord fikk beskjed om at han var alergisk mot hunder. Har ikke vært snakk om å kvitte seg med hunder her i hus forde om han er alergisk.

Nei jeg tror nok at en del innser at de hadde det litt for travelt når de skaffet seg valp og innser at det gjerne gikk litt for fort i svingene, men det er jo grit hvis de innser det tidlig da, før skaden har skjedd liksom. Å ikke venter til hundeholdet går rett vest.

er enig med en del, men vil bare si at om man er veldig allergisk så går det faktisk ikke an å beholde dyrene.. Min far er litt allergisk for hundene våre, og vi beholder selvsagt dem, er ikke noe alternativ å kvitte seg med dem..

Men for noen år siden så hadde jeg en rotte, verdens beste rotte, var med meg over alt, en utrolig herlig skapning.. Så plutselig etter å ha hatt den et nesten et år, så ble jeg kjempe allergisk for den, var ingen mulighet for at jeg kunne beholde den dessverre.. stikker i hjertet når jeg tenker på det.. fikk omplassert den til et dame som drev med rotter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak hver omplassering, er det en historie. Om eieren har en god grunn eller ikke, er helt umulig å lese ut i fra de få linjene i annonsen. Livssituasjonen kan dessverre forandre seg svært fort og det er langt fra sikkert at man orker å greie ut om det på Finn.no.

Et svært lite konstruktivt forslag til alle annonsejagerne: Ring eller send e-post på 10-12 annonser. Finn ut av grunnen, historien bak omplasseringsønske, så kanskje irritasjonen forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hjulpet Fodgården med lufting og krisehjem, allergi er det mange som skylder på.. Er det snakk om allergi så gjør man vel ikke bommerten mer enn engang? Jeg fikk se mange omplasserings skjemaer fra samme eiere år etter år som skyldte på allergier, grunnen var vel heller at denne personen ikke taklet pubertets hanner.. i løpet av 6år hadde denne personen byttet hund 5ganger.. Jeg syns det er bedre at folk er ærlig å sier grunnen, enn å gjemme seg bak allergi.. Sett flere annonser hvor det er bilder av flere hunder/katt men kun 1 hund er til omplassering pga allergi..

Jeg syns det er dårlig at det er så mange som kjøper seg valp, å at de ikke tenker på/vet om hjemme alene trening osv. Dette syns jeg egentlig oppdrettere burde informere om hva det innebærer når man kjøper seg valp. Traff faktisk å en tispe eier på tur i sted som spurte meg hva løpetid er.. Tispa var 9mnd gammel å hun hadde hatt den siden valp.. Jeg forklarte henne om blomster og bier, å hun ble forskrekket for dette hadde hun ikke tenkt på! Å herregud hvordan skulle hun klare å holde hunden i bånd, for den hadde null båndtrening, veeel ..tispa var vel ikke trent i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er løpetid? Ja DET høres jo ut som et planlagt hundekjøp.

Har sett spørsmål på slike disk.fora med spørsmål hvordan man ser forskjell på hannhund og tispe ...

Så det er klart at det er myyye uvitenhet om hunder der ute i samfunnet. Og ja, selvsagt kan det være plutselige katastrofer som skjer som gjør det umulig å beholde hunden.

Men ærlig talt - de aller, aller fleste "allergi"-annonsene på Finn for hannhunder i 1-2 års alder er neppe akkurat DET. Og hvis det er snakk om en liten valp man ikke har tid til - så vil jeg også berømme eieren for å få valpen ut av huset fortest mulig, men de aller fleste av oss får ikke dobbelt så mye jobb på andre siden av landet fallende ned i fanget hver måned, heller.

"Samlivsbrudd" javel, men endel av oss er jo single og fremdeles har hund(er) - det funker faktisk det også.

Men ja, kjempefint at folk i alle fall prøver å finne nye og gode hjem til hunder de ønsker å kvitte seg med! Mye, mye bedre det enn å avlive dyret.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist det er di/den valpen jeg tror det er så ble disse hentet ved 4 ukers alder og kan i den sammenheng blitt alt for krevende for eier,men det er jo noe di burde ha tatt med på kjøpet

En valp på 4 uker er da noe som absolutt ikke burde blitt kjøpt og ikke under noen omstendighet solgt i første omgang!

Men det er jo rimelig mange valper mellom 9-16 uker som selges/omplasseres til tider, og det vitner nok om mye dårlig planlagt både kjøp og salg. Men det er jo faktisk bedre at de får nytt hjem såpass tidlig enn at de rekker å få uvaner og problemer som gjør det mye vanskeligere å finne ett varig godt hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste grunner blir jo kritisert i både hue og r*va og da... Allergi er det ingen som tror på, for lite tid, ja det skulle du jammen tenkt på før, samlivsbrudd; herre gud, mange er da single med hund osv osv osv....

Jeg tror veldig mange ikke helt aner hvordan det er å ha hund, og spesielt ikke valp, før man har prøvd.

Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde gitt opp min bc-valp om det ikke var for at jeg hadde vært gjennom valpetid (en mye mildere en skal sies) tidligere...

Folk ser den trivelige golden retriveren til naboen, som lunter ved siden av eier på tur i solskinnet. Den som ligger fint på plassen sin uten å tigge, kan være alene hjemme, ikke bjeffer osv... De ser ikke jobben som ligger bak, all tiden det tar enten man er aktiv eller ei, at de første ukene ikke dreier seg om annet enn valpen, som i tillegg ikke er særlig søt annet enn når den sover. Ofte får man en rase som krever mer enn man faktisk har kapasitet til å gi den. Man tenker ikke over at det ikke er så lett å få pass til hunden om man for en gangs skyld har lyst til å være litt spontan, man ser ikke helt det at det er slitsomt at man hver dag må stresse hjem fra jobb for å lufte hunden, uansett hva for en dag man har hatt, at man ikke kan stikke innom å ta en kaffe hos naboen først, eller dra på shopping. Jobbe overtid en dag er helt utenkelig, med mindre det er nøye planlagt... Man tenker ikke over at morgenturen faktisk er temmelig tung når det er 15 minus, snøvær og du er full av influensa osv...

Det er jo ofte en stor omveltning å få en hund i hus. Når da valpekjøpere i tillegg ikke setter seg inn i raser, eller oppdrettere bryr seg om å finne rett eier til rett hund, sier det seg jo selv at mange går på en smell..

Jeg synes forsåvidt også at en hund fortjener ett hjem den er ønsket i, heller enn at eier beholder hunden av "etiske og moralske" grunner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han/Hun merket sikkert i ettertid at, han ikke hadde tid til valpen. Da er det jo bedre å selge den en å ikke gi den så mye tid og stell den trenger. Men det er jo veldig viktig at en tenker seg godt om, og tenker om de har tid til en hund :cry: Men det er så mange så ikke tenker seg om i det hele tatt, det er så dumt altså !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...