Gå til innhold
Hundesonen.no

De blå acaraene har lagt egg igjen!

Marianne

Recommended Posts

Etter å ha bodd her sånn ca i et kvarter så har de nå lagt egg! :) Oppdaget det igår kveld når jeg skulle fore, hadde ikke trodd de skulle legge egg sååå fort! :D *WEEE* Moro assa!

Satte en liten lommelykt med svakt lys i mot eggene i natt så det skulle være lettere for de å passe på, men hunnen forlater de nesten ikke så hun ser ut til å være en god mor! :P

Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg!

Her er noen bilder

DSC00169.jpg

Eh, ha det er en dullion av dem..

DSC00170.jpg

DSC00171.jpg

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW!! Grattis sååå masse, mye med egg. Håper virkelig du får frem yngel for dette var jo litt spesielt må man si.

Også forventer vi selvsagt at a "bæssmor" holder oss oppdatert underveis med masse flotte bilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese om de fiskene :) Det er en ciklide som det er litt size på, fiiiine fiskene ;)

Jeg skal holde dere oppdatert! ;)

Det som er litt moror er at hannen har forandret farge...! Kom hjem fra forelesninger nå og ser at han har fått de samme blå stripene som hunnen har...! Trodde jeg så dobbelt sånn plutselig jeg da.. :P Merkelig, men litt kult!

Tipper at jeg må ta yngelen ut av karet for å få de til å overleve, har reker og annet urumskheter for små ynglebebiser.. Hehe men må jo si at jeg syns hunnen er ganske søt, hun jager bort alt i en ganske stor omkrets, sneglene får ganske hard medfart til tider..! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å ta bilder, men de er for små enda. De er bare egg med haler på og foreldrene har samlet dem i en grop i sanden, oppå hverandre så de ligger i en mølje..! De går i ett med sanden nesten :P Skal legge ut bilder når de blir litt større.

Noen som har noen råd å komme med..? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne cikliden er vanligvis svært gode foreldre så la de ordne opp selv til wigglersen er frittsvømmende. Du kan jo fortsette med å gi de nattlys slik at de ikke går i dvale i mørten.

Hvis du vil ha frem yngel kan du fange inn ca. halve skokken og sette de i et eget yngelkar mens foreldrene kan prøve å redde resten fra sultne naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har tenkt på det å ha de i et annet kar, men da må jeg nesten kjøpe et nytt kar...! :P De andre er jo opptatt..! Og ja jeg har allerede sendt en mail på det kar, hehe, jeg har snart kar med leilighet rundt :P:P

Jeg har stort sett bare tetraer og ancistruser i karet der nå, selger kakadueciklidene mine om noen dager. Det er de som virker mest på hugget etter å ta bebisene faktisk. Alle de andre fiskene gir litt f virker det som :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering :(

De svømmer nå rundt og er ikke store greiene enda, men en håndfull for foreldrene å passe på. :( kakadueciklidene har fortsatt ikke blitt hentet *hrmpf* så de har forsynt seg grovt at bebsidene. Forhåpentligvis så blir de hentet snart så resten kan overleve :(

Skal prøve å få tatt noen bilder, men tipper nok at de er litt små enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stilig! vet du sånn ca hvor mange de er?

Har du ikke muligheten til å ordne et provisorisk og midlertidig hjem enten til kakaduene eller yngelen?

Har sendt han som skal ha de en melding men han har ikke svart enda... Har ikke lyst til å putte de oppi karet til kirsebærrekene heller for da spiser de opp rekene... :rolleyes:

Det er vel ikke såå krise om ikke alle lever opp nå, når de først er i gang vil de vel fortsette å legge egg?

For å si det sånn, jeg håper ikke alle lever opp for da får jeg et MAJOR plassproblem! :)

Så litt bildespam! :D

Ha deg vekk fra bebisene mine din onde sneglis! :)

IMG_7695.jpg

Far og barn

IMG_7697.jpg

Mor, far, bebiser og en ond snegle

IMG_7701.jpg

IMG_7702.jpg

IMG_7706.jpg

Sneglen er visst ikke så ond lengre... :rolleyes:

IMG_7707.jpg

Masser av bebiser! :)

IMG_7712.jpg

Se kakaduedama står å lurer til høyre der.... :)

IMG_7715.jpg

Uansett hvor mye bebiskiller hun er, så er hun litt pen da...! :P

IMG_7718.jpg

Tro det eller ei, hehe, bebisene har vokst ganske mye...! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det var ihvertfall fint jeg fikk tatt bilder igår for i natt har de gått med hele gjengen.. Aner ikke hva som skjedde jeg men det er ihvertfall ingen bebiser igjen nå... :)

Og nei jeg har ikke hatt vannskifte, sånn med tanke på alle urlumskheter det er i vannet her nå.. Lys hadde de i natt og alt.. Skjønner ikke hva som skjedde jeg.. :)

Men men.. De legger nok snart egg igjen får jeg håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet jo det, men syns det var så rart at de plutselig tok natta hele gjengen sånn.. De var jo en dullion når jeg la meg igår og når jeg sto opp idag så var alle borte, og faren har mistet fargen sin igjen så nå er han mest sånn sølv som han var før eggene ble lagt. :) Noen som har noe peil på hvorfor det skjer?

De driver nå å flørter og vibrerer igjen så tipper at det ikke er så lenge til neste kull kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når yngelen forsvinner mister foreldrene "pass-deg-for-jeg-er-flott-og-farlig"-fargen sin. Det er noe som skjer alle ciklider og et tegn på at stressnivået i fisken er kraftig redusert.

Åh oki, ikke værre nei :) Men moren har hatt samme farge hele tiden...!? Er hun bare stressa hun da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen og variasjonen i den svinger litt fra ciklideart og kjønn. Ved yngling på mine Thomasiciklider blir hannen kun litt kraftigere i fargen mens hunden blir nærmest svart. Palettene mine blir bare bittelitt kraftigere i fargen begge to, scalarene endrer ikke farge (eneste cikliden jeg vet om som ikke gjør det) og sommerfuglene blir merkbart kraftigere i tegningene.

Slik ser Thomasicikliden ut til vanlig så da kan du tenke deg hvor forandret hunnen blir da hun blir nesten svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...