Gå til innhold
Hundesonen.no

De blå acaraene har lagt egg igjen!


Marianne

Recommended Posts

Etter å ha bodd her sånn ca i et kvarter så har de nå lagt egg! :) Oppdaget det igår kveld når jeg skulle fore, hadde ikke trodd de skulle legge egg sååå fort! :D *WEEE* Moro assa!

Satte en liten lommelykt med svakt lys i mot eggene i natt så det skulle være lettere for de å passe på, men hunnen forlater de nesten ikke så hun ser ut til å være en god mor! :P

Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg!

Her er noen bilder

DSC00169.jpg

Eh, ha det er en dullion av dem..

DSC00170.jpg

DSC00171.jpg

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW!! Grattis sååå masse, mye med egg. Håper virkelig du får frem yngel for dette var jo litt spesielt må man si.

Også forventer vi selvsagt at a "bæssmor" holder oss oppdatert underveis med masse flotte bilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese om de fiskene :) Det er en ciklide som det er litt size på, fiiiine fiskene ;)

Jeg skal holde dere oppdatert! ;)

Det som er litt moror er at hannen har forandret farge...! Kom hjem fra forelesninger nå og ser at han har fått de samme blå stripene som hunnen har...! Trodde jeg så dobbelt sånn plutselig jeg da.. :P Merkelig, men litt kult!

Tipper at jeg må ta yngelen ut av karet for å få de til å overleve, har reker og annet urumskheter for små ynglebebiser.. Hehe men må jo si at jeg syns hunnen er ganske søt, hun jager bort alt i en ganske stor omkrets, sneglene får ganske hard medfart til tider..! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å ta bilder, men de er for små enda. De er bare egg med haler på og foreldrene har samlet dem i en grop i sanden, oppå hverandre så de ligger i en mølje..! De går i ett med sanden nesten :P Skal legge ut bilder når de blir litt større.

Noen som har noen råd å komme med..? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne cikliden er vanligvis svært gode foreldre så la de ordne opp selv til wigglersen er frittsvømmende. Du kan jo fortsette med å gi de nattlys slik at de ikke går i dvale i mørten.

Hvis du vil ha frem yngel kan du fange inn ca. halve skokken og sette de i et eget yngelkar mens foreldrene kan prøve å redde resten fra sultne naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har tenkt på det å ha de i et annet kar, men da må jeg nesten kjøpe et nytt kar...! :P De andre er jo opptatt..! Og ja jeg har allerede sendt en mail på det kar, hehe, jeg har snart kar med leilighet rundt :P:P

Jeg har stort sett bare tetraer og ancistruser i karet der nå, selger kakadueciklidene mine om noen dager. Det er de som virker mest på hugget etter å ta bebisene faktisk. Alle de andre fiskene gir litt f virker det som :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering :(

De svømmer nå rundt og er ikke store greiene enda, men en håndfull for foreldrene å passe på. :( kakadueciklidene har fortsatt ikke blitt hentet *hrmpf* så de har forsynt seg grovt at bebsidene. Forhåpentligvis så blir de hentet snart så resten kan overleve :(

Skal prøve å få tatt noen bilder, men tipper nok at de er litt små enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stilig! vet du sånn ca hvor mange de er?

Har du ikke muligheten til å ordne et provisorisk og midlertidig hjem enten til kakaduene eller yngelen?

Har sendt han som skal ha de en melding men han har ikke svart enda... Har ikke lyst til å putte de oppi karet til kirsebærrekene heller for da spiser de opp rekene... :rolleyes:

Det er vel ikke såå krise om ikke alle lever opp nå, når de først er i gang vil de vel fortsette å legge egg?

For å si det sånn, jeg håper ikke alle lever opp for da får jeg et MAJOR plassproblem! :)

Så litt bildespam! :D

Ha deg vekk fra bebisene mine din onde sneglis! :)

IMG_7695.jpg

Far og barn

IMG_7697.jpg

Mor, far, bebiser og en ond snegle

IMG_7701.jpg

IMG_7702.jpg

IMG_7706.jpg

Sneglen er visst ikke så ond lengre... :rolleyes:

IMG_7707.jpg

Masser av bebiser! :)

IMG_7712.jpg

Se kakaduedama står å lurer til høyre der.... :)

IMG_7715.jpg

Uansett hvor mye bebiskiller hun er, så er hun litt pen da...! :P

IMG_7718.jpg

Tro det eller ei, hehe, bebisene har vokst ganske mye...! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det var ihvertfall fint jeg fikk tatt bilder igår for i natt har de gått med hele gjengen.. Aner ikke hva som skjedde jeg men det er ihvertfall ingen bebiser igjen nå... :)

Og nei jeg har ikke hatt vannskifte, sånn med tanke på alle urlumskheter det er i vannet her nå.. Lys hadde de i natt og alt.. Skjønner ikke hva som skjedde jeg.. :)

Men men.. De legger nok snart egg igjen får jeg håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet jo det, men syns det var så rart at de plutselig tok natta hele gjengen sånn.. De var jo en dullion når jeg la meg igår og når jeg sto opp idag så var alle borte, og faren har mistet fargen sin igjen så nå er han mest sånn sølv som han var før eggene ble lagt. :) Noen som har noe peil på hvorfor det skjer?

De driver nå å flørter og vibrerer igjen så tipper at det ikke er så lenge til neste kull kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når yngelen forsvinner mister foreldrene "pass-deg-for-jeg-er-flott-og-farlig"-fargen sin. Det er noe som skjer alle ciklider og et tegn på at stressnivået i fisken er kraftig redusert.

Åh oki, ikke værre nei :) Men moren har hatt samme farge hele tiden...!? Er hun bare stressa hun da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen og variasjonen i den svinger litt fra ciklideart og kjønn. Ved yngling på mine Thomasiciklider blir hannen kun litt kraftigere i fargen mens hunden blir nærmest svart. Palettene mine blir bare bittelitt kraftigere i fargen begge to, scalarene endrer ikke farge (eneste cikliden jeg vet om som ikke gjør det) og sommerfuglene blir merkbart kraftigere i tegningene.

Slik ser Thomasicikliden ut til vanlig så da kan du tenke deg hvor forandret hunnen blir da hun blir nesten svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...