Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor oppmerksom er hunden din?

jaktlykke

Recommended Posts

Det er så fint å vite at alle på andre siden av landet som aldri har sett Amigo i virkeligheten og aldri har tatt på han vet så mye mer om adferden hans en Helga-Mari. Nesten synd de med all den kunnskapen ikke skal ta avgjørelsen på om han bør avlives for dette her også, eller hva?

Ps; om noen nord for Molde vil ta seg av mentalbeskrivelsen på min hund over sonen, rop ut da! ; -)

(Det er jo tydeligvis mange eksperter på internett-mental-beskriving her, jeg skal sende et bilde jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Det er ikke vi som har lagt ut video av Amigo og bedt om svar på hvor oppmerksomme andres hunder er. Og hvis det er å være oppmerksom å spole avgårde på parketten med rompa nesten under seg - så håper jeg egentlig at jeg aldri får en oppmerksom hund.

Det har blitt svart på flere ganger at det ikke er noen andre her som har bikkjer som freaker ut på vrengte JAKKElommer - faktisk - eller bytte av BRØDKURVER? Jeg har hatt en rimelig paranoid hund sjøl, men sånt ensa han IKKE! Han så en annen hund på flere hundre meters avstand og syns hjelmen i lastebilen til naboen var skummel (men i motsetning til folk i denne tråden, så syns jeg ikke hysteri ala det er gøy) men å registrere vrengte jakkelommer eller utskifta kjøkkenutstyr gjorde han ikke!

Det er ingen som har nevnt noe om avlivning her, så vidt jeg kan se, men at dette skal være morsomt å se på - ei bikkje som får noia av en BALL i sin egen stue - skjønner ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en skikkelig 'vaktmester' som får med seg mye, men han reagerer heldigvis ikke med full panikk. Han stivner og fikserer blikket og når han har funnet ut at det ikke er noe farlig så går han videre. Senest i dag var det satt en trehjulssykel utenfor nabodøren som hunden får øye på i det vi kommer opp trappen. Han stivner til og rett før han skal til å løpe bort til den, så tar han seg sammen, går bort og snuser på denne gjenstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BINGO.

"klippet".

Jeg har i alle fall lært èn ting eller to. Skal man skrive noe på sonen så må man tenke seg grundig om i forhold til hvordan man ordlegger seg; folk her inne tenderer til å plukke ord for ord fra hverandre og komme fram med egne sannheter og tilslutt lurer man på om man i det hele tatt snakker samme språk.

I tillegg er det flere som tolker ting ihjel. Skal man ta alt for god fisk her inne? Da hadde veien til adferdsspesialist eller veterinær vært kort gitt.

Det er bare en av grunnene til at jeg slett ikke gidder å skrive her inne lenger. Det er alt for mange besservitere som hele vettet :P:P .

Jeg har fulgt Amigo siden vi konkurrerte i valpeBIG ringen på ORRE og har min egen oppfatning av ham. Det stemmer ikke med noen av uttalelsene her iallefall.

Har selv hatt en skikkelig skittredd Schæfertispe (var redd fra valpestadiet) og det er ikke noe jeg unner noen å oppleve. Det er utrolig krevende og lite morsomt.

.....så lister jeg meg tilbake til tausheten igjen.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er jo ofte sånn at når man ser en sekvens av en hund i en spesiell situasjon kan man få ett feilaktig inntrykk av hvordan hunden "er". Det man ser er jo bare hunden i den ene situasjonen og ikke nødvendigvis en helhet. Akkurat som hvis jeg hadde lagt ut en videosnutt av min hund som blir satt i en hundegård, så ville dere ha sett en hund som løper i sirkler kun mot høyre, det ville ha blitt definert som stress og tvangsadferd og nevrotiske handlinger. Alt det er jeg enig i. I den settingen. Det er ikke dermed sagt at hunden jeg bor med er et nevrotisk vrak i alle andre sammenhenger.

Når det gjelder denne spesifikke saken hadde jeg bestemt meg for ikke å uttale meg, men så klarer jeg visst ikke å la være likevel. Jaktlykke; jeg kjenner ikke din hund, ikke rasen så godt heller har kun møtt noen få av dem. Men det jeg ser på videoen er en hund som reagerer med usikkerhet på et fremmed objekt. Før han får muligheten til å undersøke objektet skikkelig, endrer situasjonen seg og objektet blir en trussel (ballen kommer mot), hunden flykter. Deretter stopper filmen så vi ser ikke hva slags avreaksjon han har desverre, det er nemlig det som hadde vært inntressangt å se når han oppfatter trusselen som så stor.

Jeg vet ikke om dette er normal adferd eller ikke for jeg er ikke hverken mentalbeskriver eller dommer, men hvis du leser igjennom tråden engang til så vil du nok se at du har uttalt deg litt klønete i de første innleggene, hvis dette ikke er beskrivende for din hunds oppførsel i hverdagen, men i en gitt situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det har blitt svart på flere ganger at det ikke er noen andre her som har bikkjer som freaker ut på vrengte JAKKElommer - faktisk - eller bytte av BRØDKURVER?

Hvem snakker om at bikkja freaker ut? Han bjeffer - snuser på - og er ferdig med det. Han hverken pisser i buksa, angriper, stikker av eller har ukontrollerte skjelvinger som jeg ville ha ment hørte til under benevnelsen freake ut.

...å registrere vrengte jakkelommer eller utskifta kjøkkenutstyr gjorde han ikke!

Nå er stabijen litt annerledes på dette punktet enn hunder flest. Jeg har vært i kontakt med stabijeiere i Nederland og henvist til denne tråden og her et svar derfra:

"Stabijs are dogs bred for noticing the smallest of changes in things. They are the one breed in the world that actually catches moles by hearing where and how these animals dig.

They are ultra-sensitive dogs and that is what they are supposed to be.

Educate the Norwegian people and maybe they will understand this is just a sign of very sensitive and special temperament".

Til Gråtass: jeg ser jo det at jeg har ordlagt meg klønete - ellers hadde det vel neppe blitt så mye diskusjon tenker jeg. Dette er ikke hvordan hverdagen vår er - men i en gitt situasjon som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis dette er atferd som raseekspertene mener er kjempefint, at hunder er "ultra-sensitive", så er jeg nå blitt "utdannet" til å synes at dette er en rase som jeg synes ikke høres særlig tiltalende ut. Kanskje det er dette som også er årsaken til det du spurte om i PMen? Det burde du jo spørre samme eksperter om, og ikke oss som ikke skjønner de finere nyanser i denne verdens mest sensitive hunderase, eller hva de nå kalte den.

Jeg har da hatt særlig en hund som virkelig fikk med seg ALT, men den var nysgjerrig - og ting som var skumle (forøvrig gjerne de "ekte" skumle tingene, og ikke fryktinngytende, nye brødbokser), ble avreagert like kjapt på - og så vokste hunden på erfaringen. For meg er det STOR forskjell på OPPMERKSOM og på MISTENKSOM.

Og fordi jeg, slik Loke også er så inne på, faktisk ikke syntes var festlig eller mente var "rasetypisk", men som jeg syntes var trist å se. Særlig i eget hjem.

Igjen... så synes jeg et såkalt rasetrekk blir brukt til å forklare litt for mye. En oppmerksom hund ER vel neppe det samme som en mistenksom hund? Det er STOR forskjell på det, akkurat slik jeg har sett andre raser med merkelappen "reservert" begynne å bli skeptiske og nærmest redde og iblant fryktaggressive - fordi "reservert" ble brukt til å forklare ALT som var av ymse atferd, og så avlet man i vei på rubbel og bit. Mens andre oppdrettere, med andre linjer og andre definisjoner på reservert og om det faktisk var ØNSKELIG, siden man ikke brukte hunden til det opprinnelige formålet, hadde sånn passe uinteresserte, men avslappede og trygge hunder.

Istedet for å gå i skyttergraver, så kanskje kan man tenke litt etter om ting kan henge sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører alt for mye om "jeg har hatt", "en jeg kjenner har hatt" "jeg har hørt at det er farlig"

HALLO!? Om man har hatt en hund med super dårlig mental helse så betyr IKKE det at man kan konstantere over NETTET at en hund er ustabil ved å ha sett EN film og ALDRI møtt hunden! MAKAN til bedrevitere! Jeg blir dårlig........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke videoen de fleste reagerer på (selv om den var fryktelig ufestlig i mine øyne, en redd hund som blir ytterligere skremt), det er det Jaktlykke selv forteller; at hun har en hund som kan finne på å henge seg opp i detaljer som ikke er "som vanlig" i hjemmet, bli skremt og ikke klare å avreagere på egenhånd. Det med avreageringen er det vel folk henger seg opp i, ikke videoen. Er det rasetypisk at de ikke klarer å avreagere på uskyldige ting i sitt eget hjem så er det ikke en rase jeg ønsker meg for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å si ett eneste ord om Amigo, der tror jeg eier har adskillig bedre forutsetning...

Men helt nøytralt i så måte - leste om en undersøkelse nylig som kanskje kan være relevant; Kenth Svartbergs doktoravhandling i etologi, "Personality in dogs". særlig i forhold til det som sies om rasens sensitivitet.

De 70 mest representerte rasene i svensk MH er rangert etter de ulike egenskapene som kom fram på testene, og der kommer Stabyen aller nederst på lista for variabelen "Nyfikenhet/orädsla". Det betyr at den reagerer med mest redsel, avreagerer dårligst og er minst nysgjerrig i momenter som overraskelse, lydfølsomhet og spøkelsene. Rasen scoret også tredje lavest på "Boldness" (en samlebetegnelse for egenskapene innen sosialitet, lekfullhet og nyfikenhet/orädsla. Undersøkelsen viser sikre indikasjoner på at jo høyere boldness, jo større mulighet for å lykkes med hunden i hundesport og -arbeid). Så det som sies om rasens sensitivitet kan jo se ut til å stemme med virkeligheten...

Svartberg har så sammenfattet disse tallene med egne spørreundersøkelser der hundeeiere har svart på ca 140 spørsmål om hundens oppførsel i hverdagen (blant annet for å se om MH har nytteverdi også som "selskapshund-test").

Han fant en tydelig sammenheng mellom frykt/lav nysgjerrighet på MH og miljøredsel (sterk reaksjon på lyder og overraskelser) i hverdagen.

Han presiserer vel å merke at rankinglista ikke nødvendigvis betyr "bra" eller "dårlig" - han mener det får være opp til den enkelte eier, oppdretter eller raseklubb å vurdere om egenskapen er ønsket. I tillegg sier jo et rasegjennomsnitt fint lite om den enkelte hund.

Så spørsmålet er kanskje - selv om det sikkert hadde egnet seg i en annen diskusjon - om stabyfolket mener rasen skal ha en slik score når det gjelder fryktreaksjon og avreagering? Er det et "nødvendig onde" i forhold til å bevare opprinnelige egenskaper?

Vet det finnes en link til undersøkelsen på www.svartbergs.se men pc-en min krasjer når jeg prøver å åpne -pdf-filer. Vet ikke om det bare er et kort sammendrag, eller om tallmaterialet ligger der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet er kanskje - selv om det sikkert hadde egnet seg i en annen diskusjon - om stabyfolket mener rasen skal ha en slik score når det gjelder fryktreaksjon og avreagering? Er det et "nødvendig onde" i forhold til å bevare opprinnelige egenskaper?

Ja, det har jeg lurt på gjennom hele diskusjonen. Hvor kommer denne atferden til nytte i rasens opprinnelse? Jeg ser nytten av å ha hørselen i orden når du jakter på mulvarp, men resten? De trenger jo ikke å reagere slik på nye ting som dukker opp.

Leste i en rasestandard at de er en svært dugelig vakthund... For å få til det må de vel ha ett vist mot? Eller er vakthund en type hund som egentlig er usikker? Nei nå ble det mange spørsmål fra min kant, håper noen

gidder å svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke videoen de fleste reagerer på (selv om den var fryktelig ufestlig i mine øyne, en redd hund som blir ytterligere skremt), det er det Jaktlykke selv forteller; at hun har en hund som kan finne på å henge seg opp i detaljer som ikke er "som vanlig" i hjemmet, bli skremt og ikke klare å avreagere på egenhånd. Det med avreageringen er det vel folk henger seg opp i, ikke videoen. Er det rasetypisk at de ikke klarer å avreagere på uskyldige ting i sitt eget hjem så er det ikke en rase jeg ønsker meg for å si det slik.

Men det er ingen som har spurt om du ønsker deg den rasen! Herlighet altså, og selv om kanskje jaktlykke må bort noen ganger for å hjelpe ham med å forstå at det ikke er farlig så betyr ikke det at han ikke KLARER å avreagere, men kanskje han bruker LENGRE TID på det enn evt andre raser. Dere drar konklusjoner opp fra ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå av de som lot være å svare i tråden sånn med en gang, fordi jeg var sikker på at jeg måtte ha misforstått hele greia. Etter det jeg til nå har visst om hunder, så skal de rimelig kjapt avreagere etter å ha blitt skremt, etc. Det er ikke noe unormalt å bjeffe på en diger ball som plutselig dukker opp i stua, men altså å fortsette å bjeffe ut over noen sekunder for så å snuse bort og "ufarligjøre" ballen, tyder på at alt ikke er helt som det skal med avreageringen og dermed nervene på bikkja. Trodde jeg i min enfoldighet. Samtidig vet jeg jo at dette er en "svakhet" hos myke raser som f.eks tolleren. I et av de siste retrivernytt (tror jeg det var), skrev en dame om rasen at opplevelser som andre hunder bare rister av seg, kan tolleren "bære" med seg i lang lang tid. Det er blandt annet derfor man skal være forsiktig med "grensesetting" eller "positiv straff" om man vil. Du risikerer å få en hund som blir redd deg, hendene dine eller situasjoner som minner om den du brølte, eller tok tak i hunden din i og det kan jo få alvorlige og videre smittende følger. Dette er altså noe som ligger "latent" hos såkalte "myke" hunder. I min enfoldighet trodde jeg at det er om å gjøre å ikke fyre oppunder slike tendenser, men tvert i mot bygge selvtilitt, pøse på med gode erfaringer og aldri aldri "leke" med disse genetiske disposisjonene (trille ballen som hunden i utgangspunktet viste en tydelig skepsis mot. Den gjorde da det....).

Slik tenker en som har en hund med alle disse disposisjonene tjukt utapå huden, men som slett ikke ser på dem som en kvalitet, men noe å hele tiden ha i bakhodet når man utsetter hunden for ulike stimuli. Min hund reagerer derimot ikke på rot i heimen. Hadde hun gjort det, hadde hun nok dødd av vrengte hesteklær på gulvet i gangen, skolesaker utover hele stua, oppvask i ulike hauger på kjøkkenet eller aftenposten i diverse eksemplarer både her og der, for lenge siden.

Så beklager hvis du oppfatter dette innlegget som uberettiget kritikk av en som ikke har peiling på rasen. Jeg har ikke peiling på rasen, så hvis dette er et flott reaksjonsmønster hos denne rasen spesiellt, har jeg jammen meg gått rett i baret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har gått over alle støvleskaft folkens - har dere røyka sokkene deres eller hva er det med dere?? Om dere tror at bikkja går omkring skvettnervøs for enhver liten ting som dukker opp i heimen eller får angstanfall av rot på stuebordet - ja da har dere jaggu misforstått alvorlig logik.png

Har noen av dere truffet Amigo (foruten Scarlet, Ricco og Femidotten) og sett hvordan han er sånn i hverdagen siden dere kan uttale dere så skråsikkert?? Basert på ÈN videosekvens på 15 sekunder så har dere laget en diger hønsefarm av ei pittelita fjør. Gratulerer!

Om han skulle vært et sånt nervevrak som dere framstiller ham så synes jeg det er et mirakel at han i det hele tatt har klart å bli ettersøkshund for det er jo dritskummelt å springe rundt i mørket på ukjente steder og treffe masse skumle ting (digre fæle kuer, fremmede brautende menn, trailere som suser forbi på 2 m hold der vi søker, høyballer og ikke minst få skudd avfyrt rett over ørene sine). Han burde jo blokkere totalt og ikke klare å prestere en tøddel. Det er jo i tillegg utrolig at han klarte å kvalifisere seg til NM... det er bare helt fantastisk gjort med en slik nervøs hund!

De som kjenner ham vet at han er en rolig hund som tar ting som de kommer. Han er nysgjerrig og har pågangsmot - det er faktisk enormt viktig i jobben hans. Han MÅ ha evnen til å sortere ut og konsentrere seg om det han er satt til å gjøre - og ikke la seg påvirke av ytre stimuli. Det er nok av bikkjer som ikke klarer å fullføre sporprøver f.eks fordi det dukker opp noe uventet.

At han AV OG TIL har reagert på ting som er på "feil plass" eller har en rar form gjør ham ikke til en tulling av den grunn. Dette ligger til rasen og det er ikke noe problem folkens. Vel det var vel ikke helt sant... Det er et problem for DERE siden det er skrevet så uhorvelig mange svar her.

Jaja. Jeg får vel høre det nå tenker jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ingen som har spurt om du ønsker deg den rasen! Herlighet altså, og selv om kanskje jaktlykke må bort noen ganger for å hjelpe ham med å forstå at det ikke er farlig så betyr ikke det at han ikke KLARER å avreagere, men kanskje han bruker LENGRE TID på det enn evt andre raser. Dere drar konklusjoner opp fra ingenting!

Hvis han, som Jaktlykke selv skriver, trenger hjelp til å avreagere så betyr det at han ikke klarer avreagere på egenhånd ikke sant? Man må vel nesten få lov til å stole på hennes beskrivelser av sin egen hund? Har du lest hva hun skriver?

Nei, jeg ønsker meg ikke en hund til som ikke klarer å avreagere på egenhånd, fordi jeg får vondt av hunden.

På samme måte som det ikke er fordi at jeg har så innmari lyst til å gå ut og se på raketter nyttårsaften jeg skulle ønske Loke ikke var skuddredd liksom, jeg skulle ønske han slapp å være redd. Det er ingen god følelse å være redd, det være seg for raketter eller brødkurver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Kjenner ikke rasen, men bruksområdene er vel ikke så annerledes enn andre hunder? Dvs følge med og reagere hvis man må. Selv om man har en hund som reagerer (les: overreagerer) på enkelte ting så er det viktig at hunden får samlet seg igjen.

Min egen hund er en skikkelig mammadalt og skal passe på det meste. Mentalt sterk er han ikke. Allikevel så tåler han det meste, slik som nye ting i hjemmet, nyttårsraketter, motorsager og dynamitt. Hvis den hadde sett en stor og ukjent treningsball her i egen stue så hadde den tatt den som en ny og morsom leke og forsøkt å' drepe' den først av alt. Baller med luft duger ikke.. poenget er nettopp avreaksjonl Det er greit å reagere, men enda bedre å avreagere. Og tro meg, jeg har brukt mye energi på å få hunden til å godta alt det merkelige som skjer i i en stor by. Nå går det meste greit, men det kommer ikke av seg selv. Og hadde jeg hele tiden sagt til meg selv at hunden ikke kan gå rulletrapper så hadde den heller aldri gått en rulletrapp. Dette handler om miljøtrening og gradvis tilvenning til alt som kan skje - også store og ukjente gjenstander i eget hjem dynamitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Slike filmer er IKKE morsomme - punktum!

Ei heller er det spesielt morsomt å høre om en hund som brått står å knurrer på en rød brødkurv som den ikke har sett før.

Ja, rasen skal være oppmerksom - men ikke paranoid. Det ER en viss forskjell på å være oppmerksom og på tro at det er verdens undergang til man får hjelp til å løse problemet.

Nei, jeg sier ikke at Amigo er sånn hele tiden, men det er tydelig at han sliter med å avreagere på enkelte ting - og det er ikke morsomt...... sorry

Amigo er nok en søt og hyggelig hund, og det er INGEN her som sier han er ett eneste stort nervevrak - men vi er da en del som ikke synes denne typen reaksjon er noe morsom, det er ikke gøy å se hunder som freaker ut. Og det er det han gjør i denne settingen (og med vrengt jakke, brødkurv osv.). Han er sikkert ikke sånn på alt, men vi må få lov til å kommentere det du forteller...

Les forøvrig innlegget til Flash - det sier faktisk mer enn noe......... for der refereres det til en større sammenheng, og det er i mine øyne ikke positivt, men det kan jo være at det skal være sånn og at man vil ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært så heldig å treffe Amigo på utstilling her i området. Da var vi inne i en hall med masse hunder og mennesker og skrålende unger osv. I tillegg var det mange fremmede som gikk rett bort og plukket på ham og Amigo var virkelig roligheten selv i den situasjonen. Jeg opplevde han som en trygg og god hund den gangen iallefall. Nysgjerrig på ting, men slett ikke nervøs.

Likevel synes jeg dette var en voldsom reaksjon for en ganske liten ting, og jeg synes ikke det var så lurt å trille den ballen mot hunden når han var såpass 'nervøs' for den allerede. Med andre ord er jeg enig i det Belgerpia skriver under her (quoten), uten at jeg mener Amigo går rundt som et nervevrak. Men, han har jo en dårlig evne til å avreagere på enkelte ting, det beskriver du jo selv.

Slike filmer er IKKE morsomme - punktum!

Ei heller er det spesielt morsomt å høre om en hund som brått står å knurrer på en rød brødkurv som den ikke har sett før.

Ja, rasen skal være oppmerksom - men ikke paranoid. Det ER en viss forskjell på å være oppmerksom og på tro at det er verdens undergang til man får hjelp til å løse problemet.

Nei, jeg sier ikke at Amigo er sånn hele tiden, men det er tydelig at han sliter med å avreagere på enkelte ting - og det er ikke morsomt...... sorry

Amigo er nok en søt og hyggelig hund, og det er INGEN her som sier han er ett eneste stort nervevrak - men vi er da en del som ikke synes denne typen reaksjon er noe morsom, det er ikke gøy å se hunder som freaker ut. Og det er det han gjør i denne settingen (og med vrengt jakke, brødkurv osv.). Han er sikkert ikke sånn på alt, men vi må få lov til å kommentere det du forteller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han, som Jaktlykke selv skriver, trenger hjelp til å avreagere så betyr det at han ikke klarer avreagere på egenhånd ikke sant? Man må vel nesten få lov til å stole på hennes beskrivelser av sin egen hund? Har du lest hva hun skriver?

Nei, jeg ønsker meg ikke en hund til som ikke klarer å avreagere på egenhånd, fordi jeg får vondt av hunden.

På samme måte som det ikke er fordi at jeg har så innmari lyst til å gå ut og se på raketter nyttårsaften jeg skulle ønske Loke ikke var skuddredd liksom, jeg skulle ønske han slapp å være redd. Det er ingen god følelse å være redd, det være seg for raketter eller brødkurver.

Jeg så hva hun skrev i første innlegg nå, sorry, my mistake. Men det betyr likevel ikke at han er livredd og nervøs.

Jeg tror de fleste her inne er blitt forhåndsdømt ved å ha skrevet et innlegg, og jeg sys at folk kaster VEL mye stein i glasshus. Hvis målet deres er å få jaktlykke lei seg,sint eller i det minste fustrert så har dere sikkert klart det. Det man kan gjøre i slike tilfeller hvis en har noe å ta opp med enkeltpersonen er så skrive en PM til henne om det, ikke bla det ut på et offentlig forum! Hennes spm var hvor oppmerksomme hundene VÅRES var, ikke om å analysere atferden til sin egen hund..

Igjen jeg er paff over folks oppførsel....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget fra Flash var veldig bra, og fikk ting satt i en sammenheng. For en ting er at en god eier kan få slike hunder til å fungere, selv om det krever mye omtanke. Det er en kjent sak at hunder kan lene seg utrolig mye til eier, eller til erfaringer de gjør seg - særlig hvis de er "drevet" av medfødte egenskaper. Atskillige jakthunder er skuddredde som fy, og vettskremt av nyttårsraketter, men fungerer som tusan på jakt - fordi skuddet der kommer i en sammenheng hvor hundene ligger høyt oppe i drift. Et annet velkjent fenomen er at på hundeutstillinger blir det så overload, eller hundene lærer seg at de andre hundene er så kontrollert, at hundene ikke "gjør noe" særlig - på gamlerasen var det en riktig luring, fordi det effektivt kamuflerte en høy andel hannhundaggressive hunder. Men vil man ikke ha en hund som fungerer rundt andre hunder også, i andre situasjoner, i dagliglivet?

En annen ting er at det blir et stort ansvar, for eksempel til HVOR disse hundene selges hen - dersom de ligger så lavt til og kan tippe over så lett. I en "ny" gjeterhundrase raste diskusjonene om MH-testing, fordi noen mente at det ikke hadde betydning om denne rasen var skuddredd - de hørte jo til på vidda, right, i sin opprinnelse. Men i et moderne samfunn, der hunder ofte bor rundt byer, så er det nærmest et krav at de skal tåle hverdagen. Så der har vel de seriøse oppdretterne begynt å justere hundene. Vi er vel også blitt såpass etiske, at fordi om hunder er strålende på ETT bruksområde, så krever vi også at de skal fungere ellers - i motsetning til "gamle dager", der man kanskje heller valgte å se bort fra slike ting. For hvorfor skulle en jakthund være "barnevennlig" liksom? Den skulle jo jakte? Slike ting, som bare "ble sånn" - litt tilfeldig, ut fra hundene som grunnla en rase. Endel jegere jeg kjenner, bekymrer seg fint lite om harehunden deres eller slik eller så, så lenge den kan jakte - men der ville jo tilfeldighetene at det faktisk er trivelige raser.

Men jeg liker dårlig raseklubber/miljøer som synes slik mistenksomhet og frykt er FINT eller som ler litt og sier "jamenn det er så typisk atte". Det er fullt mulig gjennom gjennomtenkt avl å "justere" raser - men det krever at man er enig i at det er negativt med hunder som er redde i dagligdagse situasjoner og som avreagerer dårlig, da (igjen sett i det større perspektiv, altså Svartberg-undersøkelsen, som er litt mer liksom enn én film), og man kanskje ser litt utover det som hevdes å være rasetypisk - og se etter hva som er "en god hund" og hva som skal til for "et godt hundeliv". Også med tanke på videre bruk i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg så hva hun skrev i første innlegg nå, sorry, my mistake. Men det betyr likevel ikke at han er livredd og nervøs.

Jeg tror de fleste her inne er blitt forhåndsdømt ved å ha skrevet et innlegg, og jeg sys at folk kaster VEL mye stein i glasshus. Hvis målet deres er å få jaktlykke lei seg,sint eller i det minste fustrert så har dere sikkert klart det. Det man kan gjøre i slike tilfeller hvis en har noe å ta opp med enkeltpersonen er så skrive en PM til henne om det, ikke bla det ut på et offentlig forum! Hennes spm var hvor oppmerksomme hundene VÅRES var, ikke om å analysere atferden til sin egen hund..

Det er en viss forskjell på å være oppmerksom og på å være paranoid.

Vet du forresten hva det å kaste stein i glasshus betyr?

(jeg ser ikke glasshuset, ei heller hvem som kaster stein derfra - så jeg lurer på om du kanskje bruker utrykket litt feil, hvis ikke beklager jeg, men da er det fint om du forklarer).

Det vi REAGERER på er at folk synes det er morsomt å se en hund reagere med slik redsel (logring og lekestilling er noe en hund ofte bruker for å dempe når den er redd og betyr slett ikke at ting er fest og man ser på hele hunden at dette ikke er fest). Sånt er ikke morsomt.

I samme innlegg fortelles det om at den helt av seg selv gikk på kjøkkenet og bråoppdaget brødkurven som var ny og rød og begynte å skape seg - det er heller ikke noe som er positivt. På dette tidspunktet vil jeg igjen referere til innlegget til Flash - som sier noe om dette.

Tilbake til dette med å være oppmerksom....... gammeltispa som ble omplassert for snart to år siden er av typen som bjeffer på det minste - forklart her tidligere - den hunden hører stemmer i hodet sitt (som din f.eks.) - og kan bjeffe i hytt og pine fordi hun tror hun hører noe farlig - vel, det er IKKE positivt - heldigvis for henne så avreagerer hun kjapt.

Igjen, det er forskjell på å være oppmerksom og paranoid.

Jeg har belgere, de er oppmerksomme - følger med og er raskt på plass om noe spennende skjer, de er alltid klare for action, nysgjerrige på omgivelser og sjekker gjerne ut - men uten å tilte.

En belger med reaksjoner som f.eks. Amigo vil ikke være en god belger for å si det sånn, den ville være paranoid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaste stein i glasshus vil jeg si betyr at man skal feie for egen dør først. Eller at man har gjerne egne problemer selv men rakker ned på andre. Vanskelig å forklare ord og uttrykk.

ANYWAY, så er det ikke sikkert at noen av disse personene syns det ER så morsomt, men ikke gidder å lage så sabla oppstyr rundt det som det nå er blitt, og heller slenger inn en liten "haha" kommentar. Ikke vet jeg, men jeg skjønner ikke at dere gidder å bruke tid og energi på å kverulere på dette når det er jaktlykke som kjenner hunden sin best, det er hun som virkelig har klart å oppnå noe her med hunden sin (det er kanskje mer enn mange kan si om seg selv? SELV om hunden ikke er "paranoid" som du kaller det) og en vet INGENTING om en hund ved å se en liten filmsnutt og en liten kommentar fra eier.

Bruk tiden og energien på noe annet, den eneste dere overbeviser på dette er dere selv...sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der treffer du virkelig blink - du vet, egentlig har ingen av oss hund engang, så vi er så grusomt misunnelige på alle som har det, at vi bruker vår vankunne til å finne på fæle ting som ikke har rot i sannheten. Vi er alle avslørt nå... :(:rolleyes::(:rolleyes:

Spøk til side, LES litt det som sies, så er det litt å lære - hvis du klarer å legge av deg rollen som høy beskytter. Prisverdig å tale andres sak, men det er noe med det å ha NOE å komme med da, annet enn fjortisargumentasjon som i siste innlegg. Prøv for eksempel å les det som Kent Svartbergh sier generelt, blant annet på sin hjemmeside, om raser og personligheter - det er veldig, veldig bra. Forøvrig så tror jeg neppe Svartbergh sier slike ting om ulike hunderaser fordi HAN ikke får til noe; han har blant annet et svensk mesterskap i lydighet på merittlisten, i tillegg til en doktorgrad om hunders personlighet, slik Flash referer til.

For å snakke for meg selv, så blir jeg mest provosert av hvor feil hunden på filmen leses - av flere, og hvordan en ganske så negativ atferd forklares som helt grei FORDI den er rasetypisk. Nå er det veldig mange som ikke liker å finne feil på egen hund, men det er når man klarer å innse at det er visse problemer at man får mest forståelse og empati for hunden man har, og vet når den må skånes og når den må hjelpes og hva den ikke bør utsettes for, og når man også ser sammenhenger mellom et erklært problem og andre ting som hunden gjør som man ikke er helt innforstått med.

ALLE hunder har sine feil og mangler, og er det noen som vet om den feilfrie, perfekte hund så si fra! Bare ikke hør på eierne selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klarte jeg ikke å forholde meg taus allikevel. Dette går som Jaktlykke selv sier, over alle støvelskaft. Helledussen, innehar du hele vettet når det gjelder Amigos gemytt? Jeg har truffet ham flere ganger og aldri opplevet hunden som hverken nervøs eller redd. Åja, vil du nok si.... jeg har ikke helt greie på dette. Må nok dessverre skuffe deg der. Jeg glemmer aldri da jeg var med på testing av politihunder en gang. Jeg så hunder som var stødigheten selv, ble pissredd fordi det kom en mann mot dem ikledd en pappeske!

Kom de imot hunden med vanlige klær eller kjeledress, var de på vakt igjen.

Nå har jeg vært så heldig å treffe Amigo på utstilling her i området. Da var vi inne i en hall med masse hunder og mennesker og skrålende unger osv. I tillegg var det mange fremmede som gikk rett bort og plukket på ham og Amigo var virkelig roligheten selv i den situasjonen. Jeg opplevde han som en trygg og god hund den gangen iallefall. Nysgjerrig på ting, men slett ikke nervøs.

Likevel synes jeg dette var en voldsom reaksjon for en ganske liten ting, og jeg synes ikke det var så lurt å trille den ballen mot hunden når han var såpass 'nervøs' for den allerede. Med andre ord er jeg enig i det Belgerpia skriver under her (quoten), uten at jeg mener Amigo går rundt som et nervevrak. Men, han har jo en dårlig evne til å avreagere på enkelte ting, det beskriver du jo selv.

Kanskje vi kan for løye, arrangere en test på hundene her i distriktet. Har mange forslag på testmetoder (noen har jeg til og med vært med på) Da vil du helt sikkert bli ganske så overrasket over reaksjonen til hundene.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...