Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med Fevarin?


JailyTina

Recommended Posts

Mikey skal begynne på Fevarin for å "gjøre han mindre stresset, øke konsentrasjonsevnen, redusere sirkling og redusere engstelse/uro" (tatt fra referat fra møte med veterinær med etterutdanning innen adferd)...

Det er visst egentlig en menneskemedisin fordi det ikke er utviklet noe lignende til hund. Lever- og nyreverdier skal overvåkes nøye, men det var visst ikke vanlig med noe særlig bivirkninger. Er det noen som har noen erfaring med Fevarin på hund? Er veldig spent på om det vil hjelpe noe eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at de kan få endel rastløshet de første ukene de går på dette (foruroligende rastløshet, trasker mye rundt, slår seg ikke helt til ro)

Snakket med veterinæren til Mike ang dette før vi satt han på clomicalm, og han anbefalte ikke Fevarin da han kunne bli verre enn han var, risikoen er der, men han kan også bli bedre. Vet ikke om dette hjalp deg noe men...

Og det er selvfølgelig belastende for nyre og lever, men antar at du har tatt en blodprøve på han får å sjekke disse verdiene først?? Vitkig at han ikke er i noe form for overvekt fikk jeg også vite da de går på denne type medisiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fevarin kunne visst forårsake mer aggressivitet hos noen hunder, men det er veldig sjeldent og lite sannsynlig at skjer i følge h*n vi var hos. Det ville i såfall være reaksjoner som kom fort og som ville gi seg hvis vi kuttet ut Fevarinen igjen. I tillegg til "vanlige" bivirkninger som kvalme o.l, da...

Tok blodprøve i går så skal ringe veterinæren etter 13.00 i dag for å høre at alt er som det skal. :) Er det det henter jeg Fevarinen etter jobb i dag, tror jeg. Vi skal ta ny blodprøve om en måned for å sjekke at ingenting har endret seg også skal det være oppfølging annen hver måned eller noe sånt etter det, om jeg ikke husker helt feil.. ;)

Hva er clomicalm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, men det er bra! veterinæren turte ikke å sette Mike på dette da han var ganske ille, og han var redd han kunne få verre utslag. Clomicalm er for seperasjonsangst hovedsakeli, men det har hjulpet Mike med å slappe mer av, ikke stresse så mye på tur eller i hverdagslie ting, spiser opp all maten sin, kan være mer alene hjemme, tar ting rett og slett mer med ro. Nå kan vi faktisk passere biler og mennesker uten en eneste lyd fra han, når det gjelder å passere andre hunder, så går det greit så lenge han får sto rolig å se at den andre hunden går forbi. Denne forbedringen er mer enn jeg noen gang hadde håpet så. Det er litt mindre bivirkninger med dette, men behandlingen må foregå i sammarbeid med adferdstrener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får håpe det. Er hvertfall utrolig gla for at vi fant noe til Mike som kunne roe ned nervene hans litt, han skal gå på de i 2 måneder til, så skal vi ta han av litt, for å se hvordan han blir uten igjen. Lykke til hvertfall, hold oss oppdatert på hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke problemer har dere for å få skrivd ut sånn type medisin?

Mikey har et svært høyt stressnivå. Det er hovedgrunnen. Han skal få Fevarin for å senke stresset så vi kan få mer utbytte av en treningen vi prøver å få til med han. (Bli vant til å se hunder uten å gå fullstendig av skaftet av glede, usikkerhet og opphisselse)

Må de gå på det resten av livet?

Nei. Det er et forsøk for å se om det kan hjelpe han. Det er ingen garanti for at det hjelper, men det er sannsynlig. Da skal han gå på det en stund og så når vi kommer et stykke ut i treningen er planen å trappe ned Fevarinen og se hvordan det går.

----------------------

Altså, jeg kan tenke meg at endel her inne som har fått med seg hva jeg og Mikey har prøvd før lurer på hva pokkern jeg driver med. Andre tenker sikkert med seg selv at "han høres jo bare ut som en vanlig schæfer" (fått det som kommentar før :) ) og jeg kan i grunn skjønne tankene dems da jeg har hatt mange av dem selv. Men jeg har også sett den utviklinga og de endringene Mikey har gjennomgått det siste 1 1/2året og den har vært stor. Jeg håper vi kan klare å løse dette sist problemet med andre hunder (han er ikke aggressiv, har bare aldri lært åssen han skal oppføre seg), men jeg aner ikke om det noensinne blir løst. Fevarinen kan kanskje gjøre denne treningen litt enklere for han. Uansett hva som skjer er han sikra et godt og stabilt hjem resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke problemer har dere for å få skrivd ut sånn type medisin?

Må de gå på det resten av livet?

Som du kanskje har lest på litt forskjellige tråder her så har Mike endel problemer med nerver, og har sliti mye med å passere og se andre mennesker, hunder, han bjeffer febrilsk og hiver seg mot det "skumle" har fått seperasjonsangst etter flytting og hatt endel vonde opplevelser tidligere (kasterering som gikk galt osv..) som gjør at han sliter litt den dag i dag med å takle ting. Etter vi begynte med Clomicalm og adferdstrener, så har det gått over all forventning, han skal selvfølgelig ikke gå på medsinene hele livet, men et par måneder for å roe han ned og kanskje forstå at verden ikke er så farli som han tror og har opplevd... Nå om dagen er han er rolig og samlet cocker som tar ting litt mer med ro og kan til og med være alene et par timer... Så helt klart resultater.. men er ikke en sånn medisin du bare får hvis hunden din er litt stressa... Må være en ganske god grunn til at dem får det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...