Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoste etter skade


Huldra

Recommended Posts

Er det noen som vet om det går kennelhoste i Trondheimsområdet?

Grunnen til at jeg spør, er fordi Tulla for et par-tre dager siden begynte å hoste. Egentlig mistenker jeg en skade på pusterøret, eller noe slikt. Det er fordi hun for noen dager siden stod i bånd ute i hagen mens vi holdt på å lage gjerde. Så kom en nabo på besøk, Tulla løper frem for å hilse, og får et krafitg rykk i båndet. Hun har ikke strup på seg, men et veldig bredt og mykt halvstup (som ikke er så stramt at det struper litt engang). Hun bråstopper selvsagt, og begynner å hoste og harke og brekker seg skikkelig. Det var ganske ekkelt, men jeg tenkte ikke mer over det.

Men når hun er i aktivitet kan hun nå plutselig stoppe opp for å harke og brekke seg, hvis hun kommer løpende ned trappen fra 2. etasje, eller vi kaster ball i hagen (nå inngjerdet, så hun er løs) eller ved andre anstrengelser. Men dette ligner jo også på symptomene på kennelhoste, selv om det er litt rart at hun begynte med det dagen hun fikk dette rykket. Så vidt jeg husker i alle fall.. :icon_redface:

Bør jeg gå til dyrlegen med det, eller tror dere dette kommer til å gå over av seg selv? Evt, hva kan dyrlegen hjelpe til med, bortsett fra å fastslå om det er kennelhoste eller skade det dreier seg om? Vi var på canistrening for en uke siden (tirsdag), så hun har jo vært i område med hunder, men hun fikk ikke hilse på så mange (to som kom bort til henne). Smitter kennelhoste så fort, evt når dukker sypmtomene opp? Hun var på kennel helgen før, men jeg ville fått høre om det hvis det gikk kennelhoste der.. men det er ikke godt å si; kanskje en hund var smittebærer, men ikke hadde symptomer. Mange muligheter.

Vil bare høre litt meninger om hva dere tror det kan være, og hva jeg evt bør gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyder mere som om det er noget form for strubekatar, da det opstod da han trak i båndet og begyndte og hoste. Har selv det samme problem med min cocker, og går som regel over efter et par dage hvis det ikke er så værst, i dårlige tilfælde kan der godt gå 2-3 uger før den holder op med og hoste, og der må ikke dras i halsbåndet, da det kan forværre det.

Håber det var lidt til hjælp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kennelhoste kan hunden begynne å hoste når som helst. Er den sterkt angrepet vil den hoste opp et slags slim. Hvis ikke hosten gir seg etter 3-5 dager ville jeg tatt en tur til dyrlegen... Og hvis det er kennehoste kan du sammenligne det med feber hos oss... Altså ikke kult med lange og slitsomme turer/treninger...

God bedring! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tusen takk for svar! Jeg hadde ikke tilgang til internett i går, så jeg fikk ikke skjekket noe svar. Bestilte time til Tulla, og har nå nettopp kommet tilbake fra den.

Mest sannsynlig er det en slags betennelse (om det er betennelse i det hele tatt), i luftrøret. Sannsynligvis kommer det av rykket. Men det er ikke godt å si egentlig hva det er enda. Hun har noen ganger hostet opp grønnlig slim (som når vi harker opp noe fra halsen - helt likt). Dyrlegen kjente lenge og vel på halsen hennes, men hun viste ingen ting til smerte (typisk), og han kjente heller ikke at hun hadde fått en brist i luftrøret, som var det vi fryktet. Kennelhoste er en ting, ødelagt luftrør er noe annet..

Hun har fått respet på smertestillende med betennelsesdempende midler, så får vi håpe det bedrer seg innen kuren er ferdig. Hvis ikke skal hun tilbake og ta endoskopi i halsen for å utelukke større skader som vi ikke kan kjenne. Hun må gå med "kryss-sele", sånn der selen går mellom beina og ikke over brystet, og halsbånd er fy-fy. Halsbåndet hun stod med da hun fikk rykket, er noe av det beste hun kunne stått med fikk jeg høre, så takk og pris for at jeg alltid har likt brede, myke halsbånd som er best mulig å ha på seg for hunden. Hadde hun fx hatt strup, tør jeg ikke tenke på hvordan det hadde gått. Eller bare et smalere ett for den saks skyld..

Og bare sånn at det er konstatert: kennelen hun var på for noen helger siden, har ikke vært plaget med kennelhoste, og det var ikke kennelhoste der da hun var der. Ellers har hun ikke vært så mye i kontakt med andre hunder i det siste, det er evt canis-treningen som jo er i Trondheim. Her i Orkdal går det lite kennelhoste for tiden, som dyrlegene vet om i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel.. Dette ble jo ikke så morsomt. Har skrevet i bloggen om dyrlegebesøket i dag, det andre i rekken. Fatter ikke hvordan folk kan drive på å rykke i båndet til hunden, når de risikerer noe sånt! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel.. Dette ble jo ikke så morsomt. Har skrevet i bloggen om dyrlegebesøket i dag, det andre i rekken. Fatter ikke hvordan folk kan drive på å rykke i båndet til hunden, når de risikerer noe sånt! :blink:

Uff, det var trist å lese.. Håper de finner ut av hva det er, og at dere slipper operasjon!

Det er utrolig frustrerende å ikke vite hva som er galt, Orry er fremdeles et mysterium. Og til alt uhell overlot jeg betaling av forsikring til noen andre i familien, og det har selvfølgelig blitt glemt. Så jeg ser for meg en altfor høy regning innen vi finner ut hva som er galt, men heldigvis har dette familiemedlemmet påtatt seg å betale alle utgifter. Puh sier jeg, vi er oppe i flere tusenlapper allerede...

Uansett, nok OT: håper alt går bra med Tulla, vi krysser fingre og labber! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var trist å lese.. Håper de finner ut av hva det er, og at dere slipper operasjon!

Det er utrolig frustrerende å ikke vite hva som er galt, Orry er fremdeles et mysterium. Og til alt uhell overlot jeg betaling av forsikring til noen andre i familien, og det har selvfølgelig blitt glemt. Så jeg ser for meg en altfor høy regning innen vi finner ut hva som er galt, men heldigvis har dette familiemedlemmet påtatt seg å betale alle utgifter. Puh sier jeg, vi er oppe i flere tusenlapper allerede...

Uansett, nok OT: håper alt går bra med Tulla, vi krysser fingre og labber! :blink:

Heh! Og jeg som fremdeles går og irriterer meg for at jeg ikke har gitt Agria beskjed om at jeg er medlem i NKK sånn at jeg får 10% rabatt..! :glare: Men jeg har i alle fall forsikring.. :) Håper pengene holder, sånn at dere finner ut av det! Så krysser jeg fingrene for at forsikringen vår dekker det vi trenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel.. Dette ble jo ikke så morsomt. Har skrevet i bloggen om dyrlegebesøket i dag, det andre i rekken. Fatter ikke hvordan folk kan drive på å rykke i båndet til hunden, når de risikerer noe sånt! :blink:

Kan jeg heller ikke, jeg er bare så uheldig at have en hund der jager så snart han kan komme til det, derfor har jeg valgt at bruge sele på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...