Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund sammen med liten hund

Lilla

Recommended Posts

Hvilke erfaringer/tanker har dere rundt det å ha stor hund (25kg) sammen med liten hund (2kg)?

Noen her som har liten og stor rase i samme hjem? Det kan jo by på endel utfordringer med tanke på ulike behov, men mest tenker jeg på risikoen for at den store skader den lille med vilje eller uhell.

Har det hendt dere, hvordan løser dere disse eventuelle utfordringene?

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blanding på 3kg og får hund iløped av vinteren/våren som blir rundt 20kg som voksen.

Hunden min er veldig trygg på større hunder da hun har møtt flest av disse iløped av oppveksten, men blir de for hardhendte så sier hun klart ifra. Men alikevel så veit jeg jo at jeg garantert blir å må styre de en god del de første ukene. En valp veit ikke hvor tunge labber den har, og det er ikke alle valper som er like flinke til å ta beskjeder de får fra mindre hunder seriøst. Også er det jo så morsomt å erte og herje :) Derfor blir jeg å ha to "fristeder" i stua hvor de blir å bli plassert når de ikke får lov til å styre rundt. De skal lære seg en "ro ned!" kommando som skal bety at de må roe seg å slutte å herje.

Selv så må jeg nok støtte opp den minste (og eldste!) hunden en god del i begynnelsen, samt passe på dem og ha de under oppsikt slik at man ser hva som skjer og kan passe på at ingen trår over streken.

Ellers så er de jo begge hunder med samme språk, og jeg kjenner flere som har store og små hunder sammen uten problemer. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noen problemer her, da det vandrer både pommer, dachser og andre miniatyrer her både titt og ofte.

Men er 25 kg hund stor? Haha... Bare tuller...

Egne erfaringer sier ihvertfall at det går nesten FOR fint med småhunder og min lille 60 kilos klump.

Selv i lek så er hun forsiktig med dem, men det ser litt rart ut når hun leker med noen som er mindre enn hodet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp på 25 kg leker med en Yorkshire terrier valp på litt over EN kg!

Men jeg lar de ikke leke fritt og følger alltid med de.. Han er kjempe snill med henne :cool: Hun sier fra vist han er for hardbar.

Må dele et lite bilde med dere! Her er de, under lek.

dsc00956bb2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bare en hund, og den er ganske stor. Men vi passer ofte en liten papillon, så noen erfaringer rundt dette med stor og liten sammen har vi da gjort oss. Og hos oss har det gått helt uten problemer. Men det kommer veldig mye an på hunden også tror jeg. Vår er slik at jo mindre lekekameraten er jo mer forsiktig er hun. Hun står som en påla og virker livredd for å tråkke på den lille. Men så er hun godt voksen (5år) så den ungdommelige villheten er hun stort sett ferdig med. Bortsett fra når vi skrur på hageslangen, da blir hun helt hyper. Vi har også mange hunder på besøk og hun skiller veldig på størrelse og alder på hvor forsiktig hun er med disse. Dette både med stemmen og kroppen. Små hunder og valper blir tatt på med silkehansker, men store ofsete hanner med hormonene utenpå blir fortalt med en gang at her er det ikke rom for herjing. De små kan klatre og hoppe på henne både foran og bak uten at hun gjør noe mer enn å riste dem av seg om de blir for intense. Blir det altfor mye, kommer hun gjerne til mor med hjelpmegdu-blikket.

Med en valp av stor rase, sammen med liten hund hadde jeg nok vært veldig påpasselig. Ungdommelig overmot og lemmer som er for store for hodet, kan nok føre til endel forskrekkelser for en liten tass. Men du kan jo oppsøke hunder med riktig alder og størrelse og teste litt på forhånd. Så får du kanskje en liten pekepinn på hvordan den du har nå takler det. Enkelte småhunder setter på plass store brumlebasser med kun et blikk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er det overhodet ike noe problem, så lenge man tenker "rundt" situasjonen :cool: Har flere venner med chi og større raser, blant annet to stk som har chi og GD. Nå fikk de riktignok de små først/samtidig, men de vet instinktivt at de må være forsiktige med de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til dere. Jeg blir så glad når folk gidder å engasjere seg litt i andres saker:)

Har en pomeranian fra før, og kjæresten og jeg ønsker oss større hund også.. 25 kg i mine øyne er jo kjempestort, André!:cool:

Vi har tenkt litt på å skaffe oss boxer. Dere sier mye bra, og jeg tror det vil fungere bare vi er ekstra forsiktige mens boxeren er valp og ungdom. Ha de i separate rom hvis de skal være alene hjemme og slikt. Etter hver vil jeg nok tro, som dere sier, at de tilpasser seg til hverandre og at den store lærer å være forsiktig med den lille.

Herlig bilde Maria! Hodet hadde passet skremmende bra inn i munnen på hunden din!^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe problem jeg.

Sålenge man styrer den store i valpe/unghundtiden, hvor de jo kan være litt viltre av seg.

Selv har jeg planer om GD, og de er jo virkelig store, og fra før har jeg sheltier på 6-8kg. Så det blir jo litt forskjell, men jeg har ikke tenkt på at det skulle bli noe stort problem med størrelsesforskjellen sålenge man følger litt med.

Har hatt store hunder sammen med mine små mange ganger, og det største problemet jeg har er at de store ikke tar mine små seriøst når de sier ifra at nok er nok, men heller bare fortsetter og overkjører de helt, men det har hovedsaklig vært med store unghunder/valper, ikke voksne hunder.

Og her kan man jo enkelt gå inn og kontrollere situasjonen og roe ned den store hunden selv, og faktisk lære den at når den lille sier ifra så respekterer man det, det er viktig, ikke la den store hunden holde på som den selv vil, gå inn og kontroller og hjelp den lille hunden når den trenger det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som har GD og Dvergpinscher sammen.. Ulvehunder og Dvergpinscher er det også folk som har..

Selv har jeg en Border Collie, og en Dvergpinscher.. BC'en veier riktignok bare 16 kilo da, og DP'en 4.. Ikke noe problem med den størrelsen i det hele tatt..

Milli har også lekt med den giga hunden til Andre på 60 kg, og leker masse med store hunder når vi er på tur.. Ser ikke noe problem med å ha en liten hund sammen med en stor :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bilde Maria! Hodet hadde passet skremmende bra inn i munnen på hunden din!^^

Hoho ja ikke sant! :Laugh:

Nå de to over leker sammen blir folk sjokkerte fordi de ser DEN kjeften, og den lille hunden i vill lek på gulvet. *å herregud, han biter henne!*. Ser skumlere ut enn det er, pluss at han smiler/flekker tenner for den minste ting :cool:

Spøk til alvor. Det som er litt skummelt da, Pricilla som den lille heter løper og Diesel fyker etter. Han kan lett knekke et ben eller to på henne. Det er jo tross alt 25 kg mellom de, og begge er valper.

En voksen minihund setter på plass en stor valp. Værre vist de begge er valper, for da er det jo lek lek dagen lang.

Kommer som sagt an på hvilken rase det er. Min tante med en Briard på nærmere 40 kg er så spretten og leken at han lett hadde knust litt Pricilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...