Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund sammen med liten hund


Lilla

Recommended Posts

Hvilke erfaringer/tanker har dere rundt det å ha stor hund (25kg) sammen med liten hund (2kg)?

Noen her som har liten og stor rase i samme hjem? Det kan jo by på endel utfordringer med tanke på ulike behov, men mest tenker jeg på risikoen for at den store skader den lille med vilje eller uhell.

Har det hendt dere, hvordan løser dere disse eventuelle utfordringene?

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blanding på 3kg og får hund iløped av vinteren/våren som blir rundt 20kg som voksen.

Hunden min er veldig trygg på større hunder da hun har møtt flest av disse iløped av oppveksten, men blir de for hardhendte så sier hun klart ifra. Men alikevel så veit jeg jo at jeg garantert blir å må styre de en god del de første ukene. En valp veit ikke hvor tunge labber den har, og det er ikke alle valper som er like flinke til å ta beskjeder de får fra mindre hunder seriøst. Også er det jo så morsomt å erte og herje :) Derfor blir jeg å ha to "fristeder" i stua hvor de blir å bli plassert når de ikke får lov til å styre rundt. De skal lære seg en "ro ned!" kommando som skal bety at de må roe seg å slutte å herje.

Selv så må jeg nok støtte opp den minste (og eldste!) hunden en god del i begynnelsen, samt passe på dem og ha de under oppsikt slik at man ser hva som skjer og kan passe på at ingen trår over streken.

Ellers så er de jo begge hunder med samme språk, og jeg kjenner flere som har store og små hunder sammen uten problemer. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noen problemer her, da det vandrer både pommer, dachser og andre miniatyrer her både titt og ofte.

Men er 25 kg hund stor? Haha... Bare tuller...

Egne erfaringer sier ihvertfall at det går nesten FOR fint med småhunder og min lille 60 kilos klump.

Selv i lek så er hun forsiktig med dem, men det ser litt rart ut når hun leker med noen som er mindre enn hodet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp på 25 kg leker med en Yorkshire terrier valp på litt over EN kg!

Men jeg lar de ikke leke fritt og følger alltid med de.. Han er kjempe snill med henne :cool: Hun sier fra vist han er for hardbar.

Må dele et lite bilde med dere! Her er de, under lek.

dsc00956bb2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bare en hund, og den er ganske stor. Men vi passer ofte en liten papillon, så noen erfaringer rundt dette med stor og liten sammen har vi da gjort oss. Og hos oss har det gått helt uten problemer. Men det kommer veldig mye an på hunden også tror jeg. Vår er slik at jo mindre lekekameraten er jo mer forsiktig er hun. Hun står som en påla og virker livredd for å tråkke på den lille. Men så er hun godt voksen (5år) så den ungdommelige villheten er hun stort sett ferdig med. Bortsett fra når vi skrur på hageslangen, da blir hun helt hyper. Vi har også mange hunder på besøk og hun skiller veldig på størrelse og alder på hvor forsiktig hun er med disse. Dette både med stemmen og kroppen. Små hunder og valper blir tatt på med silkehansker, men store ofsete hanner med hormonene utenpå blir fortalt med en gang at her er det ikke rom for herjing. De små kan klatre og hoppe på henne både foran og bak uten at hun gjør noe mer enn å riste dem av seg om de blir for intense. Blir det altfor mye, kommer hun gjerne til mor med hjelpmegdu-blikket.

Med en valp av stor rase, sammen med liten hund hadde jeg nok vært veldig påpasselig. Ungdommelig overmot og lemmer som er for store for hodet, kan nok føre til endel forskrekkelser for en liten tass. Men du kan jo oppsøke hunder med riktig alder og størrelse og teste litt på forhånd. Så får du kanskje en liten pekepinn på hvordan den du har nå takler det. Enkelte småhunder setter på plass store brumlebasser med kun et blikk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er det overhodet ike noe problem, så lenge man tenker "rundt" situasjonen :cool: Har flere venner med chi og større raser, blant annet to stk som har chi og GD. Nå fikk de riktignok de små først/samtidig, men de vet instinktivt at de må være forsiktige med de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til dere. Jeg blir så glad når folk gidder å engasjere seg litt i andres saker:)

Har en pomeranian fra før, og kjæresten og jeg ønsker oss større hund også.. 25 kg i mine øyne er jo kjempestort, André!:cool:

Vi har tenkt litt på å skaffe oss boxer. Dere sier mye bra, og jeg tror det vil fungere bare vi er ekstra forsiktige mens boxeren er valp og ungdom. Ha de i separate rom hvis de skal være alene hjemme og slikt. Etter hver vil jeg nok tro, som dere sier, at de tilpasser seg til hverandre og at den store lærer å være forsiktig med den lille.

Herlig bilde Maria! Hodet hadde passet skremmende bra inn i munnen på hunden din!^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe problem jeg.

Sålenge man styrer den store i valpe/unghundtiden, hvor de jo kan være litt viltre av seg.

Selv har jeg planer om GD, og de er jo virkelig store, og fra før har jeg sheltier på 6-8kg. Så det blir jo litt forskjell, men jeg har ikke tenkt på at det skulle bli noe stort problem med størrelsesforskjellen sålenge man følger litt med.

Har hatt store hunder sammen med mine små mange ganger, og det største problemet jeg har er at de store ikke tar mine små seriøst når de sier ifra at nok er nok, men heller bare fortsetter og overkjører de helt, men det har hovedsaklig vært med store unghunder/valper, ikke voksne hunder.

Og her kan man jo enkelt gå inn og kontrollere situasjonen og roe ned den store hunden selv, og faktisk lære den at når den lille sier ifra så respekterer man det, det er viktig, ikke la den store hunden holde på som den selv vil, gå inn og kontroller og hjelp den lille hunden når den trenger det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som har GD og Dvergpinscher sammen.. Ulvehunder og Dvergpinscher er det også folk som har..

Selv har jeg en Border Collie, og en Dvergpinscher.. BC'en veier riktignok bare 16 kilo da, og DP'en 4.. Ikke noe problem med den størrelsen i det hele tatt..

Milli har også lekt med den giga hunden til Andre på 60 kg, og leker masse med store hunder når vi er på tur.. Ser ikke noe problem med å ha en liten hund sammen med en stor :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bilde Maria! Hodet hadde passet skremmende bra inn i munnen på hunden din!^^

Hoho ja ikke sant! :Laugh:

Nå de to over leker sammen blir folk sjokkerte fordi de ser DEN kjeften, og den lille hunden i vill lek på gulvet. *å herregud, han biter henne!*. Ser skumlere ut enn det er, pluss at han smiler/flekker tenner for den minste ting :cool:

Spøk til alvor. Det som er litt skummelt da, Pricilla som den lille heter løper og Diesel fyker etter. Han kan lett knekke et ben eller to på henne. Det er jo tross alt 25 kg mellom de, og begge er valper.

En voksen minihund setter på plass en stor valp. Værre vist de begge er valper, for da er det jo lek lek dagen lang.

Kommer som sagt an på hvilken rase det er. Min tante med en Briard på nærmere 40 kg er så spretten og leken at han lett hadde knust litt Pricilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...