Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med Belgere


Miranda

Recommended Posts

Ja, jeg vet også om mange bra terver bruksmessig :) Hvis ikke hadde jeg aldri vurdert rasen i det hele tatt. Men om man har mål om å konkurrere innen bruks, så er det utrolig synd om man ikke får en hund som er skuddfast.

Det er mulig jeg kaster stein i glasshus nå siden jeg har terv,men jeg forstår tankegangen til Crizpo. Man er mer sikret å skaffe seg en hund som kan hevde seg i brukskonkurranser ved å kjøpe malle istedenfor terv. Jeg tenker da på andre egenskaper enn skuddfasthet, siden maller sånn generelt har mer futt og motor enn langhårsbelgerne. Hvis det kun er skuddfasthet som stoppet deg fra å kjøpe tervueren, så ville nok grunndige undersøkelser løst det problemet. Skuddredsel er arvelig og ligger derfor på linjene. Hvis flere oppdrettere hadde testet hundene sine (K-test eller MH) hadde det vært enklere å finne valper etter skuddfaste foreldre.

Selv om jeg forstår Crizpo har jeg ikke kommet til samme avgjørelse/konklusjon som henne, for min neste hund kommer til å bli en tervueren og vi skal konkurrere i bruks, antakeligvis spor.

Jeg tok en kjapp titt inne på belgerklubben sine sider og tittet på tervueren- og groendaelkull, både de planlagte og de som er født. Tilsammen var det 14 kull som var annonsert, der 3 kull har foreldredyr som er testet (MH og K-test) og to kull der en av foreldrene var testet. Jeg skulle ønske at flere oppdrettere testet hundene sine også de som kun driver med utstilling. Jeg tror ikke det vil løse alle problemer, men det ville gjort ting litt enklere for oss valpekjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar
Jeg tok en kjapp titt inne på belgerklubben sine sider og tittet på tervueren- og groendaelkull, både de planlagte og de som er født. Tilsammen var det 14 kull som var annonsert, der 3 kull har foreldredyr som er testet (MH og K-test) og to kull der en av foreldrene var testet. Jeg skulle ønske at flere oppdrettere testet hundene sine også de som kun driver med utstilling. Jeg tror ikke det vil løse alle problemer, men det ville gjort ting litt enklere for oss valpekjøpere.

Samme gjorde jeg for to uker siden, og da fant jeg ut at "ok, jeg føler meg tryggere på aussien" og valgte terv bort igjen.

Men, det begynner da å ta seg opp litt? Virker det ikke litt sånn? Jeg har et lite inntrykk av at Norge begynner å ta litt etter sverige på akkurat det å teste hundene sine. Virker som flere og flere tenker på det, og det er jo kjempe positivt - særlig for valpekjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dere med disse fantastiske, allsidige belgerne deres. Er det veldig vanskelig å forstå at man kjøper seg hund fra brukslinjer, når det er bruks man i hovedsak skal ha hunden til? Er man ute etter en god BRUKSHUND så går man da ikke hen og gambler på utstillingslinjer, eller? Synes det blir noe generaliserende å si at enten skal bli verdensmester, eller så kjøper du deg en utstillingshund.

Poenget er vel at ikke alle langhårsbelgere bare er utstillingshunder. Veldig mange av dem fungerer også fint som brukshunder.

Jeg har ingen problemer med å forstå at hvis man virkelig vil satse på bruks på høyt nivå, så kjøper man seg en bruksavla hund. Det trenger ikke nødvendigvis være en malle, vel? Mange andre raser hevder seg jo også bra i bruks som ikke er avla så ekstremt som mallene, akkurat som langhårsbelgere kan hevde seg. Noen liker det ene, mens andre liker noe annet. Er ikke det greit da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til deg, som hevder at om du har lyst til å bruke hunden din til noe, så må du kjøpe bruksavla hund, mener du? Det er nesten ikke generaliserende det?

Er det seriøst generaliserende av meg å mene at det er lurt å satse å bruksavlet hund, dersom man har tenkt å drive aktivt med dette fremover? Vil heller kalle det hensiktsmessig.

Poenget er vel at ikke alle langhårsbelgere bare er utstillingshunder. Veldig mange av dem fungerer også fint som brukshunder.

Jeg har ingen problemer med å forstå at hvis man virkelig vil satse på bruks på høyt nivå, så kjøper man seg en bruksavla hund. Det trenger ikke nødvendigvis være en malle, vel? Mange andre raser hevder seg jo også bra i bruks som ikke er avla så ekstremt som mallene, akkurat som langhårsbelgere kan hevde seg. Noen liker det ene, mens andre liker noe annet. Er ikke det greit da?

Og hvor trekker jeg inn mallen? Kan noen vise meg det? Jeg refererer til bruksavlede hunder jeg. Men dere må bare tro jeg mener malinois, for all del, det er jo den eneste av belgerne som duger :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det seriøst generaliserende av meg å mene at det er lurt å satse å bruksavlet hund, dersom man har tenkt å drive aktivt med dette fremover? Vil heller kalle det hensiktsmessig.

Og hvor trekker jeg inn mallen? Kan noen vise meg det? Jeg refererer til bruksavlede hunder jeg. Men dere må bare tro jeg mener malinois, for all del, det er jo den eneste av belgerne som duger :rolleyes:

Hvorvidt du referer til malle, bruksschæfer, bruksavla terv eller bc er egentlig ikke poenget. Jeg mener nå likevel at selv folk som vil drive med bruks må få velge hva slags type hund de vil jobbe med. Det er forskjell på malle og terv, det er også forskjell på malle og bruksschæfer, det er ikke dermed sagt at man ikke kan lykkes med det ene eller det andre i bruks. Smak og behag, altså.

Hvis du fortsatt er fryktelig uenig, kan du kanskje spesifisere hva du mener i stedet for hva du ikke mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det seriøst generaliserende av meg å mene at det er lurt å satse å bruksavlet hund, dersom man har tenkt å drive aktivt med dette fremover? Vil heller kalle det hensiktsmessig.

Og hvor trekker jeg inn mallen? Kan noen vise meg det? Jeg refererer til bruksavlede hunder jeg. Men dere må bare tro jeg mener malinois, for all del, det er jo den eneste av belgerne som duger :rolleyes:

Jeg veit ikke helt hva du mene, egentlig? At man må ha bruksavla belger for å drive aktivt med "dette"? Hva er "dette"?

Det er få - som Belgerpia var inne på - som har reine brukslinjer på langhårsbelger i Norge, ergo er man vel nesten nødt til å kjøpe malle om man skal ha reint bruksavla belger fra en norsk oppdretter. Men jeg tør fortsatt å påstå at det er lett å finne brukandes belgere fra langhårs-utstillingslinjer og, hvor det er høy sannsynlighet for å få skuddfast hund, og som er mer enn nok å jobbe med for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du referer til malle, bruksschæfer, bruksavla terv eller bc er egentlig ikke poenget. Jeg mener nå likevel at selv folk som vil drive med bruks må få velge hva slags type hund de vil jobbe med. Det er forskjell på malle og terv, det er også forskjell på malle og bruksschæfer, det er ikke dermed sagt at man ikke kan lykkes med det ene eller det andre i bruks. Smak og behag, altså.

Hvis du fortsatt er fryktelig uenig, kan du kanskje spesifisere hva du mener i stedet for hva du ikke mener?

Det jeg vil fram til er at det blir faktisk litt for dumt og sitte og diktere folk, og komme med uttalelser som f.eks; man kjøper ikke bruksavlet hund, hvis man da ikke skal bli Norges- eller verdensmester (og disse som uttaler dette, har de bruksavlede hunder selv egentlig?). Jeg vet det er forskjeller, jeg vet folk prioriterer ulikt, og det skal de da få lov til. Men jeg liker ikke måten "utstillingsfolket" tilnærmet sender ut skremsler til folk som gjerne vil drive med bruks og har det som hovedinteresse. De som ofte er mer enn flink nok til å takle en driftig hund, kan lett få bakoversveis når man hører hvordan enkelte karakteriserer bruksavlede hunder.

Det er faktisk litt frustrerende å se folk som betaler for en "brukshund", men får en sofagris - og må ta til takke med dette neste 10-15 årene - men det de egentlig villa ha var en arbeidshund.

Jeg veit ikke helt hva du mene, egentlig? At man må ha bruksavla belger for å drive aktivt med "dette"? Hva er "dette"?

Det er få - som Belgerpia var inne på - som har reine brukslinjer på langhårsbelger i Norge, ergo er man vel nesten nødt til å kjøpe malle om man skal ha reint bruksavla belger fra en norsk oppdretter. Men jeg tør fortsatt å påstå at det er lett å finne brukandes belgere fra langhårs-utstillingslinjer og, hvor det er høy sannsynlighet for å få skuddfast hund, og som er mer enn nok å jobbe med for de aller fleste.

Ja, det var sikkert veldig vanskelig å forstå at jeg mente bruks. Beklager, hvis hele innlegget ble totalt uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil fram til er at det blir faktisk litt for dumt og sitte og diktere folk, og komme med uttalelser som f.eks; man kjøper ikke bruksavlet hund, hvis man da ikke skal bli Norges- eller verdensmester (og disse som uttaler dette, har de bruksavlede hunder selv egentlig?). Jeg vet det er forskjeller, jeg vet folk prioriterer ulikt, og det skal de da få lov til. Men jeg liker ikke måten "utstillingsfolket" tilnærmet sender ut skremsler til folk som gjerne vil drive med bruks og har det som hovedinteresse. De som ofte er mer enn flink nok til å takle en driftig hund, kan lett få bakoversveis når man hører hvordan enkelte karakteriserer bruksavlede hunder.

Hvis det er Belgerpia du hinter til her, så har hun vel flere ganger fortalt om den bruksavla terven de har i hus for øyeblikket? Samt at de har hatt bruksmalle?

Folk som vil drive med bruks og har det som hovedinteresse, spør neppe her på forumet hvor de skal kjøpe bikkja si hen, så problemstillingen din er litt out there, syns jeg. Om man derimot er fersk og har lyst til å prøve med bruks, så er en utstillingsavlet langhårsbelger - om man gidder å være litt kritisk til oppdretter - nok!

Det er faktisk litt frustrerende å se folk som betaler for en "brukshund", men får en sofagris - og må ta til takke med dette neste 10-15 årene - men det de egentlig villa ha var en arbeidshund.

hehe - Det er ingen typisk ting å kjøpe langhårsbelger og få en sofagris, så vidt jeg veit? Den eneste jeg har sett som har etterlyst mer arbeidsvilje på belgeren sin her på forumet, har jo en hund fra brukslinjer - vi andre har vel sagt at det er mer enn nok i våre?

Ja, det var sikkert veldig vanskelig å forstå at jeg mente bruks. Beklager, hvis hele innlegget ble totalt uforståelig.

Nå er det litt ymse formeninger om hva som kategoriseres som bruks, etter hva jeg har skjønt i ymse diskusjoner her. For min del mener jeg NBF-bruks når jeg sier bruks, mens andre igjen mener all slags bruk av hunden - som redningshund, lydighet, agility, IPO, NBF-bruks, og atter andre igjen mener at eneste korrekte bruk av bruksbelger er IPO. Så jeg beklager at jeg ikke helt av meg selv skjønte at du mente bruks med bruks :rolleyes:

Om vi da går tilbake til den før nevnte Årets Belger-liste så er det fortsatt ingen markant overvekt av maller i NBF-bruks der heller, annet enn i spor A. I rundering er det 5 belgere i klasse A, hvor 3 er maller, en terv og en groenendael. Groenendaelen i B rundering fikk opprykk til A spor ifjor (og det veit jeg fordi jeg var tidtaker på sporet hans), hvorfor han ikke har konkurrert i spor i år veit jeg ikke, men bikkja hans duger allikevel i bruks, vil jeg tro, selv om han er sort og har lengre pels - han er så vidt jeg veit ikke fra noe bruksoppdrett heller. Terven er jeg ikke sikker på, oppdretteren der har begge deler (gamle brukslinjer og utstillingslinjer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen typisk ting å kjøpe langhårsbelger og få en sofagris, så vidt jeg veit? Den eneste jeg har sett som har etterlyst mer arbeidsvilje på belgeren sin her på forumet, har jo en hund fra brukslinjer - vi andre har vel sagt at det er mer enn nok i våre?

Uhm, dette er vel meg det gjerne. Og ja, jeg ønsket mer sprut og mer drifter i den lille saken min. Likevel tror jeg slik han var - han er jo en helt annen hund - han ville vært for mye for mange. Han har alltid krevd sin del selv om han i mine øyne har vært 'daff' og han er krevende på andre måter enn bare aktivitetsnivå. Jeg ville aldri anbefalt en gronnis, og spesielt ikke en hannhund, fra samme linjer til en familie som går mye turer og kanskje trener litt nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil fram til er at det blir faktisk litt for dumt og sitte og diktere folk, og komme med uttalelser som f.eks; man kjøper ikke bruksavlet hund, hvis man da ikke skal bli Norges- eller verdensmester (og disse som uttaler dette, har de bruksavlede hunder selv egentlig?). Jeg vet det er forskjeller, jeg vet folk prioriterer ulikt, og det skal de da få lov til. Men jeg liker ikke måten "utstillingsfolket" tilnærmet sender ut skremsler til folk som gjerne vil drive med bruks og har det som hovedinteresse. De som ofte er mer enn flink nok til å takle en driftig hund, kan lett få bakoversveis når man hører hvordan enkelte karakteriserer bruksavlede hunder.

Det er faktisk litt frustrerende å se folk som betaler for en "brukshund", men får en sofagris - og må ta til takke med dette neste 10-15 årene - men det de egentlig villa ha var en arbeidshund.

Ja, det var sikkert veldig vanskelig å forstå at jeg mente bruks. Beklager, hvis hele innlegget ble totalt uforståelig.

Siden jeg er blandt dem som har hevdet at man bør ha ambisjoner og legge ned mange timer i hundetrening for at man skal trives med malle, er jeg kanskje en av dem du sikter til her? Målet er ihvertfall ikke å diktere noen eller å frata noen muligheter til det ene eller andre. Er man engasjert og vil trene mye og ha en hund med litt ekstra, så kjør på. Poenget mitt er bare at man kan også nå langt med en vanlig belger (altså ikke bruksavla).

Om vi da går tilbake til den før nevnte Årets Belger-liste så er det fortsatt ingen markant overvekt av maller i NBF-bruks der heller, annet enn i spor A. I rundering er det 5 belgere i klasse A, hvor 3 er maller, en terv og en groenendael. Groenendaelen i B rundering fikk opprykk til A spor ifjor (og det veit jeg fordi jeg var tidtaker på sporet hans), hvorfor han ikke har konkurrert i spor i år veit jeg ikke, men bikkja hans duger allikevel i bruks, vil jeg tro, selv om han er sort og har lengre pels - han er så vidt jeg veit ikke fra noe bruksoppdrett heller. Terven er jeg ikke sikker på, oppdretteren der har begge deler (gamle brukslinjer og utstillingslinjer).

Det er verd å huske på at man må være medlem av NBFK for å komme på denne lista, ikke alle med belgere er det. Dessuten må man også sende inn resultater. Som eks. så har vi jo en malle som hevder seg innen IPO (vant NOM bla.a.)som ikke står på lista og sikkert mange andre.

Hvis man vil sammenlikne resultater i NBF-bruks, er det kanskje like greit å ta en titt på lista til Zanto-statuetten. Der er det 6maller, 3terver og 2 groendaler i 2007. Hva man kan lese ut av slike lister annet enn hvilke hunder som gjorde det bra i år, er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, dette er vel meg det gjerne. Og ja, jeg ønsket mer sprut og mer drifter i den lille saken min. Likevel tror jeg slik han var - han er jo en helt annen hund - han ville vært for mye for mange. Han har alltid krevd sin del selv om han i mine øyne har vært 'daff' og han er krevende på andre måter enn bare aktivitetsnivå. Jeg ville aldri anbefalt en gronnis, og spesielt ikke en hannhund, fra samme linjer til en familie som går mye turer og kanskje trener litt nå og da.

Sa ikke at Cane hadde passet hos en familie som går mye turer og kanskje trener litt nå og da jeg, jeg sa at den eneste på dette forumet som hadde ønsket mer sprut og mer drifter i "lille saken sin" var deg - var ikke vondt ment på noen måte! Jeg tror heller ikke det er like mye sprut og drifter i mine jenter, men det er nok for meg og det bruket vi har - fortsatt ikke vondt ment på noen måte :wub: Selv om vi altså satser på å konkurrere i bruks - litt høyere ambisjoner med vesla enn eldstefrøkna - så tviler jeg på at det er bikkja som er grunnen om vi ikke når helt opp. Å ha en bra og "høydriftig" hund er liksom ikke nok, man skal gidde og kunne trene hund og, om du skjønner hva jeg mener?

Det er verd å huske på at man må være medlem av NBFK for å komme på denne lista, ikke alle med belgere er det. Dessuten må man også sende inn resultater. Som eks. så har vi jo en malle som hevder seg innen IPO (vant NOM bla.a.)som ikke står på lista og sikkert mange andre.

Jeg er ikke så inne i miljøet at jeg kan ramse opp resultater - hverken i bruks eller noe annet - ergo får man ta det man finner på nett :wub: Dessuten var det visst bruks vi snakket om nå, og det var visst helt åpenlyst at det var NBF-bruks, så sant jeg ikke misforsto igjen.. hehe

Hvis man vil sammenlikne resultater i NBF-bruks, er det kanskje like greit å ta en titt på lista til Zanto-statuetten. Der er det 6maller, 3terver og 2 groendaler i 2007. Hva man kan lese ut av slike lister annet enn hvilke hunder som gjorde det bra i år, er jeg litt usikker på.

Det er vel strengt tatt "bare" 5 maller på Zantos-lista, Ariana Belk. Af Av Nangijala har både 23 og 24 plassen, av en eller annen merkelig grunn, uten at det har så veldig mye med saken å gjøre sånn egentlig :wub: Jeg får ikke gått ut fra noe annet enn lister jeg finner på nett, så inne i miljøet er jeg ikke enda.

Poenget mitt er vel fortsatt at man ikke nødvendigvis trenger å kjøpe ferrari-malle for å kunne konkurrere i bruks. Langhårsbelgerene er ikke så dårlig som folk skal ha det til - og merkelig nok så har jeg møtt på mest schäferfolk som påstår at de er ubrukelige. Skjønner ikke helt hvorfor, om de ikke liker eller vil ha belger, så er det da ingen som tvinger de?

Folk må gjerne kjøpe seg bruksavla belgere for min del, jeg syns det er moro at belgere gjør det bra samme hva de gjør det bra i - det er den stadige antydninga om at om du ønsker å konkurrere i noe, så duger ikke utstillingslinjene jeg ikke har sansen for. Det er ikke noe bedre at folk kjøper seg for mye hund enn at de kjøper seg for lite hund, og med belgeren så er stort sett ikke det siste et stort problem samme hvilken variant man ender opp med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en bra og "høydriftig" hund er liksom ikke nok, man skal gidde og kunne trene hund og, om du skjønner hva jeg mener?

Kunne ikke vært mer enig!

Jeg er ikke så inne i miljøet at jeg kan ramse opp resultater - hverken i bruks eller noe annet - ergo får man ta det man finner på nett :wub: Dessuten var det visst bruks vi snakket om nå, og det var visst helt åpenlyst at det var NBF-bruks, så sant jeg ikke misforsto igjen.. hehe

Neida, bare jeg som prøvde å illustrere at "Årets belger" kanskje ikke var helt representativ for hva som finnes der ute av gode brukshunder.

Det er vel strengt tatt "bare" 5 maller på Zantos-lista, Ariana Belk. Af Av Nangijala har både 23 og 24 plassen, av en eller annen merkelig grunn, uten at det har så veldig mye med saken å gjøre sånn egentlig :wub: Jeg får ikke gått ut fra noe annet enn lister jeg finner på nett, så inne i miljøet er jeg ikke enda.

Poenget mitt er vel fortsatt at man ikke nødvendigvis trenger å kjøpe ferrari-malle for å kunne konkurrere i bruks. Langhårsbelgerene er ikke så dårlig som folk skal ha det til - og merkelig nok så har jeg møtt på mest schäferfolk som påstår at de er ubrukelige. Skjønner ikke helt hvorfor, om de ikke liker eller vil ha belger, så er det da ingen som tvinger de?

Folk må gjerne kjøpe seg bruksavla belgere for min del, jeg syns det er moro at belgere gjør det bra samme hva de gjør det bra i - det er den stadige antydninga om at om du ønsker å konkurrere i noe, så duger ikke utstillingslinjene jeg ikke har sansen for. Det er ikke noe bedre at folk kjøper seg for mye hund enn at de kjøper seg for lite hund, og med belgeren så er stort sett ikke det siste et stort problem samme hvilken variant man ender opp med..

Nei, man trenger absolutt ikke å ha malle eller bruksschæfer for å kunne hevde seg i bruks. Jeg tror vel heller det dreier seg om hvor mye tid man legger ned i trening og at man har en hund man trives med.

La nå schæferfolket leve i troen om at de har den eneste sanne brukshunden. Bc'ene har jo gitt dem bra konkurranse om pallen allerede, så får vi belgerfantaster bidra til litt godlynt kniving på toppene. :wub: Handlig sier visst mer enn tusen ord, så da er det bare å prestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er blandt dem som har hevdet at man bør ha ambisjoner og legge ned mange timer i hundetrening for at man skal trives med malle, er jeg kanskje en av dem du sikter til her?

Nei, det var ikke deg jeg siktet til, jeg skrev på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke at Cane hadde passet hos en familie som går mye turer og kanskje trener litt nå og da jeg, jeg sa at den eneste på dette forumet som hadde ønsket mer sprut og mer drifter i "lille saken sin" var deg - var ikke vondt ment på noen måte! Jeg tror heller ikke det er like mye sprut og drifter i mine jenter, men det er nok for meg og det bruket vi har - fortsatt ikke vondt ment på noen måte :wub: Selv om vi altså satser på å konkurrere i bruks - litt høyere ambisjoner med vesla enn eldstefrøkna - så tviler jeg på at det er bikkja som er grunnen om vi ikke når helt opp. Å ha en bra og "høydriftig" hund er liksom ikke nok, man skal gidde og kunne trene hund og, om du skjønner hva jeg mener?

Neida, regnet ikke med det var vondt ment. :wub: Følte bare for å utdype litt for at det ikke skal være noen misforståelse rundt dette med at han alltid har vært krevende selv om jeg tidligere har savnet spruten, med tanke på at noen kanskje bruker opplysningene de får ut av denne tråden med i vurderingen om de eventuelt skal ha belger og fra hvilke linjer. Det siste jeg ønsker, regner med det gjelder alle, er at det skal dukke opp understimulerte belgere på omplassering fordi eierne ikke har visst hva de kunne forvente. :)

Og jeg er helt enig i det siste du sier der! Selv trener jeg jo vanligvis 5-6, av og til 4, dager i uka (organisert trening) med belgertotten min fordi jeg trives fryktelig godt med å trene hund. Og så lenge noen har ambisjoner om å trene såpass mye, så tror jeg en belger fra brukslinjer vil være et godt valg, uten at jeg har noen formening om at 'utstillingsbelgeren' ikke er 'god nok'. Det eneste bruken jeg har litt tvil om at den gjennomsnittlige 'utstillingsbelgeren' vil egne seg til er vel IPO, noe som jeg har lyst til å trene med min. Så får vi se da, om han egner seg til det slik jeg håper han gjør. :P

Folk må gjerne kjøpe seg bruksavla belgere for min del, jeg syns det er moro at belgere gjør det bra samme hva de gjør det bra i - det er den stadige antydninga om at om du ønsker å konkurrere i noe, så duger ikke utstillingslinjene jeg ikke har sansen for. Det er ikke noe bedre at folk kjøper seg for mye hund enn at de kjøper seg for lite hund, og med belgeren så er stort sett ikke det siste et stort problem samme hvilken variant man ender opp med..

Helt enig, blir glad når belgere gjør det godt - uansett hvilke linjer de kommer fra. :lol:

La nå schæferfolket leve i troen om at de har den eneste sanne brukshunden. Bc'ene har jo gitt dem bra konkurranse om pallen allerede, så får vi belgerfantaster bidra til litt godlynt kniving på toppene. :P Handlig sier visst mer enn tusen ord, så da er det bare å prestere.

Hehe, fikk merke det da jeg var på RIK kurs her tidligere i år, kurset ble arrangert av den lokale schäferhundklubben. Da viste de noen filmer fra IPO-konkurranser, den ene filmen var av en malle. 'Men det er ingen hund' sa han ene, og resten humret godt av kommentaren. :rolleyes: Det er ikke gøy å komme 'drassende' med en groenendael til en gjeng som synes malinois ikke er en ordentlig hund.. men vi skal nå prøve så godt vi kan, det hadde vært kjekt med flere groenendaeler i IPO. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fikk merke det da jeg var på RIK kurs her tidligere i år, kurset ble arrangert av den lokale schäferhundklubben. Da viste de noen filmer fra IPO-konkurranser, den ene filmen var av en malle. 'Men det er ingen hund' sa han ene, og resten humret godt av kommentaren. :rolleyes: Det er ikke gøy å komme 'drassende' med en groenendael til en gjeng som synes malinois ikke er en ordentlig hund.. men vi skal nå prøve så godt vi kan, det hadde vært kjekt med flere groenendaeler i IPO. :)

Jeg ler med av sånne kommentarer jeg. Ikke noe å bry seg om. Noe av det første man bør anlegge hvis man skal ferdes mye i mannsdominerte hundemiljøer (som IPO), er tykk hud, så det er bare å flire, trene, prestere og så kan du si "yeah right" etterpå.

:icon_redface:

Pass bare på at du får hjelp til IPOtreningen av noen som har greie på belger. Man skal ikke dra fram så mye forsvar i en belger før den er ødelagt, så spør og grav om hvorfor og hvordan og heng deg på noen du stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden har omhandlet sånn alt mellom himmel og jord når det gjelder belgere, så tenkte jeg å komme med et spørsmål :)

Har hatt inntrykk av at belgerne ikke er spesielt små eller tynne hunder, men når jeg ser vekt på en del hunder her(især tisper), så begynner jeg å lure? Nesten 60 cm og 17 kg? (På noen hvis jeg ikke husker feil) Veier de ikke ganske lite da? Er det unormalt lite eller er det vanlig? Hadde inntrykk av at de veide litt mer egentlig... Kan kanskje ikke sammenliknes, men gordon setter tispen min på sånn 54-55 cm veide jo 24-25 kg, og hun var langt fra tykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden har omhandlet sånn alt mellom himmel og jord når det gjelder belgere, så tenkte jeg å komme med et spørsmål :P

Har hatt inntrykk av at belgerne ikke er spesielt små eller tynne hunder, men når jeg ser vekt på en del hunder her(især tisper), så begynner jeg å lure? Nesten 60 cm og 17 kg? (På noen hvis jeg ikke husker feil) Veier de ikke ganske lite da? Er det unormalt lite eller er det vanlig? Hadde inntrykk av at de veide litt mer egentlig... Kan kanskje ikke sammenliknes, men gordon setter tispen min på sånn 54-55 cm veide jo 24-25 kg, og hun var langt fra tykk...

Det er forholdsvis lette hunder ja ;) Eldstefrøkna her - som er en grov tispe, til og med maskulin i følge enkelte dommere.. hehe - er 61 cm høy og veier 25 kg når hun er i kondisjon (nå veier hun nok litt mer :) ) Yngstemann er hakket høyere uten at jeg er helt sikker på eksakt hvor mye (vi tør ikke måle *ler*) og veier rundt 20-22 kg - men hun er spinkel da, veldig unghund om dagen!

Begge mine tisper er store, mest i høyde, men og i vekt vil jeg tro, når yngstemann bare får kropp <_<

Til sammenligning var Alaska huskyen jeg hadde 66 cm høy og veide 24 kg når han var på sitt tyngste. Han så sånn ut:

Tommy_3.jpg

.. Og ble kalt Per Ulv, uten at jeg skjønner hvorfor? *kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fikk merke det da jeg var på RIK kurs her tidligere i år, kurset ble arrangert av den lokale schäferhundklubben. Da viste de noen filmer fra IPO-konkurranser, den ene filmen var av en malle. 'Men det er ingen hund' sa han ene, og resten humret godt av kommentaren. :rolleyes: Det er ikke gøy å komme 'drassende' med en groenendael til en gjeng som synes malinois ikke er en ordentlig hund..

Du skal overhodet ikke ta deg nær av en sånn kommentar Pointerguri! :icon_redface: En hel del av schæferfantastene i "miljøet" er ikke ..tja . hva skal man si..helt "vanlige folk" for å si det pent.. :closedeyes: Noe må man jo unnskylde sine egne rabiate idioter med.., så hvorfor ikke hevde at alt annet enn schæfer, ikke er ordentlige bikkjer?

La meg for ordens skyld tilføye, at jeg har truffet på både trivelige og normalt fungerende schæfere..Pussig nok, så ser disse stort sett ut til å ha eiere, som ikke er i "miljøet"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...