Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningen har stoppet opp


Torunn1

Recommended Posts

Lurer på mange ting her jeg nå. :lol:

Jeg føler vi har stoppet litt opp i treningen om dagen. Det blir liksom sitt, dekk, gå fint. Det vanlige. Jeg merker på hunden og at han ikke er så ivrig. Ta f.eks. dekk, han dekker fint og veldig fort når jeg bruker håndbevegelsen, men når jeg ikke bruker hånda så stirrer han bare dumt på meg. Jeg vet han da sikkert ikke kan dette bra nok, men synes vi har øvd så mye på det at han burde kunne det bare på kommando nå! Jeg blir så frustrert for jeg vet ikke hvordan vi kommer videre, også blir både hunden og jeg leie og nedfor. Hva skal vi gjøre? Kan noen komme og sparke meg bak ca tre ganger daglig så vi får trent, og kommer med veiledning til oss?

Hrmf, vi går i stampe her.

Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det jo på kommando! Kommandoen er håndbevegelsen din. :lol:

Så får du gjøre håndbevegelsen mindre og mindre synlig mens du fortsetter å legge på verbal kommando. Til slutt gir du ikke håndbevegelse i det hele tatt. Voila! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milli brukte lang tid på å lære de første kommandoene.. etterhvert går det kjappere.. Noen hunder syns det er VELDIG mye lettere med kroppspråk, noe som er forståelig i og med at de ikke kan snakke.. Så da må du lære den at også stemmen din kan bety noe.. Gjør som Mari sier, så plutselig ser du at hunden kan det på verbal kommando også..

Milli syns fremdeles tegn er mye enklere.. så innimellom om hun glemmer seg, så viser jeg bare tegnet kjappt, og da gjør hun det riktige, og husker til neste gang.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på mange ting her jeg nå. :)

Jeg føler vi har stoppet litt opp i treningen om dagen. Det blir liksom sitt, dekk, gå fint. Det vanlige. Jeg merker på hunden og at han ikke er så ivrig. Ta f.eks. dekk, han dekker fint og veldig fort når jeg bruker håndbevegelsen, men når jeg ikke bruker hånda så stirrer han bare dumt på meg. Jeg vet han da sikkert ikke kan dette bra nok, men synes vi har øvd så mye på det at han burde kunne det bare på kommando nå! Jeg blir så frustrert for jeg vet ikke hvordan vi kommer videre, også blir både hunden og jeg leie og nedfor. Hva skal vi gjøre? Kan noen komme og sparke meg bak ca tre ganger daglig så vi får trent, og kommer med veiledning til oss?

Hrmf, vi går i stampe her.

Torunn

Du har fått fine råd og Mari sier:

"Du har det jo på kommando! Kommandoen er håndbevegelsen din.

Så får du gjøre håndbevegelsen mindre og mindre synlig mens du fortsetter å legge på verbal kommando. Til slutt gir du ikke håndbevegelse i det hele tatt."

Det er et godt råd. Håndbevegelsen din er kommandoen og også en hjelper hunden er avhenig av. Det fører til mer passivitet som du også beskriver. Du er selv inne på løsningen for du sier du har trent så mye at han burde kunne det nå. Ja der ser du han kan det bare så alt for godt for han gjør akkurat som han har lært. Løsningen er å stadig heve vansklighetsgraden. F. eks når hunden utfører kommando fem av seks ganger, så må du gjøre det vanskligere. Da får han noe mer å strekke seg etter og intensitetet kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...