Gå til innhold
Hundesonen.no

Kraftfôr

ninni

Recommended Posts

Skrevet
Jeg lurte på om jeg kan gi kaninen min ku kraftfor eller andre dyr sitt kraftfor? :)

Du kan, men det sier seg vel selv at det ikke er så lurt? Forene er jo beregnet på ulike dyreslag.

Vet det er noen som blander noe high fibre hestefor i kaninpelletsen, men det må sies å være noe for folk som vet hva de gjør. Kaniner har et veldig ømfintlig fordøyelsessystem, og en bør ikke 'tulle' for mye med foret.

Hvorfor vil du gi den kufor egentlig? Det finnes jo ok for som er beregnet for kanin?

• 2 weeks later...
Skrevet

Du kan jo gi det, men om det er så lurt tviler jeg sterk på. Det er nok ikke for ingenting det heter "Ku-for" og ikke "Kaninfor" . Jeg hadde holdt meg til kaninpelletsen fra felleskjøpet ^^ Den funker fint blandt mine kaniner vertfall.

• 3 weeks later...
Skrevet

ku-for er nok ikke så smart at give kaninen, men grøntpiller blandet med tørkede majskerner og ærter er ok, med kaninvitaminer, da det er vigtigt at kaninen får noget hårdt at spise så den kan få sine tænder naturligt slidt, da tænderne på kaninen vokser hele dens liv.

Skrevet
ku-for er nok ikke så smart at give kaninen, men grøntpiller blandet med tørkede majskerner og ærter er ok, med kaninvitaminer, da det er vigtigt at kaninen får noget hårdt at spise så den kan få sine tænder naturligt slidt, da tænderne på kaninen vokser hele dens liv.

Dette er jeg ikke enig i.

''Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, melkeprodukter og råsukker blir antatt å kunne skape alvorlige fordøyelsesproblemer fordi det gjennom forskning er funnet ut at disse produktene kan bidra til dødelige tilfeller av enterotoxemi, en giftig overflod av "dårlige" bakterier i tarmen. I frø, korn og mais er det dessuten mye mer stivelse enn en kaninmage kan håndtere i lengden. En del stivelse kan passere helt greit gjennom tynntarmen, mens mesteparten ikke blir tilgjengelig før det når cecum (der den myke "blindtarms"avføringen blir produsert). Her blir den en potensiell energikilde for bakteriene i cecum. I motsetning til fiber, som forhindrer esing, så gjør stivelse at cecum eser opp fort, noe som kan føre til overvekst av bakterier, oppblåsthet og kolikk/trommesyke. Og kolikk kan være dødelig hvis det ikke blir behandlet FORT. ''

I tillegg skal man ikke tilsette vitaminer i foret til en ellers frisk kanin fordi de kan få for mye av enkelte ting som de ikke klarer skille ut.

• 4 weeks later...
Skrevet

Det er noen som bruker kalvekraftfor til kaninene sine, blandtet med kaninfor, men dette er mest vanlig for dem med mat kaniner, altså kaniner som blir avlet til mat. Ellers vet jeg om bare noen få stk som bruker det til kaninene sine vanlig, men hvis du ikke skal bruke kaninen til mat, så trur jeg ikke dette er å anbefale.

• 1 month later...
Skrevet
Dette er jeg ikke enig i.

''Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, melkeprodukter og råsukker blir antatt å kunne skape alvorlige fordøyelsesproblemer fordi det gjennom forskning er funnet ut at disse produktene kan bidra til dødelige tilfeller av enterotoxemi, en giftig overflod av "dårlige" bakterier i tarmen. I frø, korn og mais er det dessuten mye mer stivelse enn en kaninmage kan håndtere i lengden. En del stivelse kan passere helt greit gjennom tynntarmen, mens mesteparten ikke blir tilgjengelig før det når cecum (der den myke "blindtarms"avføringen blir produsert). Her blir den en potensiell energikilde for bakteriene i cecum. I motsetning til fiber, som forhindrer esing, så gjør stivelse at cecum eser opp fort, noe som kan føre til overvekst av bakterier, oppblåsthet og kolikk/trommesyke. Og kolikk kan være dødelig hvis det ikke blir behandlet FORT. ''

I tillegg skal man ikke tilsette vitaminer i foret til en ellers frisk kanin fordi de kan få for mye av enkelte ting som de ikke klarer skille ut.

vi kjøpte kalle kaninfor fra FK butikkene før men de likte det ikke så da har vi kjøpt en annen blanding som jeg tror det erkorn i.. :barfy: ...kan de dø av den maten da??? :)

Skrevet

du burde egentlig bare gi dem kraftfor til mat, er det gangerblanding, burde du ikke gi til kaninene, for det blir som "godteri" for kaninene

Skrevet

Jeg tror ikke det er lurt og gi kaninen din noe annet enn kaninfôr. Det ville ikke jeg gjort i alle fall, jeg gir kalle kaninfôr(pellets) til kaninen min. Gnagerblanding skal man IKKE gi til kaninene... Kaniner er ikke gnagere. Det er til og med noen kaniner som har dødd av det.. Jeg gir pellets, høy og noen ganger gulrøtter. :P

• 2 weeks later...
Skrevet

Eh, synes det var litt dumt spørsmål (ikke for å være slem asså).

Kaniner skal ha kaninpellets. Kanin er verken en gnager eller en ku ;) De tilhører harefamilien.

Kan anbefale Oxbow for, Kalle Kanin og Prestige Cuni Duo.

• 2 weeks later...
  • 5 months later...
Guest LeenaM
Skrevet

hvorfor vil du gi kufôr eller noe annet fôr? en kanin er en kanin, det sier seg jo egentlig selv at det beste er vel kaninfôr (pellets)?

jeg ville ikke tatt sjansen på det ihvertfall =)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...