Gå til innhold
Hundesonen.no

Kraftfôr


ninni

Recommended Posts

Jeg lurte på om jeg kan gi kaninen min ku kraftfor eller andre dyr sitt kraftfor? :)

Du kan, men det sier seg vel selv at det ikke er så lurt? Forene er jo beregnet på ulike dyreslag.

Vet det er noen som blander noe high fibre hestefor i kaninpelletsen, men det må sies å være noe for folk som vet hva de gjør. Kaniner har et veldig ømfintlig fordøyelsessystem, og en bør ikke 'tulle' for mye med foret.

Hvorfor vil du gi den kufor egentlig? Det finnes jo ok for som er beregnet for kanin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

ku-for er nok ikke så smart at give kaninen, men grøntpiller blandet med tørkede majskerner og ærter er ok, med kaninvitaminer, da det er vigtigt at kaninen får noget hårdt at spise så den kan få sine tænder naturligt slidt, da tænderne på kaninen vokser hele dens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ku-for er nok ikke så smart at give kaninen, men grøntpiller blandet med tørkede majskerner og ærter er ok, med kaninvitaminer, da det er vigtigt at kaninen får noget hårdt at spise så den kan få sine tænder naturligt slidt, da tænderne på kaninen vokser hele dens liv.

Dette er jeg ikke enig i.

''Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, melkeprodukter og råsukker blir antatt å kunne skape alvorlige fordøyelsesproblemer fordi det gjennom forskning er funnet ut at disse produktene kan bidra til dødelige tilfeller av enterotoxemi, en giftig overflod av "dårlige" bakterier i tarmen. I frø, korn og mais er det dessuten mye mer stivelse enn en kaninmage kan håndtere i lengden. En del stivelse kan passere helt greit gjennom tynntarmen, mens mesteparten ikke blir tilgjengelig før det når cecum (der den myke "blindtarms"avføringen blir produsert). Her blir den en potensiell energikilde for bakteriene i cecum. I motsetning til fiber, som forhindrer esing, så gjør stivelse at cecum eser opp fort, noe som kan føre til overvekst av bakterier, oppblåsthet og kolikk/trommesyke. Og kolikk kan være dødelig hvis det ikke blir behandlet FORT. ''

I tillegg skal man ikke tilsette vitaminer i foret til en ellers frisk kanin fordi de kan få for mye av enkelte ting som de ikke klarer skille ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er noen som bruker kalvekraftfor til kaninene sine, blandtet med kaninfor, men dette er mest vanlig for dem med mat kaniner, altså kaniner som blir avlet til mat. Ellers vet jeg om bare noen få stk som bruker det til kaninene sine vanlig, men hvis du ikke skal bruke kaninen til mat, så trur jeg ikke dette er å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Dette er jeg ikke enig i.

''Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, melkeprodukter og råsukker blir antatt å kunne skape alvorlige fordøyelsesproblemer fordi det gjennom forskning er funnet ut at disse produktene kan bidra til dødelige tilfeller av enterotoxemi, en giftig overflod av "dårlige" bakterier i tarmen. I frø, korn og mais er det dessuten mye mer stivelse enn en kaninmage kan håndtere i lengden. En del stivelse kan passere helt greit gjennom tynntarmen, mens mesteparten ikke blir tilgjengelig før det når cecum (der den myke "blindtarms"avføringen blir produsert). Her blir den en potensiell energikilde for bakteriene i cecum. I motsetning til fiber, som forhindrer esing, så gjør stivelse at cecum eser opp fort, noe som kan føre til overvekst av bakterier, oppblåsthet og kolikk/trommesyke. Og kolikk kan være dødelig hvis det ikke blir behandlet FORT. ''

I tillegg skal man ikke tilsette vitaminer i foret til en ellers frisk kanin fordi de kan få for mye av enkelte ting som de ikke klarer skille ut.

vi kjøpte kalle kaninfor fra FK butikkene før men de likte det ikke så da har vi kjøpt en annen blanding som jeg tror det erkorn i.. :barfy: ...kan de dø av den maten da??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er lurt og gi kaninen din noe annet enn kaninfôr. Det ville ikke jeg gjort i alle fall, jeg gir kalle kaninfôr(pellets) til kaninen min. Gnagerblanding skal man IKKE gi til kaninene... Kaniner er ikke gnagere. Det er til og med noen kaniner som har dødd av det.. Jeg gir pellets, høy og noen ganger gulrøtter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eh, synes det var litt dumt spørsmål (ikke for å være slem asså).

Kaniner skal ha kaninpellets. Kanin er verken en gnager eller en ku ;) De tilhører harefamilien.

Kan anbefale Oxbow for, Kalle Kanin og Prestige Cuni Duo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
Guest LeenaM

hvorfor vil du gi kufôr eller noe annet fôr? en kanin er en kanin, det sier seg jo egentlig selv at det beste er vel kaninfôr (pellets)?

jeg ville ikke tatt sjansen på det ihvertfall =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...