Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som røyter!


Ina

Recommended Posts

Nå trenger jeg hjelp her. Fra den dagen jeg kom hjem fra sykehuset med vårt nye familiemedlem, så har Eso røyta og røyta, pelsen er helt forferdelig, og huset er enda verre..

Han går på valpeforet til specific, noe han har gjort siden mai/juni i år. Får det fordi han er veldig småspist av seg, og er langt i fra tjukk. (prøvde først med høyenergiforet deres, men det ville han ikke ha).

Kan dette med røytinga være psykisk? Med tanke på at det kom en ny person inn i huset som tar endel oppmerksomhet, altså Eso er ikke "enebarn" lengre! Han må dele på oppmerksomheten.

Kan det være foret som ikke er det beste for ham? Røytinga begynt i slutten av juli, dvs et par mnd etter vi skiftet for. Og nå har han røyta i snart 2 mnd! Det er ikke bare litt pels, det er digre dotter! Stryker jeg hånden igjennom pelsen hans så virker det som om jeg står igjen med halve hunden i hånda.

Kan det være vitaminmangel av noe slag? Eller noe annet han trenger tilskudd av?

Han har aldri vært plaget med så langvarig røyting og "pjuskete" pels før. Har alltid røya minimalt, hatt masse tjukk og blank pels.

Håper noen kan hjelpe oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sagtens være foederet der ikke er rigtigt til ham.

Min veninde havde det samme problem med sin broholmer da den blev ca 6-7 måneder, den begyndte at røyte hele tiden, så hun prøvede at skifte foder et par gange, og har nu fundet noget foder han går godt på uden at røyte så meget.

Hun skiftede fra Hill's Science plan til Proplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det startet fra den dagen dere kom hjem med bebisen så ville jeg tro at det kanskje lå litt i stress, mange hunder slipper pels når de er i stressperioder.

Ville hørt med dyrlegen hva du skal gjøre med det, det finnes fôr som er speielt for pels også som du kanskje kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spørs om jeg får ta en tlf til dyrlegen å høre :) Men hva gjør jeg da, når det er et fòr for bra pels, og et for at han skal legge på seg? Blande de to typene? Hehe, ikke enkelt..

Han har snart spist opp det valpeforet nå, så spørs om vi skal prøve noe annet etterpå da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...