Gå til innhold
Hundesonen.no

huff, gruer meg....

Cathrine og Killja

Recommended Posts

Det går nok bra :whistle: Bronsemerkeprøven deres gikk jo kjempebra, og det er jo ikke rare forskjellen mellom bronsemerket og klasse 1. Fellesdekk og hopp over hinder er jo det eneste, og muligens mer forstyrrelser.

Det går nok helt fint, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å spare tid. vi fikk velge det, så hadde vi sakt nei, hadde det blitt enkeltdekk :whistle:

Da så :)

Det blir jo forsåvidt litt feil bedømming (synes jeg), visste ikke at enkelte bronsemerkedommere praktiserte den metoden. Da lærte jeg noe nytt i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanligvis er det vel enkltdekk ja. men jeg er glad for at vi fikk tilbudet. min ligger faktisk enda bedre i fellesdekk :whistle:

Nettopp derfor jeg synes det blir feil bedømming å tillate fellesdekk på bronsemerket. Min ligger også bedre på fellesdekk (han føler seg tryggere når han har andre rundt seg, fremfor bare meg og dommer som står et stykke unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det skal jo egentlig ikke spille noen rolle. hunden får beskjed om å ligge, og da skal det ikke bety noe om den er alene eller ikke

Litt enig, men det er jo et offisielt regelverk fra NKK på hvordan en bronsemerkeprøve skal gjennomføres. Poenget er at jeg synes det blir feil å gi en bedømming på fellesdekk, når reglementet klart og tydelig sier enkeltdekk. Hva om du eller noen av de andre du tok prøven med har hunder som gjør det fryktelig dårlig på enkeltdekk framfor fellesdekk? Da blir det jo feil at man skal få en god score på fellesdekk på prøven når reglementet klart sier at det skal være enkeltdekk. Da kan man jo få en poengsum som er totalt feil i forhold til kriteriene som stilles...

Hypotetisk: en person har en hund som drar i land en 10'er på en fellesdekk, men hunden er såpass utrygg på en enkeltdekk at den får en 5'er. La oss si at denne øvelsen er avgjørende for om hunden får merket eller ikke. Blir det ikke da feil at hunden skal få merket fordi den blir liggende på fellesdekk, men ikke enkeltdekk, når det faktisk er enkeltdekk som er den konkrete øvelsen for å få bestått på bronsemerket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller ingen rolle for meg. denne prøven teller ingenting i den store sammenheng. enten så kan hundene dette, eller så kan de det ikke. forøvrig ble vi opplyst om at hvis vi valgte fellesdekk og det gikk galt, fikk man en sjanse til enkeltdekk. men som sagt, har det ingen betydning for videre trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller ingen rolle for meg. denne prøven teller ingenting i den store sammenheng. enten så kan hundene dette, eller så kan de det ikke. forøvrig ble vi opplyst om at hvis vi valgte fellesdekk og det gikk galt, fikk man en sjanse til enkeltdekk. men som sagt, har det ingen betydning for videre trening!

Nei, det er greit nok at det ikke har noe å si for deg. Men hvorfor tok du bronsemerkeprøven da, hvis den ikke spiller noen rolle eller teller i det hele tatt?

Og er det ikke greit at hunden kan klare en enkeltdekk også? Du sier jo selv at din egen hund er bedre på fellesdekk enn enkeltdekk, synes du ikke det er greit at den kan begge deler? Eller er kanskje det viktigste å få en god poengsum i fellesdekk, slik at du trekker opp poengsummen framfor slik den egentlig skulle vært i bronsemerkeprøven?

Jeg lurer egentlig bare på din mening angående hva som er "riktig" jeg. Å eventuelt snike seg til en bedre karakter, eller å gjennomføre programmet slik det egentlig skal gjennomføres, for å få en mest mulig riktig bedømming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund ligger både 3 og 4 minutter i enkeltdekk om jeg ber om det. jeg tok prøven for å få en pekepinn på hva som var dårlig og kan jobbes mere med. den kreves jo ikke på noen måte for å kunne starte konk. men det er god trening både for meg og hunden. hun er bare 9 mnd, så erfarin tar jeg gjerne med på veien.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund ligger både 3 og 4 minutter i enkeltdekk om jeg ber om det. jeg tok prøven for å få en pekepinn på hva som var dårlig og kan jobbes mere med. den kreves jo ikke på noen måte for å kunne starte konk. men det er god trening både for meg og hunden. hun er bare 9 mnd, så erfarin tar jeg gjerne med på veien.........

Jada, det er vel og bra, og jeg har da aldri sagt at du ikke skal være fornøyd med resultatet! Dere gjorde det kjempebra, og jeg er veldig imponert over det :whistle:

Det eneste spørsmålet mitt til deg, som jeg ikke har fått svar på er: synes DU det er riktig at hunder som starter en bronsemerkeprøve, skal få en god karakter i en øvelse som i prinsippet ikke er med på programmet? Hva om man får mye bedre enn man burde ha fått, og kan skryte av å ha fullført prøven med X antall poeng, når øvelsen egentlig er gjennomført feil, og man hadde fått en lavere karakter ved å faktisk gjennomføre den slik den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at en hund som starter en br.merkeprøve i utgpkt bør kunne ligge alene og sammen med andre...

Da er vi i det minste delvis enige, lenger kommer vi nok ikke :whistle:

Uansett, tilbake til topic: lykke til med klasse 1-debuten! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...