Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

I dag da jeg tok Amigo, Aika og Sonny ut for å gå tur så kollapset Sonny etter bare noen meter. Hun mistet balansen og falt sammen mens urin og avføring kom i strie strømmer. Jeg skjønte med èn gang at nå var det endestasjonen for vårt lange og intense kjærlighetsforhold... hun er en gammel dame på nesten 12 år og hun har skrantet i det siste. Jeg har tenkt og tenkt på at dagen for å si farvel skulle komme, men likevel kom den dagen så altfor brått på ;)

"Alle" har hørt om Amigo, men få har hørt om Sonny. La meg fortelle litt om henne - hun var min øyensten og trofaste venn i tykt og tynt i nesten 12 år.

Hun ble født 02.12.1995 og kom til oss en iskald februardag i 1996. Da vi var og skulle se på valpene så kom hun direkte bort til meg og la sin elsk på meg. Det var ingen tvil - Sonny valgte oss og ikke omvendt.

34572_s.jpg

Hun sjarmerte seg fort inn i alles hjerter og hun ble ungenes yndling.

34574.jpg

Tidlig startet karrieren hennes som ettersøkshund - hun ble dobbelgodkjent for både meg og samboeren høsten 1997 og tilsammen har vi gått et par hundre skarpe ettersøk etter vilt som er skadd i trafikken eller skadd under jakta. Siste skarpe oppdraget hun hadde var i fjor sommer - siden har jo Amigo overtatt den jobben.

34575.jpg

Hun var en utrolig dyktig sporhund samtidig som hun var en fantastisk familiehund. Når det var søk på gang så var det akkurat som om vi skrudde på en bryter - hun skiftet modus totalt og ble helt fokusert på jobben. Det var nok for meg å få en telefon en sen kveldstime så begynte hun å pipe og styre for da visste hun instinktivt at det var noe moro på gang ;) .

Sonny var min skygge bokstavelig talt. Hun fulgte etter meg hvor hen jeg gikk - om det så var på toalettet eller ned i kjelleren. Stoppet jeg opp og snudde meg så frøs hun til is og så heeelt uskyldig ut. Jeg pleide å kalle henne "snikende ullteppe".

Da hun var 6 år gammel og midt i sin beste alder, så ble hun akutt syk. Jeg trodde det var diabetes på gang siden hun i løpet av noen korte uker begynte å drikke og tisse enorme mengder. Ja, hun klarte ikke å holde på vannet så det fløt i stua. Vi for til veterinæren i romjula og det viste seg etterhvert å være en kjempestor tumor som hang fast i blæreveggen. Den målte 15 cm i diameter og veterinærene hadde ikke vært borti lignende før. Svulsten ble fjernet og biopsi tatt og spent gikk jeg og venta på svaret. For var dette en aggressiv kreftsvulst så ville hun sannsynligvis ikke leve mer enn noen få måneder. Heldigvis viste biopsien at dette var en langsomtvoksende tumor. Siden den satt fast i blæreveggen fikk de ikke fjernet alt men vi har hatt kontroll på den i ettertid uten at det har vært tegn til spredning.

Før nå sannsynligvis - for buken har økt i omfang og hun har tisset mye mer nå i den seinere tid. Men avgjørelsen vår har vært at det ikke skulle opereres på en så gammel dame som henne, men heller la henne leve så lenge hun kunne uten smerter og ubehag.

Og Sonny har virkelig vært en sprek dame på tross av grå stær og stive ledd de siste årene. Alltid godt humør og god appetitt og ingen smerter. Halen har vel vært den kroppsdelen som har jobbet mest i disse årene - hun logret som en gal!

Like til det siste logret hun. Da hun lå strekk ut på teppet ute på gårdsplassen og ikke klarte å bevege seg - så logret hun til meg.

Mitt hjerte blør i dag for Sonny. Jeg har aldri og kommer aldri til å få en slik hund igjen. Hun var et unikum og min sjelesørger.

Heldigvis fant jeg en veterinær som kunne komme hjem til oss. Det var noen fryktelig lange timer å vente men vi brukte tiden sammen på teppet og pratet om alt vi har vært gjennom. Jeg gråt og Sonny trøstet meg som vanlig.

34576.jpg

Jeg er trett og sliten. Tatt i dag 4 timer før hun døde.

34577.jpg

Sov godt vennen min. Jeg elsker deg!

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...