Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva Gjør du når noen hiver seg over hunden din?


alvinschis

Recommended Posts

Ingen er vel uenig med deg i at mange unger er ufordragelig uoppdragne, og at det er foreldrenes skyld som ikke lærer dem bedre?

Og ja, i hvert fall jeg er enig med deg i at det er trist at din lille hund er redd brå bevegelser og barn som stormer mot ham og alt det der - chihuahuaer ER små, og de vet at de er utsatt. Selv en uredd chi som får seg en smell, kan lære at den er så liten at ingen behøver å ta hensyn; sånn er det bare. Å si at "alle hunder er hunder" ER en sannhet med mange flere nyanser enn som så.

Men... og det er det store men'et: Når verden ikke ER bedre, så må du passe på så du ikke setter hunden din i situasjoner som er vanskelige. Sånn bare er det - og det nytter lite å si at "alle andre er slemme", når deg EGENTLIGE problemet er ditt - at du har en redd hund som kan risikere å bite, og at DU tar ham med deg i en situasjon som han kan risikere å gjøre det i.

Jeg har en mindre hund selv, grusomt søt, og ja - alle VIL hilse. Men kanskje det er fordi jeg bor midt i storbyen og har fått "trening" i å se an enhver situasjon... at det knapt har skjedd uheldige situasjoner. Det FÅR ikke løpt barn "plutselig" bort til ham, fordi jeg sjekker om det er barn i nærheten - eller andre hunder - eller folk som fokuserer og har tenkt å "kaste seg over" ham. Nå er han tryggheten selv, men det skyldes nok også at INGEN fikk løfte, herje, mase og klemme ham ihjel selv ikke når han var valp - fordi jeg var der med et skarpt NEI og stoppet det før det kom så langt.

Har man en hund som ALLEREDE er redd, så har man enda større ansvar. Her i Norge er eiere av større hunder dømt for at hunden deres, bundet i egen hage forsynt med skilt, har bitt folk som klatrer over gjerdet og vaser forbi hunden - som beit. Sånn er reglene, vi er ikke i USA der man nærmest har inntrykk av at inntrengere på privat eiendom "kan skytes".

Men ikke minst for HUNDEN din sin skyld, bør du lære deg å være føre var - det er nyttig lærdom! Noen hundeeiere er alltid bakpå, hunden deres rekker ALLTID å hoppe opp på det handikappede barnet som kommer skjenende bortover gangveien forbi hundejordet eller løpe etter mopeden som kommer - fordi de er sløve og ikke ser seg rundt. Andre kan ha ganske så dårlige hunder, men likevel klare å la dem skli bemerkelsesverdig godt gjennom hverdagen fordi de er obs på hva som KAN skje, og så forebygge det gjennom å gå en meter unna, rope inn hunden diskret, sende den ut i godbitsøk, si pent til barnet at "du må spørre pent først" og kanskje stille seg mellom barn og hund.

Og de gjør det nok like mye - mest - for egen HUNDS skyld, som for at resten av verden skal slippe noe ubehagelig...

På samme vis er forøvrig mange foreldre utrolig sløve og slappe, og klarer ikke å forutse endel dumme situasjoner. Det er alltid hyggelig å se blide foreldre som kommer med barn som lyser opp når de ser hund, snur seg mot mor som nikker, hvorpå lille barnet pent spør om å få hilse - det er forbilledlig, og veldig flott å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar
Du er like uansvarlig som setter igjen hunden i barnevogna, som moren som lot ungen klappe på hunden.

ja du har vel all grunn til å si at jeg er unansvarlig ettersom han "sitter"i barnevogna hver dag...NOT!

du kjenner oss så godt og at ja så klart kom med den uansvarlige...

jeg har gjort det jeg følte var den beste måten å håndtere det på så vi bør vel aldri gå ut på tur i offentligheten (lysløype osv...siden det tydeligvis ikke er en bra måte å sosialisere hunden på...lurer da på hvor...

igjen hva er det???jeg skrev inn jeg satte han der den ene gangen forde jeg trodde det var greit ettersom han er trygg på familien sin..les skriva mine nøye først da før du svarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen her som mener at ungen bare skal kunne ta seg til rette med å klappe andres hunder. Trur du missforstår litt her. Men. Det er så mange folk ute i dette samfunnet som ikke har høffelighet nok/ikke veit bedre/ikke bryr seg/er komplett idioter (stryk det som ikke passer...) til at slike situasjoner oppstår fort om man ikke passer på hele tiden. Og hvem andre enn hundeeier er det som skal passe på? Du kan hisse deg opp til det uendelige om at barnevogna og hunden din er din private eiendom, men du kommer ikke lengre enn å bruke unødvendig energi. For Fru Hansen tenker nok ikke tanken om at lille tulla hennes ikke kan klappe søte hunden som sitter der... Sånn er mange folk rett og slett.

Som en dårlig sammenlikning, men i dyrehager kan man lure på om det er dyrene som er gjerda inne, eller mennesker som er gjerda ute mot sin egen dumskap. For folk har en tendens til å skulle stikke fingrene sine bort i alt mulig rart. For dyr er søte og ufarlige helt til det motsatte er bevist virker det som.

Går man fra en hund usikret, så må man ta på seg deler av skylda for hva som skjer. Uansett hvor mye irritert man blir for at folk ikke respekterer andres eiendom, så hjelper det faktisk ikke på hunden din. Man må bare lære seg å være litt føre var og lese situasjoner. Du skriver i det første innlegget ditt at du har hatt flere guffne episoder, og kanskje du bør ta litt ansvar på at du faktisk setter hunden din opp flere ganger i en slike situasjoner den ikke takler? Særlig siden du veit at han er skeptisk/redd. Du lurer jo på hva man kan gjøre, og du har fått flere tips og råd her, som du faktisk bare overser virker det som. Selvfølgelig må du ha ham med ut blandt folk, men du må ha kontrollen på hva som skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og som sagt jeg fikk han for 3 mnd siden og jeg er godt kjent med han allerede men det var denENE gangen vi var i byen og han var redd og jag satte han i vogna der føler han sin trygghet han er veldig til å passe på i og utenfor hjemmet.la meg å få sagt det at jeg "DRASSER" ikke med han på kafe i endinga det var den ene gangen og når det ente sånn reiste vi hjemm med en gang.

med ærligtalt det var et engangs tillfelet.

Virker jo ikke helt som om det var et engangstilfelle siden du skriver dette i startinnlegget:

har hatt flere (Guffene)episoder...

ja du har vel all grunn til å si at jeg er unansvarlig ettersom han "sitter"i barnevogna hver dag...NOT!

du kjenner oss så godt og at ja så klart kom med den uansvarlige...

jeg har gjort det jeg følte var den beste måten å håndtere det på så vi bør vel aldri gå ut på tur i offentligheten (lysløype osv...siden det tydeligvis ikke er en bra måte å sosialisere hunden på...lurer da på hvor...

igjen hva er det???jeg skrev inn jeg satte han der den ene gangen forde jeg trodde det var greit ettersom han er trygg på familien sin..les skriva mine nøye først da før du svarer...

Syns du også bør lese nøye gjennom det folk skriver til deg. Hele poenget er at du gikk fra hunden og satte den i en vanskelig situasjon! Selvfølgelig må du sosialisere den sammen med andre mennesker, men under kontrollerte forhold. Du kan ikke gå fra en usikker hund når det er andre mennesker rundt. Så enkelt er det bare!

JA det er frekt at unger bare går rett bort å kaster seg over, men sånn er det bare! Vi kan ikke forandre verden, men du kan hjelpe hunden din med å unngå slike situasjoner! Les akela sitt innlegg. Hun skriver som vanlig veldig bra! Og ta tipset som

Josie&Miriam kom med.

Begynn å les gjennom de rådene folk gir deg, i stedet for å føle deg angrepet!

Jeg har også en usikker miniatyrhund og vi har jobbet i over 2 år med dette! Ja ting har blitt bedre, MEN ting tar tid og hunden DIN er DITT ansvar... Hjelp hunden din med å bli tryggere istedet for å sette han i situasjoner han ikke takler! Dette kan ikke sies mange nok ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bare si dette...JEG har ALDRI gått i fra han i offentligheten.jeg bøyde meg ned i veska for å hente lommeboka..er det å reise i fra hunden..nei. jeg har kunn hatt d ENE tillfellet i barnevogna..de andre gangene har han gått selv..men du må for all del tro hva du vil...dette blir for dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt når tråder skal bli ødelagte og at trådstarter skal få huden full av "kjeft" når man engang ikke vet hele historien eller var til stede, trådstarter tar opp et problem ( et nokså stort problem også for mange småhund-eiere!) om at folk bare hiver seg over hunden uten å spørre om det er greit at de hilser på den.

Nå må den harde Sonen-kjernen slutte å hoppe på de nye trådstarterene, ender bare med at de nye blir borte og at kun den harde kjernen blir igjen på forumet!

La oss holde oss til saken og det trådstarter prøver å ta opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bare si dette...JEG har ALDRI gått i fra han i offentligheten.jeg bøyde meg ned i veska for å hente lommeboka..er det å reise i fra hunden..nei. jeg har kunn hatt d ENE tillfellet i barnevogna..de andre gangene har han gått selv..men du må for all del tro hva du vil...dette blir for dumt..

Men hvis du da ikke går fra hunden, så må det vel være mulig å se et barn som kommer stormende mot hunden din?

Det gjelder å være føre var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort: Sosialisering skjer ikke via flodding. Det skjer i hundens tempo og med din hjelp som styrer omgivelsene.

Sosialisering skjer heller ikke på cafe, der tar man med en hund som er sosial, rolig og kan takle gale uoppdragne unger, med ditto mødre som hyler opp om dyret hadde tygd litt på nesen til barnet. En chi i barnevogn er trekkplaster! Du ber om trøbbel om du har han der. Unger digger barnevogner og har en tendens til å stappe alt de finner i slike, når de da oppdager en helt levende liten hund i en barnevogn, sliter de med å beherske seg (det ville jeg gjort å, himmel så søtt da). Sug tak i barnet, ta vekk hånden og si til barnet "ikke klapp fremmede hunder" og bli ferdig med det, for det er nok ikke siste gang. Foreslår til en annen anledning at du har han på fanget og ungen i vogna om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du har vel all grunn til å si at jeg er unansvarlig ettersom han "sitter"i barnevogna hver dag...NOT!

du kjenner oss så godt og at ja så klart kom med den uansvarlige...

jeg har gjort det jeg følte var den beste måten å håndtere det på så vi bør vel aldri gå ut på tur i offentligheten (lysløype osv...siden det tydeligvis ikke er en bra måte å sosialisere hunden på...lurer da på hvor...

igjen hva er det???jeg skrev inn jeg satte han der den ene gangen forde jeg trodde det var greit ettersom han er trygg på familien sin..les skriva mine nøye først da før du svarer...

Jeg prøver å forstå hva du sier her, men er ikke helt sikker. Enten så er det et forsøk på å være spydig eller så lurer du virkelig på hva du kan gjøre. Jeg velger å tro det siste, for du spør jo faktisk i overskriften hva vi ville gjort! Joda, du kan fint ta ham med på tur i offentligheten. Men du kan ikke ta din oppmerksomhet bort fra ham, så sant det er en mulighet for at det kan oppstå situasjoner som gjør ham uttrygg. Jo flere slike erfaringer, jo større sjanse for at han lærer seg reaksjonsmønstre som ikke er ønskelige, ikke sant. I og med at du ikke kan lære opp alle og enhver dere kommer til å møte på, eller ha kontroll på omgivelser som er rimelig kaotiske som Oslo S og kafèer med masse unger, bør du inntil videre skåne hunden din fra slike opplevelser. Du trodde det var greit å sette ham i vogna, men det var det tydeligvis ikke, så da gjør du ikke det igjen, ikke sant. Det er mulig å venne hunden din til det meste ved sensitiv trening og det er mange fine kurs man kan gå i den forbindelsen. Hvis du tar ned forsvaret ditt, så ser du at du allerede har fått mange kloke råd allerede.

Dumt når tråder skal bli ødelagte og at trådstarter skal få huden full av "kjeft" når man engang ikke vet hele historien eller var til stede, trådstarter tar opp et problem ( et nokså stort problem også for mange småhund-eiere!) om at folk bare hiver seg over hunden uten å spørre om det er greit at de hilser på den.

Nå må den harde Sonen-kjernen slutte å hoppe på de nye trådstarterene, ender bare med at de nye blir borte og at kun den harde kjernen blir igjen på forumet!

La oss holde oss til saken og det trådstarter prøver å ta opp her.

Her er det ingen som kjefter, men som vanlig er sonistene mer opptatt av hundens beste enn av eierens mulige sårete stolthet. Sorry, ingen trøst å få, bare en påminnelse om å ta sine forhåndsregler. Ta ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt flere (Guffene)episoder...

er ute og triller datteren mi og chihuahuaen min som som oftes sitter i dypvogna med henne vi skulle på kafe å he en kopp kaffe snudde meg 1 minutt for å hente lommeboka og så stod det en liten jente å klappa Alvin (chihuahuaen)med mora på sia.de kunne da i det minste spurt først for jeg lar aldri fremmede klappe han ettersom han er så skeptisk og redd for fremmede...stakka liten..jentungen kunne faktisk blitt bitt, for det er sånn han somoftes forsvarer seg.jeg fortalte mora at hu ungen må ikke klappe hunden og spesielt ikke uten å spør.spør alltid først...men det er ikke første gang det har skjedd så mange ganger nå og den ene gangen glefsa han til når jeg stod og fortalte en mann at han var redd og skeptisk og jeg snakka ganske høyt så hu kan ikke ungått å hørt det for hu stod rett på sia han men hun spurte heller ikke om lov bare heiv seg over. men det desidert verste må være den ganger jeg gikk tur med han tok 5 min,vi satt fredlig med et bord.så kommer det en jente kan toppen ha vært 8 år løper i en h......s fart mot alvin og hiver seg i bakken TRUENDE sklir mot han jeg fikk bare dratt han tilbake i en vill fart for det kunne gått ille!det var sånn jeg ble virkelig redd.så sitter mora og ser på!hva er det!...HVA ER DET MED FOLK KAN DE IKKE SPØR OM DET ER TRYGT FØRST!

hva kan man gjøre???

Når du sier at det var et engangstilfelle så motsier du deg selv litt... MEN det er ikke det vi skal diskutere.

Det å eie en usikker hund er et stort ansvar! Og masse jobb! Man må ligge i forkant hele tiden og gripe inn FØR ting skjer. Jeg hadde selv en kjempenervøs, gedigen schæferhanne. Han måtte avlives pga kreft 7 år gammel. På de 7 årene ble jeg en mester til å forutse ting som kunne skje. Jeg er stolt av å kunne si at han aldri måtte "forsvare" seg på de 7 årene. Kom det en unge løpende, "jobbet" jeg alternativer nesten FØR ungen hadde sett pelsen. Det å sitte på kafé var langt fra avslappende, men vi gjorde det av og til for treningens skyld. Vi var til og med på fotballturneringer! Men kom oss aldri på innsiden av gjerdet da...

Det er, som du skriver, kjempeviktig å sosialisere, så fortsett med det! Men det er en trenings-situasjon UTEN pauser! Lær deg å se alt som KAN hende, og da vil du oppdage at 1 minutt kan være et hav av tid... Hvem som har det juridiske ansvaret om noe skulle skje, har liten betydning hvis uhellet er ute! 4-åringen på hjemstedet mitt krabbet selv under gjerdet og inn til naboens hund som sto bundet oppe på verandaen... Arrene i såvel sjel som ansikt er der, selv om det var hans egen feil.

Og virkeligheten er slik at de fleste mennesker er mer redd en stor hund enn en liten hund. Små hunder er bare så søøøte... Bare se på filmer og realitets-show. De er med på å understreke dette. Så fakta er at du har en liten hund (som mange vil hilse på) og den er nervøs (noe som gjør at du må jobbe enda mer). Du får ikke gjort noe med andre folk og deres innstilling, du må jobbe og endre på det DU har herredømmet over, nemllig din egen hund og situasjonene dere kommer opp i.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at det var et engangstilfelle så motsier du deg selv litt... MEN det er ikke det vi skal diskutere.

Det å eie en usikker hund er et stort ansvar! Og masse jobb! Man må ligge i forkant hele tiden og gripe inn FØR ting skjer. Jeg hadde selv en kjempenervøs, gedigen schæferhanne. Han måtte avlives pga kreft 7 år gammel. På de 7 årene ble jeg en mester til å forutse ting som kunne skje. Jeg er stolt av å kunne si at han aldri måtte "forsvare" seg på de 7 årene. Kom det en unge løpende, "jobbet" jeg alternativer nesten FØR ungen hadde sett pelsen. Det å sitte på kafé var langt fra avslappende, men vi gjorde det av og til for treningens skyld. Vi var til og med på fotballturneringer! Men kom oss aldri på innsiden av gjerdet da...

Det er, som du skriver, kjempeviktig å sosialisere, så fortsett med det! Men det er en trenings-situasjon UTEN pauser! Lær deg å se alt som KAN hende, og da vil du oppdage at 1 minutt kan være et hav av tid... Hvem som har det juridiske ansvaret om noe skulle skje, har liten betydning hvis uhellet er ute! 4-åringen på hjemstedet mitt krabbet selv under gjerdet og inn til naboens hund som sto bundet oppe på verandaen... Arrene i såvel sjel som ansikt er der, selv om det var hans egen feil.

Og virkeligheten er slik at de fleste mennesker er mer redd en stor hund enn en liten hund. Små hunder er bare så søøøte... Bare se på filmer og realitets-show. De er med på å understreke dette. Så fakta er at du har en liten hund (som mange vil hilse på) og den er nervøs (noe som gjør at du må jobbe enda mer). Du får ikke gjort noe med andre folk og deres innstilling, du må jobbe og endre på det DU har herredømmet over, nemllig din egen hund og situasjonene dere kommer opp i.

Lykke til!

med barnevogna.

Jeg har et lite råd. Og det er å alltid melde valpen på valpe kurs for sosialisering også fortsette å gå på treff og andre kurs.

han er 5 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste som er nødvendig å si i denne saken, er vel egentlig sagt. Blant annet har akela kommet med et meget bra innlegg (som alltid forøvrig).

Av en eller annen grunn virker det ikke som du er interessert i å ta til deg råd og erfaringer fra folk her inne, derimot setter du piggene ut og forsvarer det du har gjort. Du må innse at det er DITT ansvar å holde ham unna situasjoner hvor han kan bli skremt, og denne gangen klarte du ikke det. Irrelevant om det er første eller ørtende gangen, det er uansett ditt ansvar å hele tiden ta hensyn til din hund og dens behov. Som andre sier; du kan ikke forandre verden og folk rundt deg, men du kan i det minste klare å unngå at han får slike ubehagelige opplevelser. Selvfølgelig burde det være så enkelt at voksne mennesker har kontroll på både seg selv og eventuelle barn, men en slik drømmesituasjon eksisterer rett og slett ikke.

DU må passe på din hund, og ikke utsette han for mer enn han takler. Sosialisering er en fin ting, men i kontrollerte former. Ikke hiv han ut i ting før han er klar for det...

Dumt når tråder skal bli ødelagte og at trådstarter skal få huden full av "kjeft" når man engang ikke vet hele historien eller var til stede, trådstarter tar opp et problem ( et nokså stort problem også for mange småhund-eiere!) om at folk bare hiver seg over hunden uten å spørre om det er greit at de hilser på den.

Nå må den harde Sonen-kjernen slutte å hoppe på de nye trådstarterene, ender bare med at de nye blir borte og at kun den harde kjernen blir igjen på forumet!

La oss holde oss til saken og det trådstarter prøver å ta opp her.

Det er da ingen som kjefter eller angriper noen her, og man må da tåle at det settes i gang en diskusjon om forsvarlig hundehold? Det er ingen harde kjerner som har hoppet på noen som helst her, og det er da helt irrelevant hvem det er som har startet diskusjonen... Svarene hadde vært de samme om det var et gammelt medlem som skrev startinnlegg og videre poster.

Forøvrig har de fleste holdt seg til saken, og kommet med tips og anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (som flere andre) foreslår for trådstarter at h*n trekker inn piggene og legger bort såret stolthet og leser de mange gode rådene som har kommet her så vil det etterhvert bli bedring for Alvin. Situasjonen hans blir garantert ikke bedre av å sitte i forsvarsposisjon og legge skyld på andre osv på nett.

Kurs er et glimrende sted å miljøtrene hund på! Og i tillegg får han brukt hode og kropp positivt. Kjør på, alder spiller ingen rolle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zorro har selv blitt utsatt for to helt vilt fremmede menn, som plutselig løfter han opp i nakkeskinnet, uten noe som helst forvarsel ;) (første gangen det skjedde, knøt jeg skolissa, og merket ikke engang at noen kom, før en mann stod med Zorro i lufta-etter nakkeskinnet)

Så ja, det finnes mange uansvarlige folk der ute, som virkelig ikke aner noen ting. Takket være dette, er Zorro litt usikker til mennesker som kommer plutselig på ham (f.eks - han kan være i sin egen verden og plutselig våkner - så skvetter han når det kommer et menneske)

Han kan bjeffe (er jo hihund, så lyden overrasker mange), men heldigvis er det bare å løfte ham, snu han vekk fra det han bjeffet på og slippe han av gårde. Han skifter fokus lett for å si det sånn..

Har ingen problemer med å slippe han løs, men prøver å kontrollere det som skjer. Da har jeg ører stilt inn på maksimum, slik at jeg kan høre når unger kommer (ja, de har jo en tendens til å tenke at små hunder er slike disneyhunder som alle kan klappe på <_< ), og da roper jeg han inn, setter meg ned med ham og roser mens de går forbi (gjerne med en slik passiv holding sånn at folk ikke stopper)

Han viser ikke aggresiv holding til unger, det har han aldri hatt, det er mest voksne menn. Men vil heller velge å være på den sikre siden, enn at det plutselig skal skje noe jeg ikke vil! (Det skal jo sies at han leker med unger i alle aldre, så han er jo trygg på dem!) Men når folk har den oppfatning at små hunder er bare til å kose med, velger jeg heller å være klar over at folk tenker slik - å handle ut i fra det jeg "vet"

Jeg slipper han løs absolutt hver dag, så problemet er ikke så stort. Men jeg passer alltid på å lese hvordan han er (jeg kjenner hunden min såpass godt, at jeg merker om han ikke liker situasjonen) samtidlig som jeg passer på folk som kommer (er de redd for hunden, roper jeg han inn - kan jo bli uhyggelige situasjoner der)Som regel lar jeg bare Zorro få springe som han vil (Han overser alle mennesker vi møter) men kommer det et par som viser at de vil hilse på ham, roper jeg han inn, slik at han kan være under kontroll hvis de vil hilse!

Som de sier - å eie en usikker hund er et stor ansvar. Nå har ikke jeg den værste hunden, langt i fra, men jeg kan se han er ubekvem i enkelte situasjoner (og de fleste som driver med hund vet hvordan de kan reagere hvis de blir presset for mye!) og velger å ikke la det bli værre. Kanskje unødvendig med all godbitene, rosen osv. Men Zorro er med meg overalt (byen, stallen, enkelte besøk, hytta osv.) Han liker seg overalt hvor jeg tar han med (som ofte innebærer en hel drøss folk) og jeg vet at en liten hendelse kan forandre på alt! Derfor all den jobbinga med "ingenting"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Er det bare meg som humrer her og tenker "hvor stor skade kan en chi gjøre når den biter liksom"?

*humrer litt til* Det blir jo for dumt å nevne hundeloven og trussler om avlivning når det gjelder en chi, den klarer jo ikke engang å bite hull liksom... Tviler på om noen i det hele tatt vil vurdere å anmelde ett hundebitt utført av halvanna kilo hund (som ofte ikke engang har tenner som står riktig).

Dette blir for dumt - hele greia faktisk.

Hva er det folk som eier hunder som ikke følger med og som overhodet ikke klarer å formidle til omverdenen på en tydelig og høflig måte at de skal la hunden være?

Det må jo være noe i veien med folk som støtt og stadig klarer å bli antastet av unger og voksne - tross at det hevdes at det sies ifra. Det burde jo ikke være mulig - men det er tydeligvis det og da setter jeg større spørsmålstegn ved eier enn ved hund og folk rundt - beklager liksom......

Det burde være mulig å forklare folk at de skal la hunden være selv om man sipper til en kaffe fra Mix - og er man seriøst redd for at hunden skal bli antastet - dvs. fordi den er redd så binder man vel for søren ikke bikkjedyret til vogna å går?

Nei, ærlig talt - skyld dere selv - enkelt og greit........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som humrer her og tenker "hvor stor skade kan en chi gjøre når den biter liksom"?

ett hundebitt utført av halvanna kilo hund (som ofte ikke engang har tenner som står riktig).

Dette blir for dumt - hele greia faktisk.

den nederste linjen din var faktisk den eneste smarte og jeg anser den linjen som svar på ditt eget innlegg!

Chi klarer fint å herpe hele hånden din, de har meget skarpe tenner og hjørnetennene går gjerne en cm ned i huden din og. Og jeg vil ikke påstå at et saksebitt og tverrbitt er tenner som ikke står riktig? (når det gjelder tenner så er det chinese crested som ofte har tenner som ikke er helt "på plass").

Vitner om uvitenhet spør man meg.

Dette ble off topic i forhold til tema, men måtte bare nevne det.. så har men lært noe nytt idag og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den nederste linjen din var faktisk den eneste smarte og jeg anser den linjen som svar på ditt eget innlegg!

Chi klarer fint å herpe hele hånden din, de har meget skarpe tenner og hjørnetennene går gjerne en cm ned i huden din og. Og jeg vil ikke påstå at et saksebitt og tverrbitt er tenner som ikke står riktig? (når det gjelder tenner så er det chinese crested som ofte har tenner som ikke er helt "på plass").

Vitner om uvitenhet spør man meg.

Dette ble off topic i forhold til tema, men måtte bare nevne det.. så har men lært noe nytt idag og ;)

Desto større grunn for at du skal ta ditt ansvar som hundeeier da, og påse at ingen blir bitt av hunden din.

Jeg kan forøvrig ikke huske at jeg noen gang har vært mer offentlig enn når jeg gikk med barnevogn jeg, samme hvor mye jeg anser det som "privat eiendom". Alt og alle hadde plutselig rett til å stoppe deg på butikken og spørre hvordan fødselen gikk og hvordan ungen spiser og sover og driter og hvordan er det egentlig å ha barn og alt av personlig info skulle folk helst hatt et lite foredrag om. ****** irriterende, jeg er helt enig - jeg er ikke skapt for å snakke med folk bare fordi at de tilfeldigvis er moren til kompisen til lillebroren til faren eller kjente oldemoren da hun var ung eller har hilst på mamma fordi hun dreiv den lokale kiosken. Så det å putte en hund som ser ut som en liten kosebamse i ei barnevogn og tro at folk ikke stikker fingrene oppi der.. Vel - de hadde gjort det uten bikkja og, så hvorfor skulle chi'en forandre meninga dems, liksom?

- Og selv huskyen ble ufarliggjort av at det var en baby i umiddelbar nærhet, til tross for noe som kunne ligne lynsjesteming når det gikk opp for folk at han ikke kom til å bli kasta ut bare fordi at vi hadde fått en unge.. På den tiden var huskyen farligere enn pitbullen (det var vel nesten ingen som hadde hørt om pitbull i 1994), så det sier litt om "Aaawwww"-faktoren når man har hund og barn sammen sånn (huskyen satt forøvrig aldri i vogna, naturlig nok ;) ) Kanskje noe å tenke på for deg som har en hund ingen respekterer i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desto større grunn for at du skal ta ditt ansvar som hundeeier da, og påse at ingen blir bitt av hunden din.

Jeg kan forøvrig ikke huske at jeg noen gang har vært mer offentlig enn når jeg gikk med barnevogn jeg, samme hvor mye jeg anser det som "privat eiendom". Alt og alle hadde plutselig rett til å stoppe deg på butikken og spørre hvordan fødselen gikk og hvordan ungen spiser og sover og driter og hvordan er det egentlig å ha barn og alt av personlig info skulle folk helst hatt et lite foredrag om. ****** irriterende, jeg er helt enig - jeg er ikke skapt for å snakke med folk bare fordi at de tilfeldigvis er moren til kompisen til lillebroren til faren eller kjente oldemoren da hun var ung eller har hilst på mamma fordi hun dreiv den lokale kiosken. Så det å putte en hund som ser ut som en liten kosebamse i ei barnevogn og tro at folk ikke stikker fingrene oppi der.. Vel - de hadde gjort det uten bikkja og, så hvorfor skulle chi'en forandre meninga dems, liksom?

- Og selv huskyen ble ufarliggjort av at det var en baby i umiddelbar nærhet, til tross for noe som kunne ligne lynsjesteming når det gikk opp for folk at han ikke kom til å bli kasta ut bare fordi at vi hadde fått en unge.. På den tiden var huskyen farligere enn pitbullen (det var vel nesten ingen som hadde hørt om pitbull i 1994), så det sier litt om "Aaawwww"-faktoren når man har hund og barn sammen sånn (huskyen satt forøvrig aldri i vogna, naturlig nok ;) ) Kanskje noe å tenke på for deg som har en hund ingen respekterer i utgangspunktet?

hvor har du fått det fra at JEG har en hund som biter, at JEG har en hund som sitter i barnevogn? JEG har ikke barn engang! Og om ingen respekterer hundene mine i utgangspunktet, så sørger JEG for at de respekterer hunderasen når de går derfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor har du fått det fra at JEG har en hund som biter, at JEG har en hund som sitter i barnevogn? JEG har ikke barn engang! Og om ingen respekterer hundene mine i utgangspunktet, så sørger JEG for at de respekterer hunderasen når de går derfra!

Så så.. Diskusjonen gjelder chi, gjør det ikke? Og du svarte jo at de kunne fint skade folk - skreiv du ikke at de "fint kan herpe hele hånden din"? Om de "fint kan herpe hele hånden", så har man vel et ansvar for å påse at det ikke skjer?

Diskusjonen handler vel nettopp om det å ha en hund som kan bite i en barnevogn? Mulig jeg har blitt svært senil det siste døgnet, men er det ikke nettopp det denne 3 sider lange diskusjonen startet med? Selv om det ikke var din chi?

Du veit, hadde jeg laget 2 seperate innlegg rett etter hverandre, så hadde moddisene her måtte slått de sammen.. Det ække lov å dobbeltposte, skjønner du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har jeg ikke det problemet at folk/unger kommer plutselig bort for å klemme /kose. Størrelsen virker avskrekkende for mange, og mange foreldre tviholder på unga sine når vi går forbi. Også voksne folk virker som de har respekt for hunden. Like greit syns jeg. Liker å kunne være ifred. Men samtidig går jeg med falkeøyne og ser unger an. De er jo så uforutsigbare. Er jo mitt ansvar uansett.

Det har skjedd et par ganger at små unger har kommet bort sånn plutsetlig. (med foreldrenes "tillatelse "tydeligvis :glare: ) og da dytter Hera snuten i dem (neste småhoppet mot ansiktet) så de nesten falt bakover. ganske fortumlet ble dem. Og med Heras voldsomme kroppspråk og slikking i ansiktet, ja så syns mindre barn at det blir i meste laget. Og da fikk somregel foreldrene fart på seg. Og de foreldre som faktisk spør om ungene kan klappe sier jeg til dem at hunden ikke er så barnevennlig, for jeg ønsker ikke at fremmede barn skal hilse. Kun ved kontrollerte former isåfall, på hundens premisser.

Skjønner godt at små hunder er utsatt for uønsket oppmerksomhet. Men som nevnt av flere her så er det hundeeiers ansvar. Både at hunden er sosial nok, eller at man da passer på og unngår slike uheldige møter. Uhell kan skje, absolutt, men da lærer man av situasjonen og forebygger neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så.. Diskusjonen gjelder chi, gjør det ikke? Og du svarte jo at de kunne fint skade folk - skreiv du ikke at de "fint kan herpe hele hånden din"? Om de "fint kan herpe hele hånden", så har man vel et ansvar for å påse at det ikke skjer?

Diskusjonen handler vel nettopp om det å ha en hund som kan bite i en barnevogn? Mulig jeg har blitt svært senil det siste døgnet, men er det ikke nettopp det denne 3 sider lange diskusjonen startet med? Selv om det ikke var din chi?

Du veit, hadde jeg laget 2 seperate innlegg rett etter hverandre, så hadde moddisene her måtte slått de sammen.. Det ække lov å dobbeltposte, skjønner du ;)

jo det er det temaet handler om og ja en liten chi kan godt gjøre skade. Men det er ikke MINE hunder det handler om ;) du skrev innlegget slik at jeg oppfattet det som om mine hunder hadde bitt, og sittet i barnevognen, men det har de altså ikke. Men ja, jeg har sett mer enn en hånd som har blitt "angrepet" av chi. Ser hverken pent eller behagelig ut, kan man si..

overfor var det en som småhumret over at chi ikke kan gjøre skade. dem kan heldigvis ikke lage like STOR skade som større hunder heldigvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, jeg har sett mer enn en hånd som har blitt "angrepet" av chi. Ser hverken pent eller behagelig ut, kan man si..

overfor var det en som småhumret over at chi ikke kan gjøre skade. dem kan heldigvis ikke lage like STOR skade som større hunder heldigvis :twitch:

Okay, jeg har vært mer eller mindre aktiv med hund i 20 år nå, og har ikke sett "mer enn en hånd som har blitt angrepet" totalt, samme hvilken rase vi snakker om, faktisk. Jeg har - heldigvis, ser det ut til - ikke rare erfaringen med chi, så hvis DET er noe du ser jevnlig fra chi, så er ikke akkurat det et pluss for rasen!

Jeg har forøvrig blitt bitt av en illsint papillon/shihtzu-mix, og det var faktisk ingen big deal i det hele tatt for mitt vedkommende - leit at bikkja ble så forbanna, men jeg gikk fullstendig uskadd fra hendelsen.. Det var verre å bli angrepet av ei katte, egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...