Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva Gjør du når noen hiver seg over hunden din?

alvinschis

Recommended Posts

har hatt flere (Guffene)episoder...

er ute og triller datteren mi og chihuahuaen min som som oftes sitter i dypvogna med henne vi skulle på kafe å he en kopp kaffe snudde meg 1 minutt for å hente lommeboka og så stod det en liten jente å klappa Alvin (chihuahuaen)med mora på sia.de kunne da i det minste spurt først for jeg lar aldri fremmede klappe han ettersom han er så skeptisk og redd for fremmede...stakka liten..jentungen kunne faktisk blitt bitt, for det er sånn han somoftes forsvarer seg.jeg fortalte mora at hu ungen må ikke klappe hunden og spesielt ikke uten å spør.spør alltid først...men det er ikke første gang det har skjedd så mange ganger nå og den ene gangen glefsa han til når jeg stod og fortalte en mann at han var redd og skeptisk og jeg snakka ganske høyt så hu kan ikke ungått å hørt det for hu stod rett på sia han men hun spurte heller ikke om lov bare heiv seg over. men det desidert verste må være den ganger jeg gikk tur med han tok 5 min,vi satt fredlig med et bord.så kommer det en jente kan toppen ha vært 8 år løper i en h......s fart mot alvin og hiver seg i bakken TRUENDE sklir mot han jeg fikk bare dratt han tilbake i en vill fart for det kunne gått ille!det var sånn jeg ble virkelig redd.så sitter mora og ser på!hva er det!...HVA ER DET MED FOLK KAN DE IKKE SPØR OM DET ER TRYGT FØRST!

hva kan man gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar
har hatt flere (Guffene)episoder...

er ute og triller datteren mi og chihuahuaen min som som oftes sitter i dypvogna med henne vi skulle på kafe å he en kopp kaffe snudde meg 1 minutt for å hente lommeboka og så stod det en liten jente å klappa Alvin (chihuahuaen)med mora på sia.de kunne da i det minste spurt først for jeg lar aldri fremmede klappe han ettersom han er så skeptisk og redd for fremmede...stakka liten..jentungen kunne faktisk blitt bitt, for det er sånn han somoftes forsvarer seg.jeg fortalte mora at hu ungen må ikke klappe hunden og spesielt ikke uten å spør.spør alltid først...men det er ikke første gang det har skjedd så mange ganger nå og den ene gangen glefsa han til når jeg stod og fortalte en mann at han var redd og skeptisk og jeg snakka ganske høyt så hu kan ikke ungått å hørt det for hu stod rett på sia han men hun spurte heller ikke om lov bare heiv seg over. men det desidert verste må være den ganger jeg gikk tur med han tok 5 min,vi satt fredlig med et bord.så kommer det en jente kan toppen ha vært 8 år løper i en h......s fart mot alvin og hiver seg i bakken TRUENDE sklir mot han jeg fikk bare dratt han tilbake i en vill fart for det kunne gått ille!det var sånn jeg ble virkelig redd.så sitter mora og ser på!hva er det!...HVA ER DET MED FOLK KAN DE IKKE SPØR OM DET ER TRYGT FØRST!

hva kan man gjøre???

Unnskyld meg, men hva er det med deg som gjør at du (tydligvis) til stadighet setter hunden din i en situasjon der den opplever å måtte forsvare seg mot omverdenen? Kanskje det ikke er så snart å ta med en utrygg hund på kafè, eller andre steder der du ganske helt sikkert treffer på uvettige unger og deres foreldre. En liten hund som sitter i en barnevogn kunne lurt hvem som helst til å tro at den var der for å koses litt på. Hva er det med disse småhundeierne som gjør at de stadig vekk har hunder som oppfører seg som drittbikkjer, uten at de ser at de har et ansvar for å gjøre noe med det?

Når det er sagt, er jeg helt enig med deg i at i en perfekt verden skulle alle små jenter neid pent og spurt før de klappet, men sånn er det ikke virkeligheten. Fint lite å gjøre med det, så kanskje du skulle gjøre noe med det du kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)HVA ER DET MED FOLK KAN DE IKKE SPØR OM DET ER TRYGT FØRST!

hva kan man gjøre???

Enig med Ida her! Det er svært få som spør om å få klappe hunder generelt, altfor få. I en ideell verden burde alle spørre om lov til å klappe og til å stappe i hundene allskens godbiter. Sånn er det dessverre ikke i den reelle verden, og det er jo den vi må forholde oss til, ikke sant?

Ikke sett hunden din i en situasjon han ikke takler, i verste fall biter han et barn og må avlives. Og det er jo ingen ønskesituasjon, regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er: passe på! Hvis det skulle bli en bitesituasjon så sitter du med alt ansvar. Kan du ikke heller la hunden være hjemme mens du er på cafè siden det virker som om den ikke takler dette spesielt bra?

Husker en episode for noen år tilbake hvor jeg møtte min bror og nevø på en uteservering i Oslo. Det var mye sol der vi satt og jeg var usikker på hvor jeg kunne binde hunden. Broren min mente at jeg kunne binde den på andre siden av gågaten der det var skygge. Jeg uttrykte min bekymring over at folk kunne komme bort til ham. Broren min bare fnyste og mente at ingen er tjukke nok i hodet til å gå bort til en vilt fremmed, velvoksen schäfer. Broren min ble bare lengre og lengre i masken etter som den ene etter den andre gikk bort til hunden for å gi den en klapp og litt kos. Heldigvis har ikke hunden min i mot litt oppmerksomhet og jeg satt og holdt øye med opptrinnet i fra et par meters hold, men broren min lærte i hvert fall noe nytt den ettermiddagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva er det med deg som gjør at du (tydligvis) til stadighet setter hunden din i en situasjon der den opplever å måtte forsvare seg mot omverdenen? Kanskje det ikke er så snart å ta med en utrygg hund på kafè, eller andre steder der du ganske helt sikkert treffer på uvettige unger og deres foreldre. En liten hund som sitter i en barnevogn kunne lurt hvem som helst til å tro at den var der for å koses litt på. Hva er det med disse småhundeierne som gjør at de stadig vekk har hunder som oppfører seg som drittbikkjer, uten at de ser at de har et ansvar for å gjøre noe med det?

Når det er sagt, er jeg helt enig med deg i at i en perfekt verden skulle alle små jenter neid pent og spurt før de klappet, men sånn er det ikke virkeligheten. Fint lite å gjøre med det, så kanskje du skulle gjøre noe med det du kan!

dette provoserte meg! Sette seg inn i litt av hvordan hundens mentalitet i forskjellige raser og situasjoner fungerer før du snakker høyt kanskje?

synes kanskje du kan ta og roe ned tonen din her! enkelte dyr er mer skeptiske enn andre, og i og med at chi er såppass mye mindre føler de seg gjerne mer truet enn en hund på 40-90 kilo gjør! Det spørs helt på situasjonen.

Om man er ute og går tur med hunden og datteren sin og kommer over en kafe og tenker at en kopp kaffi hadde vært godt, så er det aldeles ikke noe gale med det! Går gjerne på tur med hundene mine og tar meg en kopp kaffi fra en mix kiosk eller noe jeg og sipper på denne mens vi rusler bortover veien. Ikke alltid det passer med termos og skogstur!

Ikke at jeg forsvarer NOEN her, men slik er det faktisk innimellom!

Og hvordan får du det til å tro at en chi som sitter i vognen med eierens datter, at den plutselig er "allemanns eie" og fritt frem til å kose med?? det er da en hund den og, bare litt mindre enn en rottwailer!

Hva er det med disse småhundeierne som gjør at de stadig vekk har hunder som oppfører seg som drittbikkjer, uten at de ser at de har et ansvar for å gjøre noe med det?

enkelte hunder er nervøse overfor barn, og dette kan ha med tidligere erfaringer i livet deres å gjøre! enten det er dårlig sosialisering eller blir tråkket på/løpt overende/mistet i bakken av et barn, og dette kan sette spor for livet! hva med å tenke deg om før du kommer med en slik påstand? er ikke ALLTID dette kan gjøres noe med, uansett hvor mye man prøver å trene det bort!

Min Lasse er skeptisk mot barn, av den enkle grunn at han er blitt løpt ned av og tråkket på av en skokk med unger da han var 3-4mnd gammel, og etpar ganger etter det også, enda jeg ropte at de skulle holde seg unna da de kom løpende mot den lille valpen fra 10-15 meters avstand. Hvor F*** er oppdragelsen de skulle hatt fra foreldrene om at man skal være rolig overfor dyr? med det sagt har Lasse aldri bitt et barn, men han bjeffer høyt på dem hvis de kommer i en helsikes fart, derimot hvis de setter seg ned og er helt rolige og tar hendene under ham, kan han gjerne hilse og snuse litt. Overfor barn han kjenner er han leken og kosete, helt herlig! Min andre chi har aldri opplevd noe dårlig med hverken barn eller voksne, og elsker alle og vil hilse på alle!

En hund har innstinkter, og dette er noe man ikke kan gjøre noe med!

Over til trådstarter!

Jeg vet dessverre ikke hvorfor voksne den dag idag ikke kan lære barna vanlig folkeskikk, og be dem om å spørre om hunden er snill først. Jeg opplever det til stadighet, og jeg har kommet frem til atdet er fordi hunden er jo så liten og søt, den kan jo ikke bite! Noe som selvsagt er helt feil.. De KAN, og de kan det hardt. Og dessverre blir det sett på som hundens feil, når det egentlig er forelder og barns feil.

Jeg synes folk idag er virkelig frekke, og man kan ikke bli latt være ifred noen steder hvis man har små hunder. Jeg kan ikke ta med meg hundene på offentlige plasser, som feks da jeg var på en liten kveldspiknik i sommer med noen venner som også har chi. satte opp en liten hundegård og vi skulle grille og kose oss, da kommer hele badestranden med sine små og skal se og titte, akkurat som om vi var et sirkus. selv om vi sate oss litt langt unna, i skyggen pga hundene og med teppe rundt slik at de ikke skulle være forstyrrende.

Jeg er etterhvert blitt såppass at hvis folk kommer bort uten å si hei til meg men bare prøver å ta på hundene, stopper jeg dem og sier du har å spørre først før du får klappe hundene mine, tenk hvis de var aggressive? hvis du spør neste gang så skal du få lov til å klappe.

Hadde du hatt en schäfer med store tenner, hadde nok saken vært en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev nok samtidig. Poenget mitt var at det samme skjer med schäfere med store tenner. Broren min heter forresten Lasse :-)

hehe ja.. et nydelig navn forresten :Laugh:

Jo det skjer nok med store hunder også, tviler ikke på det, men ikke fullt så hyppig som med små hunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ser jeg at du er veldig uviten...hunder som er skeptiske til fremmede mennesker trenger sosial omgang.ergo,beste sted å gjøre det på er blant folk..hvordan da ellers skal hunden bli bedere av redselen?

alvin lå bundet fast forsvarlig i vognen.hvis hunden biter å den er forsvarlig bundet da kan ingen kreve avlivning.for da er det ikke hundeeierens skyld!dette burde du vite som hundeeier...ville du godtatt at noen kom henn å ville kose med din hund når den lå i barnevognen til ungen din?fremmede folk har ingen ting med å gå å dulle å kos med min hund i vognen uten at de spør om lov først.å til det siste du skrev så er det like mange dritthunder av stor str som det er av liten.det kommer ann på hvordan mann tar sin hund..

alvin er fra et rescue hjem i budapest.fikk han for 3mnd siden.så han var mye verre før.men etter jeg har tatt han med overalt har han bedret seg betydelig.så han er tydeligvis blitt mishandlet.derfor veldig skeptisk til fremmede.

alvin har aldri på noe vis oppført seg som en dritthund.han er som allle andre hunder.herlig liten tass.

synes det du skrev var en frekk måte å uttrykke seg på.

post-2558-1189382838_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tydeligvis ser jeg at du er veldig uviten...hunder som er skeptiske til fremmede mennesker trenger sosial omgang.ergo,beste sted å gjøre det på er blant folk..hvordan da ellers skal hunden bli bedere av redselen?

alvin lå bundet fast forsvarlig i vognen.hvis hunden biter å den er forsvarlig bundet da kan ingen kreve avlivning.for da er det ikke hundeeierens skyld!"

Det er klart at hunder som er skeptiske til fremmede mannesker må sosialiserer. Dette gjøres ikke ved å tvinge hunden inn i situasjoner den er utrygg på men må skje i dens eget tempo. Når man merker det minste snev av usikkerhet så tar man hunden ut av situasjonen for så å gradvis nærme seg samme stuasjon igjen en annen dag. Og jeg må nok skuffe det. Du bærer ansvaret selv om hunden er forsvarlig bundet. Gå inn på lovdata.no, søk etter hundeloven. Les den grundig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er greit nok det at det står i hundeloven.men ta å gå til politiet å anmeld en hund som står forsvarlig i bånd med eier på siden av seg å den biter,ja tror du virkelig politiet gjør noe med en slik sak?hvis ja,da tror du veldig feil..

jeg var faktisk oppi en slik situasjon,den forige hunden til min venninde bet en jente på 10år,hunden sto forsvarlig i bånd,hun ble ikke kraftig bit men nok til at foreldrene gikk til politiet..ja den levde lykkelig alle sine dager..hvorfor?

jo for politiet sa det samme,hunden var ikke løs.den sto i bånd.så da var det ikke eierens feil.hold unger unna så ungår enn slike situasjoner..respekter det som ikke tilhører deg..noe å lære barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha kontroll og oppsyn med egen hund så sant den ikke er på egen eiendom. Det hjelper altså ikke at hunden er bundet - du skal også følge med slik at hunden ikke blir satt i situasjoner den ikke takler. Det stiller seg annerledes hvis en hund i bånd angriper en løshund som kommer bort. Da er det den andre hundeeieren som ikke har kontroll over sin hund. Siden du ikke gidder å sjekke hva hundeloven inneholder, drister jeg meg til å lime inn noen utdrag her:

§ 3. Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. (...)

§ 4. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. (...)

§ 14. Inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv.

Hundeholderen skal sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det han kan for å avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper mennesker eller dyr.

Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse.

Så langt følgende særlige bestemmelser rekker, gjelder de foran den generelle regelen i annet ledd:

a) Ved pågående eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade. Dette fritar ikke den som helt eller delvis har provosert et angrep, fra straffansvar eller erstatningsansvar. (...)

§ 28. Straff

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b. Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn.

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig

a) angriper eller skader person (...)

Hele teksten finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html

Hvis du har orket å lese så langt så vil jeg anbefale deg å bytte avatar... Perler og sløyfer er akkurat det jeg ikke liker å se på miniatyrhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er drøyt at en hundeeier ikke skal få ha hunden sin i fred oppi ei barnevogn..det er frekt og stappe fingrene nedi andres vogner uansett,hund eller barn...

Som jeg sa til naboen.Det er upassende og JEG liker det ikke.

Han kom inn i hagen til alle tider å skulle bable,full som edru.

Jeg spurte om det var greit..eller jeg spurte vel ikke,men sa at da kunne vel jeg invitere meg selv over til familiehageselskapet hans og dikke med alle barna,i beruset tilstand..Å se om han syns det var passende.

Folk er bare dumme!Jeg er dritlei av å lese om at alt er eiers feil fordi du skal i denne verden snart ikke få ha hunden i ditt eget hus,eller egen bil/hage uten at folk gnåler om ansvar.

Hvor mye og overdrevent skal man passe på?Dersom hunden ikke er farlig,men MISLIKER dette,så er forskjellen stor.

Eller kanskje hunden driter i det men eier helst ser at det er sånn eller sånn.

Jeg liker ikke at folk på gata klapper etter hundene uten å spør.Hundene liker det stort sett,men ikke jeg.

Ofte kommer de bare i forbifarten uten å engang snakke til /henvende seg til hunden for å invitere hunden til eventuell kontakt.Det er uhøflig,jeg blir provosert av det,og mener at folk som ikke har greie på hund og ikke kan oppføre seg kan gå hjem å klappe bamsen sin.Komme her å komme her å bare tafse på hunden slik at det ser ut som du bare er klåfingra,og ikke engang har snakka til individet du faktisk tar på..NEi hør her!

Folk er dumme..og ja..eier har ansvar for å ikke sette hunden opp i situasjoner.MEn herrefred..snart kan du ikke gå fra hunden din i din egen bil,før du blir beskyldt for å ha satt den i situasjon og greier.

En vogn er privat..En hund er etter mitt hode også privat,og dersom eier ikke er fjern i blikket,og lar en gladkristen hund hoppe deg etter leggen av glede i det du passerer..eller du har spurt om å klappe den,ved å henvende deg til eier OG hund..så har du bare med å holde fingrene borte.

De som lar hundene klatre på folk regner jeg med ikke har noe imot det liksom..Ellers får de holde klatrepetter borte.

Holder folk hunden sin borte,og ikke ser på meg eller virker interessert..så ville jeg aldri drømt om å strekke ut hånda til hunden deres.

Argh!Har man hund så skal liksom alle rettigheter være inndratt og folk kan være så plagsomme de vil?Huffda..

Det du kan gjøre er å gå rett bort å begynne å ta på å klappe på vedkommende...

Så ser du reaksjonen..hah,regner med "privatbobla sprekker" og vedkommende føler ubehag...

Du derimot skulle jo bare kose!Så du tar ekstra i og kjærtegner sånn mykt..MMM så behagelig..

Regner med vedkommende tar 3 skritt bak og kanskje blir sur og lurer på om du er syk i hodet eller bare ekkel...

Veeel...Kanskje hunden føler det samme,sier bare du da..så går du.

Det funker det sikkert.Har ikke prøvd,men har sett for meg at det skal jeg gjøre.hahaha..og ser for meg at det skaper reaksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund skal selvfølgelig ikke bite når det kommer mennesker brått på å skal klappe. Men jeg mener heller ikke at folk bare kan hive seg over andres hunder uten å spørre.

Opplever det mye med begge mine. Heldigvis har jeg hunder som slenger seg i fanget hos hvem som helst, men det er ikke alle som er sånn. Hunder er ikke kosedyr, hvertfall ikke alle. Det jeg gjør når folk hiver seg over for å klappe er å forklare dem (vennlig) at det ikke er alle hunder som er like greie, og at det er viktig å spørre neste gang de vil klappe. Og når man sier det i en vennlig tone lytter faktisk menneskene. Og neste gang jeg treffer på samme menneskene spør de så vakkert. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ser jeg at du er veldig uviten...hunder som er skeptiske til fremmede mennesker trenger sosial omgang.ergo,beste sted å gjøre det på er blant folk..hvordan da ellers skal hunden bli bedere av redselen?

Jo da. Hunder som er skeptiske til/redde for folk trenger sosial trening. Men under kontrollerte former der du som eier er sikker på at de som tar kontakt med hunden din gjør det på en korrekt måte. Ikke drasse den med deg i alle slags folkemengder hvor alt mulig kan skje. Da blir det fort et skritt frem og to tilbake pga folk som ikke tenker/kan hund etc. Og det eneste du da kan gjøre er å ta en avis, slå deg selv i hue og si til deg selv at neste gang så unngår du å sette hunden i en slik situasjon. En hund blir ikke bedre av redselen sin av å stadig bli satt i situasjoner de ikke takler.

Om den hadde bitt? Treffer du på de rette personene, så kan det ende med anmeldelse. En liten chihuahua gjør jo ikke rare skadene da, men det er jo prinsippet. Lovene handler ikke om å "lære seg å holde fingrene av andres hunder", men at hundeeierne har kontroll over hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er også engstelig i sånne situasjoner på nye steder og nye mennesker, men jeg drar hvertfall ikke med han på kafe for å "sosialisere" han... Det trener vi på helt andre måter. Og du er faktisk ansvarlig hvis hunden din hadde gjort skade... Men det jeg stusser litt på her... du har hunden din oppi barnevognen?? (rett meg hvis jeg sier feil her nå) men er du ikke redd for at hvis noen skulle hilse på hunden din (som faktisk skjedde) hunden din blir redd, kan bite, er du ikke litt redd for ungen din da? er ikke alltid de har den fulle kontroll på tenna sine...

Husker når hunden min ble flydd på av en terv for noen måneder siden, jeg tok tak i hunden min og dro den vekk, den glefset etter meg, pga stressende situasjon og han visste ikke helt hva han satt tenna i.. Jeg burde kanskje ikke handlet sånn, men lille cockeren min var sjanseløs mot den terven som kom flyvende løs og skulle ta hunden min som gikk pent i bånd ved siden av meg...

Men skjønner utrolig godt hva du mener med at det er irriterende at folk skal klappe og kose hunder uten å spørre først. Noen ganger ksulle jeg ønske jeg hadde en stor hund som så litt skummel ut, og at folk hadde kanskje litt mer respekt og kanskje spørre først hvis de absolutt må klappe hunden min... De som ikke er så hundevandte tror tydelivis at lille vakre cockeren min er så trygg og snill av utseendemessige grunner.... Men han er redd og usikker og kan faktisk snappe etter de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du drar med deg hunden inn på kafe eller lignende for å sosialisere den, så er det nettopp det du gjør. Du jobber med hunden HELE tida, og går ikke fra den. (Du snur deg ikke bort heller)

Du satte hunden i en situasjon der den kunne ha reagert med å bite.

Å ha hunden bundet i en barnevogn, hva slags tull er det?

Hvor langt bånd hadde den? Kan den velge å gå vekk istedet for å gå til angrep?

Om den ikke skal bite, så må den ha alternativer..

Om dette er noe som skjer gang på gang, så må du nok tenke deg litt om hva du gjør galt.

Men du har også helt rett, folk skal spørre før de hilser, men det er nok en utopi. Så ta ansvar selv istedet for å overføre det til andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit, folk tror ikke en liten chi eller en annen liten rase er noe farlig og derfor er ikke redd den og klapper den uten å spørre.

For folk spørr ikke fordi de respekterer eieren, MEN fordi de er usikre om hunden biter eller ei.

Jeg har hatt Boston Terrier i 15 år så det vet jeg ALT om, så lenge ikke hunden ser farlig ut så gidder de ikke å ta seg bryet med å spørre om de kan klappe ?

Nå har jeg 2 Boxere som er verdens snilleste, men det kan jo ikke fremmede vite så nå får jeg flest henvendelser om de kan klappe FØR de hiver seg over hunden.

Uvitende folk vet kanskje ikke at det er de små som biter hyppigst enn de store ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....ville du godtatt at noen kom henn å ville kose med din hund når den lå i barnevognen til ungen din?

Knis. Jo, jeg syns jeg ser hunden min liggende bundet oppi en barnevogn. :P

Jeg har en usikker hund. Hun kom til oss da hun var 7 - 8 måneder gammel. Hun var også mye værre før. Jeg var nok rimelig uvitende da vi overtok henne, men med kursing, trening og innimellom gode (men ikke alltid så hyggelige) råd fra mer erfarne "sonister", har vi langsomt men sikkert erstattet usikkerhet med selvsikkerhet, sånn ganske bra.

For meg er det egentlig ikke så viktig hvem som har det juridiske ansvaret hvis hunden min biter. Det ville uansett være jeg som har sviktet som hundeeier, min hund ville blitt avlivet og jeg ville sittet med verdens svarteste samvittighet både overfor ungen, foreldrene og min elskede hund som måtte vandre heden på grunn av min sjødesløshet!

Det er sikkert mange måter å trene en hund til å bli mindre usikker på. Å binde hunden til barnevognen og ta den med på kafè og snu ryggen til er ikke en av dem.

Synd hvis det eneste du fikk ut av mitt første innlegg var at det var krasst, men det er et stort ansvar å velge å beholde en usikker hund. Stor eller liten.

EDIT: Jeg har tenkt litt til... Hvis det virkelig er sånn at småhunder fortere blir usikre enn andre hunder, har man ikke da et ekstra stort ansvar for å sette seg inn i denne mulige "bieffekten" for å forebygge at hunden utvikler uheldige atferdsmønstre? Eller sette seg inn hvordan man kan hjelpe hunden til å få det bedre med seg selv og omverdenen hvis den allerede har blitt usikker? Dere småhundeiere har jo tydeligvis en fordel i at dere faktisk kan forebygge fordi dere vet at hunden deres er disponert for å bli usikker. (Ikke mine ord, se innlegg lenger opp.)

Slik er det jo for oss med hunder som kan ha rasetypiske trekk som ikke alltid er like sjarmerende. En BC - eier med en bilgjetende hund, har et ansvar for å gjøre noe med det, ikke sant? Det hjelper jo lite å skylde på at den er en BC, eller at det er altfor mange biler i gata...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som er skeptiske til fremmede mennesker trenger sosial omgang, ja, men hele vitsen blir jo borte hvis dere ikke får trent på det, og det eneste han erfarer er at alle som kommer bort er ekle og skumle. Hvis du absolutt insisterer på å ha ham med deg til byen, så ta med deg et lager av godbiter og si til alle - store som små - at hvis de vil hilse på ham, så får de gi ham en godbit. Hvis han ikke synes det er noe stas, må du be dem om å gå og la hunden din være. Forklar situasjonen for dem ("hunden min er skeptisk til fremmede, du må gjerne hilse på ham, men da må du gjøre det sånn og slik").

Lykke til! :P

Edit: Rettet litt skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må en ut blant folk om en vil ha en skeptisk hund til å godta fremmede, men det er noe med måten det gjøres på. Å binde fast hunden og på den måten sikre at den absolutt ikke kan trekke seg unna hvis det blir litt mye er (i mine øyne) ikke en god måte å trene bort slik skepsis på.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som er skeptiske til fremmede må trenger sosial omgang, ja, men hele vitsen blir jo borte hvis dere ikke får trent på det, og det eneste han erfarer er at alle som kommer bort er ekle og skumle. Hvis du absolutt insisterer på å ha ham med deg til byen, så ta med deg et lager av godbiter og si til alle - store som små - at hvis de vil hilse på ham, så får de gi ham en godbit. Hvis han ikke synes det er noe stas, må du be dem om å gå og la hunden din være. Forklar situasjonen for dem ("hunden min er skeptisk til fremmede, du må gjerne hilse på ham, men da må du gjøre det sånn og slik").

Lykke til! ;)

er veldig enig med deg i dette. var dette jeg gjorde med Lasse etter han var blitt "overkjørt" av små barn. Alle fikk en godbit å gi ham og sette seg ned og ta hånden frem. etterhvert kom han bort og tok godbiten, men det skjedde ikke de første gangene. Hvis jeg tar på hånden til et barn, så betyr det for Lasse at denne personen er trygg å hilse på. Nå trenger jeg ikke godbiten lenger ;) det meste er mulig å trene dem opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja forstår dere og ikke...barnevogna mi er faktisk MIN PRIVATE jeg føler ikke for å dele den med masse fremmede som skal digge digge..og som sagt jeg fikk han for 3 mnd siden og jeg er godt kjent med han allerede men det var denENE gangen vi var i byen og han var redd og jag satte han i vogna der føler han sin trygghet han er veldig til å passe på i og utenfor hjemmet.la meg å få sagt det at jeg "DRASSER" ikke med han på kafe i endinga det var den ene gangen og når det ente sånn reiste vi hjemm med en gang.jeg kunne da ikke vite det at det kom til å ende med at folk skulle klø finga sine i vogna mi.jeg trodde det ble respektert.jeg har alltid hatt den meningen og kommer alltid til å ha den at FORELDRE LÆR BARNA TIL Å SPØRR FØRST!

det er mitt personlige syn.

ja grunnen til at jeg festa han i barnevogna var siden han er så nyssgjerrig at jeg var redd han skulle dette ut siden han er litt klønete...med ærligtalt det var et engangs tillfelet.syntes det og var rart med den reaksjonen på at det var ikke lov til å sitte på en benk å ta en 5 min før vi reiste hjem uten at ungene skal løpe truende i mot han..skjønner meg ikke på synspunkta deres på akkuratt det!det var kun meg og alvin og jenta og mora!på hversin kant!huff nei vet vi alle har forskjellige synspunkt og meninger det bør man ha og men syntes det var en stygg måte dere alle la det ut på føler meg som en dyremisshandler.som jeg alldeles ikke er.er veldig flink med alle dyra mine jeg kan jo heller ikke noe for den måten alvin ble oppdratt på..men jeg har jobba veldig med han og han er en fortryllene flott hund kunne ikke elska han høyere enn jeg gjør nå ;)

post-2558-1189425604_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du legger ut en tråd på sonen så må du vite at selvsagt kommer det til å komme forskjellige meninger, du kan ikke regne med at alle kommer til å ha samme mening som deg, gid så kjedelig det hadde vært?

Og ja, du kan si at vogna er din private eindel, du kan si at foreldrene må lære ungene og spørre først og du kan mene akkurat det du vil...Men det forandrer ikke faktumet at det ER barn som ikke har lært det og det er uansvarlige voksne der ute og det er VÅRT ansvar og ikke sette hunden i en slik situasjon som gjør at eneste utvei til slutt vil være å bite... Du er like uansvarlig som setter igjen hunden i barnevogna, som moren som lot ungen klappe på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...