Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergitull


ToneC

Recommended Posts

Mitt lille udyr har igjen blitt dårlig i magen + klør seg nesten ihjel. Dette er 2. gangen dette skjer på under ett år. Har vært hos vetrinæren også denne gangen, og nå skal han gjennom en parasittkur før han skal utredes for allergier. Jeg er ganske sikker på at det er maten han har reagert på, fordi magetrøbbelet stoppet med en gang han fikk v & h igjen. Han har prøvd to typer tørrfôr, og ofte har det gått fint i flere uker/måneder før han får diare, kaster opp og klør som om han skulle hatt lus og flått over hele seg (det har han altså ikke).

Det jeg lurer på: noen som har noen tips til hvordan man skal finne ut av hva han reagerer på, tips til noe fornuftig mat han kan spise eller lignende?

En ting jeg stusset litt over var at jeg fikk en hveteshampo av vetrinæren til å vaske han med for å lindre kløen. Er ikke hvete noe som mange hunder reagerer på hvis de først er allergiske?

Om det er noen som har noen nyttige erfaringer hadde jeg blitt veldig glad for å høre om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike slet med diare og oppkast i et halvt år før vi og veterinæren fant endelig ut hva det var.. og han hadde allergi mot tørrfor, det sugde rett og slett ut fuktigheten i tarmen hans, trodde ikke det gikk da han ofte får det oppbløytet, men etter jeg sluttet med dette, og bare gir han hills i/d og kjøtt, så er han helt fin i magen igjen og ikke kastet opp siden vi fant dette ut... vet ikke om det er mye til hjelp men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt lille udyr har igjen blitt dårlig i magen + klør seg nesten ihjel. Dette er 2. gangen dette skjer på under ett år. Har vært hos vetrinæren også denne gangen, og nå skal han gjennom en parasittkur før han skal utredes for allergier. Jeg er ganske sikker på at det er maten han har reagert på, fordi magetrøbbelet stoppet med en gang han fikk v & h igjen. Han har prøvd to typer tørrfôr, og ofte har det gått fint i flere uker/måneder før han får diare, kaster opp og klør som om han skulle hatt lus og flått over hele seg (det har han altså ikke).

Det jeg lurer på: noen som har noen tips til hvordan man skal finne ut av hva han reagerer på, tips til noe fornuftig mat han kan spise eller lignende?

En ting jeg stusset litt over var at jeg fikk en hveteshampo av vetrinæren til å vaske han med for å lindre kløen. Er ikke hvete noe som mange hunder reagerer på hvis de først er allergiske?

Om det er noen som har noen nyttige erfaringer hadde jeg blitt veldig glad for å høre om dette.

Hei!

Jeg har selv ei lita tulle med allergier (lagermidd og husstøv), og hun har vært konstant dårlig fra jeg hentet henne da hun var åtte uker gammel. Mitt råd til deg er å teste for innendørsallergier (få tatt en såkalt "heskascreen") før dere begynner å teste opp og ned for fôrintoleranse/-allergi. Josie får kun v&h, det er det eneste hun tåler. Alt av tørrfôr vil samle opp lagermidd og husstøv etter en stund, den eneste måten hun kanskje kunne tålt tørrfôr var om det ble vakuumpakket i porsjonspakker når det kom fra fôrprodusenten.

Ofte får man beskjed av veterinæren om å bytte tørrfôr, og det kan godt hjelpe - lenge - før hunden begynner å reagere igjen. Her er link til en diskusjon jeg startet på Canis for en stund siden. Ikke alt er like relevant for deg, kanskje, men fra der hvor "anniken77" begynner å svare står det mye relevant. :P

Og jo, hvete er det en del hunder som reagerer på, i hvertfall i fôr. Hvordan det er når hveten er i shampoo er jeg ikke sikker på...

Lykke til, la oss få vite hvordan det går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Skal snakke med vetrinæren om å ta en sånn "heskascreen"-test før man begynner på fôrallergitesting og slikt. Først skal han uansett igjennom parasittbehandlingen som han får i sprøyteform da han stort sett klør over hele seg av slike pipett-greier. Det her kommer tydeligvis uansett til å bli en kostbar affære, og igjen er jeg glad han er forsikret. Ikke det at det spiller så stor rolle så lenge han blir frisk igjen. Men om det er fôrallergi, og det er arvelig burde jeg kanskje si i fra til oppdretteren slik at hun ikke parrer den samme kombinasjonen om igjen? (Det håper jeg ikke hun gjør uansett da Spike også har medial patella luksasjon...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring er en fin ting å ha :P I likhet med deg, håper jeg at oppdretteren til Spike ikke kjører den kombinasjonen igjen siden han har medial patella luksasjon. Jeg ville absolutt gitt henne beskjed hvis det viser seg at han har en eller annen form for allergi.

Lykke til! Håper for din og Spike sin del at det ikke er allergi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det hunder reagerer oftest på i maten, er proteinkilden. Dvs som oftest kyllingen i maten. Prøv å gi hunden din Hills lam og ris hvis den feks går på royal eller eukanuba som er basert på kylling og ris. Ikke gi ham eukanuba med lam og ris, da dette inneholder kylling.

Hvis ikke dette fungerer iløpet av en 2 ukers periode (man pleier å se resultater veldig raskt) så prøv med laks, hvis dette heller ikke fungerer, evt se om foret inneholder mais, da dette er et stor-allergen.

håper du finner ut av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Nå trodde jeg at ting skulle roe seg litt ned, men den gang ei. Nettopp hjemme fra vetten etter å ha tømt, renset og penslet betente analkjertler som det hadde gått hull på. Kjenner jeg begynner å bli stresset. Ikke bare av det tullet i dag, hvor han begynte å si i fra at noe var galt i går kveld klokken 1 på natten, men også fordi han har gått ned 0,2 kg på 10 dager... Skal prøve Eukanuba Intestine + zoolac mens han går på antibiotika og smertestillende, så blir det visst et nytt eukanubafôr som skal testes. Usj, nei, får krysse fingrene for at alt går bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være ekkel eller noe sånt, men hvorfor inne i granskauen skal du teste ut enda flere tørrfòr når du vet han fungerer bra på vom og hundemat? skjønner det bare ikke:)

Jeg har en hund med sterk allergi og han tåler ingen av disse flotte allergifòrene. Da blir det som med din hund, betente analkjertler som det blir hull på til slutt, klør, mister pelsen, sår i poter, kaster opp, magesmerter osv osv... Men vom er som medisin or han og han fungerer supert på det. Det kommer stadig nye og flottere tørrfòr som er utviklet mer og som jeg blir anbefalt, men hva er det verdt? For hver gang man blir utsatt for det man ikke tåler over lengre perioder så blir man enda mer allergisk og reaksjonene (kroppen angriper seg selv) blir sterkere og sterkere.

Før Argon var 4-5år så kunne jeg ikke skjønne at han hadde allergi og han spiste alt som en vanlig gjennomsnitts hund gjorde , nå trenger han bare å spise en liten brødsmule, eller en håndfull tørrfòr så blir han dårlig.

Hvis jeg hadde byttet fòr igjen nå så kan jeg tenke meg at det ville med stor sannsynlighet endt med en så langt sykdomsperiode for han at jeg nok hadde valgt å avlive han.

Ikke for å skremme, men bare noen ord fra meg som er nå etterpåklok og ser nå at mye eksperimentering kunne vært unngått og jeg skulle bare latt han gå på vom og grønnsaker med en gang jeg merket at det var det han tålte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Argon her :P Josie tåler ingenting av tørrfôr, og på tirsdag fikk hun i seg noen svært få fôrkuler, og i hele går og i dag har hun hatt diaré <_<

Hvis du vet at han reagerer på tørrfôr, og ikke reagerer på v&h, hvorfor eksperimentere mer? :P

Håper dere finner fort ut av det, og at Spike blir fort bedre :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at han den siste uken har vært dårlig i magen på v&h også. Vetrinæren mistenker at han er en jævel til å bygge opp antistoffer mot nye ting... Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hadde han gått fint på v&h hadde han ikke fått analkjertel-tullet heller... Mest sannsynlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at han den siste uken har vært dårlig i magen på v&h også. Vetrinæren mistenker at han er en jævel til å bygge opp antistoffer mot nye ting... Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hadde han gått fint på v&h hadde han ikke fått analkjertel-tullet heller... Mest sannsynlig..

da må du unnskylde mitt lille utbrudd:) Men når begynte du på vom`en igjen og når fikk han analkjertel problem? At han har så fulle og bentente analkjertler at det går hull tar ofte litt tid å bygge opp. Høres ut som jeg er en fryktelig dårlig hundeier nå , men han jeg har er en mester på å skjule ting. En gang husker jeg at jeg ikke hadde sjekket baken hans på en stund og da tilfeldigvis skulle jeg gre han eller noe og tok/løftet på halen hans og han skrek og krøp sammen. Det viste seg at det var så betent at det da gikk hull på det senere på kvelden og det ble en koslig lørdagskveld hos veterinæren. Han måtte dopes ned og full pakke for å få orden der. Og han er normalt en engel hos veterinær og har blant annet tømt betente analkjertler før uten betøvelse og noe problem.

Får han diare av vomèn også? For det er jo ofte det som gjør at de får betente/full analkjertler at de har hatt løs mage over en så lang tid at det fylles opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på vom i august, han ble bra i magen da, men så ble han dårligere igjen. Nå får han skånekost og zoolac for å prøve å stabilisere magen litt og tilføre litt vekt.. Så skal vi prøve z/d, der skal det visstnok ikke være store nok proteiner til å reagere på eller noe. Nå har han våknet og har sjanglet litt rundt her en stund. Begynner å uttrykke at han er sulten :twitch:

"Prisen står i forhold til den tryggheten du får for at hunden din slipper plager." Står det om z/d-fôret. Og:

"Prescription Diet* Canine z/d* ULTRA Allergen Free ble laget av veterinærer for ekstreme tilfeller av fôrallergi og -intoleranse."

Noe sier meg at det er svindyrt, men jeg er fremdeles ikke overbevist om at det kommer til å virke. Får vente og se. Går alt til #¤%&/ får man evt begynne å lege sin egen hundemat via eliminiasjonsmetoden...

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Prisen står i forhold til den tryggheten du får for at hunden din slipper plager." Står det om z/d-fôret. Og:

"Prescription Diet* Canine z/d* ULTRA Allergen Free ble laget av veterinærer for ekstreme tilfeller av fôrallergi og -intoleranse."

Noe sier meg at det er svindyrt, men jeg er fremdeles ikke overbevist om at det kommer til å virke. Får vente og se. Går alt til #¤%&/ får man evt begynne å lege sin egen hundemat via eliminiasjonsmetoden...

det er hill`s sitt , stemmer? Blitt anbefalt dette av en ernærings "espert" jeg kjenner til og hun sier dette er det eneste fòret som faktisk fungerer.

Hunden din reagerer nok trolig på mye protein ja. Hvis ikke det fòret fungerer kan du jo som sagt lage maten selv ja. Mye jobb men han kan leve ganske bra på mye grønnsaker og lignende.

Fikk et pcprogram for et års tid siden som er laget av lektor ved norges naturbrukshøyskole (?) der man kan designe sitt egnet fòr. Begynte, men det er fryktelig vanskelig når man skal ha minst mulig protein(kjøtt) og i tillegg kunne erstatte dette med andre vitaminer o.l. det å få med alt for å få et fullverdig fòr tar masse tid og jeg måtte trolig satset på det som heltidsjobben min:) Men jeg vet det ligger masse oppskrifter på internett så ville heller satset på å prøve ut noen av de da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...