Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke tykktarmbetennelse likevel


Turnip

Recommended Posts

Får ca 6 måneder siden så trodde veterinæren at Mike hadde tykktarmbetennese da han hadde mye slim rundt avføringen, og gav han fòr som var lett å fordøye, men likevel så har hann trutt og gjevnlig kastet opp og hatt diare.... Han går på do 3-5 ganger om dagen (bomelibom) før gikk han bare på do 1-2 ganger om dagen. Fòrer med eukanuba Intestinal(tørrfòr) og hills i/d (boksmat) dette blander jeg i en slags grøt, og dette spiser han morgen og kveld. Veterinæren tror nå at han har matallergi, jeg har 0 erfaring rundt dette, og vet faktisk ikke helt hva det innebærer videre, vet bare at han skal kun ha eukanuba intestinal i 1-2 måneder fremover, og ikke noe annet. Og det blir et problem å få i han mat pga han er sær rett og slett (og ja jeg vet at ingen friske hunder dør ved matskåla, men det er veldig viktig at han får i seg mat hver dag pga mageproblemene) Får hvis han sluttet å kaste opp og ha diare hvis han fikk dette fòret så var det mest sansynlig at han hadde fòrallergi sa veterinæren. Jeg skulle ikke blande 2 forskjellige merker pga innholdet i maten var så forskjellig, og han kan reagere på dette hvis han har fòrallergi. Hva er tankene rundt dette? Føler ikke at jeg fikk all informasjon som jeg trengte, bare ringte veterinæren pga Mike har kastet opp 2 ganger i dag og hatt endel diarè..

Vil gjerne høre erfraringer ang fòrallergi og hvordan dere fant ut dette, symptomer osv. Kan han bare gå på en type fòr resten av livet??? Ikke noe ekstra snadder (kylling, kjøtt, lever, godbiter osv...)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt å høre at lille hunden din sliter så mye som den gjør. Ang. forallergi så er det veldig varierende fra hund til hund. Collien min har det, han klødde MASSE måtte på do 5-6 ganger til dagen og var rett og slett utafor. Vi satte han på RC sitt hypoallergenic for, det skulle han ha i 6-8 uker før vi eventuelt måtte prøve noe annet om det ikke virket. Hos meg så så jeg forskjell nesten momentant og etter to - tre uker var kløen helt borte, han var bedre i magen og alt var bare supert. RC sitt for har tydeligvis høy smakelighet for alle hundene jeg har gitt det til har syns det har smakt supert.

Etter det begynte jeg med en provokasjonstest på hva han kunne ha og ikke kunne ha. Da var jeg sikker på at han tålte foret så eventuell kløe/dårlig mage skyldtes det jeg tilsatte. Da fikk han en ny ting en dag i uka. Var jeg usikker på en ting fordi han stjal noe eller fikk fremmede gobiter så prøvde jeg samme ting flere ganger. Vi fant ut at Aro er allergisk mot kylling, melkeprodukter og kornprodukter. Det meste annet tåler han, og etterhvert tålte han mer av de tingene han ikke har tålt tidligere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har vært heldig å ikke hatt alergi på hundene, men av andre årsaker så har jeg lett etter hva det var min sønn spydde av da han var liten. Du kan være heldig å finne det ut fort og det kan ta lang tid. Satser på at du finner ut av det fort. Men jeg ville klipt ut hva foret inneholder av ting og fordeling av proteiner fett og sant. Satt det inn i ei bok og skrevet hva dere gjør dem forskjllige dagen. Det er jo san at noen hunder diare av mye jobbing for hunden også. Ellers ville jeg ha prøvd så godt jeg kunne å bare fore på dette foret. Skjer det glipp at hunden får godbit så lim inn innholdfortegnelsen av det den får også skriv hva som skjer det neste døgnet. Dette er en jobb men hvis det tar lang tid så ser du etterhvert en sammenheng i hva du skal holde hunden borte fra og hva den tåler.

Lykke til videre og satser på at det er siste problemene med sykdom for deres del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg kan vel skrive side opp og side ned om mine erfaringer. Jeg fant ut at tollergutten min hadde det for ca 3år siden og siden har det gått med MYE tid til lesing og testing av ting. Han har hatt det hele livet men de første 4-5leve årene hadde han ikke så tyderlige symptomer som tydet på det og det fantes ikke så flotte forumer som dette å dele informasjon på:whistle: han var først bare en valp med øyeproblemer (noen hunder har jo lett mye øyebetennelse) også begynte han å ofte på fulle og betente analkjertler, noe som også er vanlig at en del hunder kan slite med, så ble det oppkast, så oppkast oftere, så gasskolikk på natten i ny og ne (mulig noe av det samme din hund har siden veterinær trodde det var tykktarmbetnnelse), så gnaging i labber, så misting av pels osv... først når jeg fant ut at det kunne være allergi falt alle brikkene på plass hvorfor alt skjedde. Sånn som f.eks betente og fulle analkjertler har han ikke hatt på nesten 3år. det ble det slutt på etter at han begynte å spise vom.

Det som er så vanskelig når det gjelder fòrallergi/intoleranse er at alle er så forkjellige og reagerer mye forskjellig på alt mulig så man må bare høre så om så mange erfaringer som mulig og være åpen for alt og lære å kjenne din egen hund sitt "opplegg" for ingen er like.

Har du tatt en allergitest på han? De mest vanlige allergiene er fòrallergi, pollenallergi og husmidd allergi. Altså hvis du tar en test og hunden har pollenallergi eller/og husmiddallergi så er det stor sjans for at det da er fòrallergi han har. En slik test er en blodprøve som blir sendt inn og koster vel rundt 600kr tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god infomasjon Argon. Jeg må nok få tatt en blodprøve av han. Han kastet netopp opp masse slim og greier nå, så noe er galt hvertfall. Veterinæren åpner 9. så tar en telefon dit da, han er slapp og piper endel nå, så noe er galt hvertfall. På toppen av det hele så er jeg syk også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god infomasjon Argon. Jeg må nok få tatt en blodprøve av han. Han kastet netopp opp masse slim og greier nå, så noe er galt hvertfall. Veterinæren åpner 9. så tar en telefon dit da, han er slapp og piper endel nå, så noe er galt hvertfall. På toppen av det hele så er jeg syk også...

uff, nei, husker selv en gang jeg dro med pelsen til veterinæren og han lurte på om han skulle ta meg eller bikkja først siden jeg var så dårlig også. Man gjør det utroligste når "barna" er syke:)

Du får lykke til. En allergitest er en vanlig blodprøve så da kan du jo be om at de sjekker blodverdien osv samtidig.

Hvis han kaster opp/brekker seg og piper og virker litt uttafor så kan det jo være mye men det minner meg nøyaktig om hvordan han her er når han får gasskolikk (betennelse i tarmsystemet fordi han har spist noe han ikke tåler, går over av seg selv etter 3-4timer her hvertfall)

Prøv å gi han litt biola, hjelper på de som tåler melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tåler muligens ikke tørrfòr da dette tar fuktigheten fra tarmen hans. Mye av den dårlige magen hans kan også komme av stress. Han fikk en sprøyte med cortison, og en annen sprøyte med b-vitaminer. om 10 dager skal han inn igjen for en full blodprøve med thyreoidea test. Fikk beskjed om å holde matskålen hans høyere når han skal spise, han skal ikke bøye seg ned. Om morgningen skal han ha en halv kopp med biola naturell og en halvtime etter skal han ha en posjon hills i/d (boksmat)

Han har ikke kastet opp siden dag tidlig, men veldig bløt i magen, han vil ingenting og bare ligger her. Prøvd å få i ha noe mat uten hell, vil heller ikke ha biola... prøvde med litt kylling da dette er noe han går gjennom ill og vann for.. me han bare snuste og snudde seg bort... Gitt han vann med enganssprøye da han heller ikke vil drikke. Håper han blir bedre i løpet av dagen da det alltider vanskelig å få tak i veterinær i helgene...

Så vi blir sengeliggende i helgen og syns litt synd på oss selv nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... lillegutt er ikke mye i form nå.. Han har kastet opp 3 ganger siden vi var hos veterinæren, får ikke i han mat, gitt han vann med engangsprøyte, men han kaster det bare opp igjen. Har mobil nr til veterinæren så får tak i han hvis han ikke blir bedre utover kvelden. Han bare ligger og sturer, enestegangene han reiser seg opp er hvis han skal kaste opp. Er ikke noe særlig å se han sånn... Håper han blir bedre utover kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, ja, de blir jo så utslitte av å drive å kaste opp heletiden også. kjenner til den der med at de prøver å få i seg litt vann også bare kommer det rett opp igjen.

Fikk han i seg noe som helst av biolaen? Bare vær litt obs på at det kan hende han ikke tåler den (melkeprodukt).

Har du kulltablett liggende i huset? Jeg husker jeg har dyttet nedpå et par sånne i siste desperate forsøk et par ganger og det har hjulpet litt. Alt annet utenom vann er det egentlig lurt å bare la være å prøve å tvinge i han akkuratt nå da magen/tarmen må få roet seg litt og hele bikkja må få stresset ned.

Ikke at du skal begynne å gi dette nå men jeg har begynt med et lite nytt prosjekt med å gi aloevera juice hver dag. Dette renser tarmen for avfallsstoffer og hjelper til å ta opp vitaminene i kroppen. Mulig noe å tenke på å prøve ut? han her har ikke vært dårlig siden jeg begynte å gi han det for snart 2uker siden så venter spent på om jeg ser noen tyderlige virkninger fremover, eventuelt om han holder seg frisk lenger.

Begynte selv å ta det samtidig som bikkja siden jeg selv har matallergi så spent på om jeg merker noe forkjell om noen uker også. blir hvertfall fryktelig sulten en liten stund etter at jeg har drukket det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke i han noe biola nei... , har dessverre ikke noen kulltablett liggende heller... Han kastet opp antibiotikan for litt siden nå også, kjøpte inn fiskeboller, men han vil ikke snuse på det engang, så får hller prøve å gi han litt i morgen. Veterinæren sa at Mike skulle kvikne til etter b-vitamin sprøya og etter han fikk antibiotika, men han har bare blitt verre. Tar å ringer han hvis ikke Mike er bedre innen kl 21:00 er livredd for at han skal bli mye verre i natt hvis jeg sover eller no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt hende han ikke tåler antibiotikaen. det var veterinæren min veldig opptatt av at jeg skulle være obs på og følge med på hverfall.

kortisonen kan man også bli litt dårlig av. bikkja har aldri blitt det, men jeg har blitt det selv etter at jeg har fått kortisonsprøyte.

du får ringe og høre med veterinæren hva han/hun tror det er. Det ville jeg gjort hvertfall. Å ringe koster ikke så mye penger å tid heller så får veterinæren vurdere det derfra. Bedre å ringe en gang for mye, enn en for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tålt flagyl veldig bra før, eneste antibiotikaen han har reagert på er Synolux. Det kan være at han har reagert på cortison, har ingen erfaring med cortison, så kan godt være det. Han fikk en b-vitamin sprøyte i sta som skulle kvikke han opp litt, men han ligger bare her enda.

Tenker ikke på penger når han er syk, koste hva det koste vil, så veterinæren blir ringt ja, Tar ingen sjanser når det gjelder pelsen her :rolleyes: Han har faktisk nå lagt seg på soverommet i steden for gangen, og reiste seg opp uten å kaste opp, så litt fremgang. Akkurat gitt han litt zoolac, så håper det gjelper litt på magen hans.. Han viser 0 interesse for mat forsatt, og vil heller ikke bli med ut på tur. Men han er sikkert veldig kvalm, så skjønner han jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det går bedre med lillegutt nå, jeg gikk fra brødskiva mi som lå på bordet i stua når jeg skulle gå på do, tenkte at han hvertfall ikke spiste den når jeg har lokket med så mye annet snadder i dag... Men når jeg kom tilbake fra toalettet, så var brødskiva mi borte, og kjente igjen blikket Mike gav meg når jeg oppdaget det "jeg har hvertfall ikke tatt den-blikket" og fant smuler, så han har fått i seg en brødskive med roastbiff. Og nå sitter han ved siden av meg og titter opp, så nå skal vi prøve å gå ut en tur! Tror det vil gå bra videre med han nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...