Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingsvalper.


SCRM

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en vennine som har en tispe alaska huskey, og en hanne siberian huskey. Tispa er bare rundt året, og på sin første løpetid ble hun gravid..! :whistle:

Nå er valpene vokst til og de er leveringsklare neste uke, ligger ute på finn.no.. Men det jeg lurer på er egentlig hvor mye er slike valper verdt?? Det var ikke planlagt parring, hun har ikke noen papirer på foreldrene, og de er ikke premierte. Det enste hun skal sende med valpene når de drar er 1 gangs vaksine, og litt fôr... Disse valpene går for 4000 kr.. Foreldrene er heller ikke registrert i noen klubb..

Jeg mener att slike valper ikke er verdt noe.. Hva er deres meninger?? :S Hun er 17 år å har ikke stor erfaring med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvorvidt de er verdt noe skal jeg ikke uttale meg direkte om. Det er imidlertid behov for å sette en pris på dem for å unngå at folk bare kjøper en hund "in the spur of the moment" hvis du skjønner. Det er alt for mange som bare plutselig gir etter for en ide, og da er det bra at hundene ikke kastes etter interesserte.

Utover det burde du informere denne venninnen din en smule. Det er ikke gunstig at tispen blir drektig hver gang hun løper. Så hun burde skille disse to av og holde et godt øye med tispen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jo ikke at de skal kastes etter interisserte, men at de ikke er verdt så mye som 4000,- når det ikke er med så mye som en helseattest på de, ikke stamtavle, ikke registrering eller noe.. :S

Ja, har prøvd å si det til henne, men hun sier bare at hun vet det.. Og da er det egentlig fint lite jeg eller noen andre kan gjøre.. Hun kommer også til og avle mer på disse 2, noe jeg og en annen veninne som kjenner henne ikke synes noe om pga gemytt hos foreldre.. Jeg har en personlig misstanke om at hun selger de så dyrt pga av pengene.. Vi har prøvd å si til henne at hun må ha med mere enn bare 1.gangs vaksine viss hun skal selge de så dyre, men da sier hun bare at hun ikke gidder og ha med mere..

Så det er en litt frustrerende situasjon særlig når dette er hunder som trenger mye mosjon, noe de 2 ikke får, foreldrene altså. Faren til valpene er heller ikke gamlere enn rundt året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud og etterspørsel. Hvis hun får 4000kr for dem så får hun 4000kr for dem. Hvis folk er villig til å betale 4000kr for en tvilsom blandingsvalp så er de villig til det, enten vi vil eller ikke. Folk selger jo blandingschihuahuaer og andre bittesmå hunder ut av bagasjerom for mange ganger den summen med like lite papirer og tvilsom helse. Folk er åpenbart villig til å kjøpe dem også. Uansett så synes jeg at der bør være en viss pris også for blandingsvalper så folk har investert et noenlunde beløp i hunden.

(Og ja, for ordens skyld, skjønner din bekymring og er ikke noe jeg ville kjøpt, men skjønner jo at for en 17 åring er dette kjærkomne penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder prisen synes jeg egentlig at den er grei. Jeg synes at man kan også kreve en viss sum for valper selv om de er blanding.

Men når det gjelder foreldre dyrene synes jeg at det er dumt og litt trist at hun vil avle på disse når du sier at gemyttet deres ikke er noe spesielt bra, at valpene blir levert med bare 1. gangs vaksine ingen helseattest, stamtavle eller registrering. Det virker som om hun kun gjør dette for penger og ikke tenker over hva hun gjør. Så jeg synes at hun absolutt ikke burde fortsette å avle på disse foreldrene og ihvertfall ikke på denne måten.

min mening forklart på en litt klønete måte :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingsvalper trenger vel også vaksine..? :whistle: Men skjønner at hun vill ha penger, men det er litt dålig gjort å bruke hundene sine sånn.. Spessielt hun som ikke har erfaring me alv (eller har hun?) Så trenger moren og valpene mye av tiden til matmor for at valpene skal være friske å fine når de er leveringklare, og mora til valpene kan fort bli syk hvis hun føder mange valpekull og hvis matmor ikke vet hva hun gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingsvalper trenger vel også vaksine..? :whistle:

De færrste valper får 8- ukers vaksinen lenger. Den er blitt overfødig ettersom 12 ukers vaksina nå holder som en enkelt- valsine, og valpene fram til det tidspunktet har nok antistoffer fra sin mor.

Det er hverken økonomisk eller helsemessig forsvarlig å vaksinere mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færrste valper får 8- ukers vaksinen lenger. Den er blitt overfødig ettersom 12 ukers vaksina nå holder som en enkelt- valsine, og valpene fram til det tidspunktet har nok antistoffer fra sin mor.

Det er hverken økonomisk eller helsemessig forsvarlig å vaksinere mer enn nødvendig.

Ja, men det er ikke så mange store hunderaser som selges når de er 8 uker lenger heller.. siden de vokser mye tregere en små hunderaser, og er ikke like fort leveringsklare egentlig :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse hundene er egentlig ikke verdt mere en 1000 kr max.

Du får jo en god tur kamerat for livet og det betyr mye :closedeyes:

Ingen papirer og ikke registrert, da kan det bli vanskeligt å bli kvitt dem for 4000.kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er ikke så mange store hunderaser som selges når de er 8 uker lenger heller.. siden de vokser mye tregere en små hunderaser, og er ikke like fort leveringsklare egentlig :whistle:

De aller, aller fleste valper leveres før de er 12 uker (iallefall de som oppdretter klarer å få solgt) uavhengig av størrelse. Det er meget gunstig for valpen å komme til sitt nye hjem før den er 12 uker grunnet sosialiseringen og alt den skal venne seg til i sitt nye hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en krevende rase, ikke en som passer for enhver mann når man tenker på jaktinstinktet og aktivitets nivået. Så syntes det er greit det er såpass høy pris for valpene da. Hadde de vært veldig billige eller gratis risikerer man jo at det fort er noen som kanskje ikke har tenk seg nøye gjennom og skaffe seg valp av en slik "rase" henter seg en. Det kan fort skje unasett altså, men de fleste tenker seg ofte om flere ganger når dem må bestale for noe. Ser ofte slike blandinger annonseres for mellom 3-3500kr. Og om hun blir finner hjem til dem eller ikke er jo en annen sak. Men uansett syntes jeg ikke man skal gi bort eller selge noen hunder/valper på billigsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal egentlig bli spennede og se om hun får solgt alle valpene. For valpene og moren sin skylld håper jeg det, moren er ganske så utslitt, men det er jo ikke så rart, hun er jo bare en unghund. Moren er ganske så tappet for energi og ser ikke bra ut. (hun er tynn, og har ikke en fin pels) Så tror det skal bli godt for mammaens helse og få de solgt.

Hun har null erfaring med avl, hun har vell egentlig ikke satt seg inn i hvordan det er og ha hund i det hele tatt, og spesiellt en sånn rase. Håper bare hun innser det snart, men til vår tvil så tror jeg ikke det.. Noe som er veldig synd. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gav 12.000 for min rottweiler. hann og alle valpene har sterk hd, er meget nervesvake, har endel tull ellers også... min bl.hund gav jeg 1500 for. valpene hans tok jeg 3500 for. de har et fantastisk gemytt.er 9 år , har ALDRI vært syke osv. alle hunder er like mye verdt. også i pris!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler valp for 4000,- og dette uten vaksine ved 8 ukers alder. Hun er blandingsvalp av to små raser, noe om gjør den mer "attraktiv". Vi synes det er en helt ok pris, siden man må bare beregne at hund koster penger, uansett rase og opphav. Synes vi var heldige som fant et så fint valpekull rett i nærhet og som ser så lovende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i at blandingshunder selges så "dyrt", men jeg kjenner ei som driver med Alaskan Malmute og hun selger de for 5000, renrasede og registrert, så da blir vel 4000 litt i overkant med akkurat denne blandingen kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Himmel og hav, her var det mye fjortisfjas..

En hund er IKKE mindre verdt fordi den er en blandingshund! Punktum

Å ta kr 4000 for en Alaska husky/Husky blanding er helt ok - min personlige mening er at ingen hund bør koste mindre enn som så - uansett blanding.

At valpene ikke leveres med annet en førstegangsvaksine er helt ok - jeg vet av folk som leverer renrasede hunder til kr 12000,- uten så mye som hverken vaksine eller id-merking uten at noen reagerer på det.

Å pare ei så ung tispe derimot synes jeg er en uting, og det er vel en viss fare for at hun kommer til å ha kull på kull på kull på kull - i så fall så får man melde henne til mattilsynet/dyrvernet for da er det misshandling det er snakk om og intet annet. Og akkurat det kan du jo true med.........

Og ja, jeg kaller det fjortisfjas når det kommer ting som at valpene ikke er verdt så mye og bla bla bla - hva slags tull er det? Får hun 4000,- for valpene så er jo det flott - bare synd venninne hennes er missunnerlige fordi hun risikerer å ha litt penger til overs etter kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vell kanskje ikke slik av jeg ikke sa att valpene ikke vart verdt 4000,-.. Jeg har ikke sagt noe om det..

Jeg spurte om hvor mye de var verdt..

Jeg er ikke misunnelig på noen, synes det er fint for henne att hun kan tjene penger på de, men man tjener ikke penger på å slite sin trofaste venn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er vel ikke så dyrt når en tenker på at blandinger av småhunder fort selges for en 10 - 15 000. Det høres jo aldeles horribelt ut spør du meg og de kullene er ofte planlagt også.

En hund av så stor rase bør ikke få valper som 1-åring, hun burde nok fått en abortsprøyte, men det er jo ikke sikkert de var klar over parringen før det var for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var det som ble problemet, men eieren virket ikke akkurat bekymret.. Hun tok det med ett smil, hadde det vært min tispe har jeg egentlig vært litt bekymret, selv om det er forseint å gjøre noe.

Men det viktigeste er jo selvfølgelig at mor overlevde, og det gjorde jo 5 små knøtt også, selv om mor nå er ganske så utslitt, men valpene er jo lev.klare nå, så håper at mor får slippe de snart, hun har godt av det. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...