Gå til innhold
Hundesonen.no

Elghunder


Lilleulv

Recommended Posts

Fy faran så mange elghunder som går for lut og kaldt vann i det landet her! Jeg vet om minst 3 elghunder som bare står bundet utenfor et hundehus hele året, og i 2 av tilfellene så bor ikke eieren der hunden står bundet en gang. I jakta får de kjørt seg, men resten av året står de bare der nærmest til oppbevaring frem til neste jakt.

Jeg blir så trist jeg! Den herlige rasen... er det forresten rart de blir gneldrete??

Kunne faktisk tenke meg en elghund, synes de er så flotte og har så bra gemytt. Men da skulle den være en del av familien og være inne i huset og bli brukt hele året!

Tar ikke alle elghundeiere over en kam her altså, vet om flere som har det bra også :whistle: heldigvis! men synes det er forkastelig å ha en hund som bare brukes i jakta og går for lut og kaldt vann resten av året.

noen som har elghund her forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elghundene til naboen min blir plassert i hundegård fra de kommer til dem 8 uker gamle, kun inne på natta og da står de enten i bånd i gangen eller ligger i bur.

Naboen kan jo ikke skjønne hvorfor disse hundene gneldrer på alt og alle som går på veien?

Jeg har prøvd å forklare, men det hjelper ikke.

De skjønner jo ikke helt dette med sosialisering og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elghundene til naboen min blir plassert i hundegård fra de kommer til dem 8 uker gamle, kun inne på natta og da står de enten i bånd i gangen eller ligger i bur.

Naboen kan jo ikke skjønne hvorfor disse hundene gneldrer på alt og alle som går på veien?

Jeg har prøvd å forklare, men det hjelper ikke.

De skjønner jo ikke helt dette med sosialisering og alt det der.

STAKKARS hunder!

Får helt hull i hjertet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en Elghund som står bundet utenfor en garage natt og dag. Meningen var nok å bruke den til jakt, men det ble misslykket og siden det har den bare stått der. Syns så synd på den. Prøvde å gå bort for å klappe den en gang, og se hvordan den hadde det inne i garagen, men da kom den illsinte bonden. Slike mennesker burde ikke ha hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde i grunn dette bare var en gammel myte jeg, men...? Skjønner ikke hvordan hunder som ikke får verken morsjon eller annen stimulans 11 av 12 mnd kan funke på jakt den ene mnd i året...?

Myter dør ikke akkurat så lett ut...

Gode jakthunder må vel trenes de også, som alle andre hunder? Nå kan jeg ikke så enormt mye om jakt, men regner litt med at de ikke blir gode av å stå i band eller hundegård. Samtlige jakthunder jeg har kjent, har fått trening. Men jeg kjenner sikkert bare de "riktige" folkene.

Men hvordan veit dere 110% sikkert at alle disse hundene aldri er utenfor hundegården utenom jakttida? Sitter dere og ser på hundegården 24/7? Jo da. Mange som aldri burde hatt hund, men det gjelder innenfor alle raser egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...og igjen innser jeg at her jeg bor må jeg være omringet av fantastiske hundeeiere - også de med elghund...

For det første - det er relativt MANGE elghunder på kurser her omkring - INGEN av elghundene på gårdene i nabolaget blir neglisjert og vanstelt - de blir gått tur med, kost med, trent med og jaktet med - men joda, de står i hundegård eller på kjetting om dagen - men hva er så feil med det?

Jeg skjønner jo at folk i omegn her må være eksepsjonelle når det gjelder dyrehold altså, i alle fall hundeeierne - det er langt mellom idioteiere, teite bønder osv. - faktum er vel at jeg knapt har møtt noen på de årene jeg har bodd her. Ei heller noen av den ulla på de andre stedene jeg har bodd - har nok vært heldig altså.......

Det jeg lurer på er hvordan dere vet at hundene ikke får noe mer - er dere hjemme hele tiden, sitter dere å følger med på hunden time etter time dag ut og dag inn? For i så fall så burde dere seriøst få dere ett liv.........

Jeg skal innrømme at jeg ikke ser så mye til nabobikkjene sånn på dagtid jeg heller - men jeg observerer jo daglig elghunder, beagler og dunkere på sykkeltur forbi heimen - jaktbikkjer som blir tatt vare - og da på klubben, der en del faktisk går kurs.... Flinkeste østfoldingene det tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må heller ikke glemme at enkelte hunder faktisk foretrekker å stå ute i hundegården framfor å tråkke i hælene på oss eiere innendørs. Lett å glemme for oss med "borrelåshunder"... :)

Jeg kjenner et par familier med elghund, og begge hundene ønsker faktisk å være ute - selv i ruskevær. De stikker innendørs for en dose kos og oppmerksomhet, før de vil ut igjen. Jeg besøkte en av familiene da det var minus 20 grader ute. Eierene syntes jo det var en litt drøy temperatur og tok inn bikkja, men etter et kvarter innendørs insisterte den på å få slippe ut igjen - og der ble den i timesvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg ikke påstå at de blir vanstelte selv om de står i hundegård hele dagen, men en liten valp trenger litt mer enn bare å være i hundegården.

Vi må huske på at dette er hunder med kraftig pels og de fleste av dem har det nok ikke så godt når de må være inne i ei varm stue; ta på deg en pels og sleng deg ved ovnen et par timer, så tenker jeg du er ganske varm i toppen du også;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, den ene jeg kjenner står i bånd på en gård der eierne ikke bor. det er en eller annen person som har ansvar for å mate den hunden. Den står der aleine dag ut og dag inn. dette vet jeg fordi kjæresten til venninna mi jobber på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, den ene jeg kjenner står i bånd på en gård der eierne ikke bor. det er en eller annen person som har ansvar for å mate den hunden. Den står der aleine dag ut og dag inn. dette vet jeg fordi kjæresten til venninna mi jobber på gården.

Hvordan kan du da konkludere at det er så mange elghunder som går for lut og kaldt vann da? Du kjenner en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også overrasket over nabolaget (området ) jeg bor i.... INGEN elghunder vannskjøtes... hyggelige omgjengelige schæfere... og jammen er det ikke snille "kamphunder" her også....

Eneste vi har her er en papillon som er angstbiter og en haug med eiere som ikke plukker opp etter hundene sine :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg kjenner en, men vet om flere. Kjenner noen som bare har en elghund stående hos seg i luftegård. De tar seg nok litt av den da, men eieren bor jo ikke der. Jeg tror nok det er flere enn den ene som jeg vet om. Men bra at de fleste blir tatt ordentlig vare på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg/ Familien min har to svarte elghunder. De har et eget rom i huset (vaskerommet) som de bruker å være i om nettene og om dagen når vi ikke er hjemme. Det er en hundeluke i veggen så de får gå ut og inn som de selv vil. Når vi er hjemme, så ligger de i sofaen sammen med oss og de er to skikkelige koseklomper :P Om høsten driver vi jakt med dem, og resten av året så går vi turer, er ute å leker, prøver oss på litt Agility og litt forskjellig.

Det er mange av naboene som har elghund også, både sort og grå. Men det er ingen av de hundene som ikke blir behandlet pent.

Men jeg har hørt at det er mange historier om slike hunder, det har jeg.

Men det er veldig få av de elghundene som lever i dag som blir behandlet på den måten. De fleste blir behandlet med respekt.

Og hvis det er noen som behandler hundene sine slik synes jeg at de ikke skulle ha hatt lov til å ha hatt hund i det hele tatt.

Men jeg tror fast bestemt at de fleste elghundene i Norges land har det veldig bra :P

Men det finnes såklart unntak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...