Gå til innhold
Hundesonen.no

lus (igjen....)

Kristina

Recommended Posts

Er det lettere å bli kvitt lus om vi klipper ned lunah? nå har hu fått lus for 3 gang!

første gangen ble vi kvitt det etter 2 behandlinger xpot,

Andre gangen fikk vi beskjed om at vi bare trengte å behandle 1 gang :P Og nå har vi allså fått det igjen. Jeg vurderer sterkt og klippe ned hele bikkja! Hjælper det tror dere? Nå er jeg dritt lei lus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor kommer lusen da? må ikke hunden være i kontakt med eks andre hunder som har lus for å få deT?

jo, det kan komme av hunder og fugler.. Men i vårt tilfelle er det eggene som har klekket fra sist vi hadde lus (for 2 uker sida), og egentlig skal man behandle 2 ganger for å ta knekken på de å, men vetrinæren sa det ikke var no vits. Blir så oppgitt. alle vetrinærer sier forskjellig [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrix var jo fullav blodlus når vi fikk han og han(og de andre hundene) ble behandlet to ganger med 10 dagers mellomrom med Frontline Spray(hundenes pels ble altså dusjet med sprayen og så gnidde jeg det godt inni pelsen) og vi har ikke funnet lus på noen av hundenen siden de behandlingene(ikke flott heller :) )

Tror du skal få dyrelegen til å skrive ut det samme preparatet som vi brukte for jeg tror ikke exspot er sterkt nokk til å ta lusen med.

og med tanke på hvor mye pels hun har så be om å få en stor flaske 250ml det holdt til 1 behandling på tre av våres hunder så da skulle jeg tro at det burde holde til din ene hund og to behandlinger.

På Småen fikk vi ikke lov til å bruke sprayen siden hun gikk med valper så da skrev vetten vår ut frontline dråper(samme som brukes mot flott).

Du må også gi beskjed til alle som har hunder som hun har hilst på/lekt med om at de må behandle sine hunder mot lus ellers blir du aldri kvitt det hvis det er andre hun har hilst på som har fått det(da går det bare på rundgang :? )

Hun som kjøpte bamse av oss behandlet Bamse og den andre hunden de har siden bamse hadde hilst på Astrix før vi visste at han hadde lus(og da hadde de ikke gått løs sammen eller lekt sammen, de hadde bare snust litt på hverandre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke bare du som var syk i jula. Det var også han med den andre hunden, som jeg ikke vil at min hund skal omgås. Så da fikk junior være med på juleselskap. Herlig 🎄❤️
    • Min første hund ble angrepet av naboens store aggressive hund. De betalte veterinæren, og jeg valgte å ikke anmelde. Tror bare det å få en ekstra-regning på denne måten, fikk de til å passe bedre på hunden sin. For det gjorde de 👍 Jeg tenker at en anmeldelse vil bli henlagt uansett. De har kanskje tatt lærdom av denne hendelsen?
    • For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...