Gå til innhold
Hundesonen.no

Useriøse utstillere, sverting av andre oppdrettere/eiere og trussler


aikonia

Recommended Posts

På en hundeutstilling trekker en deltager seg da denne mener at dommeren er blind, inkompetent og det ene med det andre. Ja, det kommer sågar frem at dommeren er betalt og at dømmingen er avtalt dagen før utstillingen. Da utstillerens hund ikke vinner, slik utstilleren forventer, resulterer dette i sinne og anklager.

Flere ganger under utstillingen forsøker utstilleren å sabotere for de andre som viser frem hundene sine. Dette gjøres ved å plassere hunden gjentatte ganger tett opptil den andre hunden, og til tross for tilsnakk 2 ganger, så fortsetter dette. Da den andre utstillerens hund ikke reagerer, men faktisk vinner, blir den andre utstilleren rasende, gå og skjeller ut sekreteriatet og tar med seg alle sine hunder og reiser sin vei.

Mailer blir utvekslet, og disse inneholder klare anklager mot utstillingsansvarlig, dommeren og de andre deltagerene. Bl.annet blir det nevnt dommermiddagen kvelden før utstillingen, hvor det avtales hvem som skal vinne og plasseres. Og i lunsjen før BIG og BIS blir det diskutert og bestemt hem som skal vinne i disse finalene. Ja, dette mener denne utstillerene.

Til en annen utstiller skriver vedkommende at dommeren kanskje hadde fortjent en kule i magen.

Videre spør utstilleren om kanskje den adre utstilleren vil skyte de som vant. (klippet fra mailen: Du har rett, jeg er forfulgt av katastrofer. Jeg tror jeg skal skrive bok og den blir nok en bestselger. Men du, kan du skyte xx og klanen først?)

Det skrives også i mailen klare hentydninger om at det er planlagt å sette inn en dommer som ikke kjenner rasen, dette kun for at denne utstillerens hunder ikke skal gå hen med seieren.

Videre hentydes det til at under slike dommermiddager ligger flere seg til seier. (klippet fra mail: Den utstillingsmiddagen har de vanligvis dagen før utstillingen. Og det er selvsaft alkohol med i bildet, og jeg vet at mange innynder seg hos dommerne

ved rett og slett og ha sex med dem. Så _det_ er helt sykt. Så har de lunch etter utstillingen, og da avtales ofte hvem som skl plasseres hvor i finaleringene. Det er korrupt, rett og slett.)

Jeg var på utstillingen, både som hjelpehandler for en kamerat av meg og også i mitt verv innen klubben som var ansvarlig for utstillingen, og jeg fikk med meg hva som skjedde.

Dette er selvsagt rapportert inn til utstillingsansvarlig samt leder av klubben, og jeg regner med at dette vil bli videresendt til Norsk kennel klubb.

Burde slik oppførsel fra utstiller får konsekvenser?

Hvilke konsekvenser burde i så fall slik oppførsel få?

For noen år tilbake ble en utstiller utestengt fra utstillinger i tre år pga. at h*n uttalte at dommeren var full, burde noe lignende skje med denne utstilleren?

Jeg går ut fra, håper i allefall, at dette skribleriet om å skyte dommer og xx og klanen kun er ment som spøk, men man skriver vel ikke slik på spøk heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde slik oppførsel fra utstiller får konsekvenser?

Ja.

Hvilke konsekvenser burde i så fall slik oppførsel få?

Utestengelse.

For noen år tilbake ble en utstiller utestengt fra utstillinger i tre år pga. at h*n uttalte at dommeren var full, burde noe lignende skje med denne utstilleren?

Ja, men ihvertfall fem år.

Jeg går ut fra, håper i allefall, at dette skribleriet om å skyte dommer og xx og klanen kun er ment som spøk, men man skriver vel ikke slik på spøk heller?

Jo, de aller fleste skriver selvsagt slikt på spøk. At det er ubehagelig for den som er offer for trusler, er derimot ingen spøk. Og det er heller ingen tvil om at det vitner om dårlig holdning og oppførsel å skrive slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...og jeg tenker - jiiihaaaaaaa - nok en søt vandrehistorie...

Med få variasjoner så har jeg hørt samme "story" fortalt av utstillere av fire forskjellige raser - og da mener jeg fire forskjellige raser - slike historier oppstår som regel når noen blir missunnelig for at noen vinner mer enn andre og har skjelden rot i virkeligheten.

At folk blir sure for at de ikke vinner er normalt, at det er drittkasting i hundemiljøet - spesielt utstillingsmiljøet - er helt normalt - miljøet rundt ringene er kav råttent uansett hvilken rase du har - og nåde den stakkars f... som har en hund som slår de store..... (da er dommeren ofte innkomptent, full eller betalt - intet nytt der liksom - og har utstilleren vært på dommermiddag med klubben så er det jo helt og holdent katastrofe).

Nei, jeg ser ikke noe poeng i at vi som ikke er direkte involvert skal forholde oss til tull som dette - det er nettopp når vanlige folk responderer og lager store saker ut av slike ting som dette at ting eskalerer. Det er mitt generelle inntrykk at utstillere er en egen rase med altfor lite fornuftig å gjøre - utstillingmiljøet er pill råttent, men om folk slutta å slarve og lage saker ut av ingenting (en fjær blir til 10000 høns) forholdt seg til sine egne ting, pusta med magen og så på utstilling som en sosial og morsom affære så ville miljøet bedre seg stort.

At folk blir skuffet og lei seg om de ikke vinner må man bare akseptere, at man i kampens hete kaller dommeren både det ene og det andre like så - men derfra til å la det eskalere til både det ene og det andre - vel, det er litt vel drøyt, og jeg har i alle fall vanskelig for å tro at noen vil gå så langt som dette så etter min mening så handler dette om fjør og høner mer enn noe annet.

Reglene til NKK er imidlertid klare - man skal ikke uttale seg om dommeren i negative vendinger i noe fora - punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrehistorie, ja - absolutt min første tanke også.

Nå er neppe noen av hendelsene, enkeltvis, så unike at de har sikkert hendt en eller annen gang, med en eller annen. Men ALLE på en og samme gang, med en og samme utstiller??

(Særlig ikke pga at det faller på sin egen logikk når vedk. trekker hundene sine, men likevel prøver å sabotere ved å stille hundene for nære/i veien for andre etterpå)

Men OK - for diskusjonens skyld.

Selvsagt er det misunnelse også i hundeverden. De to-bente deltakerne er jo faktisk ikke mer enn mennesker de også, og folk blir jo baksnakket, banket og kanskje værre pga misunnelse hele tiden ellers i samfunnet - hvorfor er det så sjokkerende at utst.miljøet ikke er et unntak?

Folk prøver å konkurrere i noe så utrolig diffust som "skjønnhet" - hvor man underkaster seg en dommers fullstendig subjektive oppfattelse av en skreven tekst (rasebeskrivelse).

Og selve rasebeskrivelsen er jo også full av "skjønn" - tilstrekkelige, god lengde, lang/kort, kraftig, veivinnende - etc. Alt er fortsatt "in the eye of the beholder" og i tillegg til dette er det også dyrene (hundene) levende vesner som har gode og dårlige dager...

"Noen liker mora og noen liker dattra" burde jo være dekkende, men selvsagt er det endel som ikke takler dette. Og det å kunne akseptere sånt krever jo en viss sunn fornuft.

Dessverre mangler dette på endel mennesker, også i hundemiljøet, men de aller aller fleste er jo faktisk helt normale folk som greier å ta hele dette sirkuset for det som det er verdt.

Å la seg irritere eller hisse seg opp over slikt fører sjelden noe godt med seg. I beste fall skremmer man bare bort noen potensielt nye i gamet , men i værste fall er man med på forsure stemningen i miljøet rundt seg.

Det som er merkelig med "hundefolk" er at det virker som om endel ikke skjønner at det faktisk ikke er TILLATT å uttale injuirerende saker om andre personer. Nå tenker jeg ikke bare på evt. NKKs regler - men også sånn generelt i samfunnet. Man kan bli straffet for injurier, og ikke minst dødstrusler!

Så hvis denne historien er sann, så burde man jo nå kunne få se en av de første injuriesøksmålene i hundemiljøet - t.o.m. med skriftlig bevis, OG faktisk dødstrusler. DET kunne jo blitt interessant.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ingen vandrehistorie. Jeg var på utstillingen, jeg så utstillerens reaksjon - det var det nok flere som gjorde på Lørdagens KSS utstilling på Hauger.

Jeg spør om slik oppførsel skal få konsekvenser, og dere roper opp om vandrehistorier og det ene med det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt i mine tre siste avsnitt - ENTEN gjør man noe med det, ellers bidrar man bare til å forsure stemningen rundt rasen/miljøet.

ELLER så melder man dette - og da kan godt NKK være et alternativ. Men jeg ville dog (i alle fall samtidig) melde ifra dette til politiet for injurier og dødstrusler.

Å sitte her og diskutere kan vi jo forsåvidt gjøre, men det er da ingen som er ved sine "fulle fem" synes dette er greit - så hva er det å diskutere, da? Hvor lang straff man synes er passende? Hvor slemme og dumme alle utst.folk er?

I så fall OK - jeg synes at folk som holder på slikt kan i første omgang bli utestengt for en viss tidsperiode (aktivitet og registreringsforbud) for f.eks. 2 år. Hvis det gjentar seg etter denne advarselen så bør slike folk bli utestengt fra det organiserte hundelivet for livstid.

MEN - bevisbyrden er og blir veldig vanskelig, da... Mye av slikt som dette går på at "den sa at du hadde sagt at den..." Det er selvsagt IKKE noe bevis. Heller ikke mailer, etc - da slikt kan selvsagt også enkelt forfalskes... Så stakkars den som skal sitte i det "dømmende" organ..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail er sendt til Anne Laski ved KSS, samt til NKK, med da vidresending fra utstillerens mailer.

Jeg stiller spørsmålet forå få tilbakemeldinger om hva dere mener bør gjøres, om folk skal få reaksjoner på dette -hva dere mener, men da blir jeg straks beskyldt for å fare med vandrehistorier. Men, dette er, som nevnt tidligere, en gjenganger. Merket jo dette ang. mitt innlegg om at jeg hadde medlt fra om hundesmugling også.

Men, har videresendt mail til deg SusaneL, pr. mail, så du ka se det selv - svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå kommer det jo HELT an på hvem mailene er sendt til da?

Mailer er private, som brev. Det er noe helt annet enn å diskutere på et forum som dette, som regnes som offentlig - akkurat som en avis eller et tidsskrift. Dessuten så vil tonen det oppfattes i, kunne være en spøk - om enn grovkornet - og igjen, det kommer helt an på hva slags forhold vedkommende avsender har til den han eller hun skriver til.

At NKK skal ha strengere regler for dette enn samfunnet ellers, er ikke bra - at man skal være en slags lukket klubb, der man kan straffe folk hardere enn "ute i verden". De samme regler bør gjelde innad i en forening, som det bør på utsiden. Det verserer en lignende sak ute nå, og der er vel det eneste politiet vil si så langt, at den ikke burde vært sendt fra politiets mailserver.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1941792.ece

Som ellers i samfunnet, så bør slikt politianmeldes - truslene altså, og så får man ta det i dette systemet, ikke basere seg på "egne regler" og slarv og private mailer som oversendes i hytt og pine. For det blir også et definisjonsspørsmål: Sendes disse mailene til klubbens tillitsvalgte som privatpersoner, på private mailadresser?

Ellers vil jeg bare tilføye at dengang jeg var i raseklubb og vi arrangerte spesialutstilling, så innkvarterte vi dommeren hos noen "utenforstående" som ikke skulle stille, og ikke drev oppdrett nå eller som på annet vis hadde interesser i dette, og kjørte festivitasen etter utstillingen - nettopp fordi folk fyrer opp i hytt og pine. For det kan nok tidvis være litt urent trav histen og pisten, og da bør man prøve å gjøre ting så uangripelige som mulig uansett - for at det ikke skal oppstå tvil når man har rent mel i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail er sendt til Anne Laski ved KSS, samt til NKK, med da vidresending fra utstillerens mailer.

Jeg stiller spørsmålet forå få tilbakemeldinger om hva dere mener bør gjøres, om folk skal få reaksjoner på dette -hva dere mener, men da blir jeg straks beskyldt for å fare med vandrehistorier. Men, dette er, som nevnt tidligere, en gjenganger. Merket jo dette ang. mitt innlegg om at jeg hadde medlt fra om hundesmugling også.

Men, har videresendt mail til deg SusaneL, pr. mail, så du ka se det selv - svart/hvitt.

Så lenge du sitter på papirene og er vitne til at dette har hendt så ville jeg kontaktet NKK. Dem har helt sikkert en prosedyre på slike klager og du får mulighet til å forklare hva som er saken før dem mottat dokumentasjonen. Men hvordan fikk du dokumentasjonen?

Mail er lett å forfalske... desverre.. så om det holder vet jeg ikke. Det er mulig du rett og slett må få flere til å skrive under klagen som vitne på hva om har hendt, evt dem sender med en egen forklaring i brevet til NKK. (sånn rent juridisk så vil det svekke "dere" om dere prater for mye om det før dere skriver deres forklaring . Dette også for at essensen av saken skal komme som individ ikke som en gruppe mening)

OM folk skal få reaksjoner på det? JA! Det syns jeg selvsagt. Jeg kan også "klage" på dommeren, men det er forsjell på å trekke på skuldrene og tenke "shitt, dem penga ut av vinduet og den dommeren er det ikke poeng i å stille for mer." og begynne med døds trusler, skrike og krangle på plassen osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min meniing er at denne utstilleren egentlig har problemer av psykiatrisk art. Ingen personer ved sine fulle fem insinuerer dødsønsker fordi de "tapte" en utstilling.

Det er dessverre mange forvirrede mennesker som tiltrekkes av dyr også hunder.

Hva DU bør gjøre er selvfølgelig å rapportere dette inn til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner her, er om vedkommende stilte eller trakk seg. Når er det for sent å trekke seg fra en utstilling? Når man er plassert? Når kritikken er skrevet? Jeg spør fordi jeg ikke vet, men jeg trodde ikke det gikk an å trekke seg _etter_ å ha stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner her, er om vedkommende stilte eller trakk seg. Når er det for sent å trekke seg fra en utstilling? Når man er plassert? Når kritikken er skrevet? Jeg spør fordi jeg ikke vet, men jeg trodde ikke det gikk an å trekke seg _etter_ å ha stilt.

Vedkommende viste frem et par av sine hunder. H*n hadde med seg 7-8 stykker tror jeg, og da det viste seg at h*ns hunder ikke fikk første, så tok vedkommende med seg bikkjene og dro. Kritikkene fra denne dommeren ville vedkommende absolutt ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Ja, nå har jeg lest mailen og ja - det står forespørsel om "kan ikke du skyte... først" og "kanskje ... hadde trengt en kule i magen" også masse dritt om at dommeren ikke kunne noe som helst (selvsagt). Beskyldninger om avtalt spill mellom navngitte personer, og sånn generel sutring..

Nå er ikke jeg noen jurist på noen måte, og det ER vanskelig med mailer å bevise noe som helst, da mottaker kan endre på alt i teksten og videresende det slik at det fremstår som en "original" tekst. (Jeg beskylder IKKE deg for dette aikonia - på ingen måte!).

Men ja - hadde jeg fått den mailen direkte tilsendt fra avsender (og man kunne bevist via harddisken på PC'n at den er uforandret på min maskin - vet ikke om det går an sånn rent datateknisk) - så hadde jeg utvilsomt sendt den til de det gjelder med en oppfordring til å melde vedkommende til hvilken instans de ønsker..

Men SÅ kan man jo undre seg - hvis JEG hadde fått en slik mail fra noen av mine bekjente, og sendt den videre så denne personen blir utestengt eller straffet på noen måte - ville jeg egentlig ha sånne uvenner senere?? Vil man egentlig bli lagt for hat av slike folk, eller må man være redd for sin egen helse etterpå?

(Ikke for det - jeg var med på et bråk for mange herrans år siden hvor en i "motparten" truet med hagle, så....)

Men i en perfekt verden skal man selvsagt ikke bry seg om slikt, og jeg håper at man er tøff nok til å ta en slik sak hvis den kommer i ens eget nærmiljø.

Send det de rette (og dukk...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende viste frem et par av sine hunder. H*n hadde med seg 7-8 stykker tror jeg, og da det viste seg at h*ns hunder ikke fikk første, så tok vedkommende med seg bikkjene og dro. Kritikkene fra denne dommeren ville vedkommende absolutt ikke ha.

Ok, så man kan fortsatt trekke seg når bedømmelsen er gitt, altså? Kjekt for alle som ikke vil bli belemret med dårlige resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros: kritikken for de første hundene blir jo heftende ved de hundene det gjelder. Men om jeg f eks skulle stille fem hunder av samme rase for en dommer og oppdaget at vedkommende ikke likte mine hunder etter å ha stilt to så kunne jeg latt være å møte med de tre siste. Da ville ikke de fått noen kritikk fra denne dommeren. Egentlig ikke så vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan trekke enhver hund man har påmeldt til en utstilling, selv PÅ selve utst.området.

Hvis jeg ser velldig dårlig bedømmelse på hannhundene, så kan jeg selvsagt la være med å gå inn med min tispe på den samme utstillingen. JEG gjorde det selv på en utst. i fjor, da jeg hørte at dommeren var fryktelig inspirert ("påvirket") av dommereleven vi hadde i rasen. Så jeg skjønte at det ikke kom til å være noen "ærlig" bedømmelse - ergo tispen min møtte aldri i championklasse.

Men hvis man HAR møtt til individuell bedømmelse i en eller annen klasse og fått CK - så SKAL man møte i videre konkurranseklasser, iflg. NKKs utst.regler.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Ja, nå har jeg lest mailen og ja - det står forespørsel om "kan ikke du skyte... først" og "kanskje ... hadde trengt en kule i magen" også masse dritt om at dommeren ikke kunne noe som helst (selvsagt). Beskyldninger om avtalt spill mellom navngitte personer, og sånn generel sutring..

Nå er ikke jeg noen jurist på noen måte, og det ER vanskelig med mailer å bevise noe som helst, da mottaker kan endre på alt i teksten og videresende det slik at det fremstår som en "original" tekst. (Jeg beskylder IKKE deg for dette aikonia - på ingen måte!).

Men ja - hadde jeg fått den mailen direkte tilsendt fra avsender (og man kunne bevist via harddisken på PC'n at den er uforandret på min maskin - vet ikke om det går an sånn rent datateknisk) - så hadde jeg utvilsomt sendt den til de det gjelder med en oppfordring til å melde vedkommende til hvilken instans de ønsker..

Men SÅ kan man jo undre seg - hvis JEG hadde fått en slik mail fra noen av mine bekjente, og sendt den videre så denne personen blir utestengt eller straffet på noen måte - ville jeg egentlig ha sånne uvenner senere?? Vil man egentlig bli lagt for hat av slike folk, eller må man være redd for sin egen helse etterpå?

(Ikke for det - jeg var med på et bråk for mange herrans år siden hvor en i "motparten" truet med hagle, så....)

Men i en perfekt verden skal man selvsagt ikke bry seg om slikt, og jeg håper at man er tøff nok til å ta en slik sak hvis den kommer i ens eget nærmiljø.

Send det de rette (og dukk...)

Susanne

Man kan ut fra maskinens harddisk finne ut hva som er kommet inn og hva som er forandret. Det er faktisk mye man kan finne igjen på en maskin om det trengs, selv om man har slettet det så ligger dataen der, helt til den er overskrevet, og det kan ta lang tid.

Skal legge meg flat jeg, for mailen er videresendt til Anne Laski i KSS og NKK sitt sekreteriat, samt den navngitt personen i mailen.

Jeg vet flere som har vært i "tottene" på denne personen, og samtlige er vel blitt truet med litt og av hvert.

Jeg har dessuten min 1,5 kgs tunge Chihuahua tispe som kan passe på meg. *s*

Ang. det å trekke seg fra utstilling, så er det helt klart forskjell på hundeutstilling og katteutstilling, for der får man sjelden vite hvilken dommer som skal dømme, samt at man ikke får forlate utstillingen før bedømmingen er over i alle klasser, dette pga. at besøkende skal ha noe å se på. Om man forlater utstillingen før dne er over så kan man risikere å bli utestengt for en periode. Det var i allefall slik for noen år tilbake da jeg stilte Birmaen jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...