Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt studiespørsmål

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Har jeg mulighet til å studere dyrepleier og veterinærassisten, selv om jeg er "voksen" og ferdig på Vgs og alt det der?

Noen som vet noe om dyrepleier studiet?

Hørte rykter om at det kun fantes i Trondheim, og at det var på ett år. Stemmer dette?

Finnes det noe info om studiet på nett?

Er det slik at man må ha hatt kun 6 ere på vitnemålet fra VGS for at man skal ha noen sjangs? (slik jeg har hørt om veterinærstudiet)

Må man ha bestått dyrepleier for å gå videre til veterinærassistent?

*litt mange spørsmål her, men håper noen vil svare* :)

Skrevet
Har jeg mulighet til å studere dyrepleier og veterinærassisten, selv om jeg er "voksen" og ferdig på Vgs og alt det der?

Noen som vet noe om dyrepleier studiet?

Hørte rykter om at det kun fantes i Trondheim, og at det var på ett år. Stemmer dette?

Finnes det noe info om studiet på nett?

Er det slik at man må ha hatt kun 6 ere på vitnemålet fra VGS for at man skal ha noen sjangs? (slik jeg har hørt om veterinærstudiet)

Må man ha bestått dyrepleier for å gå videre til veterinærassistent?

*litt mange spørsmål her, men håper noen vil svare* :)

Det skal gå helt fint å studere til dyrepleier/vet.assistent selv om du er voksen. Her kan du finne litt info om vurdering av studiekompetanse.

Hvis du laster ned Søkerhåndboka kan du finne litt informasjon om hvor de tilbyr de forskjellige studiene. Hvorvidt studiet bare finnes i Trondheim vet jeg ikke, men man skulle da tro at de kanskje utdanner vet.assistenter på Veterinærhøgskolen også?

Her er link til Søkerhåndboka

Her er det informasjon om studiet ved Vet.høgskolen

Håper det hjelper deg litt videre :(

Skrevet

Så vidt jeg veit, er det bare veterinærhøyskolen i Oslo som har dyrepleier-studie, og det er på to år. Og ja, det kreves et høyt snitt, såvidt det er lavere enn for å komme inn på veterinærstudiet, limer inn fra vetrinærhøyskolens sider:

Studentopptak, statistikk 2006:

Søkertall total = 1136

Søkertall 1. prioritet = 422

Poeng primær = 56.1

Poeng ordinær = 61

Det går an å ta dyrepleierstudie i f.eks Danmark, der har CEU Kolding et undervisningsopplegg over 3 år, hvor du er 10 uker på skolen, før du er 10 uker i praksis. Eneste kravet for å komme inn der, er såvidt jeg veit at du har praksisplass på godkjent veterinærklinikk. Finner info om alt du trenger å vite her..

Du etterutdanner deg forøvrig ikke fra dyrepleier til veterinærassistent - veterinærassistent er du når du jobber på veterinærklinikk som dyrepleier uten å ha dyrepleier-utdannelse, om jeg ikke husker helt feil. Ufaglært (og derfor dårligere lønnet, vil jeg tro) dyrepleier, med andre ord :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Skal undersøke nærmere. Jeg hadde ingen tanker om dette da jeg gikk på skolen, men har fått denne tanken i ettertid. Desverre er jeg kun på medium nivå karaktersett, så jeg vet ikke hvor store sjangser jeg har.. Lite man kan gjøre med det nå uansett.

Men så har jeg jo ett praksis år fra gård, noe alle veterinærer må igjennom, så det er jo overstått for min del, samt den erfaringen det gav. Spørs hvor mye det har å si denne sammenhengen da.

Guest Snusmumrikk
Skrevet
Tusen takk for svar! Skal undersøke nærmere. Jeg hadde ingen tanker om dette da jeg gikk på skolen, men har fått denne tanken i ettertid. Desverre er jeg kun på medium nivå karaktersett, så jeg vet ikke hvor store sjangser jeg har.. Lite man kan gjøre med det nå uansett.

Men så har jeg jo ett praksis år fra gård, noe alle veterinærer må igjennom, så det er jo overstått for min del, samt den erfaringen det gav. Spørs hvor mye det har å si denne sammenhengen da.

Men hva har du gjort siden du slutta på videregående da? Har du tatt andre fag ved universitet/høgskole får du poeng for det. Har du gått folkehøgskole eller vært i militæret får du poeng for det. Pluss at man får 2 alderspoeng for hvert år over fylt 20 (maks 8). Så det går fint ann å bygge seg opp poeng etter videregående. Er det dette du vil, men ikke har nok poeng, kan du jo studere noe annet (relevant) et par år for å få nok poeng. Ikke la alder eller poeng stoppe deg. Jeg studerer sammen med noen som er godt over 40 og noen som kommer rett fra videregående...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...