Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt studiespørsmål

Djervekvinnen

Recommended Posts

Har jeg mulighet til å studere dyrepleier og veterinærassisten, selv om jeg er "voksen" og ferdig på Vgs og alt det der?

Noen som vet noe om dyrepleier studiet?

Hørte rykter om at det kun fantes i Trondheim, og at det var på ett år. Stemmer dette?

Finnes det noe info om studiet på nett?

Er det slik at man må ha hatt kun 6 ere på vitnemålet fra VGS for at man skal ha noen sjangs? (slik jeg har hørt om veterinærstudiet)

Må man ha bestått dyrepleier for å gå videre til veterinærassistent?

*litt mange spørsmål her, men håper noen vil svare* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg mulighet til å studere dyrepleier og veterinærassisten, selv om jeg er "voksen" og ferdig på Vgs og alt det der?

Noen som vet noe om dyrepleier studiet?

Hørte rykter om at det kun fantes i Trondheim, og at det var på ett år. Stemmer dette?

Finnes det noe info om studiet på nett?

Er det slik at man må ha hatt kun 6 ere på vitnemålet fra VGS for at man skal ha noen sjangs? (slik jeg har hørt om veterinærstudiet)

Må man ha bestått dyrepleier for å gå videre til veterinærassistent?

*litt mange spørsmål her, men håper noen vil svare* :)

Det skal gå helt fint å studere til dyrepleier/vet.assistent selv om du er voksen. Her kan du finne litt info om vurdering av studiekompetanse.

Hvis du laster ned Søkerhåndboka kan du finne litt informasjon om hvor de tilbyr de forskjellige studiene. Hvorvidt studiet bare finnes i Trondheim vet jeg ikke, men man skulle da tro at de kanskje utdanner vet.assistenter på Veterinærhøgskolen også?

Her er link til Søkerhåndboka

Her er det informasjon om studiet ved Vet.høgskolen

Håper det hjelper deg litt videre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg veit, er det bare veterinærhøyskolen i Oslo som har dyrepleier-studie, og det er på to år. Og ja, det kreves et høyt snitt, såvidt det er lavere enn for å komme inn på veterinærstudiet, limer inn fra vetrinærhøyskolens sider:

Studentopptak, statistikk 2006:

Søkertall total = 1136

Søkertall 1. prioritet = 422

Poeng primær = 56.1

Poeng ordinær = 61

Det går an å ta dyrepleierstudie i f.eks Danmark, der har CEU Kolding et undervisningsopplegg over 3 år, hvor du er 10 uker på skolen, før du er 10 uker i praksis. Eneste kravet for å komme inn der, er såvidt jeg veit at du har praksisplass på godkjent veterinærklinikk. Finner info om alt du trenger å vite her..

Du etterutdanner deg forøvrig ikke fra dyrepleier til veterinærassistent - veterinærassistent er du når du jobber på veterinærklinikk som dyrepleier uten å ha dyrepleier-utdannelse, om jeg ikke husker helt feil. Ufaglært (og derfor dårligere lønnet, vil jeg tro) dyrepleier, med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skal undersøke nærmere. Jeg hadde ingen tanker om dette da jeg gikk på skolen, men har fått denne tanken i ettertid. Desverre er jeg kun på medium nivå karaktersett, så jeg vet ikke hvor store sjangser jeg har.. Lite man kan gjøre med det nå uansett.

Men så har jeg jo ett praksis år fra gård, noe alle veterinærer må igjennom, så det er jo overstått for min del, samt den erfaringen det gav. Spørs hvor mye det har å si denne sammenhengen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Tusen takk for svar! Skal undersøke nærmere. Jeg hadde ingen tanker om dette da jeg gikk på skolen, men har fått denne tanken i ettertid. Desverre er jeg kun på medium nivå karaktersett, så jeg vet ikke hvor store sjangser jeg har.. Lite man kan gjøre med det nå uansett.

Men så har jeg jo ett praksis år fra gård, noe alle veterinærer må igjennom, så det er jo overstått for min del, samt den erfaringen det gav. Spørs hvor mye det har å si denne sammenhengen da.

Men hva har du gjort siden du slutta på videregående da? Har du tatt andre fag ved universitet/høgskole får du poeng for det. Har du gått folkehøgskole eller vært i militæret får du poeng for det. Pluss at man får 2 alderspoeng for hvert år over fylt 20 (maks 8). Så det går fint ann å bygge seg opp poeng etter videregående. Er det dette du vil, men ikke har nok poeng, kan du jo studere noe annet (relevant) et par år for å få nok poeng. Ikke la alder eller poeng stoppe deg. Jeg studerer sammen med noen som er godt over 40 og noen som kommer rett fra videregående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...