Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannmangel


Recommended Posts

Viste seg at hunden mangler tenner.

4 stk.

Er det vanlig?

Er det noe spesielt en må ta hensyn til? Er hunden mer utsatt for tannsykdommer?

Den kan jo ikke stilles ut, ei heller avles på, er det sånn at man vanligvis får refundert penger på den?

(Ikke at det betyr noe, er jo aldri noen garantier når man kjøper hund, men siden man får refundert noe når det er snakk om testikkelmangel)

Er det noen som har erfaring om ting som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig variabelt fra rase til rase hva som aksepteres av tannmangler. På endel brukshunder (tror f.eks. rottweiler og schäfer) er det veldig ille om de mangler noen.

På andre raser, f.eks. den jeg har (bearded collie) er det sjelden noen som bryr seg, både av dommere og oppdrettere. Jeg har og har hatt flere som har manglet 1-2 stykker.

4 mangler er jo riktignok ganske mye (selv om man er like likegyldig med dette innenfor rasen) - men det skjer av og til på vår rase det også. En av dem jeg kjenner som manglet 4 stk ble likevel nordisk champion og hadde en god del avkom etter seg. Selvsagt var det endel avkom som manglet litt tenner også - men mange hadde også fullt tannsett.

Er ikke sikker på terriere - hvor "hysteriske" dommere skulle være med noe slikt på de.

Og dessuten er det jo forskjell på hvilke tenner som mangler også, da - hvis det er alle 4 hjørnetennene ville det nok vært katastrofe selv hos oss. Men alle 4 P1'ene (dvs de bittesmå som kommer rett bak hjørnetennene) ville neppe noen tenkt på i det hele tatt.

Min yngste lille "fyr" mangler i alle fall et par stykker fireløpig (men vi lever i håpet ennå), og i tillegg har en av de store jekslene sine stående på tvers i gummen (ikke på langs som de skal stå).

Så jeg kommer neppe til å stille han noe særlig for tyske, hollandske eller belgiske dommere - men de fleste nordiske/britiske kommer neppe engang til å oppdage det.

Det er så mye annet som spiller større rolle på en hund - så en tann her og der som ikke dukker opp er jo et minimalt problem, da.. (Synes VI)

Og nei - selv om de har tannmangler så er det ikke noe med andre tannsykdommer å gjøre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk SusanneL!

Han mangler de bak hjørnetennene og to litt lengre bak, der er det stort mellomrom, en jeksel eller rett før jekslene, jeg kan ikke nr på tennene. Alle er nede.

Godt det ikke fører til plage for hunden!

Forsto det sånn at om hunden mangler tenner kan den ikke stilles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting i rasebeskrivelsen om at tannmangel er feil eller diskvalifiserende. Det står bare at hunden ikke skal være over- eller underbitt.

Men som Susanne sier - ulike dommere har ulike preferanser, uavhengig av rasebeskrivelse. Tyskere teller drøvler, briter teller hoder... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...