Gå til innhold
Hundesonen.no

Collien må reise igjen :(


Lilleulv

Recommended Posts

Jeg går i tanke om en hund nr to om 3-4 år til.

Fordi jeg har lyst på to hunder, fordi jeg har lyst at min hund skal ha en venn.

Og det blir nok en av samme rase.

MEN;

Om vi skulle hatt en voksen hund, da må en jo se om kjemien stemmer.

Både med tanke på hunden man har fra før, og hunden og eier...

Det er ikke alltid kjemien stemmer. Det betyr ikke at hunden ikke vil takle andre voksne, eller at det hundre prosent vil gå bra med en valp i stedet.

Noen hunder liker ikke andre valper, noen ikke motsatt kjønn, noen ikke samme kjønn.

Alt er så individuelt.

Og kanskje ikke alle raser går sammen, eller kanskje denne collien ikke matcher denne tispa.

Ikke vet jeg.

Men om eier føler at det ikke funker, nei da funker det ikke.

Og jeg er enig med trådstarter.

Man har en hund på prøve, ja, da er det prøve. Funker det ikke, så er det en ærlig sak!

Men hva om det ikke funker med valpen?

Jeg har sett folk som har skaffet valp, så må de omplassere den etter 2,3,4 mnd pga gamlehunden ikke vil godta den. Det er aldri noen garantier.

Men man må bare gjøre det beste ut av situasjonen.

Om det er å holde to hunder som man ser ikke går sammen, eller om man omplasserer, det får være en personlig sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke skarp i det hele tatt i det første innlegget mitt, faktisk.. Nå derimot, ser det ut til at saken egentlig dreier seg om, er at du heller vil ha en portisvalp enn collien - kanskje greiere å være ærlig om det, enn å skylde på den stakkars collien som blir kasteball mellom oppdretter, kennel og folk som "bare skal prøve"...?

Å ja, NÅ var jeg skarp..

Jeg har bare begynt å tenke litt. På hvor viktig det er med kommunikasjon og språk mellom hundene. Kanskje er jenta mi en liten særing som helt klart går best med sin egen art. Bare det jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare begynt å tenke litt. På hvor viktig det er med kommunikasjon og språk mellom hundene. Kanskje er jenta mi en liten særing som helt klart går best med sin egen art. Bare det jeg tenker på.

Var det ikke collien som var "sær" da? :D Eller er det din hund som er sær og rar og ikke godtar collien? Hmm... Kan du ikke bare si: jeg har funnet ut at jeg heller vil ha valp, så derfor leverer jeg Collie tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke collien som var "sær" da? :D Eller er det din hund som er sær og rar og ikke godtar collien? Hmm... Kan du ikke bare si: jeg har funnet ut at jeg heller vil ha valp, så derfor leverer jeg Collie tilbake.

hehe jo... men jeg vet jo ikke. Jeg forstår ikke det som skjer mellom dem egentlig. collien viser ikke mye, og for alt jeg vet kan det være min hund som utstråler noe? jeg er fortsatt i tenkeboksen jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo om at du observerer den hunden du har, som du skal beholde, og prøver å se hva den går bra med - hva slags type hunder den liker å være sammen med. Jeg visste jo at eldstehunden her hadde sansen for små, barske, selvsikre hunder og valgte ut fra det da jeg skaffet meg ny rase. At de skulle bli lekekamerater hadde jeg ingen illusjoner om, det ble mer oppdragelse fordi aldersforskjellen ble fire år og den eldste hunden er en "oppdragende leketante" av natur. Alt annet ble bonus :D

Husker gamlehunden som nå er død var ganske fortvilt da den som nå er eldst, kom i hus her som hyper valp med helt andre rasetrekk... en pytteliten valp som voktet alt, og som ordnet og styret, der gammern var en kul og avbalansert kar på det feltet. Men han var nå SNILL med valper, og det fikk holde lenge.

Mye handler også om hvordan man lar hundene holde på, kanskje? Jeg har tro på å styre ganske mye av slike ting, at de "hjelpes" litt til å finne hverandre - uten å få herje for mye og "sette hverandre på plass". Det gjelder også i den firbeinte "vennekretsen". Kanskje skal man sørge for å gå tur sammen LENGE, før man begynner å ta hundene i hus sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, i dag fløy han på nemi :D 2 ganger og. han har aldri rørt henne på den måten, bare snappet etter henne et par ganger. Men i dag kom det besøk, nemi ville komme og se hvem som kom og han tok henne :D Det gikk bra heldigvis, men nå tror jeg bare at jeg leverer han...

Mitt inntrykk er at jo gladere jeg har blitt i han, og jo mer knyttet han har blitt til meg, jo mindre har han likt nemi. Han stiller seg mellom oss, og er tydelig sjalu. Det er mulig jeg har gjort noe feil her, men jeg har prøvd å gjøre det riktig. Like mye oppmerksomhet, inkludere han masse, godbiter til begge. tatt han med ut alene så han fikk all oppmerksomheten litt, tatt nemi med ut alene.

Det kan hende han har hatt det tøft da han sto på kennelen, og det at han nå blir tatt vare på kan hende han føler han må forsvare eller passe på å beholde.

lei meg igjen nå, for jeg ble faktisk usikker igjen i går, og hadde lyst til å beholde han lenger...

men dette blir nok en litt for vanskelig situasjon for meg dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...