Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlige tapere?


aikonia

Recommended Posts

Jeg var på kss utstillingen i går for å titte og hjelpe en kamerat av meg. Ble stående og se på hundene som ble vist i den aktuelle ringen, og der gikk det for seg skal jeg si.

En eier har med seg flere hunder som skal bedømmes i flere klasser, skulle også stille i oppdretterklasse etter hva jeg skjønte.

Dommeren (en italiener - var jo nesten bare det der) viser klart at han liker de andre utstillerenes hunder bedre enn denne eieren som har med seg mange. Og han setter opp disse som vinnere. En flott tispe ble bir junior og en hannhund ble bir. Dette slo ikke godt an hos denne andre eieren, for h*n tok først å prøvde provosere den andre stillerens hund ved å plassere sin tispe rett i baken på den andre. Da ikke dette nyttet forsøkte h*n seg på noe annet. H*n fikk tilsnakk to ganger men gav seg ikke. Men, da h*ns hund ikke ble den beste, så gikk h*n sporenstreks til sekreteriatet og skjelte dem ut for å ha satt inn en blind dommer som ikke kunne rasen. Så trakk h*n seg fra utstillingen og dro i fullt sinne. Før dette klarte h*n lire fra seg at dette var avtalt spill fra dommeren og utstillingsansvarlige for å sverte h*ns hunder. Jeg ble helt målløs der jeg stod og hørte på dette. H*n anklagde også de andre utstillerene for å dagen i forveien ha festet med masse fyll og bråk og mishandlet hundene.

Var mange som trakk på smilebåndet, for dette var helt klart en som likte dårlig å tape.

Ja, det er kjedelig å tape, men det finnes da grenser? Slik oppfører man seg vel ikke når man er på utstilling vel? Slenger dritt og forsøker sabotere for motstanderen. Det er jo bare så barnslig.

Jeg er ikke så godt inn i utstillingsmiljøet, men la jo merke til at det var flere som baksnakket hverandre og ikke gratulerte hverandre når de vant. Så det er vel mye misunnelse ute på slike steder, men å være slik som denne eieren da, det tar jo bare kaka.

Er det forresten noen som vet hvem som ble BIS? Jeg tipper det ble napoletaneren, men så ikke alle gruppevinnerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler du ikke at andre enn dine egne hunder kommer langt i ringen eller vinner, er utstilling kanskje ikke helt det riktige stedet å være :Laugh:

Men til det seriøse.. Det er alltids noen som tror de har de fineste hundene, og som blir overlegne overfor de andre utstillerne, og det er jo ganskje synd egentlig.. Blir på en måte ikke den gode stemningen du skulle ønske var tilstede ved ringen. Innenfor min rase, er det nesten alltid de samme som vinner. Disse stiller på hver eneste utstilling, og har alltid med seg mange hunder - vi andre har liksom ikke like god sjanse, og skulle vi vinne over deres hund, er det ikke blide miner du får for å si det sånn.. Men, men, vi kan ikke nekte disse å stille, så det bare til å bite tenna sammen, gå stolte ut i ringen og gjøre vårt beste. Om vi skulle vinne over de, er det i hvert fall utrolig artig. Hah! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke en hverdagslig hendelse du har vært vitne til, heldigvis! :D

Selvsagt finnes det dårlige tapere ved utstillingsringen også, som i alle andre sporter og konkurranser. Mange er ikke så veldig flinke til å gratulere vinnere, men samtidig så ser jeg også veldig mange som går bort og gratulerer klassevinneren når de selv ryker ut, gjerne blant de litt mer rutinerte faktisk. For de som er mer nybegynnere blir det kanskje litt mye å huske på å gratulere vinneren i tillegg til å skulle holde orden på når man skal inn i ringen, å stille hunden sin så fint som mulig, få nervøsitet under kontroll osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt fjern både i og utenfor ringen..ser rett gjennom folk osv pga stress..ser sikkert kjempesur og rar ut..haha..og gratulerer ikke og tar ikke mot gratulasjoner dessverre..

som på lørdag når jeg ble rakt hånda men var for fjern til å få det med meg.FLAAUT!

Var til og med for fjern til å ta hånda til dommeren da han rakte meg den som "du vant"..jeg stod jo å konsa max om hunden og rette på den,og han flirte av meg som ikke så hånda hans før jeg så opp..

Sambo stod å lo av det og sa navnet mitt hele 2 ganger(!) for å få meg til å reagereåse dommers gratulerende hånd..gud så fjern jeg må ha vert!!Tenker jeg mer på det nå tør jeg ikke mer!hahah..

Jeg er nok hverken en god vinner eller taper,ennå..for som sagt over..det holder med å være nervøs og se på hunden.

Dumt at folk er ekle mot hverandre pga utstilling..Jeg har forresten hørt en annen versjon av den saken som det er snakk om her.Jeg tror det er mye kniving mellom enkelte..Det får da være mellom dem,eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler du ikke at andre enn dine egne hunder kommer langt i ringen eller vinner, er utstilling kanskje ikke helt det riktige stedet å være :Laugh:

Men til det seriøse.. Det er alltids noen som tror de har de fineste hundene, og som blir overlegne overfor de andre utstillerne, og det er jo ganskje synd egentlig.. Blir på en måte ikke den gode stemningen du skulle ønske var tilstede ved ringen. Innenfor min rase, er det nesten alltid de samme som vinner. Disse stiller på hver eneste utstilling, og har alltid med seg mange hunder - vi andre har liksom ikke like god sjanse, og skulle vi vinne over deres hund, er det ikke blide miner du får for å si det sånn.. Men, men, vi kan ikke nekte disse å stille, så det bare til å bite tenna sammen, gå stolte ut i ringen og gjøre vårt beste. Om vi skulle vinne over de, er det i hvert fall utrolig artig. Hah! :D

Det er vel kanskje litt av den samme tankegangen og holdningen du viser her som gjør at folk begynner med skittkasting? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hverken kjenner jeg til utstilleren eller rasen som ble vist særlig godt, men jeg så klart og tydelig sabotasjeforsøk da ene utstilleren syndlig dytter sin hund oppi den andre for å irritere denne. Og eieren fikk tilsnakk to ganger. Om dette har med kniving mellom enkelte,det vet jeg ingen ting om. Synes bare det var utrolig usportslig opptreden, særlig når man har meldt på så mange hunder i samme rase. Jeg har dog ikke hørt noen versjon av denne saken, jeg observerte den.

Om folk seg mellom kniver, ja, det får helt klart være opp til dem og mellom dem. Jeg har ingen planer om å bry meg. Jeg bare synes det var litt latterlig jeg da, med den reaksjonen som kom fra h*n som ikke vant. Og kommeentarene som kom fra vedkommende var ikke spesielt flatterende, hverken om dommeren eller konkurrentene.

Dere har rett i det da, at når man er ny i ringen går ting ofte veldig fort og man glemmer å gratulere hverandre. Men de jeg så på var eiere og oppdrettere som er drevne i gamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje litt av den samme tankegangen og holdningen du viser her som gjør at folk begynner med skittkasting? :rolleyes:

Det med at det hadde vært artig å vinne over de som alltid vinner, var mer ment som en spøk, men det kommer nok ikke tydelig nok frem her :D

Det jeg mener, er at det er synd at det skal finnes folk som ikke kan akspetere at andres hunder også vinner. Det kan ikke alltid være de samme som vinner, for det ville vært urettferdig og lite motiverende for de andre som også gjør sitt beste for å stille ut.. og når folk blir sure, overlegne og lager dårlig stemning pågrunn av det, blir det for dumt.

Det virket sikkert istad som at jeg ville blitt enn av de bedritne hvis jeg hadde vunnet over de som alltid vinner(det er ikke det at de ikke fortjener det, men som jeg skrev i sted, blir det litt kjedelig for oss andre, og når de i tillegg er overlegne..), men jeg hadde aldri i verden ha lagd noe styr ut av det.. Men jeg har da lov til å juble for meg selv, og synes det er morsomt å endelig vinne jeg også? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at det hadde vært artig å vinne over de som alltid vinner, var mer ment som en spøk, men det kommer nok ikke tydelig nok frem her :D

Det jeg mener, er at det er synd at det skal finnes folk som ikke kan akspetere at andres hunder også vinner. Det kan ikke alltid være de samme som vinner, for det ville vært urettferdig og lite motiverende for de andre som også gjør sitt beste for å stille ut.. og når folk blir sure, overlegne og lager dårlig stemning pågrunn av det, blir det for dumt.

Det virket sikkert istad som at jeg ville blitt enn av de bedritne hvis jeg hadde vunnet over de som alltid vinner(det er ikke det at de ikke fortjener det, men som jeg skrev i sted, blir det litt kjedelig for oss andre, og når de i tillegg er overlegne..), men jeg hadde aldri i verden ha lagd noe styr ut av det.. Men jeg har da lov til å juble for meg selv, og synes det er morsomt å endelig vinne jeg også? :D

Ja, det har du. Du har helt klart lov til å juble og synes det er moro om du slår en som vanligvis pleier vinne med sin/sine hunder. At man da "gosser" seg litt betyr ikke at man hoverer. Forstod godt hva du mente jeg, og føler ikke at du da er en av de som lager dårlig stemning.

Jeg har sett dårlige tapere, men dette her som jeg var vitne til på Lørdag, det var rett og slett latterlig. Hadde jeg vært denne eieren hadde jeg vært meget flau over min oppførsel. H*n forsøkte innynde seg hos dommeren også, og brukte ulovlig lang tid da h*n skiftet hund. Trakk ut bedømmingen i det lengste. Og å gå inn for å provosere de andre deltagerenes hunder, det er rett og slett barnslig. Det var flere som flira godt over denne utstilleren.

En annen ting som jeg la godt merke til var forskjellen på hundene som vant og den andres hunder var måten de viste seg frem på. De andre bar halen på en god måte og virket "åpne" og likte seg i ringen. Den ene hunden som ble slått ut hadde halen under magen og krøp nesten i ringen, helt klart en hund som ikke var vant til å være på utstilling og som ikke hadde spesielt med sosial trening. Det kan være den hadde en dårlig dag, men samtlige av dennes hunder var slik, virket redde. Og da må jeg jo si at når man taper, så reagerer man ikke på denne måten.

Hunden jeg stilte gikk det heller ikke så bra med. *s* Det var ikke utelukkende dens feil, for jeg var ikke spesielt dyktig til å handle den. Er ikke så vant med å handle den rasen. Er litt flinkere til å vise frem fjonge småhunder. *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...