Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder

BcChana

Recommended Posts

• 3 months later...

Min er 23 nå, blir 24 i januar. Han er Dansk Sports Ponni (New Forest), og tror selv at han er 3 år. Blir brukt som "vanlig" ennå, men vi tar selvfølgelig ingen sjanser. Jeg kjenner flere hesten som har blitt like gammel, og eldre. Det viktigste er at de holder seg friske, både psykisk og fysisk. Tror en hest som får være "barnslig" og får gjøre litt forskjellig ting her i livet, og som trives har større sjanse for å bli gammel enn en som ikke trives her i livet. Selvfølgelig er det en forutsetning at den ikke blir syk på annen måte.

Må bare legge med et bilde av hesten min, han ser ikke akkurat så gammel ut :D

starlight205.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldtse hesten på gamle stallen min ble 36 år gammel og døde som følge av en mislykket slosskamp nattestid. Dette var en islandshest. På samme stallen har det også vært hester som måtte avlives ved bare 18-20 års alder, så det kommer litt ann på hesten. Men som en sa tidligere her så blir gjerne ponnier eldre enn hester.

Hester blir kanskje "maks" 25-30 år, mens en ponni ligger på 35-40 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
Jeg har hørt at gjennomsnittsalderen er 25 år, men det kommer veldig an på. Ponnier blir som regel eldre enn hester.

Gjennomsnittsalderen er ikke så høy, den er mye lavere.

Hvis alle hester har et godt og friskt liv så blir de minst 20 uansett,

Det stemmer ikke helt vel. Uhell kan skje;-)

Hester kan bli opptil 40 år, men det er sjelden. De fleste blir nok rundt 20 år kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 23 nå, blir 24 i januar. Han er Dansk Sports Ponni (New Forest), og tror selv at han er 3 år. Blir brukt som "vanlig" ennå, men vi tar selvfølgelig ingen sjanser. Jeg kjenner flere hesten som har blitt like gammel, og eldre. Det viktigste er at de holder seg friske, både psykisk og fysisk. Tror en hest som får være "barnslig" og får gjøre litt forskjellig ting her i livet, og som trives har større sjanse for å bli gammel enn en som ikke trives her i livet. Selvfølgelig er det en forutsetning at den ikke blir syk på annen måte.

Må bare legge med et bilde av hesten min, han ser ikke akkurat så gammel ut :P

starlight205.jpg

Nei den så ikke gammel ut! :lol::P

Gjennomsnittsalderen er ikke så høy, den er mye lavere.

Det stemmer ikke helt vel. Uhell kan skje;-)

Hester kan bli opptil 40 år, men det er sjelden. De fleste blir nok rundt 20 år kan jeg tenke meg.

Sunt friskt liv. Altså da hadde jeg ikke med at de kunne bli like gamle med ulykker å sykdommer. Jeg ser du nevner 20 år selv. Gjenomsnitt alderen var heller ikke så mye under 25 da, 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

en gammel skolehest på ridesenteret jeg red på da jeg var liten het jerico(usikker på hvordan det skrives) han ble 35 eller 42år litt usikker, men en av de to alderne ble ham! han var en kjempe fin fjording, på slutten av sitt lv hadde han så få tenner at de måtte gi han en grøt lingnende sak :P han trivdes veldig godt der og alle var glad i ham...... men så plutselig en dag ble han borte:icon_cry: hade ! :P

Må bare legge med et bilde av hesten min, han ser ikke akkurat så gammel ut :P

starlight205.jpg

må bare legge til noe.. Jeg har også en dansk sports ponni på 6 år(han er VELDIG fjortis!) og han har bursdag 1.1.02 tipper det er ren tilfeldighet da men blir de fleste danske ports ponnier født i januar?? men han lingner ikke akkurat på din :flowers: har hørt at dansk sports ponni egentlig ikke er en rase, men det står på passet hans at han er en ddansk sports ponni..her er et lite bilde av ham:

055.jpg

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...