Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder

BcChana

Recommended Posts

• 3 months later...

Min er 23 nå, blir 24 i januar. Han er Dansk Sports Ponni (New Forest), og tror selv at han er 3 år. Blir brukt som "vanlig" ennå, men vi tar selvfølgelig ingen sjanser. Jeg kjenner flere hesten som har blitt like gammel, og eldre. Det viktigste er at de holder seg friske, både psykisk og fysisk. Tror en hest som får være "barnslig" og får gjøre litt forskjellig ting her i livet, og som trives har større sjanse for å bli gammel enn en som ikke trives her i livet. Selvfølgelig er det en forutsetning at den ikke blir syk på annen måte.

Må bare legge med et bilde av hesten min, han ser ikke akkurat så gammel ut :D

starlight205.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldtse hesten på gamle stallen min ble 36 år gammel og døde som følge av en mislykket slosskamp nattestid. Dette var en islandshest. På samme stallen har det også vært hester som måtte avlives ved bare 18-20 års alder, så det kommer litt ann på hesten. Men som en sa tidligere her så blir gjerne ponnier eldre enn hester.

Hester blir kanskje "maks" 25-30 år, mens en ponni ligger på 35-40 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
Jeg har hørt at gjennomsnittsalderen er 25 år, men det kommer veldig an på. Ponnier blir som regel eldre enn hester.

Gjennomsnittsalderen er ikke så høy, den er mye lavere.

Hvis alle hester har et godt og friskt liv så blir de minst 20 uansett,

Det stemmer ikke helt vel. Uhell kan skje;-)

Hester kan bli opptil 40 år, men det er sjelden. De fleste blir nok rundt 20 år kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 23 nå, blir 24 i januar. Han er Dansk Sports Ponni (New Forest), og tror selv at han er 3 år. Blir brukt som "vanlig" ennå, men vi tar selvfølgelig ingen sjanser. Jeg kjenner flere hesten som har blitt like gammel, og eldre. Det viktigste er at de holder seg friske, både psykisk og fysisk. Tror en hest som får være "barnslig" og får gjøre litt forskjellig ting her i livet, og som trives har større sjanse for å bli gammel enn en som ikke trives her i livet. Selvfølgelig er det en forutsetning at den ikke blir syk på annen måte.

Må bare legge med et bilde av hesten min, han ser ikke akkurat så gammel ut :P

starlight205.jpg

Nei den så ikke gammel ut! :lol::P

Gjennomsnittsalderen er ikke så høy, den er mye lavere.

Det stemmer ikke helt vel. Uhell kan skje;-)

Hester kan bli opptil 40 år, men det er sjelden. De fleste blir nok rundt 20 år kan jeg tenke meg.

Sunt friskt liv. Altså da hadde jeg ikke med at de kunne bli like gamle med ulykker å sykdommer. Jeg ser du nevner 20 år selv. Gjenomsnitt alderen var heller ikke så mye under 25 da, 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

en gammel skolehest på ridesenteret jeg red på da jeg var liten het jerico(usikker på hvordan det skrives) han ble 35 eller 42år litt usikker, men en av de to alderne ble ham! han var en kjempe fin fjording, på slutten av sitt lv hadde han så få tenner at de måtte gi han en grøt lingnende sak :P han trivdes veldig godt der og alle var glad i ham...... men så plutselig en dag ble han borte:icon_cry: hade ! :P

Må bare legge med et bilde av hesten min, han ser ikke akkurat så gammel ut :P

starlight205.jpg

må bare legge til noe.. Jeg har også en dansk sports ponni på 6 år(han er VELDIG fjortis!) og han har bursdag 1.1.02 tipper det er ren tilfeldighet da men blir de fleste danske ports ponnier født i januar?? men han lingner ikke akkurat på din :flowers: har hørt at dansk sports ponni egentlig ikke er en rase, men det står på passet hans at han er en ddansk sports ponni..her er et lite bilde av ham:

055.jpg

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Ble så glad da jeg fant denne siden. Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og liker å lese om alle raser.  Har hatt flere hunder selv, men er nå delvis pensjonist, og ønsker ikke heltidsansvar for en hund. Samtidig kan jeg ikke tenke meg et liv uten hund, så store perioder av året har vi hund boende hos oss. Det finnes dessverre mange useriøse hundepassere der ute, så jeg oppfordrer hundeiere til å sjekke nøyde, be om referanser og avtale prøvepass, dersom ukjente skal passe hunden.    Ønsker alle på to- og fire ben en hyggelig og fredelig jul, og alt godt for det nye året. ❤️
    • Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...