Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ser lus ut?


Marianne

Recommended Posts

Satt å koste på Tequila nå hvor jeg ser noe ekkelt krype i pelsen hennes :glare: Fant to stk men finner ikke noe egg eller noen andre og jeg har lett NØYE! Og klør jo nesten ikke noe særlig selv da... :rolleyes:

Hun har ikke klødd noe mer enn vanlig og Lita har heller ingenting jeg klarer å finne..

Har noen et bilde av en hundelus så jeg kan avkrefte eller finne lusemiddel..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det finnes to forskjellige lusearter som hunder oftest får. Begge typene er på størrelse med en knappnål og de er grå i fargen. Den ene typen suger blod, den andre ikke. Den som ikke suger er ofte mye lysere i fargen. Som oftest er det førstnevnte lus som man finner på hundene, og derav klør de som følge av blodsugingen.

Det er ikke sikkert de har klekt egg enda, men hold nøye oppsyn med det - og for all del hold begge hundene unna all kontakt med andre hunder i en ukes tid frem til du vet hva det var.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tenkte jeg skulle ta de med på hundejordet imorgen jeg da.. :rolleyes:

De var litt sånn brunaktige disse ekle greiene, har studert begge hundene etter at jeg fant de, og ingen har klødd i det hele tatt, og finner ikke noe mer på Tequila heller, merksnodig... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom bare over dette bildet på nettet. Kan jo være at det finnes andre, men de fant jeg ikke (nesten som med lus... hihii).

Men altså, kom til å tenke på dette med kløing... De sier at lus på folk også klør, men tøtto mi klødde ikke i det hele tatt og hun hadde definitivt lus! Så kanskje, selv om hundene ikke klør, så skal du ikke anta at de har noe annet, hvis du skjønner.

Utenom det, så kan du iaf trygt slutte å klø selv, det smitter jo ikke ;)

EDiT: så nå at du ikke kommer inn på den siden med bildet. Men scroll litt nedover til du kommer til "hundelus i Kvam" ;) så har du det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry har hatt lus to ganger, og disse har vært brun/grå. Ganske små, men likevel veldig synlige dersom man faktisk leter etter dem. Husker sist gang han fikk lus (han har hatt to ganger), plukket MASSE av han når jeg endelig fant huden under all pelsen <_< Dersom hun ikke klør er det ingen krise ennå, men hold øye med henne. Det kan også være lurt å holde henne vekk fra andre hunder for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom bare over dette bildet på nettet. Kan jo være at det finnes andre, men de fant jeg ikke (nesten som med lus... hihii).

Men altså, kom til å tenke på dette med kløing... De sier at lus på folk også klør, men tøtto mi klødde ikke i det hele tatt og hun hadde definitivt lus! Så kanskje, selv om hundene ikke klør, så skal du ikke anta at de har noe annet, hvis du skjønner.

Utenom det, så kan du iaf trygt slutte å klø selv, det smitter jo ikke ;)

EDiT: så nå at du ikke kommer inn på den siden med bildet. Men scroll litt nedover til du kommer til "hundelus i Kvam" ;) så har du det der..

*grøss* nå klør jeg bare enda mer, selvom jeg vet at det ikke smitter og det var ikke sånn de så ut...

Jeg har sett barn klø seg fillete av lus jeg assa, så det er litt forskjellig det der...

Orry har hatt lus to ganger, og disse har vært brun/grå. Ganske små, men likevel veldig synlige dersom man faktisk leter etter dem. Husker sist gang han fikk lus (han har hatt to ganger), plukket MASSE av han når jeg endelig fant huden under all pelsen <_< Dersom hun ikke klør er det ingen krise ennå, men hold øye med henne. Det kan også være lurt å holde henne vekk fra andre hunder for sikkerhets skyld.

De var ikke så mye går men mer litt over i burgunder selvom de ikke var det heller.... Jeg hater sånne ting som kryper på hundene mine!! :P

Og selvfølgelig blir de begge holdt unna andre hunder til jeg er sikker på hva det var.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Ebbe fikk lus en gang. Jeg sjekket han jevnlig fordi endel i klubben hadde fått lus, men jeg fant ingen på han. Ikke før jeg badet han... Da han ble våt i pelsen så jeg masse (!) små brun/grå ekle krek... Kanskje det er lettere å se hvis du bader henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sjekke etter egg framover. De er relativt lette å se dersom du leter litt. Orry får alltid masse egg når han først får lus ;)

Jepp, det skal jeg, men syns det er rart at jeg ikke fant noe egg! Men jeg kan jo ha hatt skikkelig flaks, at de ikke har rukket å legge noen egg enda....! *klamrer meg til det bittelille håpet som henger i en syltynn tråd* :rolleyes:

Min Ebbe fikk lus en gang. Jeg sjekket han jevnlig fordi endel i klubben hadde fått lus, men jeg fant ingen på han. Ikke før jeg badet han... Da han ble våt i pelsen så jeg masse (!) små brun/grå ekle krek... Kanskje det er lettere å se hvis du bader henne?

Tequilas pels er innmari lett å se ting i så tror ikke det er nødvendig, men takk for tipset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bedre bilde av blodlus:

lus2.jpg

Når de er helt små er de nesten gjennomsiktige, men de blir større og mørkere i fargen etterhvert som de suger. Hvis du oppdager lusene tidlig er det ikke sikkert at de har begynt å klø så mye ennå. (Dvs det er ikke selve lusene som klør, men bittene, på samme måte som med myggstikk hos oss.) Kan tenke meg at det er vanskelig å finne egg i pelsen til Tequila og hvis jeg var deg ville jeg ikke satse på at det ikke var lus selvom jeg ikke fant egg.

Hvis du er i tvil om det er lus, må du holde hundene unna andre hunder til det er avklart. Lus er ikke farlig, men det er fryktelig smittsomt og fryktelig kjeeeedelig... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke sånne ihvertfall! Og neida, pelsen til Teq er mørk innerst så det er ikke vanskelig å se om det hadde vært egg der ;) Syns ikke de klør noe mer enn vanlig, hehe jeg derimot klør som en dust men det er vel kanskje ikke samme greie *flirer* Har ikke funnet noe mer på noen av de heller, så tipper nok at det ikke var noe men ser det ann i noen dager til og holder de (fortsatt) selvfølgelig unna andre hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...