Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppvåkningssprøyte etter bedøvelse

Vala

Recommended Posts

Røntget Sofus på onsdagen og siden det ved forrige "korsvei" ble ytret at pelsen mest antakelig tåler bedøvelse dårlig (bryter den ned dårlig), så fikk han en visstnok mild bedøvelse og ganske fort etterpå en oppvåkningssprøyte.

Pelsen kom fort på bena etterpå, ca. 5 min. eller noe. Var ikke særlig heppen på å leke med hundene på venterommet og tok det ganske kult. Vel hjemme, så var han iskald og ville ikke drikke når han fikk tilbudt dette utover kvelden (etter råd fra vet, altså å vente i endel timer pga kvalme. Mat var uaktuelt før neste dag ble jeg fortalt). Uansett, Den ene katten min, som tåler Sofus sin hardhendte kos var inne på stuen med oss. Og på et punkt, så forsøkte hun å gå over ham. Da reagerte gutten på en helt merkelig måte. Han forsøkte faktisk å ta katten! Det var knurring og glefsing. Det skjedde ingenting galt, men dette fikk meg til å undres litt.

Hva er denne oppvåkningssprøyten egentlig? Jeg hadde en forståelse for at den mer eller mindre skulle nullstille den bedøvelsen som allerede var sprøytet inn. Men er det egentlig tilfelle at hunden tilsynelatende virker våken og klar, men faktisk er på en måte "fanget" innvendig? Altså, at den er påvirket enda til tross for at den virker "klar"?

Noen mente at Sofus kanskje utagerte sånn fordi han var kvalm (siden det er ytret at de kan bli kvalme) og når Emma tråkket ham i buken/magen/ryggen (så ikke helt, gikk så veldig fort) så gjorde det vondt, men helt ærlig, jeg tror neppe at dette ville få ham til å ville spise katten liksom. Og er man kvalm, så har man ikke vondt i magen nødvendigvis...

Jeg begynner å lure på om hunden faktisk er mer "borte" enn det den ser ut til å være.. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om det medisinske her, men husker godt hvordan Turid Rugaas sa at en hund som var blitt dopet ned, kunne bruke to-tre dager på å bli seg selv igjen - litt avhengig av temperamentet. Jeg tar det alltid veldig pent med mine hvis de har blitt dopet ned, i forhold til andre hunder og stress og situasjoner, bare for ordens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, en veterinær på vet. høyskolen skjelte ut en fyr etter noter da han slapp sin svære schæferhanne bort til min dopa hund som lå på gulvet. Det kan visst skje stygge episoder med hunder som ikke har fått narkosen ut av systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...