Gå til innhold
Hundesonen.no

Rimelig pris?


Teddy2007

Recommended Posts

Vi har fått tilbud om å overta/kjøpe en Golden retriver tispe på 4 år av en familie som ikke har tid til den lenger pga ny jobbsituasjon... Hunden har stamtavle, rønket og er HD fri, chipet, jevnlig vaksine/ormekur ( blir levert med vet.attest, og ny vaksinert). vant til barn, hjemme alene, lydig, kjøre bil, andre hunder og dyr...

hva mener dere? kan gjerne komme med mere info om det hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har planer om å ta i mot en omplasseringshund, virker jo dette veldig ordentlig. Selv kjøpte jeg Willy for 4000 når han var 4 år (halv pris av valpepris) og synes ikke det var noen upris.

Det som er med omplasseringshunder er at de kan være oppdratt på en annen måte en det dere ville gjort, og fått lov til å gjøre andre ting der enn det den får lov til å gjøre hos dere. Det krever tålmodighet og at man tar eg tid til å trene vekk "uvaner". Jeg har brukt et år nå på Willy, og fått han tilnærmet sånn som jeg vil ha han.

Mener det at hvis jeg hadde kjøpt en valp, hadde den blitt preget av meg fra starten, og mine meninger om ting hadde sittet raskere på plass. :lol:

Men synes dette virker veldig fint jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja valp så kan du jo forme den akkurat som du vil, det er jo jeg også veldig klar over. Da gubben er mye borte ønsker jeg på en måte en hund nå som kan være med meg på turer rundt om kring og over alt.tillegg har det alltid vært en drøm og gi en hund et varig hjem og en "ny" sjanse.

Vi kan få ha hun på prøve 1 mnd, kanskje noe vi bør "teste" ut og være veldig obs på i denne tiden?

Som sakt hunden har en pris på 5000, eiger hadde den på fôravtale fra oppdretter og skulle få overtal den etter 2.kull men pga noe tull kjøpte de ut hunden for 8500.

vant til barn og er visst veldig tolmodige og snill med disse, som eiger sier ingen vakthund da hun er veldig godtroende, vant til andre hunder og katter. Hun kan: sitt, ligg, gi labb, nei, kom her og innkallings kommando...

kanskje noen ser noe negativt her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noen grunn til at 5000 skal være formye om du finner tonen med hunden. Er den frisk og rask så har du en kompis i flere år fremover og passer den inn i livet ders så kjør på. I prøvetiden så er det greit å ta den med på slike ting du har planer om å gjøre. Ta den med "over alt" men følg litt ekstra godt med og la den få litt tid på seg til å bli kjent med dere og omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en veldig god avtale! I og med at hunden har alle papirer etc og kan en del kommandoer.

Selv fikk jeg min hund fra ett omplasseringssenter, og betalte bare 300kr for service :lol:

Hun kunne de samme kommandoene, og hadde vaksiner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en veldig god avtale! I og med at hunden har alle papirer etc og kan en del kommandoer.

Selv fikk jeg min hund fra ett omplasseringssenter, og betalte bare 300kr for service :lol:

Hun kunne de samme kommandoene, og hadde vaksiner etc.

Du må tenke på at dette er en renraset hund :lol:

Synes ikke 5000 er noen upris, men hadde nok ikke gitt noe mer. Alt i alt er det vel avhengig av hva dere faktisk er villig til å gi for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette "kjøpt tilbake pga. noe tull" ville jeg ha sjekket opp veldig nøye.

Dvs kontroller med NKK at de som selger hunden faktisk står som registrert eier av hunden. Det er endel merkelige folk "der ute" - og endel tror at alt er i orden med alt mulig, men en nærmere sjekk viser at de slett ikke har så kontroll som det virker som. Så sjekk det FØR du i det hele tatt tar hunden til deg, og blir glad i den. Det KAN jo hende at det sitter en oppdretter/eier et eller annet sted og har mistet bort hunden sin... Eller kanskje en skurk av en oppdretter med registreringspapirene, og bare venter på å finne ut hvor hunden befinner seg så den kan hente den hjem igjen.

(Vil ikke beskylde noen her, men slikt skjer dessverre oftere enn man tror)

Når dette er i orden, og dere har bestemt dere for å gjøre det (etter prøveperioder, etc) - sørg da for å få med dere alle papirer. Eierskifteskjema (husk signaturer!), registreringsbevis, vaksinasjonskort, etc, etc. Det er SÅ lett å tenke - "jamen, de sender det sikkert inn til NKK....", også kan det ta år og dag før de gjør det.

Beklager om jeg her viser liten tiltro til selgere - men har dessverre sett endel mindre hyggelig når det gjelder kjøp og salg av dyr.

Ang. det dere faktisk spurte om, så synes jeg vel at prisen er helt greit for en voksen, frisk og trivleig hund. Og rådene her med å ha den en prøveperiode, ta den med rundt omkring etc synes jeg er gode.

Men det er selvsagt også viktig å la den få bli kjent med dere først, venne seg til deres hjemmemiljø, deres måte å leve på, snakke sammen, etc. Opparbeide slik at den får tillitt til dere, at dere er hyggelige nye flokkmedlemmer...

En liten sidebemerkning:

Ler litt for meg selv når man hevder at det liksom er lettere å få hunden "slik man vil" hvis man kjøper en valp fremfor en voksen omplasseringshund.

Lurer da på hvorfor så mange har så mye problemer med sine valper/unghunder? Nettdiskusjonene er jo fulle av slike spørsmål om renslighet, sove på natten, valpebiting, sosialisering, kjønnsmodning, spøkelsesalder, tannfelling, etc, etc..

Det er jo helt ukjente spørsmål for de som tar til seg normale og velfungerende voksne hunder - og det er jo en god del av omplasseringshundene vil jeg tro. I alle fall de som har kommet over 1,5-2 års alder.

Så hvis papirarbeidet stemmer, samt selvsgt kjemien med hunden - så er det bare å glede seg til en forhåpentligvis herlig ny hund!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar:) hvordan kan jeg sjekke ut med NKK.

tror de hadde en skriftelig avtale om at nåværende eiger skulle få hunden etter 2 valpekull (fôrvertavlate) fra oppdretter. Men så fant oppdretteren ut at de skulle flytte ut av landet og skulle absolutt ha hunden tilbake, men da pga avtalen fikk nåværende eiger kjøpe ut hunden for 8500. Men skal likevel sjekke ut dette nermere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du kunne sjekke sånt på dogweb. Det går jo an hvis du har reg nr til hunden å skrive det inn i en sånn rute på nkk sine sider...

---

hvis du har id-nr, noe hunden forhåpentligvis har hvis den er registrert i nkk, så kan du gå inn på nkk.no, klikke på id nr søk og skrive inn nr. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer meg ikke inn på dog-web da jeg ikke er medlem, men kanskje noen kan sjekke ut for meg??

hunden kennelnavn er: Waterloo`s Blue Nun og tror registrerings nr er: 07731/03 om jeg ikke husker helt feil...

håper noen kan hjelpe meg med info her=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er øyelyst: fri

HD: A (fri)

men får ikke noe info om eier. (fikk ikke det om min egen hund heller forsåvidt... :lol:)

Oppdretter er Sverre Sand

Hun har ingen utstillingsresultater og ingen avkom.

----

Har du noe idnummer på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun de i NKK eller leder/ andre med behov i raseklubbene som har tilgang på eierdata. Jeg har tilgang på eierdata (som leder av avlsrådet i NBK) på Basenji, men ikke andre raser.

Du kan enten finne ut av eierskapet ved å kontakte Retriver klubben og be de om å undersøke for deg, eller du kan spørre om å få se reg. papirene dens- Eierdata står oppført der. Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det så mye stress med å sjekke om dem eier hunden da?

har ikke den en stamtavle? det står jo der hvem som eier hunden jo.

Hvis det er dem som skal omplasere hunden sitt navn som står i stamtavlen(og ikke oppdretter står oppført som eier/deleier) så er jo alt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...