Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese Crested

Sverami

Recommended Posts

Etter litt søking og rasetester på canis.no så har jeg falt litt for Chinese Crested Powder Puff.

Ifølge rasebeskrivelsen så virker den som en perfekt hund for meg :wub:

"Dette er en veldig tillitsfull og glad rase som gjerne aller helst blir brukt som selskapshund. De er meget lettlært og kan godt brukes i lydighet og agility da de også er meget raske." Sitat fra Canis sin beskrivelse av rasen.

Jeg liker veldig godt trening/klikkertrening og agility som hobby og sysselsetting av hunden. Er ikke sikker om jeg vil delta i konkuranser, men ser ikke bort ifra det.

Dere som har Chinese Crested Powder Puff/Chinese Crested, hva syns dere om hunden i forhold til rasebeskrivelsen?

Har den noen særegenheter? Hvor ofte bader dere hunden? Hva slags annet pels/hudstell gir dere den?

Legg gjerne med bilder av akkuratt din hund :D Har bare funnet utstillingsbilder etc og har egentlig lyst å se en helt "vanlig" hverdags Puff :D

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det verdens herligste rase! Etter å ha gått med planer om en puff i mange år, så fikk jeg omsider Prada i vår.

Hun er en solstråle, som ALLTID er i godt humør! Hun er veldig, veldig glad i folk, og ELSKER alle hun treffer.

Hunder kan hun være litt skeptisk til i starten, men samtidig kan hun være ganske tøff når hun blir kjent med dem.

Hun er en del av familien vår, og er stort sett alltid med uansett hvor vi skal.

Stusser klør, barberer ansiktet, sjekker tenner, børster, bader, føner, børster ca hver 8-11 dag.

Noen bilder av henne:

137_3769.jpg

138_3834.jpg

101_0121.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nyyyyydelig hund! :wub: Hvilket oppdrett er hun fra?

Nå fikk jeg bare enda mer lyst på en Puff :D De virker som veldig livlige og glade hunder.

Hvor lang tid bruker du på pelstellet forresten? Og er det nødvendig å barbere ansiktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er fra Kennel Shandor. (Frei, ved kristiandsund.)

Jeg bruker ca 1-1,5 timer på pelsstellet. Alt etter hvilken føner jeg bruker. Av og til bruker jeg vanlig hårføner som jeg har på badet, og andre ganger bruker jeg en sånn svææær hunde-hårføner som vennen min har til sin Afghanske mynde. (Og da tørker jo Prada på et blunk. hehe...)

Skal hunden stilles ut så må den barberes ja, og det ser MYE finere ut. En ubarbert puff ser sjuskete og ustelt ut.

Snakk med oppdrettere og folk som kjenner rasen. På http://www.ccsnakk.com kan du få all info du vil om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rasen er perfekt for meg, og jeg kommer aldri til å ikke

ha en kines, hehe.

Nå har ikke jeg en puff, men en naken, men de er jo helt

like utenom pelsen :wub:

Jeg kommer nok til å ha en puff i fremtiden en gang.

Både puff og naken blir gjennomsnittlig badet en gang uken

til annenhver uke. Pelsen til puffen kan være veldig forskjellig

fra hund til hund, og da spesielt vanskelighetsgraden med å

holde den flokefri. En korrekt puffpels skal ikke være vanskelig

å holde fin, men man må regne med en del ekstra børsting

når den skifter valpepelsen. Da kan noen risikere å måtte

børste hver dag.

Kinesen er virkelig en hund du kan bruke til alt; jeg trener

utstillingstrening med min, blodspor og skal etterhvert

begynne med agility når hun blir gammel nok. Har

prøvd noen få elementer, og hun er virkelig lærevillig.

Angående gemytt på denne rasen, er det dessverre en del

dårlig gemytt. Det er en del nervøse og redde individer.

Så derfor er det spesielt viktig for deg og finne en

seriøs oppdretter, og selv være veldig flink med sosialisering

og miljøtrening.

Her er det noen bilder av mitt elskverdige lille vesen:

grace_6.jpg

grace_1.jpg

Hamresanden30-21.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte dine CC erfaringer :wub: Og du har litt av ett sjarmtroll :D

Fint å høre litt negative ting om CCene også så jeg vet hva jeg må lete etter i en oppdretter!

Vist noen vet om en god seriøs oppdretter, si gjerne ifra!

Wulfi:

Kennel Shandor er ikke langt unna fra hvor jeg bor så det kunne nok bli aktuelt.

Hvist de fremdeles avler opp valper? Har de en hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte dine CC erfaringer :wub: Og du har litt av ett sjarmtroll :D

Fint å høre litt negative ting om CCene også så jeg vet hva jeg må lete etter i en oppdretter!

Vist noen vet om en god seriøs oppdretter, si gjerne ifra!

Wulfi:

Kennel Shandor er ikke langt unna fra hvor jeg bor så det kunne nok bli aktuelt.

Hvist de fremdeles avler opp valper? Har de en hjemmeside?

Hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.shandor.cc/ er adressen til Kennel Shandor.

Jeg har aldri møtt denne oppdretteren, men mitt inntrykk

er at de er meget seriøse oppdrettere, og jeg kan absolutt

anbefale deg og ta nærmere kontakt der :closedeyes:

Edit: Ja, da fikk du to linker gitt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på 2 ting. Kan jeg spørre om det her eller?? Valget mitt står næmlig nå mellom Sheltie eller CC som neste hund.

Jeg så på et bilde på en side av en naken CC og under bildet stod det ..... ny barbert.(altså navnet på hunden også at den var ny barbert). Skal nakne CC'er barbere seg og da hvor og hvor ofte?

Hva ligger prisen for CC på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på 2 ting. Kan jeg spørre om det her eller?? Valget mitt står næmlig nå mellom Sheltie eller CC som neste hund.

Jeg så på et bilde på en side av en naken CC og under bildet stod det ..... ny barbert.(altså navnet på hunden også at den var ny barbert). Skal nakne CC'er barbere seg og da hvor og hvor ofte?

Hva ligger prisen for CC på??

Om en CC må barberes varierer veldig mye på hårighetsgraden på den nakne. Som du sikkert

skjønner kommer den i alle varianter fra kliss naken til ett hårmonster. Og da varierer det

veldig på om du må barbere eller ikke, og hvor mye/lite.

Og man trenger ikke barbere til vanlig (men helt klart at en stelt CC ser finere ut enn en ustelt

med hår på kroppen), men skal man på utstilling, så må man barbere om man har en cc

med hår på kroppen.

Andre grunner til å barbere er at du kommer nærmere kroppen og kan vedlikeholde og stelle den.

For dette er jo hud, og trenger behandling deretter (skrubbing av og til, fuktighetskrem ++).

En cc ligger på 12 000 - 13 000kr.

Edit:

Og så vil jeg gjerne legge til at kinesen, da spesielt den nakne kan være

vanskelig å få husrein. Ikke umulig, men vanskelig.

Så dere som ønsker denne rasen, må være forberedt på det.

Tispa mi er snart 9 mnd, og enda ikke husrein. Hun er virkelig blitt kjempeflink,

og med det mener jeg at hun holder seg som regel til jeg går ut med henne.

Hun gir ikke beskjed, men det virker som om hun bevisst holder seg til jeg går ut

med henne for gjøre fra seg ute. Venter jeg for lenge, ja da går hun på do inne.

Jeg skriver dette fordi jeg tror at dette ikke er noe som er lett å finne om rasen,

men som er greit å være forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kommer på nå er;

http://www.cipracrest.com

http://www.kennelhouseoffun.com

http://www.qu-ya-va.com.

http://www.quiinland.com

http://www.kennelabsolutesoul.com

http://www.k9madness.com

Dette er sider du absolutt kan ta en

nærmere titt på. Hyggelige og seriøse

oppdrettere som helsesjekker avlsdyrene.

Om du går på www.chinesecrested.no

står det masse info om rasen, det er også

databasen for Chinese crested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har to kinesiske nakenhunder og det er kjempefine hunder med godt gemytt. De er også svært snille med barna og lojale mot sine eiere. Det er aktive og raske hunder som elsker å leke og å gå tur i skog og mark. Legger ved en link til en oppdretter av rasen: http://www.rimabra.com

post-2547-1187300241_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 Chinese Crested her hjemme.. Fordelt på 3 puffer og 2 nakne.. :rolleyes:

Når du er på utkikk - vær litt forsiktig.... Det har kommet veldig mye dritt på rasen i det siste, grunnet veldig dårlig planlagt avl... Vi har fått endel tilfeller av tørre øyne, blant annet... Så pass NØYE på at oppdretter helsesjekker hundene sine. Minimum øyelyser jevnlig og patellasjekk... Vi har ingen helsekrav til avl, men sjekker oppdretter egne foreldredyr, er det lettere for deg å få en frisk valp.... PRA har jo blant annet dukket opp rundt om...

Så lykke til i leten... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Heei.

Jeg så at noen hadde skrevet at Chinese Crested er vanskelig å få husrein.. Ville bare fortelle at dette er ikke er riktig i mitt tilfelle. Puffen min er snart 4 mnd, og gjør SJELDENT fra seg inne. Men det er nok litt forskjellig fra hund til hund.

Når jeg skulle velge valp så var valget lett for meg - jeg har vært litt i kontakt med rasen før og blitt mer og mer forelsket for hver gang. Lukas (valpen min) er uuutrolig tillitsfull, lettlært, energisk, elsker å gå turer og få løpe ute etter lekene sine, osv. Eneste er at rasen blir veldig knyttet til eieren sin, så såvidt jeg har skjønt burde du ikke få denne rasen hvis du er mye borte - på jobb, skole, etc.

Lukas er alene ca 4 timer hver dag, og det går kjempebra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått mange positive sider om CC', nå skal jeg være litt ekkel å komme med noen negative.

For det første, ja det er vanskelig å få de husreine., datteren min har 2 stk puff gutter her og de kan ikke være løse i huset uten at vi passer på de. Står utgangsdøren åpen så flyr de gjerne INN å gjør fra seg. Vet om mange oppdrettere som bruker bleier/belly band på sine hunder. De tisser og bæsjer over alt..

Det er mye sykdom blitt på rasen, så sørg for at oppdretter har tatt alle tester som raseklubben anbefaler (listen er lang) Skal du ha en puff til utstilling, sørg for at oppdretter KAN pels.

Vi har hatt nå på kort tid 2 stk som har fått helt feil pels ( ser ut som terrier eller noe annet gatemix fra spania) men siden de har fult tannsett (normalt for vanlige hunder) så kan vi ikke barbere de og stille de som naken, selv om mange nakne blir faktisk barbert. (genet hår og tenner følger vist sammen, så dersom hunden er naken har den ikke fult tannsett)

Den ene gutten er super kul og har ett herlig gemytt.. mens den andre er dessverre nesten redd sin egen skygge... så vær obs når du velger oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå følte jeg at jeg måtte svare litt her også... :)

Bellyband/bleier blir som regel brukt av oppdrettere for at hannene ikke skal markere inne, ikke på tisper som gjør fra seg inne.... ;) Det er ihvertfall min erfaring blant de oppdretterne jeg har vært hos, og det er ikke såååå mange som bruker bellyband/bleier... ;)

Jeg har 3 hanner og 1 tisper her hjemme nå, i alderen 9 mnd til 3 år.. INGEN av de gjør fra seg inne.. Ingen markerer.. Okay.. Den ene hannen min markerte endel i starten.. Jeg fikk han hjem fra Østerrike når han var nesten 9 mnd, så det skulle egentlig bare mangle om han ikke ville vise resten av flokken at han hadde ankommet Norge.. ;) Han sluttet med dette etter ca 1 mnd.. Ikke har jeg hatt noe problem med å få de husreine... Og jeg fikk hjem den ene valpen min i oktober i fjor! Da var han 8 uker.. Husrein var han i løpet av kort tid... ;)

En av grunnene til at noen kan ha problemer med å få de husrene er at de får hjem valpen på vinter`n.. Det er ufyselig kaldt ute, og prøv selv å gå ut for å tisse når dere er nakne i 20 minus grader og vinden suser i øra.. :D

Jeg har bare positivt å si om Chinese Crested, og kommer alltid til å ha den rasen her hos meg.... Noe negativt er det selvfølgelig, men det finnes ingen perfekte raser uten noen som helst feil..

Må bare bekrefte det Helle sier her også... Puffene SKAL ha normalt saksebitt med alle tennene inntakt.. De nakne kan ha tannmangler, fordi nakengenet og tanngenet henger sammen.... MEN.. Jeg har en her hjemme med perfekt bitt og nesten alle tenner.. Mangler kun noen premolarer... ;) Flere og flere oppdrettere har blitt nøye på hva slags tannstatus de avler på... Så tannstatusen hos de nakne er MYE bedre nå, enn for bare få år tilbake... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at noen kan ha problemer med å få de husrene er at de får hjem valpen på vinter`n.. Det er ufyselig kaldt ute, og prøv selv å gå ut for å tisse når dere er nakne i 20 minus grader og vinden suser i øra.. :)

men hellandussen.. er cc eiere mer frosne enn andre eiere da? eller er det hunden som fryser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "puff" guttene til datteren min kom hit vår/sommer..

Og de er ikke sene med å få husreine de blir tydeligvis ikke husreine, De er faktisk nå 1,5 og snart 2 år gml. Og som sagt, står utgangsdøren åpen og de er ute, ja de løper de fort inn å gjør fra seg.. de markerer overalt selv om det ikke er løpetid på tispene her..

Og jeg har gjort ALT for å få de til å gjøre fra seg UTE...( noe de også gjør selvsagt)

Enhver oppdretter jeg spør om hva i h...leste kan jeg gjøre.. bleie avtalen på Kiwi er en fin ting får jeg til svar.

Har hørt at det ikke er noe forskjell på tisper eller hanner, og jeg skal selvsagt IKKE dra alle under en kam. Men at det er ett problem på rasen må man være klar over.

Synes det er trist for jeg liker rasen ellers veldig godt, den er vakker og se på, den skal ha ett herlig trivelig gemytt. Dessverre så har rasen blitt veldig "pop" så det har poppet opp endel useriøse oppdretter som ødelegger rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Opprett ny...