Gå til innhold
Hundesonen.no

Nirm til dyrlegen


Nirm

Recommended Posts

Her i huset skal det ingen ende ta med syke hunder...

Nirm sover endelig nå. Innpakket i et fleecepledd etter å ha fått en rimadyl. Ellers har han trasket rundt en masse, og er utilpass og har vondt.

Han fikk en lett urinveisinfeksjon etter Sølenoppholdet. Og det ble tatt blodprøver av ham da. Den viste at det var noe feil med leververdiene hans. Så var han inne i går til en kontroll med ny urinprøve og blodprøve. Dyrlegen klemte litt på ham, og traff noen skikkelig ømme punkter i buken hans. Så i tillegg til blodprøver, så ble han sendt til både røntgen og ultralyd. De to sistnevte fant de ikke noe spesielt på, men blodprøvene hans viser fortsatt at det er noe feil med ham. Det ble tatt fler blodprøver av ham som ble sendt inn. Resultat kommer antakelig til fredag. Tirsdag skal han inn igjen til ultralyd hos en spesialist. Den undersøkelsen og svaret på blodprøvene bestemmer da videre hva som skal skje.

Noen diagnose har vi ikke fått enda. Disse blodprøvene viser visst at det er noe "som er gått i stykker i levra" for å bruke vettens ord. Eller det kan være en mage/tarm sykdom og...

Ville en betennelse gitt et annet utslag på blodprøvene, slik at man ser at det er en betennelse? Eller gir de ganske like utslag? Ville en betennelse i eks galleblære eller blintarm vist seg på ultralyden? Eller på blodprøvene?

Litt lettere frustrert her nå bare... Blir han ikke bedre, så drar vi innover igjen og ber om å se en annen veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå har dere vel fått dosen deres av syke hunder.. Jeg håper at alt løser seg til det beste for dere alle tre og at Nirm snart er frisk som en fisk igjen.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En urinveisinfeksjon kan jo lett spre seg videre til nyrebekkenet og gi betennelse der. Da blir man bankeøm over lendene (nedre del av ryggen).

Leveren og galleblæren ligger kloss i hverandre, og det vil gi utslag på blodprøver hvis det er en betennelsestilstand der (stigende ALAT bl.a). Hos mennesker merker man gulhet på det hvite i øyet og på negler, misfarget urin og avføring osv. men det vet jeg ikke om vil være tilfelle hos et dyr.

En betennelsestilstand vil kunne gi utslag på en blodprøve ved at antall hvite blodlegemer stiger (immunforsvaret er i aksjon) og også CRP (akuttfaseproteiner) som stiger når det er bakterielle infeksjoner på gang.

Håper det løser seg for dere og at Nirm snart er på beina igjen!

Han har ikke spist mye Rimadyl vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier jeg ikke for å gjøre deg enda mer forskrettet da men:

Cairn terrieren til venninna mi, fikk for et og et halvt år siden epilepsi-liknende anfall. Hun var inne og tok blodprøver. Etter mye frem og tilbake kom de frem til leversvikt. hun hadde for høye verdier i leveren. Hunden levde på diettfôr og urtemedisin fra homeopat i et år, og var MYE bedre! ingen anfall eller så. I begynnelsen av juni i år ble hun plutselig veldig mye dårligere. Det skjedde faktisk, desverre, på konfirmasjonen til sønnen hennes. Dagen etter fikk hun dyrlegetime. Tok ultralyd og røntgen,men så ingen ting.

14 dager senere var hunden fortsatt dårlig og buken hadde svulmet opp. Tok ultralyd og dyrlegen lurte på om det kunne være livmorbetennelse pga veskeansamlinger i buken.

Min venninne fikk hunden dopet ned, og gjort klar til operasjon. Da dyrlegen åpnet henne, var leveren kjempesvær og full av kreft! :wub:

Kjempetrist. Hun ble avlivet der og da.

Håper det ikke er så ille med din hund da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Han har kun fått en Rimadyl i dag og en i går kveld. Orker ikke å se han gå rundt og ha det vondt.

Fikk ny veterinær (igjen...) da vi var inne forrige uke, og det er hu som hadde etterkontrollen. Og jeg klarer ikke helt å stole 100% på henne, da hu måtte ha en annen veterinær til å se på Vida da hu tok ultralyd.

Den plassen som gjorde vondest å klemme på var på en måte opp og framover i buken. Trur vetten klemte opp mellom ribbene og tissen hans. Og det er vel lever og galleblære som ligger opp der?

Han har forøvrig ikke feber.

Blir det noe forverring, eller feber, så drar vi jo innover med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei, nå har du fått nok!! :D

Jeg vet ikke helt hva det kan være, men det høres ut som det kan være noe problemer i buken ja.

Ved infeksjoner så hadde de vel kunnet sett det på blodprøvene og tellt de hvite blodlegemene...(jeg holder på med sykdoms læren nå og kun kommet halvveis... :wub: )

Håper det er noe som kan ordnes fort med litt medisiner.

God bedring til Nirm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på blodprøvene kom i dag. De var fine, men som dyrlegen sa, de viser jo ikke noe annet enn at leveren fungerer som den skal akkurat nå. Men positivt er det :lol:

Skal jo inn igjen tirsdag. Nirm er fortsatt øm i buken, men formen er bedre enn forrige dagen. I går fikk han god tur i skogen. Løp lett og greit da, men om fremmede kommer i nærheten av buken hans, så blir han ikke noe trivelig for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi kommet hjem fra dyrlegen igjen. De fant en liten svulst på levra hans. Var bare en, og den var veldig liten. Men med Bogar frisk i minne, så var den jo egentlig enorm i mine øyne. Ellers er buken tom for andre forandringer. Skal inn igjen om 3 mnd for oppfølging av ham (og meg trur jeg...). Og sitter og vurderer å bestille MR til ham da faktisk. Han har jo ingen av symptomene til Bogar, men.... Det ligger jo i bakhodet hele tiden...

Biopsi var unødvendig på dette punktet. Men skal jo inn igjen om det skjer noe endring med ham ellers.

Formen hans er forresten god nå. Han er litt påpasselig ang magen sin, dvs fremmede får ikke klappe han på magen for tiden. Men bortsett fra det, viser han ingen tegn på smerter. Vi trener som normalt og går turer som normalt. Og nå håper vi at dette er noe som forblir lite, og ikke utvikler seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde de noen anelse om HVORFOR det var en svulst der? Hva det kan skyldes? Det er jo atskillig statistikk på "hva som dukker opp hvor", skulle jeg tro - og jeg synes kanskje tre måneder er lenge? Særlig siden han later til å ha vondt.

En ting er jo at man uvegerlig tenker kreft. En annen ting er jo at en svulst kan forstyrre den normale leverfunksjonen, alt etter hvor den sitter.

Fant en link hvor det står litt om hva veterinær gjør, http://www.netdyredoktor.dk/sw7639.asp, så kan du jo "sammenligne" - og se om du vil sjekke litt mer.

Der står det blant annet:

"Et eller flere af ovennævnte symptomer vil give dyrlægen mistanke om, at hunden lider af leverkræft. Herefter kan mistanken bekræftes på flere måder. I første omgang vil dyrlægen tage en blodprøve og undersøge den for nogle enzymer, som kun leveren udskiller, når dens celler går til grunde. Dyrlægen kan også måle leverkapaciteten ved at undersøge to blodprøver - én taget før et meget fedtholdigt måltid og én taget 2 timer efter. Blodprøverne undersøges for et stofskifteprodukt, der kaldes galdesyre. Mange gange tager man også røntgenbilleder af leveren eller bruger en ultralydsscanner til at påvise en evt. knude i leveren.

Den præcise diagnose kan dyrlægen dog først stille, når han har taget en vævsprøve (biopsi) fra leveren. En undersøgelse af prøven i et mikroskop kan afsløre, hvor kræften stammer fra, dvs. om det er leverceller, celler i galdevejene eller celler fra et andet organ (metastase), som vokser ukontrolleret og dermed danner knuden.

Oftest er der tale om celler fra et andet organ og om en kræfttype, der kaldes lymfosarkom. Den næsthyppigste knudetype hos hunde kaldes levercelleadenom. Adenom er en godartet kræftform, hvor knuden afgrænses af en kapsel, og som derfor sjældent spreder sig til andre organer."

Lykke til, det der er noe dritt - uansett - så mange tanker som man gjør seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj Æsj Æsj... ;)

Mann blir lettere hysterisk når du har opplevd noe lignene før ( I know). Får håpe det "bare" er den svulsen i levra. Ellers syns jeg at 3 mnd var litt lenge jeg også om ikke dem har utredet noe mer enn "svuls på levra". Jeg hadde nok fått en kontroll time om en mnd alt, først da kan du si om den er hurtig voksende e.l. 3mnd kan være for sent.... (det er ikke for å skremme deg, men jeg vet at på folk er det hver mnd i 6 mnd så 3 mnd osv osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tatt de blodprøvene der han skal spise, og vanlige blodprøver. De der han spiste var normale faktisk, den andre har altså en "feilindikator" på leververdiene.

Biopsi er diskutert ja. Men de synes den var for liten til å la hunden gå igjennom et slikt inngrep akkurat nå. Men han skal jo tilbake med en gang om jeg merker noen som helst endringer i ham igjen.

Han hadde smerter forrige uke ja, men nå merker jeg ingenting. Han er normal nå, bortsett fra at fremmede ikke får ta på magen hans. Jeg får klemme og kjenne nå.

Vi må se det an akkurat nå trur jeg. Kanskje jeg ber om en utredning igjen om 1 mnd ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok det blir en ny kontroll om ikke alt for lenge, selv om Nirm virker veldig pigg og fin nå. :console:

Dersom det er en kreftform som vokser rask, så er det vel ikke noe man kan behandle vel? Lange perioder med evt kjemoterapi virker ikke helt riktig for meg. Bivirkningene hos mennesker er vel ganske store, og de er vel ikke mindre på hunder? Er jo selvfølgelig redd for hjernesvulst på ham og nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være mulig at de vil prøve å operere bort svulsten. Selv en godartet svulst kan vel ødelegge for den normale leverfunksjonen dersom den er "i veien". Er det kreft, så kommer det vel an på formen den har - krefttypen?

Men det er kjekt å vite i den grad man kan, synes jeg - fordi at det i worst case iallfall kan gis smertestillende midler, ikke minst til hunder med mye futt og go som kan gå lenge med smerter før det synes i særlig grad. Og så liker jeg en slags prognose, ikke minst tidsmessig - og på hva som skjer "next"...

Man behandler vel i relativt liten grad hunder med annen behandling, tror det står noe om det på den danske siden.

Du får håpe det beste, kanskje er det bare greit, men å sjekke som om det skulle det være noe litt verre er kanskje det jeg ville gått for. Og kanskje også innhentet andre veterinærers mening, som har erfaring med kreft og hund. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kjetil Dahl ved OSlo Dyreklinikk er en meget anerkjent og dyktig onkolog (kreftspesialist). Han har fått veldig mye bra resultater på hunder med forskjellige kreftformer. Det er mulighet for å bestille en time hos han for samtale og prognosevurdering..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt Jeløya på tråden, og forklart de bekymringene mine. Og resultatet ble at vi skal inn igjen til ultralyd den 17. september og biopsi kommer etterhvert nå (det må bare planlegges litt mer etter når jeg har fri). MR av hodet hans skal også vurderes.

Man blir "litt" bekymret når man har mista to hunder av hjernesvulst og en av lymfekreft fra før av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...