Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl på HD


crawler

Recommended Posts

Samboeren min har en Schäfer-tispe på seks år. Hun har svak HD, og det har jeg visst lenge. Men jeg visste ikke at både moren og mormoren -også- har svak HD!

Er det i det hele tatt lovlig å avle på dyr med HD, uansett om den er svak? Samboeren min synes det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

det er muligens lov, men er jo helt forkastelig å gjøre det. sitter selv med en rottweilerhann med hd. det stod så fint at begge foreldrene var hd fri.. men hva f hjelper det, når moren var den eneste i sitt kull uten? ? jeg unner ingen å ha en hund med hd. det kan jo skje uansett, men å parre hunder man vet har det er på ingen måte akseptabelt :D:wub::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er schæfer de har, så er det faktisk lov å avle med svak ( grad C) i hennhold til schæferklubbens retningslinjer, det gjelder også AA for det jeg har forstått...

Om jeg er enig eller ikke er ett annet spørsmål :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har en Schäfer-tispe på seks år. Hun har svak HD, og det har jeg visst lenge. Men jeg visste ikke at både moren og mormoren -også- har svak HD!

Er det i det hele tatt lovlig å avle på dyr med HD, uansett om den er svak? Samboeren min synes det er helt greit.

Ja desverre er det lov å avle på svak HD. Hva jeg personlig mener om saken egner seg rett og slett ikke på trykk.... :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare valper etter foreldre med HD og/eller AA-E født etter en viss dato som ikke registreres? Så det vil jo si at å avle på HD-D og AA-D også er "lov", siden NKK registrerer de. Man må jo ikke følge raseklubben krav for å få kullet registrert...

Å avle på HD-C i raser som schäferhund er totalt unødvendig. Det skal finnes nok gode hunder som er friske. I raser med veldig små populasjoner, så stiller ting seg litt anerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I utgangspunktet er jo alt "lov". Det finnes ikke noe lovverk som regulerer hundeavl i norge, bortsett fra dyrevernloven. Men man har etiske retningslinjer i de fleste raseklubber, som noen velger å følge og andre ikke, av forskjellige årsaker. Det NKK sier er at for å registrere valper så skal foreldre ha kjent HD status, i tillfellet med schäfer. Det betyr at det at man kan avle på alle hunder som er HD røntget og avlest uansett status. Raseklubben har andre anbefalinger.

Men om din samboer vurderer å avle på sin tispe, bør han tenke seg godt om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare valper etter foreldre med HD og/eller AA-E født etter en viss dato som ikke registreres? Så det vil jo si at å avle på HD-D og AA-D også er "lov", siden NKK registrerer de. Man må jo ikke følge raseklubben krav for å få kullet registrert...

Valpene etter foreldre med E blir registrert, men de får automatisk avlssperre - det vil si at de aldri vil kunne få valper registrert etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene etter foreldre med E blir registrert, men de får automatisk avlssperre - det vil si at de aldri vil kunne få valper registrert etter seg.

Var det slik det var ja... Vel. Man må vel se de positive i det da, at de valpene ikke får bli avla videre på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det slik det var ja... Vel. Man må vel se de positive i det da, at de valpene ikke får bli avla videre på da...

Ja, jeg synes det er en kjempeflott regel! Valpene blir registrert, slik at eier kan få lov til å stille på utstilling, oppnå titler i bruks og slikt - men ikke avles på. Hunden kan jo faktisk være frisk i beina, selv om foreldrene har sterk grad. Da er det synd å miste alle offisielle aktivitetsmuligheter.

Men, jeg har hørt frese over denne regelen, jeg. De mener det er urettferdig at NKK legger seg opp i dette, at en E ikke er så farlig, og at det er andre ting som er verre. Mulig det er annet som er verre enn E på hoftene, men jeg synes det er på sin plass at sunnhetsutvalget fattet denne avgjørelsen. Det handler også om dyrevern, i mine øyne, og noen trenger "hjelp" til å plukke ut de minst egnede avlsdyrene. Så lenge HD og AD er noe som kan undersøkes og lages register på, kan det også reguleres. Det er verre med andre sykdommer, men kanskje kommer det og etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ja, jeg synes det er en kjempeflott regel! Valpene blir registrert, slik at eier kan få lov til å stille på utstilling, oppnå titler i bruks og slikt - men ikke avles på. Hunden kan jo faktisk være frisk i beina, selv om foreldrene har sterk grad. Da er det synd å miste alle offisielle aktivitetsmuligheter.

Sikkert riktig det du sier, men hvor står det? Jeg vil gjerne ha en link. Jeg har trålet NKK sine web sider og finner ingensteder at det står at hunder ikke kan registreres om foreldre(ne) har E- hofter.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er en kjempeflott regel! Valpene blir registrert, slik at eier kan få lov til å stille på utstilling, oppnå titler i bruks og slikt - men ikke avles på. Hunden kan jo faktisk være frisk i beina, selv om foreldrene har sterk grad. Da er det synd å miste alle offisielle aktivitetsmuligheter.

Det er bedre enn ingenting, men de useriøse oppdretterne får jo herje som de vil egentlig enda... Og vil jo da fortsette å avle på det de vil, for å få solgt de. Hva som skjer i neste generasjon, bryr nok ikke så mange om seg. Men NKK tjener jo fortsatt penger på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert riktig det du sier, men hvor står det? Jeg vil gjerne ha en link. Jeg har trålet NKK sine web sider og finner ingensteder at det står at hunder ikke kan registreres om foreldre(ne) har E- hofter.

Takk

"For en del raser gjeder enkelte tilleggskrav . Oversikt over disse fåes ved å kontakte NKK."

Ellers tror jeg man finner info om dette på de ulike rasers hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert riktig det du sier, men hvor står det? Jeg vil gjerne ha en link. Jeg har trålet NKK sine web sider og finner ingensteder at det står at hunder ikke kan registreres om foreldre(ne) har E- hofter.

Takk

Beklager, der kan jeg ikke hjelpe deg - jeg finner det ikke selv. Det er ikke mange årene siden regelen ble innført, kanskje bare to.

For øvrig misforstår du: Valpene KAN registreres, men de vil få automatisk avlssperre. Hunder med E-hofter kan altså aldri få registrerte barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma (og Nirm)...

Har du selv (dere) hatt en hund mer sterk HD (grad E)?

Har du opplevd hvordan den føler å ha sånne smerter - ikke kunne gjøre som den vil, hoppe, sprette, løpe fort pga at hoften(e) nærmest ikke henger fast i hofteskålen?

Sett hunden deres godt inn i øynene når den skriker av smerte fordi hoften kom litt ut av plassen sin da den løp litt for fort, tok en for snau sving, eller bare ville hoppe opp på deg?

For DET har nemlig jeg gjort..

Jeg har også avlivet en "valp" på 13 mnd (etter TRE operasjoner) pga så store bruskløsninger i albuen sin at han ikke kunne gå rett fram...

Du/dere synes DET er greit å avle på - fordi de kan stilles ut, få titler, etc?

"Fordi det finnes så mye annet som er værre" - eller fordi at det er så moro å få titler på en utstilling/stevne?

Med en slik filosfi kan man bare la være å bry seg om enhver invalidiserende sykdom på enhver hund - fordi den KUNNE jo hatt hjertefeil eller kreft den døde av, liksom....?

I middelsstore til store populasjoner av avlsdyr finnes det selvsagt ingen unnskyldning for å avle på dokumentert syke dyr.

Det finnes alltids andre alternativer/linjer som ikke har en SÅ ille grad, etc. Hvis alternativet er å avle på E hofter eller albuer eller å la rasen dø ut - javel, da må man stille seg spørsmålet om man faktisk MÅ ha en rase som er så usunn?

Slike valg behøver dog ikke schäferfolket å ta (ennå?) - men derifra til å forringe verdien til at "selv om man røntger så spiller det ingen rolle" så kan man jo spørre seg årsaken til å røntge i det hele tatt.

Hvorfor ikke da bare gi hunden en klinisk undersøkelse - og hvis den ikke har åpenbare problemer/smerter så er den skikket for avl?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen, tusen takk Susanne. Jeg har avlivd en 12 mnd gammel gutt pga D jeg, på den ene hofta. Han var kronisk halt og hadde helt grusomt vondt fra fem mnds alder. HD er en fryktelig grusom sykdom, som ofte fører med seg veldig sterke smerter, og å avle på hunder med graden i en rase som har nok individer til at det er mulig å unngå er helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund med HD-D, om det teller da. Hun ble 4 år. Da sa ene hofta "takk for seg" og hu ble avliva. Har forresten hatt hund med deformasjoner i hoftene også. Den hadde ikke HD. Den ene lesbare hofta fikk HD-A, den andre var en "benformasjon" bare... Så jeg veit hvor "hyggelig" det er med hunder med hofteproblemer. Jeg opplevde aldri noen lang periode på at de ikke kunne gjøre hva de ville da, for jeg avliva de før det gikk for langt. Å "reparere" med masse smertestillende etc ikke helt "min greie".

Trur du missforstår litt Susanne. Kan jo bare svare for meg selv da, men jeg støtter nå en gang ikke avl på HD i det hele tatt. Eneste "unntaket" er som jeg nevnte HD-C i raser med veldig liten populasjon, men da skal nå bikkja være virkelig bra på andre områder også, ingen andre sykdommer, være bra mentalt, ha gode bruksegenskaper og være funksjonell i eksteriøret.

Men. Hva jeg mener, trur, antar og synes om dette, så spør dessverre ikke NKK meg hva jeg mener skal registreres og ikke registreres. Og så lenge de registerer hunder fra foreldre med HD-D og HD-E (eller AA...), så støtter faktisk NKK avl på hunder med HD. Om de vil innrømme det eller ei... For så lenge enkelte oppdrettere får registrert valpene sine, så avler de. For man trenger jo ikke å følge raseklubbens avlskrav for å få valper registrert.

Så er det å prøve å se det positive i det lille NKK gjør da. At man ikke får avle videre på valper etter HD-E foreldre, og at noen raser må ha kjent status... Det er jo i hvert fall et museskritt i riktig retning... Selv om man gjerne skulle ha sett at de gjorde litt mer egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
"For en del raser gjeder enkelte tilleggskrav . Oversikt over disse fåes ved å kontakte NKK."

Ellers tror jeg man finner info om dette på de ulike rasers hjemmeside.

Da er det raseklubbens avelskrav vi snakker om og ikke NKK sine krav til registrering. To vidt forskjellige ting.

Emma: Jeg er ikke overbevist om at du har rett, for det er ingenting som skjer AUTOMATISK i NKK... (og i hvertfall ikke avlsperre som er en ganske alvorlig sak.

Som sagt jeg vil gjerne vite om denne regelen stemmer, så jeg har sendt mail til nkk så får vi se om det blir noe respons denne gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma (og Nirm)...

Har du selv (dere) hatt en hund mer sterk HD (grad E)?

Har du opplevd hvordan den føler å ha sånne smerter - ikke kunne gjøre som den vil, hoppe, sprette, løpe fort pga at hoften(e) nærmest ikke henger fast i hofteskålen?

Sett hunden deres godt inn i øynene når den skriker av smerte fordi hoften kom litt ut av plassen sin da den løp litt for fort, tok en for snau sving, eller bare ville hoppe opp på deg?

For DET har nemlig jeg gjort..

Jeg har også avlivet en "valp" på 13 mnd (etter TRE operasjoner) pga så store bruskløsninger i albuen sin at han ikke kunne gå rett fram...

Du/dere synes DET er greit å avle på - fordi de kan stilles ut, få titler, etc?

"Fordi det finnes så mye annet som er værre" - eller fordi at det er så moro å få titler på en utstilling/stevne?

Med en slik filosfi kan man bare la være å bry seg om enhver invalidiserende sykdom på enhver hund - fordi den KUNNE jo hatt hjertefeil eller kreft den døde av, liksom....?

I middelsstore til store populasjoner av avlsdyr finnes det selvsagt ingen unnskyldning for å avle på dokumentert syke dyr.

Det finnes alltids andre alternativer/linjer som ikke har en SÅ ille grad, etc. Hvis alternativet er å avle på E hofter eller albuer eller å la rasen dø ut - javel, da må man stille seg spørsmålet om man faktisk MÅ ha en rase som er så usunn?

Slike valg behøver dog ikke schäferfolket å ta (ennå?) - men derifra til å forringe verdien til at "selv om man røntger så spiller det ingen rolle" så kan man jo spørre seg årsaken til å røntge i det hele tatt.

Hvorfor ikke da bare gi hunden en klinisk undersøkelse - og hvis den ikke har åpenbare problemer/smerter så er den skikket for avl?

Susanne

Enten misforstår du meg, eller så har jeg formulert meg upresist. Jeg støtter overhode ikke avl på sterk grad. Jeg har aldri hatt så sterk grad på hund selv, men jeg har hatt tispe med svak grad på ett bakbein. Hun var champion i flere land, blant landets mestvinnende tisper i syv år - men jeg valgte ikke å ha kull på henne på grunn av HD'en. Hun var ikke så unik at jeg måtte avle på henne. Jeg har også hatt hund med D på hoftene, som aldri viste sykdoms- eller smertetegn, som lå i "frosk" og som til slutt ble avlivet over 12 år gammel fordi hun var mett av dage. Så HD MÅ ikke være tidlig død og store smerter. Men fordi det KAN være det ser jeg ikke noen grunn til å avle på HD.

Det er noen som mente at valper etter foreldre med E ikke blir registrert, og det prøvde jeg å forklare at de faktisk ble. Jeg ser det som positivt at valpene blir registrert - men jeg støtter ikke at parringen har foregått i utgangspunktet. Noen vil si at det ikke går an å skille, men jeg gjør det i dette tilfellet.

For det første er det viktig å få registrert flest mulig hunder, for lettere å kunne lage statistikk og få oversikt over rasen.

For det andre er det viktig å få registrert valpene, slik at valpekjøper vet om foreldrenes helsestatus. Worst case scenario selges valpene som blandinger/uregistrerte renrasede, og blir brukt videre fordi det ikke finnes noe dokument som forteller om E'en, og oppdretter "glemte" å fortelle det. Hvis eier derimot har ei stamtavle der HD-status står sort på hvitt, kan det kanskje forhindre at hunden brukes videre - som jo er målet med å registrere med avlssperre.

For det tredje kan hunder med HD gi frie individ (uten at det skal være et argument for å avle på HD), og det er jo synd om hunder som er friske ikke skal få lov til å delta i for eksempel agility, lydighet og eksteriør på lik linje med registrerte hunder. Det gjelder jo også for hunder som fungerer, selv om de har HD.

Skjønner du hva jeg mener? Parringen er allerede foretatt, jeg kan ikke gjøre noe med det, jeg støtter det overhode ikke, valpene vil aldri få båret disse genene videre - men de er i hvert fall registrert.

Det beste hadde jo vært å gi avlssperre til hunder som HAR E, men så lenge reglene er slik at avlssperre må skje ved førstegangsregistrering blir det eiers ansvar å ha et etisk og edruelig forhold til hundens dysplasi. Dessuten finnes det jo hunder som har E, røntges om senere, og får en lavere grad. Skal man da oppheve avlssperren, fordi hunden nå "bare" har D?

Emma: Jeg er ikke overbevist om at du har rett, for det er ingenting som skjer AUTOMATISK i NKK... (og i hvertfall ikke avlsperre som er en ganske alvorlig sak.

Som sagt jeg vil gjerne vite om denne regelen stemmer, så jeg har sendt mail til nkk så får vi se om det blir noe respons denne gangen..

Selvfølgelig er det ting som skjer automatisk hos NKK, herregud for en svartmaling enkelte bedriver av organisasjonen og de som arbeider der. Det er en rekke lover og regler for for eksempel avl/oppdrett som oppdretter må oppfylle, skjer ikke dette blir kullet aldri registrert.

Om NKKs datasystem AUTOMATISK gir valper etter foreldre med E avlssperre, eller om det er noe saksbehandler gjør, vet jeg ikke - men uansett skjer det for alle slike tilfeller. Jeg snakket med noen i NKK i dag om noe annet, og fikk det bekreftet at E = avlssperre. Vanligvis må oppdretter be om avlssperre - naturlig nok, men her blir det gitt alle valper i slike kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Selvfølgelig er det ting som skjer automatisk hos NKK, herregud for en svartmaling enkelte bedriver av organisasjonen og de som arbeider der.

Det er ikke svartmaling. Det kalles erfaringer..

Du har forøvrig rett, fikk mail fra NKK i dag, hvor de bekrefter at kull etter hunder med røntget E- hofter blir registrert, men får automatisk avlsperre, men regelen gjelder fra 01.01.07, så tidligere tilfeller har ikke tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke svartmaling. Det kalles erfaringer..

Vel, jeg registrerer at en stor andel av brukere av både dette og andre fora er snare til å angripe og kritisere NKK. Selvfølgelig er noe rettmessig, men mye er også basert på uvitenhet, misforståelser, manglende kunnskap, rykter og fordommer. Og det synes jeg er trist. Jeg har personlig bare gode erfaringer med NKK, og synes det er rart at så mange andre bare har negative erfaringer. Jeg lurer da på hva slags erfaringer det egentlig er? Har for eksempel hørt folk kritisere NKK fordi de ikke fikk lov til å melde på til en utstilling etter at fristen var gått ut. Hvis nok av disse får sutre, blir NKK stående med et dårlig rykte, og vi trenger faktisk en organisasjon som NKK. Men dette blir på siden av diskusjonen, du bør jo være fornøyd med å ha fått et raskt svar i hvert fall!

Du har forøvrig rett, fikk mail fra NKK i dag, hvor de bekrefter at kull etter hunder med røntget E- hofter blir registrert, men får automatisk avlsperre, men regelen gjelder fra 01.01.07, så tidligere tilfeller har ikke tilbakevirkende kraft.

Selvfølgelig har den ikke tilbakevirkende virkning - det ville jo vært hårreisende. Hva skulle de gjort - avregistrert tidligere kull født av barn etter foreldre med sterk grad (altså avregistrere barnebarn etter sterk grad-rammede hunder)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Selvfølgelig har den ikke tilbakevirkende virkning - det ville jo vært hårreisende. Hva skulle de gjort - avregistrert tidligere kull født av barn etter foreldre med sterk grad (altså avregistrere barnebarn etter sterk grad-rammede hunder)?

Jeg uttalte meg heller ikke om det, jeg siterte bare mailen jeg fikk. Så trekk inn igjen pigga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke svartmaling. Det kalles erfaringer..

Du har forøvrig rett, fikk mail fra NKK i dag, hvor de bekrefter at kull etter hunder med røntget E- hofter blir registrert, men får automatisk avlsperre, men regelen gjelder fra 01.01.07, så tidligere tilfeller har ikke tilbakevirkende kraft.

Er det med foreldredyr født etter 01.01.07, eller parringer foretatt etter denne datoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttalte meg heller ikke om det, jeg siterte bare mailen jeg fikk. Så trekk inn igjen pigga..

Beklager, jeg ser at jeg var litt skarp, men det virket som om du var overrasket over at det ikke hadde tilbakevirkende kraft, og det syntes jeg var litt "over the top" av negativ tro om NKK.

Er det med foreldredyr født etter 01.01.07, eller parringer foretatt etter denne datoen?

Parringer foretatt etter dette. Vet om noen parringer som ble tatt på slutten av året for å "rekke" å bruke dyr med E... :console::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Sikkert riktig det du sier, men hvor står det? Jeg vil gjerne ha en link. Jeg har trålet NKK sine web sider og finner ingensteder at det står at hunder ikke kan registreres om foreldre(ne) har E- hofter.

Dokument fra NKK med informasjon om denne bestemmelsen, er fra 2004. Bestemmelsen trådte i kraft fra 1.01.2005. Dokumentet kan leses på Norsk Shibaklubb sin nettside, www.norskshibaklubb.net, under menyknappen Info fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive avl på hunder med HD, allergi eller andre typer sykdommer er for meg helt forkastelig. Skal ikke legge meg så sinnsykt borti avl hos andre oppdrettere ettersom jeg selv ikke har startet enda:S

Men vet om linjer som gir HD, enda så avler denne persjonen på disse linjene. Hunene blir flott, men for mange i kullene har HD. Synes dette er virkelig feil. Jeg vil aldri gjøre dette. Jeg støtter de som avliver sin hund pga HD (da den plages med dette) 100%. Det er helt forferdelig, men det er det beste for hunden. Jeg støtter også de som lar hunden sin leve men som gjør alt for at den ikke skal ha smerter i det hele tatt eller være plaget av dette i noen grad. Jeg sier bare: Bare hunden ikke plages eller har smerter av noen grad. Men å avle på det? Overhode ikke. Desverre finnes det slike useriøse oppdrettere enda.

Dette vil jeg aldri gjøre med mine hunder. Jeg vil heller utsette et kull enn å avle på en hannhund som er utrolig vakker, men har HD-C. Eller hvis det viser seg at det ene kullet fra en linje inneholder noen valper med HD. Da vil jeg styre unna denne linja med en gang. Dette gjelder også andre sykdommer. Nå sies det at greyhounden og whippeten ikke har HD, men nå er det også veldig få som røntker disse hundene og. Noe jeg vil gjøre. Vil ikke ha et stempel på meg at noen av mine valper har HD og dette da kommer fra en hund jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...