Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg gjøre dette når han får "raptusser"

Turnip

Recommended Posts

Mike skal jo nå holdes så og si i ro pga ryggskade. Vi kan gå små turer for å gå på do og sånt da. Men han som er vant til å gå ganske mye tur og trene mye, så er det ikke den letteste jobben å holde han i ro. Han får noen skikkelig raptusser her inne og hopper oppå møblene, bjeffer høyt og spinner rundt på parketten som en tulling, er redd han skal skli eller slå seg så ryggen blir verre da han egentlig skal holdes i ro. Får somregel tak i han og har prøvd å "tvangsroe" han, men det kan jeg bare glemme. Og hvis jeg prøver å støvsuge eller vaske, så blir han helt raptuss og angriper støvsugeren og bjeffer og hopper rundt som en tullig igjen. Har nå de siste dagene tatt han inn på soveromet for "Time out" lar han være der 1 minutt, så får han komme inn igjen. Da har han liksom glemt raptusset og er rolig.

Hvis vi f.eks kommer fra hjem tisserunden vår, så blir han også helt propell her inne...

Men blir det som å bruke soverommet som "straff" da?? Jeg kjefter ikke på han eller noe under raptussenen hans, prøver bare å overse det... men ikke lett da han kan skade seg selv med de bajasanfallene sine. så putter han pent inne på rommet, og venter 1 minutt... Men vil ikke at han skal tenke på soverommet som en sånn straff, hvis han assosierer det som straff da..?

Han har aldri vært sånn her før, men han har vært mye syk i det siste og mye mangel på mosjon, tror det er derfor han er sånn.

Har kjøpt endel aktivitets leker av Nina Otterson, og det syns han er stas, men raptussene kommer fordet. Har lagt ut litt godbit søk her og der innimellom, så han får brukt huet litt. Og gått et par minispor ute. Er nødt til å aktivisere hodet hans selv om kroppen er i ro, eller så tør jeg ikke tenke på hvordan raptusser han hadde fått uten det :rolleyes:

Men har dere noen tips som kan få han til å være i ro inne??? Er det en mulighelt å lukke han inne på soverommet for en time out når han får disse bajasanfallene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller tatt frem en godbit og fått tankene hans på andre veier ved å trene sitt og dekk i ett minutt. Pass på at han ser at du henter noe spennende i skapet (ved f.eks å si "Se her!" med forventingsfull stemme), da glemmer de som regel alt de gjorde og blir mer fokusert på deg.

Jeg syns ikke det nødvendigvis er galt å bruke time-out, men raptusser er gjort av fryd og glede og timeout er en korrigeringsmetode basert på passiv straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan fortelle litt hvordan de raptussene begynner... jeg kan f.eks sitte å se på nyhetene, han piper etter oppmerksomhet, jeg overser han, han blir mer og mer intens, han begynner å bjeffe, men jeg ser bare bort, til slutt så kommer han oppi sofaen å begynner å lekebite i hendene mine og småbjeffer. Overser jeg dette også, så får han sånn raptuss. Blir det ikke litt feil av meg å hente en godbit til han da??

Men litt fra han sin side, vant til mye trening fysisk og psykisk, sover hele natta og 7 timene jeg er på jobb. (13 timer sover han) Jeg hadde vært ganske full av energi hadde jeg sovet 13 timer om dagen. Men jeg kan ikke ta med han ut på lange turer før han er friskmeldt. Kan heller ikke trene sitt og dekk med han da det belaster ryggen litt. Han blir også bare mer gira av dette...

Han er nødt til å holde seg i ro, eller så blir ikke ryggen bra igjen! Men ikke mye lett med en unghund med masse energi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan fortelle litt hvordan de raptussene begynner... jeg kan f.eks sitte å se på nyhetene, han piper etter oppmerksomhet, jeg overser han, han blir mer og mer intens, han begynner å bjeffe, men jeg ser bare bort, til slutt så kommer han oppi sofaen å begynner å lekebite i hendene mine og småbjeffer. Overser jeg dette også, så får han sånn raptuss. Blir det ikke litt feil av meg å hente en godbit til han da??

Jo, det har du rett i. Jeg så for meg raptusser à la kommet ut av dusjen hvor de fleste hunder bare spoler rundt på parketten for å løse opp litt.

Det du nå gjør er egentlig å overse, overse, overse helt til du faktisk gir opp og han oppmerksomhet ved å lede han inn på et annet rom. Ergo vinner hunden når den er på sitt mest ekstreme istedet for å gi han en liten kommando helt i startfasen, før det eskalerer. Be han kutte ut, gå og legge seg etc, og hvis han da ikke hører kan du gi ham time out. Hvis du vil bruke ignorering må du også overse raptusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si nei eller kutt ut, men han svarer da med å bjeffe tilbake til meg.

Det er veldig strengt med hundehold her, og har fått 2 klager på bjeffinga hans allerede pga de raptussene, og han har lagd så mange stygge riper i parketten vår nå, så overse funker rett og slett ikke skal vi fortsette å bo her, eller så kan vi få krav om å ikke ha hunden her lenger, og det må ikke skje...

Når jeg lukker han inne på soverommet, så hopper han i senga og legger seg. Og ikke alltid han gidder å komme, ut når jeg lukker opp engang... Så vet ikke helt om han ser det på som straff, mer som et sted vi skal slappe av å sove på. erker jo det om kvelden når han er på sitt verste, og vi går og legger oss, Mike sover så og si med en gang han legger hodet sitt på puta mi sammen meg... Så tror han befinner soverommet som et sted man slapper av og sover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke ukritisk bruk av time -out på hund (som mange sikkert har fått med seg), ihvertfall ikke hvis det er snakk om å stenge en hund ute av flokken i så mye som 1 minutt! Det ER en grunn til time - out er så effektivt, det er drituhyggelig for de fleste hunder. Mange hunder opplever time -out som en større straff enn fysisk straff og så er det timingen da..den er nødt til å suge skikkelig. Spesiellt når det blir snakk om mer enn et par sekunder..

Jeg ville heller hatt en liten line på han inne og rett og slett satt meg i sofaen og holdt han i bånd til han roet seg uten å gi han noe oppmerksomhet utover å rose rolig når han begynner å slappe av. God gammeldags tvangsroing med andre ord. Ordet høres verre ut enn det fancye "time -out", men det innebærer ihvertfall ikke en sosial utestengelse. Hunden er sammen med "flokken" og tar raskt hintet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...