Gå til innhold
Hundesonen.no

kuperte hunder

turbogutten

Recommended Posts

Jeg satt på youtube og så på agility filmer nå også kom jeg over denne

kan noen forklare meg hvorfor de ikke kan delta? altså er det ikke litt dumt å legge vm i agility til hamar da.. hvis ikke hele verden kan delta på en måte hehe.. eller bryr de seg ikke om sånt? legger de verdensutstillinger til steder kupering er forbudt også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er slik at de ikke får delta - er jo en nordmann som har kommentert at det ikke stemmer?

Uansett, synes ikke de skulle få delta, jeg - om dette kan skape oppmerksomhet og kanskje bidra til fortgang i kuperingsforbud andre steder - desto bedre.

Kupering er dyremishandling, og å tillate kuperte hunder å stille i konkurranser, er å akseptere dyremishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er slik at de ikke får delta - er jo en nordmann som har kommentert at det ikke stemmer?

Dem får ikke delta. Silvia Trkman med pyreneisk gjeterhund som har blitt verdensmester et par ganger kommer hvert fall bare med den ene av sine (simply the best) siden den andre er kupert.

Kuperingsforbudet handler såvitt jeg vet om dyrevern.

Jeg er på en måte enig at det burde vært søkt til mattilsynet om disp til dette arrangementet ettersom det er mange GODE hunder som uteblir. Men andre veien, hvorfor har de egentlig kupert hundene sine? Om vi tillater det, så sier vi jo at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man godtar da ikke dyremishandling bare fordi noen som har flinke agilityhunder bedriver slikt! Det ville jo vært håpløst hyklersk. "Vi er imot kupering, men siden du er så flink så..."

Ellers finner man dettei andre idretter også. Det svenske protourlaget Unibet.com ble nektet å kjøre Tour de France fordi spillreklame er forbudt i Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
  • 1 month later...
Man kan se om en stumphale er kupert eller ikke på røntgenbilder :P

Det kan man kjenne på halen også. Det ytterste leddet på en stumphale er anerledes enn det ytterste leddet på en kupert hale.

Kan raser av "de gamle kuperingsrasene" delta om de er født med stumphale? De får jo ikke delta på noe om det skjer en ulykke sånn at de mister halen, eller om halen blir kupert/amputert av medisinske årsaker.

Om de er født med stumphale, så kan de delta ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden mister halen eller må fjerne den av medisinske årsaker så går det vel ann å få papirer på det og derfor kunne konkurrere? Eller tar jeg feil?

Kommer an på rase. Dersom rasen en gang var kupert, kan du ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er født med stumphale, så kan de delta ja.

ok! ^_^

Hvis hunden mister halen eller må fjerne den av medisinske årsaker så går det vel ann å få papirer på det og derfor kunne konkurrere? Eller tar jeg feil?

nei går ikke. Er for å hindre at folk skal få hunden sin kupert, å skylde på at det var skade ol..

Dobbelpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis Felix hadde klemt av seg halen i en bildør og måtte kupere det ytterste leddene, så kunne ikke jeg deltatt, selv med veterinær attest? (Puddel er også gammel kuperingsrase...)

Helt riktig.

Sånn sett, så er jo dette en betryggende holdning. Ellers kunne en fått en drøss av hunder som mistet halene sine i bildører, dører o.l. sånn "helt tilfeldig". Og det hadde jo vært veldig lite okay!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bearded collies har aldri vært kuperte. Så de kan delta med halen sin i alle mulige og umulige lengder...

Og ja, det er en halekupert bearded som starter i AG - i tillegg er den oftest nedklippet - så den minner ikke SÅ mye om "rasen sin" - men skjønn er hun uansett, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett, så er jo dette en betryggende holdning. Ellers kunne en fått en drøss av hunder som mistet halene sine i bildører, dører o.l. sånn "helt tilfeldig". Og det hadde jo vært veldig lite okay!

jeg syns det er en veldig firkanta regel.. Men må vel gjerne til for at enkelte ekstreme folk ikke skal skade bikkja med vilje.. Selv om jeg tviler på at det ville skjedd veldig ofte..

En endring i regelen kunne jo vært at hunder med amputert hale grunnet skade, og som har vet attest på det, kunne delta i lp. ag og sånne ting, men at de var utestengt fra utstilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i starten når forbudet trådte i kraft var med mistenkelig mange haler som var blitt skadet så de måtte amputere, ja. Langt, langt fler enn det som normalt sett stiller med veterinærattest for skade i utst.ringen i hvertfall (flesteparten, liksom..).

Og endel tips fra folk som kjenner noen som.. etc.

Så man kunne ikke la den muligheten bestå som en "løsning" for folk som ønsket sine hunder med korte haler, koste hva det koste vil.

Men nå sier jeg ikke at så mange faktisk SKADET hundene sine, men en god del veterinærer skrev endel "kjekke" attester på allerede kuperte hunder..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bearded collies har aldri vært kuperte. Så de kan delta med halen sin i alle mulige og umulige lengder...

Og ja, det er en halekupert bearded som starter i AG - i tillegg er den oftest nedklippet - så den minner ikke SÅ mye om "rasen sin" - men skjønn er hun uansett, da!

Susanne

Jeg kjenner henne, hihi :D Trener med henne og har stilt valpen hennes (Boomtown Faithful John, også beardis) :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
    • Et enkelt nettsøk ga meg flere nettbutikker som har det? Ellers så er det flere som har lignende produkter, jeg kjøpte noen veldig gode for noen år siden, men husker ikke merke nå. Var ikke K9.
    • Fortviler, fordi det er tomt for nomnoms 😨 Det perfekte snæck. Smakelighet på høyde med favoritt råfor, men i en konsistens som kan skjæres med ostehøvel, til tynne, store skiver som dekker store deler av tunga og ganen og gir maks bæng for the bucks - verdi per kalori - som belønning. Rene råvarer av dyr, ikke noe vegetabilsk tull som fillere, i verdens mest tasty snæck av en konsistens som ikke klæsser til lomma eller hendene. ..og det er TOMT. Lå to pølser igjen i hylla på K9 Hundesenter i dag. Jeg kjøpte den ene. Tomt.  You don't know what you've got till it's gone. Det der er en uerstattelig belønning. Alt annet er enten for tørt og for lav verdi, og feil form, eller for klæssete og ekkelt og uhygienisk å fare rundt hjemmefra med.   K9 Nomnoms er (var? 💔) den P E R F E K T E treningsgodbit.    Gid noen med litt kundegrunnlag kan pushe på K9 for å få de til å produsere mer av det der. Finnes faktisk ikke andre belønninger av samme kvalitet. Enten må vi nå ned på belønningsverdi, eller jeg må begynne klæsse med å ha Vom og kjøleelementer i lommene K9 Nom Noms  produsert av K9 Hundesenter - Midt-Norsk Kompetansesenter for hund.  Please, please! Noen med litt kundegrunnlag og salgsvolum, push dem for å få produsert mer av det der 🥺    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...