Gå til innhold
Hundesonen.no

kuperte hunder

turbogutten

Recommended Posts

Jeg satt på youtube og så på agility filmer nå også kom jeg over denne

kan noen forklare meg hvorfor de ikke kan delta? altså er det ikke litt dumt å legge vm i agility til hamar da.. hvis ikke hele verden kan delta på en måte hehe.. eller bryr de seg ikke om sånt? legger de verdensutstillinger til steder kupering er forbudt også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er slik at de ikke får delta - er jo en nordmann som har kommentert at det ikke stemmer?

Uansett, synes ikke de skulle få delta, jeg - om dette kan skape oppmerksomhet og kanskje bidra til fortgang i kuperingsforbud andre steder - desto bedre.

Kupering er dyremishandling, og å tillate kuperte hunder å stille i konkurranser, er å akseptere dyremishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er slik at de ikke får delta - er jo en nordmann som har kommentert at det ikke stemmer?

Dem får ikke delta. Silvia Trkman med pyreneisk gjeterhund som har blitt verdensmester et par ganger kommer hvert fall bare med den ene av sine (simply the best) siden den andre er kupert.

Kuperingsforbudet handler såvitt jeg vet om dyrevern.

Jeg er på en måte enig at det burde vært søkt til mattilsynet om disp til dette arrangementet ettersom det er mange GODE hunder som uteblir. Men andre veien, hvorfor har de egentlig kupert hundene sine? Om vi tillater det, så sier vi jo at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man godtar da ikke dyremishandling bare fordi noen som har flinke agilityhunder bedriver slikt! Det ville jo vært håpløst hyklersk. "Vi er imot kupering, men siden du er så flink så..."

Ellers finner man dettei andre idretter også. Det svenske protourlaget Unibet.com ble nektet å kjøre Tour de France fordi spillreklame er forbudt i Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
  • 1 month later...
Man kan se om en stumphale er kupert eller ikke på røntgenbilder :P

Det kan man kjenne på halen også. Det ytterste leddet på en stumphale er anerledes enn det ytterste leddet på en kupert hale.

Kan raser av "de gamle kuperingsrasene" delta om de er født med stumphale? De får jo ikke delta på noe om det skjer en ulykke sånn at de mister halen, eller om halen blir kupert/amputert av medisinske årsaker.

Om de er født med stumphale, så kan de delta ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden mister halen eller må fjerne den av medisinske årsaker så går det vel ann å få papirer på det og derfor kunne konkurrere? Eller tar jeg feil?

Kommer an på rase. Dersom rasen en gang var kupert, kan du ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er født med stumphale, så kan de delta ja.

ok! ^_^

Hvis hunden mister halen eller må fjerne den av medisinske årsaker så går det vel ann å få papirer på det og derfor kunne konkurrere? Eller tar jeg feil?

nei går ikke. Er for å hindre at folk skal få hunden sin kupert, å skylde på at det var skade ol..

Dobbelpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis Felix hadde klemt av seg halen i en bildør og måtte kupere det ytterste leddene, så kunne ikke jeg deltatt, selv med veterinær attest? (Puddel er også gammel kuperingsrase...)

Helt riktig.

Sånn sett, så er jo dette en betryggende holdning. Ellers kunne en fått en drøss av hunder som mistet halene sine i bildører, dører o.l. sånn "helt tilfeldig". Og det hadde jo vært veldig lite okay!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bearded collies har aldri vært kuperte. Så de kan delta med halen sin i alle mulige og umulige lengder...

Og ja, det er en halekupert bearded som starter i AG - i tillegg er den oftest nedklippet - så den minner ikke SÅ mye om "rasen sin" - men skjønn er hun uansett, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett, så er jo dette en betryggende holdning. Ellers kunne en fått en drøss av hunder som mistet halene sine i bildører, dører o.l. sånn "helt tilfeldig". Og det hadde jo vært veldig lite okay!

jeg syns det er en veldig firkanta regel.. Men må vel gjerne til for at enkelte ekstreme folk ikke skal skade bikkja med vilje.. Selv om jeg tviler på at det ville skjedd veldig ofte..

En endring i regelen kunne jo vært at hunder med amputert hale grunnet skade, og som har vet attest på det, kunne delta i lp. ag og sånne ting, men at de var utestengt fra utstilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i starten når forbudet trådte i kraft var med mistenkelig mange haler som var blitt skadet så de måtte amputere, ja. Langt, langt fler enn det som normalt sett stiller med veterinærattest for skade i utst.ringen i hvertfall (flesteparten, liksom..).

Og endel tips fra folk som kjenner noen som.. etc.

Så man kunne ikke la den muligheten bestå som en "løsning" for folk som ønsket sine hunder med korte haler, koste hva det koste vil.

Men nå sier jeg ikke at så mange faktisk SKADET hundene sine, men en god del veterinærer skrev endel "kjekke" attester på allerede kuperte hunder..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bearded collies har aldri vært kuperte. Så de kan delta med halen sin i alle mulige og umulige lengder...

Og ja, det er en halekupert bearded som starter i AG - i tillegg er den oftest nedklippet - så den minner ikke SÅ mye om "rasen sin" - men skjønn er hun uansett, da!

Susanne

Jeg kjenner henne, hihi :D Trener med henne og har stilt valpen hennes (Boomtown Faithful John, også beardis) :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...