Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommandoer på tur?


Torunn1

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer litt på forskjellen på å gå fot, og "på plass". Og hva er fri ved fot? Går litt i surr her jeg nå. :wub:

Da jeg hadde shafer for mange år siden lærte jeg at hunden skulle "gå på plass", altså at hans høyre framfot skulle være ved min venstre fot.

Men jeg begynte å tenke på dette i dag da jeg var ute og gikk tur med valpen min. Han gikk (av seg selv) på min venstre side. Noen ganger litt foran, og noen ganger litt bak. Jeg tenkte at jeg burde jo belønne når han gikk så fint uten å dra, men hva slags kommando skal jeg sette på etterhvert? På konkuranser skal de vel gå helt likt med førerens fot, og det er vel det som er "på plass" eller? Men når man bare skal tusle en tur, men uten å dra, hva da?

Jeg er ikke god til å forklare, men håper noen skjønte dette. ;)

Hilsen Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selv hvilken øvelse du vil ha som "på plass" osv. selv i konkuranser. I konkuransene skal hunden følge foten din, men du veldig kommando selv. Om du feks har "på plass" som konkuranse kommando kan du bruke "fot" ute på tur når posisjonen ikke er så viktig. Fri ved fot er den lydighetsøvelsen der hunden skal følge deg ved foten din uten bånd.

Jeg bruker "På plass" som innkalling, og "gå fot" i konkuranse fri ved fot fot/lineføring sammenheng. Ute på tur bruker jeg "vær her" om han skal gå ved foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selv hvilken øvelse du vil ha som "på plass" osv. selv i konkuranser. I konkuransene skal hunden følge foten din, men du veldig kommando selv. Om du feks har "på plass" som konkuranse kommando kan du bruke "fot" ute på tur når posisjonen ikke er så viktig. Fri ved fot er den lydighetsøvelsen der hunden skal følge deg ved foten din uten bånd.

Jeg bruker "På plass" som innkalling, og "gå fot" i konkuranse fri ved fot fot/lineføring sammenheng. Ute på tur bruker jeg "vær her" om han skal gå ved foten.

Kan jeg få spørre hvordan du gikk fram for å trene inn de forskjellige kommandoene? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skjønner ikke helt hvorfor du lurer på dette. Du kan bruke hvilken kommando du vil, og ingen andre enn deg bestemmer hva hunden skal gjøre ved den kommandoen. Er ikke -feil- å få hunden til å sitte ved å si "vaffel", eller å få den til å gå pent ved siden av deg når du sier "adolf".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært hundene mine å snu når vi ender opp på hver vår side av trær/lyktestolper osv; sier navnet til hunden og "det er feil", gå bak er kjempesmart har jeg funnet ut. Ikke like moro med 2 hunder i fullt firsprang ned en bakke og jeg halsende etter. Vel, det var satt litt på spissen da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da opp til deg hvilken kommando du bruker, så bruk den du syns er best:) tillegg er det opp til deg hvor "streng" du skal være med tanke på om hunden skal ha hode med din venstre fot, eller frambena med din venstre fot... det kommer an på hva du syns er greit og tillater :lol:

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre hvordan du gikk fram for å trene inn de forskjellige kommandoene? :lol:

Der Buhund jenta bruker "vær her" bruker jeg "vente" dvs at Chicka skal gå på plass på min side helt til jeg sier i fra, ofte bruker jeg dette hvis hun er litt ivrig på tur og jeg vil "stagge" hun litt så hun holder seg rolig og på min side.

Jeg begynte med å ha hun i bånd og holdt litt igjen i båndet når hun ville gå fremover og sa "vente", når hun sakket farten så blir båndet slakt og hun fikk belønning når hun gikk et par skritt rolig vedsiden av meg, hun tok dette nesten med en gang og gjorde kommandoen og gikk pent uten noe pirk egentlig.

På "vente" er det ikke så viktig at hun følger bena mine, men hun skal holde seg vedsiden av meg til hun får fri.

De andre øvelsene er egentlig lettest å lære dersom du går på valpekurs eller leser i en bok, man skal begynne med utgangspossisjon, så skal hunden følge benet ditt når du setter igang og helst med kontakt, så å bygge opp de forskjellige momentene før du setter dem sammen syntes jeg er en fordel når man har en valp/unghund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du lurer på dette. Du kan bruke hvilken kommando du vil, og ingen andre enn deg bestemmer hva hunden skal gjøre ved den kommandoen. Er ikke -feil- å få hunden til å sitte ved å si "vaffel", eller å få den til å gå pent ved siden av deg når du sier "adolf".

Selvfølgelig vet jeg at jeg kan bruke hvilke ord jeg vil, men jeg synes det er litt interessant å høre hva andre bruker.

Tusen takk for gode svar! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...