Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene både spor og rundering med valp

Carina

Recommended Posts

Husker ikke hvem som har sagt det eller hvor jeg har hørt det, men har iallefall fått input om at det er en dårlig idè å begynne med spor og rundering samtidig, sikkert pga dette med nesa i bakken/overvær. Lurer faktisk på at det var noe som ble sagt på RIK kurset? At hvis jeg hadde planer om at hunden skulle bli god på spor, skulle jeg vente til hunden virkelig kunne gå spor før jeg startet med rundering. Nå synes jeg rundering høres så fryktelig morsomt ut, og leser jo rundt om kring i blogger at dette er noe hundene også liker utrolig godt. Så menneskekjær som den lille valpisen min er, tror jeg det hadde vært noe for ham.

Noen som har noen tanker om dette med å trene begge deler samtidig? Vi vil antageligvis gå mer spor enn vi eventuelt kommer til å trene rundering, i og med at det er IPOen vi først og fremst skal satse på. Men det hadde vært greit å kunne variert litt med ting man kan gjøre i skauen og hatt noe å 'falle tilbake på' dersom noe gjør at IPO treningen ikke går som planlagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe det har noe å si at du trener på begge deler, hunden lærer fort når sporlina kommer fram at det er spor som gjelder. Det eneste du egentlig trenger å passe på er at hunden har nesa nedi ved spor , at den ikke får gå framover før nesa er nedi. Det samme gjelder vel ved rundering også, at du sørger for at runderingsterrenget er over tråkket slik at valpen ikke begynner å spore. Det er godt mulig at dette er basic for deg men jeg har alltid startet med begge disipliner .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ofte kommer an på hunden. Har du en hund som naturlig går høyt med nesen, så ville jeg faktisk begynt med sporet og etablert dette først. Har du en hund som er en naturlig sporer, så ville jeg begynt med rundering. Dette for å etablere den adferden som kommer vanskeligst for hunden, og altså ikke stimulere noe som den antakelig har mye letter for å gjøre. Mange hunder klarer å gjøre begge deler, fordi de er like motivert til å gjøre begge deler, men enketel er altså mye mer sporsugne enn andre, og dermed kan du få ganske store problemer med runderingen dersom den har sporet mye tidligere.

Dersom det er din belger du vil rundere med, så kan belgere (ikke alle) ha en relativt dårlig sporadferd. De går ganske høyt med nesten mange av de, og dermed ville jeg startet med spor og etablert dette først. Dersom hunden har forstått hva spor er, og har en god sporadferd, så ville jeg ikke hatt noe problemer med å begynne med rundering. En belger har så mye fart i seg at den mest sansynlig ikke vil ha noe problemer med å ha en høy neste og søke på overvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gronnistotten ja. Han har siden jeg fikk ham fulgt spor på egenhånd når vi går turer i marka, og har setter nesa rett i bakken så snart jeg viser ham sporselen. Han er også av typen som bare fortsetter å spore etter at han har funnet sporslutt, og dropper gjerne godbitene som ligger i sporet (han er egentlig matvrak) bare for å spore videre. Så jeg tror, har på følelsen, at det hadde gått veldig greit, men vil ikke risikere å lage meg unødvendige problemer i sporet siden det er det vi skal satse på.

Når man begynner med rundering, så er vel figurantene synlig i begynnelsen til valpen lærer seg å løpe ut til dem og leke? Da kunne man jo kanskje startet med det iallefall, det er jo god trening uansett - at han lærer seg å leke med all slags folk. Det vil jo gjerne lønne seg i forhold til figurantarbeidet i IPOen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal satse på IPOspor, er det ikke noe problem å gjøre begge deler. Sporet trenes på sletter eller jorder, mens runderingen foregår i skogen, så hunden klarer nok fint å skille. Vær også nøye med å ha faste prosedyrer før du begynner. Det forbereder hunden på det som skal skje.

Jeg ville fått noen med erfaring innen IPOspor til å se på sportreningen hvis hunden din har begynt å gå over godbitene. Den største utfordringen men belger i IPOsporet er å få ned farta, og innlæringen er veldig forskjellig fra skogspor, men dette vet du sikkert allerede.

I runderingen ville jeg absolutt ikke brukt synlige figuranter, heller ikke i innlæring. Belgerne vil helst bruke syn, så det kan bli vanskelig å få dem til å bruke nesa hvis de ikke må gjøre det fra første stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært på første 'treninga'. For Canes del begynte vi bare med å leke med fremmede folk i skauen liksom, han har ikke gjort for mye av dette før dessverre. Han tødde fort opp og det tok ikke mange minuttene før han var i full lek med mannfolkene. :wub: Tror nok vi kommer til å fortsette med dette, det blir neppe noe problem å skille mellom de to 'grenene'. :D

Therese: Han går i rolig tempo og er veldig nøyaktig med å snuse i hvert eneste fotspor, det er bare ikke alltid han gidder ta med seg godbitene, sånn har det vært siden vi begynte. Så lenge han går riktig, ser jeg ikke på det som noe problem, tvert i mot. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...