Gå til innhold
Hundesonen.no

Malinois på liste over "farlige hunder"


belgerac

Recommended Posts

Oi! :lol: Ser på belgerlisten at Malinois skal bli satt på en liste over farlige hunder i rasens eget hjemland, Belgia.

Man blir som belgereier oppfordret til å underskrive på et opprop mot denne beslutningen under påskudd av at alle belgerne kan bli satt opp på listen.

Jeg har ikke tatt noe standpunkt til dette. Men jeg mener å ha fått med meg at tilhengere av de mest ekstremavlede mallene markedsfører sin rase som så eksepsjonelt annerledes enn de mer "pinglete" slektningene, Terv og Groen.

Her distanserer mallefolket seg far resten av belgerfolket, men søker støtte når ting tar en vending som ikke er til deres fordel. Forstå det den som kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Nå har damen som la ut denne linken på belgerlisten, også de to "pinglete" variantene også da. Hun har jo både groen og terv fra utstillingslinjer, så jeg tror ikke det er der det ligger. Jeg er enig med deg at ekstrem-bruksmalle folket snur ryggen til de andre variantene, men problemet ligger jo i det at dersom det blir et forbud mot malle i Belgia, så betyr ikke det BARE bruksmallene, det betyr også maller fra "utstillingslinjer".... Og det er jo veldig synd om hundene skulle bli forbudt i sitt eget hjemland....

eller hur?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har damen som la ut denne linken på belgerlisten, også de to "pinglete" variantene også da. Hun har jo både groen og terv fra utstillingslinjer, så jeg tror ikke det er der det ligger. Jeg er enig med deg at ekstrem-bruksmalle folket snur ryggen til de andre variantene, men problemet ligger jo i det at dersom det blir et forbud mot malle i Belgia, så betyr ikke det BARE bruksmallene, det betyr også maller fra "utstillingslinjer".... Og det er jo veldig synd om hundene skulle bli forbudt i sitt eget hjemland....

eller hur?!

Var vel forsåvidt ikke hensikten min å beskylde denne belgerdamen for å hente støtte i egeninteresse :lol:

Prøver å være litt klarere på mitt poeng: Bruks og tjeneste-malinoisen er avlet så ekstremt at den skiller seg dramatisk ut fra resten av belgerne. Hvorfor skulle det være noen som helst fare for at alle belgere skulle havne på denne listen da?

Det var det store spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt nysgjerrig..Hva er det dere snakker om?

Er de bruksavlede Belger hundene farlige i noens øyne,eller ER de farlige fordi de er så ekstreme?

Jeg skjønte ikke helt dette...Har aldri hatt inntrykk av at Belgere er farlige liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Hvis bruksmallen blir forbudt, så ryker alle maller.. Så hva med bruksavla terv og bruksavla groen - de finnes jo de og.. Laekken kan være minst like heftige som mallen, det ligger jo maller bak laekken.. Så jeg tror at om det førstes blir forbud mot bruksmaller, er det fort gjort at de andre variantene ryker de og.. Det er tåpelig å tro at det bare kan skje "alle andre", samme hva vi hundefolk måtte synes om de "store forskjellene" - amstaff-folket sier jo at amstaff ikke er det samme som pitbull selv om de har samme opprinnelse liksom..

Syns det er ironisk jeg da, at belgisk fårehund står i fare for å bli forbudt i Belgia, selv om det foreløpig bare er snakk om mallene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Hvis bruksmallen blir forbudt, så ryker alle maller.. Så hva med bruksavla terv og bruksavla groen - de finnes jo de og.. Laekken kan være minst like heftige som mallen, det ligger jo maller bak laekken.. Så jeg tror at om det førstes blir forbud mot bruksmaller, er det fort gjort at de andre variantene ryker de og.. Det er tåpelig å tro at det bare kan skje "alle andre", samme hva vi hundefolk måtte synes om de "store forskjellene" - amstaff-folket sier jo at amstaff ikke er det samme som pitbull selv om de har samme opprinnelse liksom..

Syns det er ironisk jeg da, at belgisk fårehund står i fare for å bli forbudt i Belgia, selv om det foreløpig bare er snakk om mallene..

My point exactly..... Syns det blir litt naivt å tro at det bare er "ekstrem-mallene" som blir forbudt, da opprinnelsen er lik... Og for "hvermannsen" som ikke er innbefattet med de forskjellige variantene, så er en Belger en Belger, om den er bruksavlet, utstillingsavlet, langhåret, korthåret eller ruhåret....

Og i utgangspunktet er dette ÉN rase med FIRE VARIANTER.... Og så lenge "bruks"- og "utstillings"-variantene ikke er offisielt skilt, vil et slikt forbud ramme ALLE belgere etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver at den kanskje kommer på listen over farlige hunder i belgia. Men vil det si at de blir forbudt? I så fall så er vel rasens fremtid veldig mørk...

Det lurte jeg også på? Uansett er vel det å komme på en sånn liste kanskje en skritt nærmere forbud?

Jeg blir ordentlig deppa jeg hvis man har tenkt til å begynne å 'messe' med belgerne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det lurte jeg også på? Uansett er vel det å komme på en sånn liste kanskje en skritt nærmere forbud? Jeg blir ordentlig deppa jeg hvis man har tenkt til å begynne å 'messe' med belgerne..
Det behøver ikke bety forbud. Noen europeiske land bruker virkemidler som restriksjoner på eierskap, utvidet båndtvang, bruk av munnkurv osv på s k "farlige raser". Dersom "bruksvarianten" av malinois forbys i Belgia er det kanskje sjanser for at "utstillingsvarianten" følger med i dragsuget. Og siden - som det ble skrevet ovenfor - folk flest ikke skiller belgere fra hverandre kan man kanskje ane en utvikling på sikt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har malleeierne vendt dere med terv og grønis ryggen?

Sto vel ikke at malleeierene har vendt oss med terv og grønis ryggen, det sto

Men jeg mener å ha fått med meg at tilhengere av de mest ekstremavlede mallene markedsfører sin rase som så eksepsjonelt annerledes enn de mer "pinglete" slektningene, Terv og Groen.

Her distanserer mallefolket seg far resten av belgerfolket, men søker støtte når ting tar en vending som ikke er til deres fordel.

Infoen om denne lista kom forøvrig på nordbelg (som er en mailingliste, og derfor ikke burde være en konkurrent til hundesonen - men man veit jo aldri), linken får du her.. Blir den redigert bort, så kan jeg sende deg den på pm :wub:

I selve mailen sto det følgende:

Kære opdrætter-kolleger og Belgier-ejere,

Jeg har fået denne opfordring fra Tyskland. Den går ud på at man underskriver

den petition i linket længere nede. Man vil i Belgien sætte Malinois på listen

over farlige hunderacer, og det forsøger man at forhindre ved denne

underskrift-indsamling.

Jeg håber, alle vil være med, da der ikke er lang vej fra, at når først

Malinois er på den liste til, at også de andre 3 varianter af den Belgiske

Hyrdehund kommer med på listen over farlige hunderacer. Så uanset om du/I har

Malinois eller ikke, så støt op om denne protest!

Når du åbner linket, så klik oppe i højre hjørne "signer l´appel" og udfyld

med "Nom" = navn, "Prenom" = fornavn, "Profession" = stilling (ikke

nødvendig), "Ville" = by + land.

Mailadressen bruges som "underskrift" og bliver ikke offentliggjort. Derefter

klik på "signer", og du vil modtage en bekræftelse på mail. I denne mail er et

link "Valider", som du også skal klikke på for at aktivere din underskrift.

Venligst videresendt denne opfordring til alle venner af Belgiske Hyrdehunde i

dit adresse-kartotek og vær dermed med til at hjælpe vores vidunderlige race!

Så kan vi jo håpe at folk herfra og føler for å signere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto vel ikke at malleeierene har vendt oss med terv og grønis ryggen(...)

Jo, men ikke i trådstartes innlegg, vel og merke...

Jeg er enig med deg at ekstrem-bruksmalle folket snur ryggen til de andre variantene, men problemet ligger jo i det at dersom det blir et forbud mot malle i Belgia, så betyr ikke det BARE bruksmallene, det betyr også maller fra "utstillingslinjer".... Og det er jo veldig synd om hundene skulle bli forbudt i sitt eget hjemland....

eller hur?!

Siden mallene i Norge stort sett er bruksavlet, regner jeg med det er malleeiere det vises til. Hva menes med dette? Er det fordi mallene ofte brukes annerledes enn andre varianter? Er det å "vende noen ryggen" eller "distansere seg"?

Synes tvert imot mallefolket til tider er svært så engasjert i de andre variantene jeg da. Skjønner ikke helt hva dere legger i dette, så en forklaring er kjærkommen.

Infoen om denne lista kom forøvrig på nordbelg (som er en mailingliste, og derfor ikke burde være en konkurrent til hundesonen - men man veit jo aldri), linken får du her.. Blir den redigert bort, så kan jeg sende deg den på pm :wub:

Ok, takk!

Var raskere enn moderatorene denne gangen. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva anser man som problemet med maller? Er det hunden? Eierne? Bruken av hundene (bruken i norge eller utlandet?) som er problemet?

Og hva innebærer det at en hund blir satt på en farlig-liste i Belgia, kontra Norge? (Jeg tenker at myndighetene i Belgia kanskje har en helt annen agenda/politikk bak svartelisting av hunder enn hva land som f.eks Norge har, hvor "farlig" gjerne er synonymt med "ulovlig"... ) Hva tror dere?

Jeg vet fortsatt ikke om jeg skal underskrive.. Vet for lite om bakgrunnen rett og slett

Syns det er litt unyansert å oppfordre folk til å skrive under på et opprop under påskudd av at "en belger er en belger". Litt mer info om bakgrunnen/målsetningen kanskje?

Noen som har informative linker (helst på nordisk/engelsk) å henvise til, så blir jeg gla` :wub:

Therese:

Du skrev: "Siden mallene i Norge stort sett er bruksavlet, regner jeg med det er malleeiere det vises til. Hva menes med dette? Er det fordi mallene ofte brukes annerledes enn andre varianter? Er det å "vende noen ryggen" eller "distansere seg"?

Synes tvert imot mallefolket til tider er svært så engasjert i de andre variantene jeg da. Skjønner ikke helt hva dere legger i dette, så en forklaring er kjærkommen"

Jeg (trådstarter) har lite med rasemiljøet IRL å gjøre, så ha meg veldig unnskyldt hvis jeg har fremmet synspunkter som kanskje ikke holder mål. Har bare lest meg til ting&tang på nettsider osv ;)

Jeg bare la frem mitt personlige inntrykk, slik jeg har oppfattet hvordan rasen - eller skal vi heller si belger-varianten, Mallinois, blir markedsført i visse kretser.. Formelt sett er den svsjv per i dag, bare en variant av rasen Belgisk fårehund, men "noen" skal ha det til at den (i kraft av dens ekstreme egenskaper) at det nesten bare er et tidsspørsmål før den blir ansett som en egen rase, med sine helt spesielle særtrekk...

Det er altså på bakgrunn av dette inntrykket jeg ikke helt fatter hvordan hele belgerstanden skal stå i fare for å blir svartelistet, liksom..t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Og hva innebærer det at en hund blir satt på en farlig-liste i Belgia, kontra Norge? (Jeg tenker at myndighetene i Belgia kanskje har en helt annen agenda/politikk bak svartelisting av hunder enn hva land som f.eks Norge har, hvor "farlig" gjerne er synonymt med "ulovlig"... ) Hva tror dere?

Jeg vet fortsatt ikke om jeg skal underskrive.. Vet for lite om bakgrunnen rett og slett

Syns det er litt unyansert å oppfordre folk til å skrive under på et opprop under påskudd av at "en belger er en belger". Litt mer info om bakgrunnen/målsetningen kanskje?

Noen som har informative linker (helst på nordisk/engelsk) å henvise til, så blir jeg gla` :)

Veel. Amstaff er en variant av Pitbull og det var nettopp det som var utslagsgivende for det opprinnelige forslaget om forbud av Amstaff. "Farligheten" ble gjort til tema av "kløktige" folk på et langt senere tidspunkt. Pitbull ble heller ikke forbudt i Norge p g a at rasen hadde gjort seg bemerket som farlig rase her hos oss, så forbud får gjerne en synnergi-effekt. Selv om det riktignok er endel år siden jeg var i rasens hjemland og så brukstrening og konkuransser hvor bl a malinois deltok, undrer jeg meg på hvorfor det belgiske forslaget om forbud av rasen har sett dagens lys. Jeg har derfor bedt en venn av meg som er journalist i Brussels om opplysninger m h t bakgrunnen for forslaget om raseforbud.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Svaret fra min belgiske venn er som følger: "Hello Per, I haven´t heard about the malinois ban at all. Where did you find the information?" Petisjonen som 2ne linket til referer heller ikke spesielt til malinois men er en generell oppfordring til politikere om ikke å iverksette forbud på et rent politisk grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rasen det er noe galt med, det er disse hersens eierne som skal ha det til at Mallen er så utrolig heftig og spesiell ift andre raser :)

Malinois er bare en normal hund, men med endel drifter, som må styres i riktig retning. Maller passer ikke til "wannabe'er", fordi disse ofte drar igang ALTFOR mye kamp, for det er jo så KUUULT liksom... NOT!

Malle er en ypperlig brukshund i rette hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som irriterer meg er at man forbyr hunder uten å kunne kvanitfisere noe som helst, man begynner pluteslig bare å regne en rase som "farlig". Farlig i forhold til hva, hvordan måler man denne farligheten og hva er øvre grense på farlighet som man tillater???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rasen det er noe galt med, det er disse hersens eierne som skal ha det til at Mallen er så utrolig heftig og spesiell ift andre raser :lol:

Malinois er bare en normal hund, men med endel drifter, som må styres i riktig retning. Maller passer ikke til "wannabe'er", fordi disse ofte drar igang ALTFOR mye kamp, for det er jo så KUUULT liksom... NOT!

Malle er en ypperlig brukshund i rette hender.

Ja, og gode brukshunder må jo belønnes med godbiter :D

Norges beste malletrenere bruker stort sett jakt og kamp i belønning, men disse er vel i kategorien "wannabe'er", og gjør det antakelig fordi det er så "kuuult liksom". Har ingenting med at det er dette som gjør dem til glitrende brukshunder.

Beklager avsporingen, men innlegg som dette provoserer en smule. Hvor tar du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og gode brukshunder må jo belønnes med godbiter :lol:

Norges beste malletrenere bruker stort sett jakt og kamp i belønning, men disse er vel i kategorien "wannabe'er", og gjør det antakelig fordi det er så "kuuult liksom". Har ingenting med at det er dette som gjør dem til glitrende brukshunder.

Beklager avsporingen, men innlegg som dette provoserer en smule. Hvor tar du det fra?

Men i alle dager, hvem sier at man belønner brukshunder ene og alene med go'biter, om man ikke hauser opp hunden til en hver tid for den minste lille ting den gjør riktig? Det jo ikke alltid nødvendig å ha en hund som står i taket og venter på at det skal komme en kong flygende i tide og utide. Tviler på at selv de kongelige malletrenerne setter pris på en overstimulert hund. En malle skal jo kunne fungere utenom treningene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret fra min belgiske venn er som følger: "Hello Per, I haven´t heard about the malinois ban at all. Where did you find the information?" Petisjonen som 2ne linket til referer heller ikke spesielt til malinois men er en generell oppfordring til politikere om ikke å iverksette forbud på et rent politisk grunnlag.

Det var gode nyheter for oss mallefans banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det var gode nyheter for oss mallefans banana
Du kan i sammme slengen gjerne få den påfølgende korrespondansen. Jeg skrev:

Hi Mirka,

according to a mailinglist dedicated to belgian shepherd owners a belgium ban on malinois is imminent and the members are reguested to sign this petition.

Min belgiske venn svarte
I find it amazing that the Belgians can be stupid enough to ban their own national breeds. But living in Belgium, I should not be surprised. I´ve definatelly met several malinois who were rather aggressive, but always only against my dogs. never against people. For the tervueren, groenendael and laekenois, it´s totally crazy that they should be banned.

Greetings, Mirka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rasen det er noe galt med, det er disse hersens eierne som skal ha det til at Mallen er så utrolig heftig og spesiell ift andre raser :wub:

Malinois er bare en normal hund, men med endel drifter, som må styres i riktig retning. Maller passer ikke til "wannabe'er", fordi disse ofte drar igang ALTFOR mye kamp, for det er jo så KUUULT liksom... NOT!

Malle er en ypperlig brukshund i rette hender.

Jeg er så enig! De jeg kjenner som HAR malle er spik, spænna gærne hele gjengen. Skulle holdt seg til porselenshund fra Nille. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig! De jeg kjenner som HAR malle er spik, spænna gærne hele gjengen. Skulle holdt seg til porselenshund fra Nille. :icon_fun:

Never mind the dog, beware of the owner! *ler*

Jeg har også det inntrykket...de løper rundt i skogen og TRENER tidlig på søndager, har alltid masse konger og godbiter i lomma også velger de korthårede hunder fremfor krøllete eller sorte/røde langhårede. Psyke psyke folk..... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager, hvem sier at man belønner brukshunder ene og alene med go'biter, om man ikke hauser opp hunden til en hver tid for den minste lille ting den gjør riktig? Det jo ikke alltid nødvendig å ha en hund som står i taket og venter på at det skal komme en kong flygende i tide og utide. Tviler på at selv de kongelige malletrenerne setter pris på en overstimulert hund. En malle skal jo kunne fungere utenom treningene også.

Så vidt jeg vet, er det ingen som sier det.

Tyson skriver derimot:

Maller passer ikke til "wannabe'er", fordi disse ofte drar igang ALTFOR mye kamp, for det er jo så KUUULT liksom... NOT!

Regner med det er kamp som belønning i trening det er snakk om, siden veldig få sitter i sofaen og kamper opp hunden (uavhengig av rase).

Hvis hunden skal jobbe, vil ihvertfall jeg (og veldig mange andre uten malle) at hunden skal "stå i taket" og lure på hva den kan gjøre for å få en kong til å fly, en bitepølse å henge i osv. Det er det som gir gode sportshunder, vet du. Uavhengig av rase. Dersom man ikke bruker godbiter, og heller ikke skal "hause dem opp" på jakt/kamp, hva belønner du med da? En overstimulert malle har jeg fortsatt til gode å møte, så det tviler jeg på at noen av dem bekymrer seg over.

Never mind the dog, beware of the owner! *ler*

Jeg har også det inntrykket...de løper rundt i skogen og TRENER tidlig på søndager, har alltid masse konger og godbiter i lomma også velger de korthårede hunder fremfor krøllete eller sorte/røde langhårede. Psyke psyke folk..... :D

Ja, ikke sant. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...