Gå til innhold
Hundesonen.no

Nervøs!

Guest Just me!!

Recommended Posts

Guest Just me!!
Skrevet

Huff, jeg skulle liksom debutere idag jeg da. Og herrelighet så nervøs jeg var! Prøvde så godt og roe ned Archie før vi gikk i ringen, og han var god som et lam han. Men vel inne hisset han seg straks opp da han fikk øye på den andre hunden, og begynte å knurre. Han gikk godt hele tiden, og stod veldig bra foran dommer. Var dessverre ganske oppspilt, dro i båndet når vi skulle løpe og reagerte tilslutt med fullstendig nekting på slutten. Nesten før jeg mistet hodet, og glemte hva jeg skulle gjøre. Gikk fra dommer slik at han ikke fikk bedømme ordentlig. :)

Første gangen skal visst ikke være den beste, men likevel. Ble nesten litt skremt for ringen! :lol: Det verste er vel nervøsiteten, jeg må bare få bukt med den. da er det vel mye lettere og gå med Archie, for han er egentlig ganske flink. og ikke så tullete som han var idag. Noe goode tips?

Hilsen ekstremt nybegynner. :P

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men håper det kommer noen gode tips i denne tråden. Jeg sliter nemlig med det samme selv...

Jeg er forsåvidt ikke så nervøs for løpingen (han er riktignok ikke like "med" som på trening, men det går i hvert fall), men når dommeren kommer for å titte blir jeg alltid ekstremt nervøs. Vi har stilt to ganger nå, og begge gangene har jeg blitt skitnervøs når dommeren kommer både bort til oss og på avstand. Noe som resulterer i at bikkja reagerer med "iiiiiiiiiik, nå blir jeg redd og, skummel person på vei!", og dermed prøver å trekke seg unna.

Skrevet

Det beste tipset...!

Gjør det du skal i ringen i "slow motion".. Ta et godt PUST før du skal inn i ringen, før du skal stille opp hunden, før du skal gå en runde.

Se på "proff'ene", og lær deg løpemønsteret dommeren ønsker FØR du går inn i ringen ( de fleste dommere gjør akkurat det samme hele dagen!). Se også på dem når hunden deres "tøver", og sjekk den rolige, men likefult kontrollerte, korrigeringen valpen/hunden får da.

Ta det med ro, tenk på at du har faktisk betalt dommeren for å dømme hunden din. Den (hunden) skal selvsagt ikke bli plassert dårligere fordi DU er nervøøs...

Lykke til!

Susanne

Skrevet

Det kommer, ja jeg vet jeg høres ut som verdens kjipeste nå, men hadde det slik en gang jeg også. Det er som med alt annet, når du har gjort det flere ganger sitter det bedre. Lær deg å kjenne hunden din.

F.eks min vrir litt på hodet under tannvisning, så når dommeren skal se på tennene tar jeg alltid litt tak i hodet å hjelper dommeren så han holde hodet noenlunde stille. Dermed unngår jeg at det blir kluss med det, noe som hadde gjort meg stressa.

Og som Susanne sier, løper alle før deg i en trekant,/frem og tilbake og så rundt - Ja da er det stor sannsynlighet for at du også skal det :lol: Legg også merke til om dommeren kjenner på hunden før/etter løping, kanskje den ser på hunden først, ber den løpe å så ser på den?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...