Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om kombinasjonen? -Linjeavl/innavl?

dorab01

Recommended Posts

Skrevet

Tispen sin mor er lik hannen sin beste mor. Det er kun de to som er like ingenting annen i hele stammtavlen. Hverken kombinasjoner eller slikt. Så hva synes dere blir valpen for nære? oppdrettern mener at de ikke blir det jeg er fryktelig usikker.

Skrevet

Det blir i hvert fall galt å si at ikke noen andre hunder vil gå igjen i stamtavla, enn den aktuelle tispa - for alle hennes forfedre vil jo også gå igjen.

Ja, det er tett, men hvorvidt en kombinasjon er aktuell eller ikke går ikke kun på tetthet. Da må du heller se på det du dobler. Og du må se på mer enn den ene tispa.

Skrevet

Det er ikke en helt uvanlig måte å linjeavle på - men oftest gjøres dette på en hannhund (i min rase i hvertfall). Og hvis det er en hannhund som har mye avkom er det jo også litt enklere å sjekke avkom, se hva han gir, og vurdere utifra DET om det er greit å linjeavle på han på den måten eller ikke.

En tispe rekker jo ikke å få så mange kull etter seg i sitt liv, så det er i alle fall vanskeligere å vurdere hvor mye HUN nedarver - og derved om hun er verdt å linjeavle såpass tett på.

Men hvis det er en super tispe, uten noen feil og mangler, man VET at hun har gitt gode kull, hennes søsken er gode avlsdyr, etc - ja, så er det ikke nødvendigvis noe problem med en så tett kombinasjon.

Susanne

Skrevet

Jeg har nesten noe av det samme.. Vet at det er greit. Men hva syntes dere om det. Hundens oldemor og linjene fra oldemor og utover er like. Hva syntes dere om det?

Skrevet

Det man så kjekt kalte linjeavl på gamlerasen, ble på min nye rase - som er større i antall - kort og greit kalt innavl. Så der later det til å være visse raseforskjeller.

I veldig etablerte og velkjente raser tror jeg kanskje det er mindre fare, enn det er med nyere raser som er blitt godkjent senere, og som har kortere historie og oversikt over. Gamlerasen var en relativt frisk og sunn rase helsemessig, med få arvelige lidelser utover krypter, og da "tålte" den det - og det visste man, fordi det hadde pågått lenge. Mens endel andre raser kan ha sine "arvelige forbannelser" i slekten, og da tåler de kanskje dårligere tettere avl - risikoen for at noe skal dukke opp, blir større.

Kjenner to "nyere" raser fra hvert sitt land, som dels er rekonstruert og så blitt en rase etter å ha vært gårds/arbeidshunder av "ukjent" avstamning i gammel tid. For å etablere en typelikhet, så "linjeavlet" man - og på hver av dem viste det seg så at det var visse anlegg for øyelidelser, som deretter ble altfor utbredt på grunn av den tidlige linjeavlen, som gjorde at "alle var i slekt".

Men hvis det er raser uten særlige problemer, og man har en god oversikt over kullsøsken etc, så blir det jo mindre risikabelt. Men så må man jo sjøl ta høyde for dette hvis man selv har avlsplaner videre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...