Gå til innhold
Hundesonen.no

Til dere med Atopisk Eksem

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Personlig historie som kan hoppes over etter eget ønske

Helt siden jeg har vært født har jeg hatt Atopisk Eksem. Vi har prøvd mye rart. Vært hos legen, hos en fyr som jeg måtte snakke med i flere timer (hadde et annet problem da også men det er litt mer personlig :icon_cry:) og fikk da noen tabelletter eller noen kremmer, og vært hos en annen lege hvor vi fikk en krem og prøvd tusen kremer i butikken og på apoteket.

Så snakket en i klassen med meg og sa at lille søsteren hennes hadde hatt Atopisk eksem og at de hadde prøvd en Strustse krem og at det hadde gått vekk da og at hun hadde også hatt det litt og det hadde gått vekk.

Mamma og de reiste aldri til Fyllingsdalen hvor jeg vet at de selger det (vet ikke om andre steder), men så skulle hun damen sitte på med oss fordi hun kjenner vist plutselig familien vår og mamma viste om henne og alt(hvorfor kunne hun ikke bare reise opp dit da? ikke lang vei dit da). Så hadde hun med seg en krem som hun sa jeg kunne få prøve så kunne vi få mer seinere. Jeg brukte den ikke hver dag men etter kort tid så hadde eksemen nesten forsvunnet helt. Nå er jeg tom da og nå ser jeg at det kommer tilbake. Jeg tror det er slik at du må fortsette og smøre deg med den selv om det er borte men jeg vet enda ikke. Jeg vet bare at den virker rask og effektivt.

Her kommer poenget, navnet på kremen

Kremen heter Naturell Strusan og virker bla mot:

Solbrenthet-forbrenninger, ømme muskler og ledd, atopisk eksem, psoriasis og kløe.

Jeg vet ikke om andre steder en fyllingsdalen i Bergen hvor de selger den. Det står det ingen ting om på kremen. Men neste gang vi kjøper den kan jeg snakke med dem.

Det står noe tlf nr her som er til dem i fyllingen det kan være de tar imot bestilling også sender de i posten da.

55 16 14 73

Skrevet

Hm, føler bare for å "dele" min erfaring innenfor dette. Tøtto har slitt med atopisk eksem i mange år, men ved en tilfeldighet kom vi over et tilskudd som heter Remasan. Dette er rett og slett tørket øster sopp som i utgangspuntet skal funke for vorter visstnok. Men det har videre en immunstyrkende effekt på den som tar det.

Tøttos eksem, som til tider blusser veldig opp og blir betent i tillegg forsvant etter 4 dager.... Så dette er absolutt verdt å sjekke nærmere ut.. At det bare tar symptomene er godt mulig, men mens man utreder videre, er det definitivt en fordel å slippe å bruke kremer i hytt og gevær som virkelig ikke er noe godt alternativ (min mening iaf).

Guest Jonna
Skrevet
...det er vel ingen kur, men mer en behandling av symptomer. Noe som vil fungere greit på noen, og ikke i det hele tatt på andre...

Helt riktig <_< Jeg har brukt noen 1000-lapper på slike tips og har nå rett og slett sluttet med det. Jeg funnet noe som fungerer ok for meg (det letter plagene, men blir ikke borte). Kortison kremer er bannlyst i mitt hus da det også bare demper, og med en gang jeg stopper med det så kommer eksemen tilbake, for andre fungerer det supert.

Tror det viktigste er å finne noe som fungerer for sin kropp. Og det er supert å finne noe som fungerer :icon_cry: For meg har det lettet mye å bare bruke Body Shop produkter. Noe jeg faktisk tror er helt tillfeldig.

Skrevet

Wow, den kremen virka bra! Lillebroren min har atopisk eksem, han blir helt rød flammete på hendene når han får "utbrudd". Et eksempel på hvordan det skjer: Vi bruker mye strikka-votter her om vinteren, så når vi er ute, og vottene blir våte, så blir hendene hans helt røde, og det svir, sier han. Han bruker bare en sånn fett krem, men eksemen blir jo ikke borte. Skal sjekke hvor jeg kan få tak i Naturell Strusan her i Buskerud-Ringerike.

Skrevet

Atopisk eksem er vel en overreaksjon i immunforsvaret, på lik linje med allergi, som ikke lar seg behandle med en krem. Man kan fjerne symptomene med kremer, men det lar seg vanskelig behandle. Det viktigste er å forebygge, gjennom kosthold, inneklima og hygene.

Skrevet
Wow, den kremen virka bra! Lillebroren min har atopisk eksem, han blir helt rød flammete på hendene når han får "utbrudd". Et eksempel på hvordan det skjer: Vi bruker mye strikka-votter her om vinteren, så når vi er ute, og vottene blir våte, så blir hendene hans helt røde, og det svir, sier han. Han bruker bare en sånn fett krem, men eksemen blir jo ikke borte. Skal sjekke hvor jeg kan få tak i Naturell Strusan her i Buskerud-Ringerike.

Et spørsmål.. disse vottene, er de strikket av ull? Det sies nemlig, at folk med atopisk eksmen IKKE skal ha ull i nærheten av kroppen (altså, votter, undertøy, sokker osv osv). Dette fordi ull irriterer huden visstnok og kan forverre utbruddene..

Bare en tanke fra meg til dere :)

Skrevet

Strusan, i likhet med alle andre dyre kremer, funka ikke på meg.. Eneste som fungerer som forebyggende på meg er Spenol (mot tørrhet), ingenting funker mot kløe, desverre :glare:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...